חדשות

בלעדי: מרעננים את שכונה ג'

חדשות11 באפריל 2018    6 דקות
0

אושרה תוכנית מתאר חדשה לשכונה הוותיקה בבאר שבע, הכוללת בין היתר שיפורים תחבורתיים גדולים ושימור של מבנה קולנוע "אורות"

בלעדי: מרעננים את שכונה ג'
באר שבע | צילום: מירן שפילברג

תוכנית מתאר חדשה לשכונה ג' בבאר שבע: ערב חג הפסח האחרון (ב-26 במרץ), אישרה ועדת התכנון והבנייה של העירייה, בראשות מ"מ ראש הרשות ומחזיק תיקי ההנדסה ורישוי העסקים טל אל על, את התוכנית (שהכין משרד "ענבל פלד וצבי קימלמן אדריכלים"), שבמהותה היא התחדשות עירונית.

ל"שבע" נמסר, שתוכנית המתאר מציעה חלוקה למרקמי מגורים ומנעד של דרכי טיפול לכל אחד מהמרקמים הבנויים: תוספת זכויות ללא תוספת יחידות דיור, תמ"א 38, תמ"א 38 עם תוספת זכויות לפי סעיף 23 לחוק, פינוי בינוי ועוד. התוכנית מסדירה מספר דרכים, ביניהן דרך ארלוזורוב, במטרה לייצר המשכיות דו סטרית ולהרחיב את הדרך הקיימת. כמו כן, הופכת תוכנית המתאר חמישה רחובות צרים לחד סטריים, במטרה לייצר מרחב בטוח ונעים להולכי הרגל.

התוכנית משדרגת גם את המרחב הציבורי (ומתאימה אותו לצרכי השכונה הוותיקה המתחדשת), מחדשת את הציר "הירוק" ההיסטורי (של שטחים ציבוריים פתוחים ומעברים) ומפתחת אותו כמערכת תנועה אלטרנטיבית בטוחה ומוארת וזמינה למערך הרחובות הנוכחי, וקובעת מאפיינים עיצוביים לפיתוח המרחב. תוכנית המתאר מציעה לשמור על תמהיל דירות ומבנים, שיאפשר חיים למגוון רחב של תושבים בני מעמד סוציו אקונומי מגוון ובשלבי חיים שונים. בנוסף, קובעת התוכנית, שמבנה קולנוע "אורות" המיתולוגי יוכרז כמבנה לשימור, וישמש לצרכי ציבור בלבד, כדוגמת מרכז תרבות וכיוצא בזה.

לעודד רוכבי אופניים

במהלך דיוני הוועדה המקומית לתכנון ובנייה צוין, שהחזון של תוכנית המתאר הוא "יצירת שכונה בעלת מאפיינים עירוניים אינטנסיביים, הכוללת מגורים, ובה מוקדי תרבות ופנאי, תוך שינוי דימוי השכונה ומיתוגה מחדש במערך העירוני כשכונת מגורים ייחודית, עדכנית, נגישה, מקיימת ואטרקטיבית בלב העיר, כך שתתרום לחיזוק דימוי העיר כולה".

במישור הפיזי, מבקשת התוכנית למצות את הפוטנציאל הגלום במיקומה המיוחד של שכונה ג' כשכונת מגורים במרכז העיר, המוקפת מכל עבריה במוקדי פעילות עירוניים ומטרופוליניים משמעותיים, לזהות מרקמי מגורים (שיהפכו לאטרקטיביים עם שיפור דימוי השכונה, ולחזקם) ומרקמי מגורים ברמה פיזית ירודה (ולשפרם ו/ או להחליפם תוך שילוב דייריהם במרקם המחודש). היא גם מבקשת לשמור על תמהיל מגוון של רמות וצורות וסוגי מגורים (לצורך שמירה על "מעגל החיים" השכונתי) ולתת אפשרות בחירה למגוון אוכלוסיות (גילאים, רמה חברתית כלכלית וכדומה), להעצים את המרכז השכונתי הקיים ולהפוך אותו למוקד משיכה משמעותי ובעל ייחוד (שיקרין על השכונה כולה, וימשוך אליו משתמשים מאזורים אחרים בעיר), לקבוע אזורי התערבות מחוללי שינוי במרחב השכונה (בעלי פוטנציאל להקרין על המרחב כולו), ולרתום שינוי ייעוד לאזור התעשייה ולמתחם "ברגמן" לטובת שדרוג והתחדשות שכונה ג'.

