בריאות

כך תמנעו גניבות מבית החולים

בריאות15 בינואר 2019    3 דקות
0

פיתוח מעניין של 3 סטודנטים מ-SCE

כך תמנעו גניבות מבית החולים
פיתרון לבעיה כאובה. הסטודנטים מציגים את הפרויקט | צילום: טל בלובר

שיתוף פעולה מעניין בין בית החולים "סורוקה" לסטודנטים להנדסת מכונות מ-SCE המכללה האקדמית להנדסה, עשוי לצמצם תופעה כואבת במיוחד: גניבות מחולים, במהלך אשפוזם. ל"שבע" נמסר, שהתופעה הועלתה בידי צוות בית החולים, בהאקתון שקיימו בחודש שעבר ב"סורוקה", ו-3 סטודנטים שנה ד' במחלקה להנדסת מכונות במכללת סמי שמעון, שהשתתפו בו, הציגו 2 פיתרונות אפשריים למניעת גניבה של מכשירי טלפון וטבלטים של מאושפזים.

הסטודנטים אביב דדוש, עומר גודר ויונתן יעקבי, הציגו פיתרון בצורת כספת קטנה ואישית, שתותקן בארונית למיטת החולה. הם חקרו את הארונית והמיטה, וגילו מיקום מתאים וישים לכספת, כך שאי אפשר יהיה לפרקה, במטרה לגנוב אותה. בנוסף, עיצבו ה-3 מוצר אוניברסלי, הננעל על מיטת החולה, ומחזיק את הטלפון או הטבלט במצב נעול, כך שאי אפשר יהיה לפרק את המכשיר בלי מפתח או לנתק את הטלפון ללא שבב אלקטרוני מתאים.

דדוש, גודר ויעקבי זכו במקום השני בהאקתון, ומ"סורוקה" מיד פנו אליהם, כדי לקדם את פרויקט הכספת. לאחר שנפגשו עם ראש המערך הלוגיסטי של בית החולים והמשנה למנהל "סורוקה" ירדן נבו, הבינו ה-3 היכן וכיצד עליהם למקם את הכספת בצורה מאובטחת בארונית, והם כבר נמצאים בשלבי פיתוח של אב טיפוס ראשוני. בבית החולים מעוניינים לבחון תחילה את המוצר באופן ניסיוני, במחלקה אחת.

"לפני תחילת ההאקתון, קיימנו מפגש מקדים עם פרופ' גל איפרגן, מנהל המחלקה לנוירולוגיה ב'סורוקה', המוביל תהליכי חדשנות בבית החולים", סיפרו ה-3. "פרופ' איפרגן סיפר לנו על המגבלות של 'סורוקה' והאתגרים המרכזיים שהם והחולים חווים, והזכיר בעיקר את נושא הגניבות, בדגש על מכשירים סלולאריים, ארנקים וטבלטים, שאנשים מביאים עימם לאשפוז".

והם המשיכו: "התחלנו בכתיבת אפיון מוצר, כפי שלמדנו במכללה. התחשבנו באלמנטים שונים, כמו צורת המיטה, מוגבלויות המטופלים וגישה נוחה למטופל. לבסוף, באמצעות תוכנות שהכרנו במהלך לימודי התואר, הגענו למוצר שהצגנו בפני צוות בית החולים. אחרי בדיקות מעמיקות והתייעצות עם הצוות, מצאנו שהפיתרון הטוב ביותר יהיה לקבע את הכספות בכונניות, המוצבות בסמוך למיטות החולים. ד"ר שלומי קודש, מנהל 'סורוקה', הביע עניין בפיתרון הזה, וביקש שנמשיך את התהליך מול האנשים הרלוונטיים בבית החולים. בדקנו יחד עם אנשי המערך הלוגיסטי במוסד איפה לשים את הכספת, לאן אפשר לקבע ועוד שאלות, שעלו בשלבי התכנון. כעת, אנו נכנסים לתקופת המבחנים, אך במקביל ממשיכים להיפגש מול אנשי 'סורוקה', ולקדם איתם פיתרון אמיתי למען החולים והמאושפזים".

ראש המחלקה להנדסת מכונות ב-SCE, ד"ר גדליה מזור, ציין: "ההכשרה המולטי-דיסציפלינרית, שאנחנו מקנים לסטודנטים שלנו במחלקה להנדסת מכונות ובמכללה, נותנת להם יתרון משמעותי בתכנון ופיתוח מוצרים חדשניים, ולכן אני לא מופתע שהם נבחרו בידי הנהלת בית החולים להמשיך בפיתוח אב טיפוס של המוצר, שהם תכננו. בתמיכת המכללה, הסטודנטים שלנו משתתפים דרך קבע בתחרויות והאקתונים רבים, בארץ ובעולם, ותמיד זוכים במקומות הראשונים ובהערכה רבה על היצירתיות ועל רמת הפרויקטים שהם מתכננים".

ונוב סיכם: "'סורוקה' הוא מרכז רפואי אוניברסיטאי, המוביל תהליכי חדשנות ומחקר מהמתקדמים בישראל. המוסד לקח על עצמו אתגר של פיתוח פיתרונות לצרכי רפואה ברמה בינלאומית ופיתוח של ידע וטכנולוגיה רפואית, במענה לצרכים רפואיים טיפוליים. בית החולים יוזם פרויקטים מגוונים בתחומים שונים, כדי לתת מענה לצרכים השונים של המטופל. מטרת פרויקטים אלו היא לשלב את כלל הגופים הרלוונטיים בתהליכי החדשנות המפותחים ב'סורוקה', ולקחת חלק בעיצובו של בית חולים חכם וחדשני, המחובר לצרכי השטח, כמו בשיתוף פעולה זה עם המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה