חדשות

הבאר שבעים לא נוסעים יותר מדיי ברכב פרטי

חדשות21 במאי 2019    2 דקות
0

מדורגים במקום ה-33 מבין 77 רשויות מקומיות במדינה בכמות הנסיעה של רכב פרטי

הבאר שבעים לא נוסעים יותר מדיי ברכב פרטי
צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

מי נוסע יותר ברכב פרטי ופחות בתחבורה ציבורית? האם תושבי הפריפריה משתמשים יותר ברכב פרטי או שמא אלה דווקא תושבי המרכז, המשתמשים בו יותר? ל”שבע” נמסר, שנתונים חדשים שהגיעו לידי עמותת אור “ירוק”, חושפים שתושבי המרכז נוסעים פחות באופן משמעותי בכלי הרכב הפרטיים שלהם לעומת תושבי הפריפריה. ניתן לשער, שהסיבה נעוצה בכך שלתושבי המרכז המתגוררים בערים, ישנן אפשרויות מגוונות ורבות יותר לנסיעה בתחבורה הציבורית מול תושבי הפריפריה המרוחקים.

עד כמה קשה מצב התחבורה הציבורית בפריפריה? מניתוח של “אור ירוק” לנתוני הלמ”ס ל-2017 עולה, שמי שנסעו הכי הרבה מכל המדינה ברכבם הפרטי היו דווקא תושבי רהט (65.6 אלף תושבים ב-2017, לפי הלמ”ס), הגומעים מדי שנה לא פחות מ-22.3 אלף ק”מ בממוצע ברכב הפרטי. מיד אחרי רהט מדורגים ברשימה תושבי ערד (25.1 אלף במספר), הנוהגים 20 אלף ק”מ בשנה, במקום ה-5 תושבי שדרות (24.6 אלף) הנוסעים 18.2 אלף ק”מ בשנה, במקום ה-7 תושבי נתיבות (33.1 אלף) הנוסעים 17.9 אלף ק”מ בשנה, במקום ה-8 תושבי דימונה (33.6 אלף) הנוסעים 17.8 אלף ק”מ בשנה, במקום ה-15 תושבי אופקים (27.2 אלף) הנוסעים 17.4 אלף ק”מ בשנה ובמקום ה-33 (מתוך 77 רשויות מקומיות שנבדקו) תושבי באר שבע (206.7 אלף), שתושביה נהגו 15.7 אלף ק”מ בשנה.

ב”אור ירוק” השוו את הנתונים גם למספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים ב-2016, ומההשוואה עולה שבמרכז הארץ יש יותר כלי רכב לנפש מאשר בפריפריה, ושככל שמתרחקים מהמרכז כך יורד מספר כלי הרכב הפרטיים; ראשון לציון מובילה עם 594.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים, תל אביב יפו שנייה עם 580.7 כלי רכב וכפר סבא שלישית עם 564.2. מנגד, מודיעין עלית היא העיר עם מספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים הנמוך ביותר (55.6 לאלף תושבים), ביתר עלית במקום השני (79.1 כלי רכב ל-1,000 תושבים) ואלעד במקום השלישי (133.7 ל-1,000 תושבים).

ארז קיטה, מנכ”ל עמותת “אור ירוק”: “דווקא ביישובים שמרוחקים ממרכזי הערים הגדולות, יישובים עם רקע סוציו-אקונומי נמוך, הצורך בתחבורה ציבורית טובה ויעילה הוא הכרחי לניהול שגרת חיים נורמלית. אם המדינה תאפשר לתושבים להגיע בקלות אל מחוץ לערים, נוכל לצמצם את הפערים החברתיים, כך שיותר אנשים יוכלו לעבוד או ללמוד במרכז, להרוויח יותר כסף, ולשפר את איכות חייהם. במקביל, הם יוכלו גם לרכוש כלי רכב חדש ובטיחותי יותר, יעשו בו שימוש מועט יותר, ויקטינו את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לתקן את העיוות רב השנים, המעדיף תחבורה של כלי רכב על פני הסעת המונים; זה יתרום לכלכלה, יקטין את זיהום האוויר, וגם יצמצם את כמות התאונות”.

כתבות נוספות בחדשות

0

בעקבות קורונה: בית הספר אלומות בבש ייסגר

הורים התלמידים התבקשו לאסוף את ילדיהם ובית הספר ייסגר

חדשות7 ביוני 2020    דקה אחת
0

גן ילדים בב”ש נסגר לאחר שאחד הילדים...

הגן נסגר וכל הילדים נדרשים לבידוד

חדשות7 ביוני 2020    דקה אחת

כתיבת תגובה