חדשות

הסעות ללא בקרה

חדשות20 באוגוסט 2018    3 דקות
0

בעמותת "אור ירוק" קוראים לחייב התקנת מערכת לניטור אופי הנהיגה, גם עבור כ-1,300 תלמידי באר שבע המשתמשים בשירותי הסעות

הסעות ללא בקרה
צילום אילוסטרציה: ארכיון "שבע"

1,292 תלמידים בבאר שבע השתמשו, ב-2017, בשירות הסעות למוסדות החינוך שלהם, זאת בלא שבכלי הרכב המוסעים תותקן מערכת לניטור אופי הנהיגה של נהג ההסעה. בעמותת "אור ירוק" מתריעים, שגם השנה אין חובת התקנה של מערכת כזו בהסעות התלמידים, בכל ארץ, וכמובן גם בבירת הנגב.

כבר לפני יותר מעשור, הוגשה הצעת חוק, שביקשה לחייב מלווה נהג אלקטרוני, קופסה ירוקה, בהסעות תלמידים. מטרת החוק הייתה למתן את התנהגותו של נהג המסיע ילדים, ולעצב אצלו דפוסי נהיגה אחראיים. הצעת החוק ביקשה לקבוע מכשיר, שיאפשר מעקב אחר התנהגות חריגה של הנהג בהסעה או ביצוע עבירת תנועה, שיש בהם לסכן חיי אדם. כעשור לאחר הגשת ההצעה, ומאחר שלא נעשה דבר כדי לקדם אותה, הוגשה הצעת חוק דומה נוספת לפני כשנתיים, בידי ח"כ עליזה לביא ממפלגת "יש עתיד". בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, שאין כיום מעקב אחר נהיגת הנהגים בכלי רכב להסעות התלמידים, למרות שהוכח שנהגים המסיעים תלמידים בכלי רכב להסעה לא תמיד זהירים, ואף מבצעים עבירות תנועה. גם הצעת החוק הזו טרם אושרה, ולכן היום לא מתבצע מעקב אחר פעולות הנהג, שיכול היה לשפר משמעותית את ביטחון הילדים בהסעות.

מנתונים, שהגיעו ל"אור ירוק" עולה, שנכון לשנה שעברה, משתמשים בישראל בהסעות התלמידים כרבע מיליון ילדים, ביניהם יותר מ-220 אלף תלמידי החינוך הרגיל וכ-50 אלף  תלמידים המגיעים בהסעות של החינוך המיוחד. בדצמבר 2017, פנה מנכ"ל העמותה ארז קיטה, לשר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ, בדרישה להשלים את החקיקה, שתחייב הימצאות מערכות ניטור אופי נהיגת הנהג בכלי רכב כבדים.

"מערכות ניטור נהיגה הינן כלי מוכח ואפקטיבי לשיפור הנהיגה ולקידום נהיגה בטיחותית בקרב כלל הנהגים ובקרב נהגים צעירים ונהגי רכב כבד וציבורי בפרט", כתב קיטה לשר לבטיחות בדרכים והוסיף, "עמותת 'אור ירוק' מקדמת את הטמעת 'הקופסה הירוקה' (מערכת לניטור אופי נהיגת הנהג) בקרב הקהלים הללו מתחילת דרכה, מתוך הכרה והבנה של התרומה המשמעותית של מערכת זו למאבק בתאונות הדרכים".

קיטה דרש במכתבו מהשר להשלים את החקיקה הבטיחותית: "ב-2014, הגיש שר התחבורה והבטיחות בדרכים תיקון לתקנות התעבורה, הקובע שלא יירשם ולא יחודש רישיונו של רכב מסוג אוטובוס, למעט אוטובוס זעיר פרטי, רכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 5,000 ק"ג, רכב מסחרי שניתן עליו היתר להובלת חומרים מסוכנים. תקנה זו יכלה להוות צעד משמעותי בהגברת הבטיחות בדרכים, ויש בה משום תרומה משמעותית לשיפור תרבות הנהיגה. בפועל, יוזמה מבורכת זו לא הושלמה, ומשרד התחבורה לא הביא לסיום החקיקה הנדרשת".

והוא סיכם: "הסעות התלמידים חייבות להיות מקום בטוח ומוגן, כפי שמקובל במדינות המתקדמות בעולם. הפיתרון להגנה על היקרים לנו מצוי בהתקנה של מערכות בטיחות, שיוכלו לפקח אודות אופי הנהיגה, להתריע בפני הממונים על נהיגה מסוכנת, ולייצר אצל הנהג אופי נהיגה בטיחותי ורגוע. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לדרוש בכל מכרז להסעות תלמידים כתנאי בסיסי הימצאות מערכת לניטור הנהיגה, שהוכחה כאביזר מציל חיים. אסור לנו לחכות לעוד ילדים הרוגים ופצועים, ורק אז להתעורר".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה