טורים אישיים

"לכוון מסלול מחדש ישירות לנגב"

טורים אישיים28 באפריל 2019    2 דקות
0

יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצת מרחבים, שי חג'ג', מסביר מדוע אופציית נבטים כנתב"ג 2 היא היחידה הקיימת בפועל

"לכוון מסלול מחדש ישירות לנגב"
שי חג'ג'. "גם הטבע בנגב יישמר" | צילום: יח"צ

מתחת לרדאר, מתנהל מאבק, שאפשר לפתור במהירות ובאופן הזול והפשוט ביותר; סוגיית הקמת שדה תעופה אזרחי חדש, נתב"ג 2, בנגב או בעמק יזרעאל, הפכה למאבק של ממש על עתיד הנגב. אותה שממה, שראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, קרא להפריחה.

כיו"ר מרכז המועצות האזוריות, אני מסייר ומכיר את המרחב הכפרי והשטחים הפתוחים בישראל, מחבל אילות שבדרום עד לגבול המשולש בצפון. בשל כך, במאבק הזה, אין לי ספק מה צריך להחליט. הקמת שדה תעופה בשטח נבטים תוביל לשגשוג ממשי בנגב; היא תיצור מקומות עבודה ותיירות, לצד חיבור תושבי הדרום לאפשרות טיסה לחו"ל בזמינות ובנוחות, שלא הכירו. היתרונות הללו, בנוסף לעלות ההקמה הזולה יותר בנבטים, לעומת החלופה של רמת דוד בצפון, הופכת את ההחלטה לפשוטה.

תושבי הנגב והדרום משוועים לשדה תעופה אזרחי, שיצעיד את האזור, ויפריח את השממה. מנגד, תושבי רמת דוד בצפון מתנגדים נחרצות להקמת שדה תעופה בשטחם. הקמת שדה קרוב לאוכלוסייה אזרחית בצפון, המכיל רעש, זיהום ופקקים, עלולה להפוך את שגרת חייהם השלווה של התושבים לבלתי אפשרית. בצדק רב, הם הביעו התנגדות נחרצת בכל הזדמנות, ומתכוונים להיאבק בהקמת שדה תעופה מתחת לאפם. כך שאם יוחלט לבסוף לכוון את המטוסים לצפון, צפויים התנגדויות ועימותים בשטח. אם למרות זאת, המיזם ייצא לפועל בגזרה הצפונית, הוא עשוי להיגרר שנים רבות.

לצד התנגדות התושבים, פעולה זו תוביל לפגיעה אנושה בטבע, בשל זיהום אוויר, רעשים כבדים והפרעה לנדידת הציפורים. הקמת שדה תעופה בצפון אף כרוכה בעלות כספית גדולה מאוד, הדרושה לצורך ביצוע עבודות תשתית, הפקעת השטח ומהפך ארוך טווח, שדרוש כדי להפוך את שדה התעופה הקיים לאזרחי ופעיל. בחיל האוויר מתעקשים, שיש להקים את השדה החדש בצפון, בשל סיכון לפגיעה במידע ביטחוני רגיש. מנגד, מומחים ואנשי מקצוע רבים העידו, שהטענות הללו מופרכות. יתרה מכך, האלוף (במיל') אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האוויר ומנכ"ל "אל על" הוא תומך נלהב של הקמת שדה התעופה בנבטים, ובדבריו הסיר כל חשש מאיום ביטחוני.

הדרום עולה לכותרות בעיקר בצל הרקטות והאזעקות, אך תושביו מעוניינים לשפר את שגרת חייהם, לפתח את הסביבה ולקדם תעשייה, וליצור מקומות עבודה ולעודד תיירות חוץ ופנים. בסיס נבטים נבנה ותוכנן מבעוד מועד, במטרה להפוך ביום מן הימים לשדה בינלאומי אזרחי. התשתיות, התחבורה, אורך המסלולים והתאמתם, הכל קיים ומוכן לשימוש. גם הטבע בנגב יישמר. הגיע הזמן לעשות נחיתת חירום, ולכוון מסלול מחדש ישירות לנגב.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

האדמה תחתיי

הילה טביב, יוצרת צעירה מבאר שבע, בעוד טקסט אישי שכתבה

טורים אישיים10 במרץ 2024    3 דקות
0

איך זה להיות חטוף?

הילה טביב, צעירה מבאר שבע, בסיפור קצר שכתבה בעקבות עסקת החטופים הראשונה

טורים אישיים18 בפברואר 2024    5 דקות

כתיבת תגובה