בלב העיר. המיקום הייחודי של שכונה ג' | הדמיה: ועדת התכנון והבנייה באר שבע

לגבי המרחב הציבורי, מטרות תוכנית המתאר הן לעודד תנועת הולכי רגל ורוכבי אופניים במרחבים הליכים (walkable) מותאמים אקלימית בין מוקדי הפעילות העירונית השונים בשכונה ובדפנותיה, לשפר את הקשרים בין המרחב שבהיקף השכונה לפנים השכונה ובין פונקציות בדפנות השכונה ופנים השכונה ובין השלד הציבורי הפנים שכונתי לשלד הציבורי העירוני (תוך התמודדות עם החסמים, שנוצרו ביניהם במהלך השנים), וליצור שפה עיצובית ייחודית למרחב הציבורי בשכונה על מרכיביו השונים (תוך שמירה על שלושה עקרונות מקיימים: קומפקטיות, מעגליות ומחזוריות ו"נובע מהמקום").

וזה עוד לא הכל: בתחום החברתי, מבקשת התוכנית להפוך את השכונה לאטרקטיבית להשתקעות עבור משפחות וצעירים ורווקים (לא בהכרח סטודנטים) עובדי פארק ההיי-טק הסמוך ובית החולים "סורוקה" ואנשי מעמד הביניים בכלל (המעוניינים באיכויותיה השונות ובנגישותה ללב העיר), לשמור על תמהיל אוכלוסיה מגוון המשלב בין האוכלוסיות הוותיקות לחדשות (תוך הכלת הקבוצות השונות וחיזוק הקשרים ביניהן והפיכתו של מגוון זה למאפיינה ולתדמיתה החיוביים של השכונה, בעיניי תושביה ותושבי העיר כולה), לנצל את הקירבה הגיאוגרפית לאוניברסיטה והבחירה הטבעית של סטודנטים לגור בשכונה למען הפחת רוח חיים בשכונה (ולמתג אותה כשכונת מגורים צעירה ותוססת) ולייצר מוטיבציה להישארות הסטודנטים במקום עם סיום לימודיהם), ליצור שכונה המספקת מגוון ועושר של שירותים ציבוריים וקהילתיים לרווחת התושבים (תוך ניצול המוסדות העירוניים והמטרופוליניים החשובים הקיימים בה ובסמיכות לה וניצול יעיל והולם של היצע הקרקע למבני ציבור), ולחזק ולמתג את מוסדות החינוך בשכונה (תוך הגדלת הביקוש ללימודים בהם בקרב אוכלוסיית השכונה והעיר).

"תוכנית מרגשת מאוד"

בהיבט הכלכלי, מבקשת תוכנית המתאר ליצור שוק מקומי מגוון ודינמי (המתאפיין ברכישה של משפרי דיור ותושבים, ולא תלוי במשקיעים בלבד), להשביח את נכסיהם של תושבי השכונה, לגבש מנגנונים יישומיים חדשניים לעסקאות התחדשות עירונית בשכונה ובמתחם 6 בתוכנית, לשנות את פני המסחר המקומי (באמצעות מגוון באופי החנויות וכניסתם של עסקים חדשים, בהתאמה לאופייה החדש של השכונה), ולאחד כוחות עם יוזמות ציבוריות והשקעות פרטיות בפרויקטים משולבים ומשיקים (ליצירת מכפיל כוח במרחב).

ולגבי התנועה, מבקשת התוכנית, בין היתר, להתאים את הרחובות לאופי הבינוי החדש (בדגש על תנועת הולכי רגל בטוחה ורציפה), לחזק את הקשר לרכבת, ולרשת את השכונה במסלולי אופניים המקושרים למערכת העירונית.

אל על: "מדובר בתוכנית מרגשת מאוד ובעלת משמעות גדולה לפיתוח העיר באר שבע. שכונה ג' הינה שכונה בעלת פוטנציאל רב מאוד, לאור הימצאות מוסדות עירוניים ומטרופוליניים חשובים הקיימים, כגון בית החולים 'סורוקה', אוניברסיטת בן גוריון, תחנת רכבת צפון ופארק ההיי-טק. לאור זאת, קידמנו בעדיפות גבוהה תוכנית מתאר ספציפית לשכונה, ששמה לה כמטרה לחזק ולחדש את השכונה, באמצעות יצירה של סביבת מגורים טובה, שתמשוך אוכלוסיות צעירות חזרה למרכז העיר, תוך שמירה על תושביה הקיימים. אני מאמין, שהתוכנית צפויה לתרום רבות לכלכלת השכונה בפרט והעיר בכלל, בשל תרומתה להעלאת איכות החיים בשכונה והגדלת שטחי המגורים, התעסוקה והמסחר בה".

טל אל על

כלכלה. אל על בין מתכנני השדה הבינלאומי בנבטים. יעקב צילום ארכיון שבע

ליבת השכונה. מרכז "אורות" | הדמיה: ועדת התכנון והבנייה באר שבע

האמת בפרטים הקטנים. תוכנית המתאר המפורטת | הדמיה: ועדת התכנון והבנייה באר שבע

מגורים ייחודיים. סגנונות הבנייה המגוונים בתוכנית החדשה | הדמיה: ועדת התכנון והבנייה באר שבע

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה