מגזין

המרוץ לצמרת

מגזין30 ביוני 2022    15 דקות
0

בתוך פרק זמן של שלוש שנים בלבד, הצליח עו"ד אלעד דנוך להפוך את מחוז דרום בלשכת עוה"ד לשם נרדף לחדשנות ומצוינות. בריאיון לאתר "שבע", הוא מדבר על הכול ומספר על הדרך שעבר ("עבודת שטח יומיומית"), תחושת השליחות ("זה ממלא אותי") והתוכניות לעתיד ("אתמודד לקדנציה נוספת")

המרוץ לצמרת
"התחברתי לאתגרים שחווים חבריי למקצוע". עו"ד אלעד דנוך | צילום: אוהד שביט

מאת: יעקב סיטרוק-דהן

עו"ד אלעד דנוך לא נח לרגע: בשלוש השנים האחרונות, הוא מכהן בתפקיד יו"ר מחוז דרום בלשכת עורכי הדין. עם נחישות ובעיקר התמדה, הצליח עו"ד דנוך להוביל את המחוז, המשתרע מאשדוד עד אילת, לקדמת הבמה המשפטית. לצד הפעילות הציבורית האינטנסיבית שלו שעוד נרחיב עליה בהמשך, הוא שותף מנהל במשרד עורכי דין באשקלון ובבאר שבע, ולפני כשלושה חודשים, נבחר פה אחד, בידי חברי המועצה הארצית בלשכה, לחבר הוועדה לבחירת רשמי הוצאה לפועל.

דנוך (37), נשוי לספיר ואב לשתי בנות (שירה ואריאל), הוא דמות מוכרת בנוף המקומי של באבירת הנגב. את שירותו הצבאי עשה בחטיבת "גולני" (בגדוד 12), ולאחר מכן החל בלימודי משפטים. אחרי שעבד כשכיר, הקים דנוך משרד עורכי דין יחד עם שותפו, עו"ד אריק ריביצקי. ב-2015, כשהוא עו"ד צעיר יחסית, החל את דרכו הציבורית בלשכת עורכי הדין, והחליט להתמודד בראש רשימה לוועד מחוז דרום בלשכה. היו לא מעט שהרימו על כך גבה, וראו בהתמודדות הזו סוג של קריאת תיגר על הסדר הישן שהיה נהוג במוסד הוותיק, אבל עו"ד דנוך התעלם מרעשי הרקע, הפשיל שרוולים, שקד על תוכניות רב שנתיות בדגש על קידום צעירים בפרקטיקה, רתם מאות עורכות ועורכי דין, ויצא לדרך. לאחר שלושה חודשי קמפיין אינטנסיביים, רשימת "המחוז מנצח" בהנהגתו הכניסה שליש ממספר המושבים בוועד המחוז, הישג חסר תקדים עד אז.

"הדבר הראשון שעשינו היה ללמוד מה באמת חשוב לעורכי הדין, וכיצד אנו יכולים להשפיע על הסביבה המקצועית שלהם", הוא נזכר. "נפגשתי עם מאות עורכי דין, ולמדתי על הצרכים שלהם. במקביל, שימשתי בתפקיד ממלא מקום יו"ר ועד מחוז דרום וחבר המועצה הארצית בלשכה. באותם ימים, כעו"ד צעיר בתחילת הדרך, התחברתי לאתגרים שחווים חבריי למקצוע, והיה לי קל יותר להבין מהם הדברים החשובים ביותר".

"עבודת השטח השתלמה"

לפני כשלוש שנים, לאחר עשייה מוכחת בשטח וקילומטראז' של ארבע שנות פעילות בלשכת עורכי הדין, החליט דנוך להתמודד לראשות ועד מחוז דרום בלשכה. הקדנציה הראשונה שלו בתפקיד זיקקה עבורו את כל מה שבאמת חשוב לעורכות ועורכי הדין. הוא יצא לדרך עם חזון, משנה סדורה ושישה דגלים: להעניק לעורכי הדין שירות מקצועי ויעיל, להפוך את המחוז לדיגיטלי וחדשני, לקדם את הרמה המקצועית של עורכי הדין עם השתלמויות והסמכות פרקטיות, לסייע לעורכי דין חדשים להיקלט במשרדים ובמשרות בתחום המשפטי, לקדם מופעי תרבות ולרקום עבור עורכי הדין שיתופי פעולה עם גופים ציבוריים.

תוצאת הבחירות הייתה מרשימה במיוחד: רשימתו של עו"ד דנוך זכתה בשמונה מתוך 11 מושבים בוועד המחוז, והוא נבחר לראשות מחוז דרום עם כ-70 אחוזי תמיכה. בעוד רבים מחבריו ושותפיו לדרך של דנוך הופתעו מההישג האדיר, הוא בעיקר הרגיש את עוצמת האחריות. לתפקיד הוא נבחר כשהיה בן 34 בלבד.
"עבדנו קשה מאוד", מציין עו"ד דנוך. "עבודת השטח השתלמה. זה היה ברמה יומיומית, ובזכות הרבה אנשים טובים מכל רחבי הדרום, שנתנו כתף, התגייסו ותמכו, הצלחנו לעשות את זה. כל הזמן, יש בי תחושת שליחות, שדוחפת אותי לפעול במרץ למען עורכי הדין במחוז. זה ממלא אותי".

 

"מחוז דרום בלשכה עובד היום כמו חברת היי-טק"  | צילום: אוהד שביט

 

עם כניסתו לתפקיד, אחד ההישגים המשמעותיים של דנוך היה העלאת תקציב המחוז בכמעט 30 אחוז. מהלך זה חיזק משמעותית את האקדמיה בדרום, ושינה את מצבת כוח האדם עם גיוס של עובדים חדשים לשורות המחוז בדגש על שירות נגיש ומהיר. "מחוז דרום בלשכה עובד היום כמו חברת היי-טק", הוא מדגיש. "מהיר. חדשני. מפיקים לקחים מהר. מאמצים טכנולוגיות חדישות, ומנהלים כמות אדירה של פעילויות בכל זמן נתון. הכול כדי לתת שירות מיטבי לעורכי הדין".

למחוז יש קשר ראוי לציון עם הלשכה הארצית: "שיתוף הפעולה שלנו עם ראש הלשכה עו"ד אבי חימי, הוא מצוין. אנו זוכים לרוח גבית נפלאה, ושמחים על כך. ראש הלשכה מאוד מחובר לדרום. יש לנו קשר הדוק עימו, שמסייע רבות בתנופת העשייה".

במקביל, הודק הקשר גם עם הנהלת בתי המשפט, ותוך זמן קצר, נוצרו שיתופי פעולה במגוון רחב של נושאים. "יש לנו מערכת משפט מצוינת בדרום", מוסיף דנוך. "וזה הרבה בזכות נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, השופטת רויטל יפה כץ, נשיא בתי המשפט השלום בדרום השופט אלון גביזון ונשיא בית הדין האזורי לעבודה השופט שמואל טננבוים".

"משקיעים משאבים אדירים"

נושא נוסף עליו הוא שם דגש, הוא השירות לעורכי הדין: בשלוש השנים האחרונות, הקים עו"ד דנוך טרקלינים בתוך בתי המשפט באשקלון, אשדוד ודימונה, ושדרג את הטרקלינים הקיימים בבתי המשפט בבאר שבע ואילת. בחודשים הקרובים, הוא ישלים את המשימה, עם הקמת טרקלין חדש גם בבית המשפט השלום בקריית גת.

הטרקלינים מאובזרים בספות ועמדות משרדיות, בהן יכולים עורכי הדין להתרווח, לעבוד בנחת במחשב עם תוכנה משפטית, להתכונן לדיונים או להתרענן בין דיון לדיון: "הטרקלין הוא מעין לאונג' מעוצב עם מחשב מחובר לאינטרנט, ומותקנת בו תוכנת המאגר המשפטי 'נבו', לצד פינות ישיבה נוחות. המקום מעוצב ומאוד מזמין. יש בטרקלינים את כל הציוד המשרדי שעורך דין צריך, כולל אפשרות להדפיס מסמכים דחופים. פעם, עורכי דין היו יושבים במסדרונות על כיסאות ברזל. היום, יש להם מקום שהם יכולים להתרווח בו בנחת, בכיף, ברוגע, בכל בתי המשפט במחוז, למעט בקריית גת. וגם שם, תוך חודשים ספורים, יוקם הטרקלין".

 

"יש בטרקלינים את כל הציוד המשרדי שעו"ד צריך". הטרקלין בהיכל המשפט בבאר שבע | צילום: קארין רבאנה

 

כאמור, מחוז דרום בלשכת עורכי הדין מתפרס על שטח של כשני שליש ממדינת ישראל, מאשדוד בצפון עד אילת בדרום. כדי לתת מענה מהיר, יעיל ומקצועי לכלל עורכות ועורכי הדין במחוז, שם דנוך בראש מעייניו את החדשנות והדיגיטל. "ארגון שלא מתקדם, הולך צעד אחורה", הוא משוכנע. "הקמנו מערך דיגיטל נרחב, שבאמצעותו אנו משקיעים משאבים אדירים, הן באמצעים הטכניים והן בתכנים. כל פעילויות המחוז מועברות בכל הערוצים לעורכי הדין, ובמקביל, הכול עולה לעמוד ה'פייסבוק' של המחוז. הקמנו אתר אינטרנט חדש. וכיום, בלחיצת כפתור, ניתן לצרוך את כל השירותים של המחוז: אקדמיה, תרבות ועוד. הקמנו את ערוץ 'דרום דיגיטל' ביוטיוב, ובספרייה הדיגיטלית שלנו, עורכות ועורכי הדין יכולים להיחשף למאות הרצאות בתחומי משפט רבים. באחרונה, יצאנו לדרך גם עם תוכנית הפודקאסטים, הכוללת מגוון רחב של אפשרויות. למשל, עו"ד המעוניין לערוך הסכם מכר, נכנס ל'ספוטיפיי', ויש לו הרצאה ממוקדת של 10 דקות בנושא".

