חדשות

עוד צעד להקמת המתקן להפקת נפט וחשמל במישור רותם

חדשות1 בדצמבר 2019    3 דקות
0

מו"מ מתקדם מתנהל עם ענקית האנרגיה המתחדשת Enfit לבניית מתקן ההפקה של שותפות רא"ם

עוד צעד להקמת המתקן להפקת נפט וחשמל במישור רותם
פסולת פלסטיק. ייעשה בה שימוש במתקן ההפקה | צילום: shutterstock

ענקית האנרגיה האירופית Enefit נמצאת במו"מ לכניסה לפעילות בישראל. ל"שבע" נמסר, שלפי דיווח של שותפות רא"מ ("רותם אנרגיה מחצבים") לבורסה השבוע, החברה הגדולה בעולם להפקת נפט מפצלי שמן תוך שימוש בכרייה ומהגדולות בצפון אירופה בתחום האנרגיה המתחדשת מנהלת מו"מ להתקשרות בהסכם רישיון והסכמים נלווים ובכללם הסכם אספקת ציוד והסכמי מתן שירותים עם השותפות. שותפות רא"מ מתכננת להקים במישור רותם מתקן להפקת נפט וחשמל, שיוזן בפצלי שמן ובחמישית מכמות פסולת הפלסטיק השנתית המיוצרת בישראל. חתימת הסכם עם ענקית האנרגיה תקדם משמעותית את הסגירה הפיננסית של הפרויקט ואת צאתו לדרך.

Enefit Outotec Technology נמצאת בבעלות משותפת של חברת Outotec הפינית וחברת Eesti Energia שבבעלות ממשלת אסטוניה (החברה באיחוד האירופי). הקבוצה מעסיקה כ-5,700 עובדים, ונחשבת לאחת ממפיקות האנרגיה המתחדשת הגדולות ביותר במדינות הצפון אירופיות ובכלל זה הפקת אנרגיה מפסולת עירונית, ביו-מסה ורוח. במקביל, היא נחשבת לאחת החברות המובילות בעולם בהפקת אנרגיה מפצלי שמן תוך שימוש בכרייה (Ex-situ) – שיטה שאינה עושה שימוש בחימום תת הקרקע, סידוק הידראולי או קידוחי הפקה, כאשר בעשור האחרון בלבד השקיעה החברה כ-2.4 מיליארד יורו בהפקת אנרגיה מפצלי שמן. באסטוניה היא עושה שימוש בצמיגים גרוסים אותם היא משלבת עם פצלי שמן לצורך הפקת האנרגיה. בכך נותנת החברה פיתרון ממשי לבעיית פסולת הצמיגים, שהיא בעיה כלל עולמית. לפי נתוניה, נכון ל-2018, Enefit מחזיקה בנכסים להפקת אנרגיה בשווי של כ-3 מיליארד אירו. מלבד אסטוניה, Enefit פעילה גם בגרמניה, פינלנד, שוודיה, לטביה, ליטא, פולין, ירדן וארה"ב.

בימים אלה, ולאחר השלמת הסגירה הפיננסית, מוקמת בדרום ירדן תחנת כוח להפקת חשמל מפצלי שמן המבוססת על טכנולוגיה של Enefit, בעלות כוללת של יותר מ- 2 מיליארד דולר.

 

מכרה רא"מ במישור רותם. כ-1.5 מיליון חביות נפט בשנה | צילום: יח"צ

במסגרת הסכם הרישיון שהצדדים במו"מ לחתימתו, תקבל השותפות רישיון לעשות שימוש בטכנולוגיית Enefit 280 לצורך ההקמה והתפעול של המתקן לייצור נפט וחשמל מפצלי שמן וחומרים המכילים הידרו-קרבונים (כגון צמיגים ופסולת פלסטיק), שהשותפות מתכננת להקים במישור רותם, כמפורט בתשקיף שפרסמה השותפות.

שותפות "רותם אנרגיה מחצבים" (רא"מ), בניהולם של ד"ר יעקב מימרן היו"ר, וג'אק סבג המנכ"ל, הוקמה ב-2016 בידי השותף הכללי חברת "נורת'ווד" – Northwood Exploration Israel והונפקה בבורסה של תל אביב בנובמבר 2018. השותפות מתכננת כאמור להקים במישור רותם מתקן להפקת נפט וחשמל, שיוזן בפצלי שמן יחד עם פסולת פלסטיק עירונית המיועדת להטמנה. בנובמבר 2018 הוענקה לשותפות בידי משרד האנרגיה תעודת תגלית, שמשמעותה לפי פקודת המכרות הינה שהמשרד מכיר בהיתכנות הכלכלית של הפרויקט. שטח התגלית משתרע על יותר מ-2,900 דונם באזור ייעודי לכריה, סביב מכרה פתוח ופעיל לפצלי שמן. לפי הערכת מומחה חיצוני בלתי תלוי, נאמדות עתודות פצלי השמן בשטח הנ"ל בכ-245 מיליון טון מהם ניתן להפיק כ-135 מיליון חביות נפט.

המתקן יפעל בהתאם למדיניות של המשרד להגנת הסביבה, המקדם הקמת מתקנים להשבת אנרגיה מפסולת לשם צמצום ההטמנה, ויוזן מדי שנה בכ- 200 אלף טון פסולת פלסטיק יחד עם כ-1.8 מיליון טון פצלי שמן. כמות פסולת הפלסטיק בה תעשה השותפות שימוש מהווה כאמור כחמישית מכמות הפלסטיק המיוצרת מדי שנה בישראל, פסולת שעד כה מועברת להטמנה. הפקת האנרגיה במתקן רא"מ תהיה באמצעות פירוליזה שהוכחה כפיתרון הסביבתי המועדף לטיפול בפסולת פלסטיק. התפוקה השנתית של מתקן ההפקה תהיה כ-1.5 מיליון חביות נפט במשך יותר מ-20 שנה. כמו כן, דרך שימוש בחום עודף מהתהליך, יפיק המתקן כ-60 עד 70 מגה וואט של חשמל. הפיתרון שהשותפות מציעה משלים לפיתרון שמציע המשרד להגנת הסביבה, ולמיטב ידיעת השותפות יהיה המהיר ביותר למניעת הטמנה של פסולת פלסטיק המהווה בעיה סביבתית חמורה.

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה