חדשות

מירוחם לפינלנד

חדשות6 בנובמבר 2018    4 דקות
0

תלמידי תיכון "דרכא ספיר" יצאו למשלחת מדעית במדינה הצפון אירופית

מירוחם לפינלנד
הפכו לחברים. המשלחת מירום בפינלנד | צילום: יח"צ

לאחר שבשנה שעברה, אירח תיכון "דרכא ספיר" בירוחם משלחת מחקר פינית, ויחד עם קבוצת מחקר של תלמידי כיתה ט' "נחשון" הם טיבעו ציפורים, טמנו מצלמות שביל לתיעוד בעלי חיים, וערכו תצפיות יומיות וליליות באתרים שונים, ולמדו וחקרו את צורות החיים השונות המאפיינות את אגם ירוחם וסביבתו (בהובלתו המקצועית של יורם צביק, מנכ"ל עמותת "דוכיפת", והודות למרכז המדעים בבית הספר), כעת הגיע תורם של תלמידי המשלחת הישראלית לטוס לפינלנד, ולחקור את צורות החי והצומח, הנפוצים שם.

ל"שבע" נמסר, שבמפגש המחודש (שהוגדר כ"מרגש"…) בין התלמידים הישראלים לפינים, שדאגו שהמשלחת תרגיש בבית, נוצר קמפוס שזימן למידה תוך התנסות אישית, הנחיה מקצועית וסקרנות טבעית. התלמידים משתי המשלחות למדו רבות על סוגי החיים באגמים וביערות ועל הגורמים השונים, המשפיעים על אופיים של בתי הגידול המגוונים.

ימים עמוסים בחוויות ולמידה | mhkuo: hj"m

ביום הראשון, ערכו המשלחות תצפית באתר צפרות בהלסינקי, שם בין השאר, ראו את הברבורים, הציפור הלאומית של פינלנד. בהמשך, התארחו במרכז למידה לטבע וסביבה, בו נפגשו עם צפר, המטבע ועוקב אחר נדידת עופות דורסים. את היום הבא הקדישו המשלחות ללמידת החי והצומח ביערות הרבים בפינלנד, קיימו סדנת טעימות והיכרות עם פירות היער השונים, קטפו פטריות, ולמדו להבחין בין פטריות רעילות לאכילות, וכיצד היער מספק רבים מצרכי החיים של האדם. ביום הלמידה, שהוקדש לחיים באגמים, למדו התלמידים על חיי הדגים הטורפים, שטו אל מעמקי האגם ואספו דגימות מים, חקרו את טיבם, ולמדו כיצד טיב המים משפיע על סוגי הדגים החיים בהם.

ביום השלישי, ביקרו התלמידים במעבדות למיקרוביולוגיה, בהן למדו על תהליך פורץ דרך, אותו מוביל פרופ' אליאס האקלטו, לטיהור מי האגמים. חברי המשלחת ראו את התפתחות מושבות הבקטריות השונות, המסייעות בתהליך, ושמעו על חשיבות הבקטריות בכלל, מפי הפרופ' עצמו. זו גם הייתה הזדמנות עבורם לבחון תחת מיקרוסקופ את יצורי הפלנקטון החיים במי האגם, אותם דגמו מוקדם יותר.

לסיום השבוע גדוש העשייה המחקרית, במהלכו הפכו הילדים משתי המדינות לחברים של ממש, ערכו הפינים ערב פרידה מרגש, בו חילקו לילדים מתנות פרידה, החליפו מספרי טלפון, וקינחו בשירת "הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד", תוך שדגלי ישראל ופינלנד מתנופפים זה לצד זה. בכך הבהירו, שמטרות המשלחת הושגו במלואן, מחקרית ותרבותית גם יחד.

מנהל "דרכא ספיר", דביר זמירי: "אני מברך את חברי המשלחת, שחזרו לארץ אחרי ימים עמוסים בחוויות ולמידה. אני רואה חשיבות רבה בשליחת תלמידים למטרות לימודיות, שכן דרך החוויה הלימודית, נפגשים התלמידים עם תרבויות אחרות, מפתחים סקרנות, עובדים בעבודת צוות, ומקבלים כלים ומיומנויות, שיכשירו אותם למאה ה-21. בנוסף, הם מתחנכים לסובלנות, לאהבת האדם והטבע ולערכים חשובים נוספים. זוהי חוויה לימודית, המעשירה את הנפש, ומרחיבה את האופקים".

תיכון "דרכא ספיר" ירוחם הוא בית ספר מקיף שש שנתי קטן ו"איכותי" (לטענת יחצ"ניו לפחות…), עם כ-350 תלמידים. בתיכון פועלות מגמות למידה מגוונות ומתקדמות: מכטרוניקה רובוטיקה ורחפנים, פיזיקה המצטיינת ברמה הארצית, כימיה, ביולוגיה ותקשורת. השנה, נפתחו בו שתי מגמות חדשות: "אומנויות העיצוב" ו"מלונאות ותיירות", המכשירות את בוגריהן להתפתחות, ההולכת וגדלה בתחומים הללו, ברמה הארצית והכלל עולמית. "דרכא" ירוחם, המחנך את תלמידיו לאחריות ומצוינות, עבר בשנים האחרונות, מהפכה "מרשימה", ומוביל את בוגריו להישגים בתחומים רבים; אחוז הזכאות לבגרות השתפר בגרף, העולה בהתמדה מ-49 ל-90 אחוזים, ואף הכפיל את מספר הזכאים לתעודת בגרות איכותית ברמות של 4 – 5 יחידות במתמטיקה ואנגלית.

יותר מ-40 אחוזים מבוגריו ממשיכים, מדי שנה, למכינות קדם צבאיות, ומתנדבים לשנת שירות, בנוסף לשירות צבאי משמעותי ביחידות קרביות, בסיירות, ביחידות איכותיות אחרות ובתפקידי פיקוד וקצונה. התיכון זכה, השנה, בפרס מחוז דרום של משרד החינוך לקליטת מורים ופיתוח צוות, ובפעם הרביעית ברציפות בפרס הצטיינות ארצי.

"דרכא" היא רשת תיכונים, שהוקמה בתמיכת משרד החינוך ובעידודו, במטרה לחזק את בתי הספר בפריפריה הגיאו-חברתית במדינת ישראל, בדרכם להיות מוסדות חינוך מובילים בתחום החינוך העל יסודי. הרשת כוללת תיכונים מקהילות שונות בחברה הישראלית, ופועלת לחיזוק המרקם החברתי במדינה. היא מלווה במועצה ציבורית של אנשי רוח, חינוך ועשייה מובילים בחברה הישראלית.

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה