חדשות

האם התשלום במכונות גורם לאלימות באוטובוסים בבאר שבע?

חדשות10 באוקטובר 2019    3 דקות
0

נוסעים שמסרבים לשלם ולעתים מתעמתים עם מבקרים, ונהגים המנותקים מהנוסעים משום שאינם גובים עוד תשלום עבור הנסיעה הן מהסיבות לאלימות

האם התשלום במכונות גורם לאלימות באוטובוסים בבאר שבע?
צילום אילוסטרציה: "דן באר שבע"

הוועדה למיגור אלימות בעיריית באר שבע דנה באחרונה ברמת המוגנות של נהגים ונוסעים בתחבורה הציבורית בעיר, זאת במטרה להקנות סביבה בטוחה באוטובוסים עבור ציבור הנוסעים והנהגים כאחד.

כינוס ה-ועדה בעניין בא על רקע אינדיקציות לקיום אירועים שהעיבו על תחושת הביטחון האישי, והובילו את הרשות לביטחון קהילתי (איחוד של הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול ותוכנית "עיר ללא אלימות" – י.ס.ד) בבירת הנגב לבחון דרכים ואמצעים לצמצום ומיגור תקריות לא רצויות והעצמת תחושת הביטחון של הנוסעים והנהגים. החברים קיבלו נתונים מחברת "דן באר שבע", מפעילת התחבורה הציבורית בעיר, לפיהם ב-2018 וגם השנה (אם כי הרבה פחות) התגלו ביטויים שונים של גילויים פוגעניים כלפי נהגים, החל בקללות ויריקות ואיומים וכלה במעשי תקיפה וידוי אבנים. רוב האירועים (שיותר ממחציתם כלל לא דווחו למשטרה…) התבצעו בידי בני נוער ובאזורים מסוימים וקווי אוטובוס ספציפיים בשעות הצהריים ואחר הצהריים.

כדי להתחקות אחר הרקע, הנסיבות והגורמים לאירועים, הפיצה הרשות שאלון בקרב נוסעים בתחבורה הציבורית בבאר שבע, וראיינה נהגי אוטובוסים. בישיבת ה-ועדה הודגשו כמה גורמים אפשריים לתופעה הבעייתית: ליקויים בתחבורה הציבורית (טענות נוסעים לעומס וצפיפות באוטובוסים, בעיות עם התשלום במכונות, אי עמידה בזמנים ואי עצירה של אוטובוסים בתחנות), תודעת שירות ומיומנויות תקשורת חסרות בקרב נהגים (גם ברשתות החברתיות הועלו טענות להתנהגות לא נאותה מצד נהגים וליחס לא סבלני ולעתים אף מבזה מצידם), היעדר מודעות לאמצעי פיקוח והרתעה (נוסעים רבים לא היו מודעים למצלמות האבטחה המותקנות באוטובוסים), אי אכיפת תשלום עבור הנסיעה (מחקרים מצביעים שבמקומות בהם קיימת תחבורה ציבורית חינם מתרבים אירועי אלימות מצד שיכורים וחסרי בית, ולא מן הנמנע שהדבר מתרחש גם בבירת הנגב, וכאשר מבקרים אוכפים את התשלום מתרחשים אירועי אלימות) ושינוי בתפקידי הנהג (נתק בינו ובין הנוסעים, משום שהנהג כבר איננו עוסק בגביית תשלום עבור הנסיעה).

בין הפיתרונות האפשריים לבעיה, שעלו גם ב"שולחן עגול": הדרכת והכשרת נהגים על שירותיות ותקשורת מונעת הסלמה ואכיפת נהלים והשתת קנסות על נהגים החורגים מהם ("דן באר שבע" אישרה, שהיא אינה בוחלת בהטלת קנסות במקרה הצורך ואפילו בפיטורין), קמפיין פרסומי לצמצום הניכור בין נהגים לנוסעים תחת הכותרת "הכר את הנהג", פעילויות הסברה בבתי ספר (תחילה בשכונות בהן מתרחשים אירועי אלימות) ובמוקדי הנוער ובתחנות אוטובוס, מפגש לשיתוף הציבור בין נוסעים לנהגים ולהנהלת "דן באר שבע", קמפיין הסברה המעודד תקשורת מכבדת עם הנהג, פעילות הסברתית חווייתית באוטובוסים לנערים, הבלטת שילוט על קיום מצלמות האבטחה והפעלת תאורה באוטובוסים בשעות הערב.

עד כה, נרקם שיתוף פעולה בעניין עם תנועת הנוער המשטרתית "שחקים" שחניכיה חילקו פלאיירים לנוסעים ושי לנהגים ב"יום המעשים הטובים" (במסגרת עבודה עם "דן באר שבע", המשטרה, הרשות לביטחון קהילתי וסטודנטיות לעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון), וימשיכו ללוות את הפעילות ההסברתית לאורך השנה. כמו כן, בין היתר, הוחלט לקיים פעילויות הסברה בתיכונים בעיר בהובלת הרשות שתצא בקמפיין הסברה כללי המעודד התנהגות נאותה ותקשורת מכבדת באוטובוסים, ומשטרת באר שבע תגביר ותבליט את נוכחות שוטריה באזורים המועדים לפורענות.

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה