חדשות

חווה חברתית

חדשות21 במאי 2019    3 דקות
5

בחווה החקלאית ניצנה, בניהולו של הייתם סורה, לא מסתפקים בפרויקטים מחקריים שונים, אלא בין היתר, גם מלווים תלמידים בחינוך המיוחד להגיש עבודת גמר ברמת 5 יחידות לימוד

חווה חברתית
הייתם סורה. הנושא הרב תרבותי בראש מעייניו | צילום: חניפה כיאל

לא רק חווה: החווה לחקר חקלאות המדבר בניצנה שבמועצת רמת הנגב, המשמשת כמסגרת למרחב חינוכי בגישה מחקרית לקהילת התלמידים במועצות האזוריות רמת הנגב ונווה מדבר, עוסקת לאורך כל ימות השנה גם בנושאים חברתיים מגוונים.

ל"שבע" נמסר, שהחווה הינה מוסד חינוכי וסוג של בית ספר חקלאי, שמעניק שירותים לקשת רחבה של גילאים, מהגן ועד כיתה י"ב. היא מהווה מרכז לימודי להוראת מדעי החקלאות ולימודי הסביבה, וכוללת שטח חקלאי מוגדר עם חממה טכנולוגית מתקדמת ואזור פתוח. אל חוות ניצנה, שבניהולו של הייתם סורה, מגיעים תלמידים רבים ממכלול מערכות החינוך באזור, ובמיוחד כאמור, מתחום השיפוט של נווה מדבר ורמת הנגב: גנים, בתי ספר יסודיים ממלכתיים וממלכתיים דתיים, בתי ספר לחינוך מיוחד, חטיבות ביניים ותיכונים.

התלמידים מובאים למקום בהסעה מאורגנת, במטרה ללמוד את תחום מדעי החקלאות והסביבה בצורה תיאורטית ומעשית, לבצע מחקרים וניסויים, ולהכין עבודת גמר בדגש על פיתוח והקניית מיומנויות חשיבה ולמידה. החווה מאפשרת למידה משמעותית ולמידה חוץ כיתתית, בכך שהתלמידים מתנסים בעצמם בשתילה, קטיף באופן חווייתי וחקר וחיפוש אחר חומר למידה, הקשור בחקלאות.

ירוק בעיניים. תוצרים בחווה | צילום: חניפה כיאל

השנה, השתלמו בה אלף תלמידים, בעיקר מהפזורה הבדואית ומהיישובים השונים בנגב. הצוות החינוכי בחווה כולל מורים לחקלאות, המתמחים בהיבטים שונים ומגוונים של ענפי החקלאות, איכות הסביבה ואורח חיים בריא.

בשנת הלימודים הנוכחית, שם סורה בראש מעייניו את הנושא הרב תרבותי, המתבטא במחשבה לשקוד על שיתוף פעולה בין גורמים שונים, כך שבנוסף לאוכלוסייה הבדואית, שעד עתה החווה התרכזה בה, יהיה שיתוף פעולה עם אוכלוסיות שונות ומגוונות, כגון תלמידים מהחברה היהודית. ולכן, ביקרו השנה, בחוות ניצנה תלמידים מהמגזר החרדי, תלמידי יסודי מבית ספר ביוספרי בניצנה ואף תלמידי גן מפתחת ניצנה, סטודנטים וחוקרים מאוניברסיטאות ואחרים.

אחד הפרויקטים המיוחדים במינם בארץ, שהושם דגש עליהם בשנת הלימודים החולפת בחווה, הוא ליווי תלמידי תיכון "אפאק" תל שבע לחינוך מיוחד לקראת הגשת פרויקט סופי ברמת 5 יחידות בגרות במדעי החקלאות. תלמידים אלה זקוקים לליווי מתמיד, כדי שיוכלו לעמוד במשימה הלא פשוטה. חלק מהם מוגבלים פיזית, ולמרות הקושי בעניין, הצליחו המנהל ואנשי הצוות בחווה "להביא אותם לחוף מבטחים, מבחינת כתיבת הצעת מחקר והכנתם לבצע את כל שלבי המחקר, עד השגת הממצאים והמסקנות".

הדבר הסתייע בזכות "עזרה ותמיכה מקצועית, שקיבלנו מאיימן אגבאריה, מנהל תיכון 'נווה מדבר' ומנהל החווה הקודם, ומהמורים שלהם, שליוו את התלמידים במהלך כל הדרך, ובעיקר המורה לחקלאות בחווה, חניפה כיאל,.

פרויקט נוסף, שאימצה החווה והובילה באחרונה, הוא תרומת המקום והמשאבים שלו עבור פרויקט מחקרי, המתמקד בנושא השפעת סוגי מים מליחים על גידול הצמח. פרויקט מיוחד במינו זה מתקיים בשיתוף פעולה בין החווה ובין תיכון "נווה מדבר" וחוקרים מהמכון לחקר המים של אוניברסיטת בן גוריון, כאשר החוקרים מאמצים קבוצת תלמידים מ"נווה מדבר", במטרה להביא אותם להגיש עבודת גמר ברמת 5 יחידות.

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה

  • אבלאסי תייסיר

    כתבה מעניינת ומצויינת

  • עומר-רהט

    כל הכבוד למורים , יפה מאוד

  • יניב

    עשייה חינוכית מבורכת

  • ראדי עומר

    تحية لك ابا عروة ولطاقم مدرستك على هذه الانجازات.
    فخورون بكم.
    قدما إلى الأمام، إلى مزيد من الإنجازات.

  • راضي عمر

    تحية لك ابا عروة ولطاقم مدرستكم على هذه الانجازات المميزة.
    اتمنى لكم دوام التألق والتميز.
    كل الاحترام والتقدير