"עורכי דין מדהימים"

תפקידו של דנוך בלשכת עורכי הדין נעשה בהתנדבות, ובמקביל לעיסוקיו הציבוריים, משרדו מתמחה בעיקר בתחומי ליטיגציה (הִתְדַּיְּנוּת) ונזיקין, ומטפל בתיקים משמעותיים ובעלי פרופיל תקשורתי גבוה. ההצלחה המקצועית שלו הובילה לדירוג גבוה של המשרד במדד היוקרתי של  DUNS100. "מאחורי כל תיק, עומד בן אדם. וכל אדם הוא עולם ומלואו. הצלחה בתיק יכולה לשנות חיים של לקוח מהקצה אל הקצה", הוא אומר.

בשנים האחרונות, מדברים על כך שיש יותר מדיי עורכי דין, ושלא לכולם יש עבודה. מדברים גם על הצפה, ושהמקצוע הפך להמוני.

"אני לא מסכים עם הקביעה הזו. הרוב המכריע של עורכי הדין מוצאים תעסוקה ומתפרנסים יפה. גם העצמאים וגם השכירים. לפעמים, אנחנו רואים שלעורכי הדין הצעירים יותר מורכב להשתלב, והשכר המוצע להם לעתים אינו כפי שציפו, אבל לטעמי, זה מצב זמני, עד שהם צוברים ניסיון, והתמונה משתנה. אני יכול לומר לך שאנחנו במחוז משקיעים משאבים אדירים בכל הקשור להשמה, הסברה וליווי עד לקליטה של עורכי הדין בשכר ראוי ומכובד. יש רכזת השמה במחוז העובדת מסביב לשעון. יש בדרום עורכי דין מדהימים, חמים, איכותיים, שמייצגים בכל הערכאות וחתומים על הישגים מהשלום ועד לעליון. עורכי דין שעובדים קשה מאוד לפרנסתם, שומרים על כבוד חבריהם למקצוע, ומהווים חלק ממשפחת מחוז דרום. הצפה היא עניין מדובר עוד מימים עברו. אני זוכר שסיפרו לי על הנשיא הראשון של בית המשפט העליון, השופט ד"ר משה זמורה ז"ל, שכשעלה לארץ בשנות ה-20 של המאה שעברה, כתב לאשתו בגרמניה: 'אני לא יודע מה יהיה פה, אבל מקצוע עריכת הדין ממש מוצף בארץ'. וכמה עורכי דין היו בארץ ב-1920? 15 בלבד. בכל דור, יש תחושה של הצפה. נכון שהתקופה היום שונה, ולא מעט רוצים ללמוד משפטים, אבל זה לא אומר שצריך עכשיו לחסום את המקצוע בגלל זה. תחרות זה דבר בריא, כל עוד אין בה זילות".

ולמרות התחרות, עדיין יש לא מעט תחומים שאנשים לא יודעים בכלל שהם יכולים להיעזר בהם בעורכי דין.

"נכון. בגדול, היום עורך דין נמצא בכל הצמתים הכי מרכזיים של בן אדם בחיים. מרכישת דירה, ועד חלילה, הסתבכות בחובות או בפלילים. הציבור היום נגיש מאוד למידע, והוא חכם יותר, מבין יותר ויודע שכדאי לפנות לעורך דין, כדי לחסוך מעצמו עוגמת נפש בעתיד. לביטוח לאומי למשל, חשוב מאוד להיכנס עם עורך דין, שיש לו הבנה כוללת, ושרואה את התמונה הרחבה, ממעוף הציפור ועד לפרטים הקטנים. יש לכל מילה משמעות אדירה, והנוכחות של עורך דין בוועדות רפואיות היא דרמטית. בניגוד למשל, לחברות למיצוי זכויות שלא יכולות להיכנס עם המבוטחים לוועדות, עורך דין יכול לעשות זאת. לטעמי, שכר הטרחה בתיק לא משמעותי ביחס לתרומה הסגולית האדירה של עורך הדין במיצוי הזכויות".

"פשוט אור גדול"

לפני כחודש, פתח עורך דין דנוך את הכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת, יחד עם ראש הלשכה עורך דין חימי ונשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות. את הבמה החשובה הזו הוא ניצל כדי להעלות את סוגיית היעדר הביטחון האישי בנגב. בנוסף, שיתף דנוך את באי הכנס בפסיפס האנושי יוצא הדופן של עורכי הדין במחוז דרום.
"הכנס עוסק במשילות", פתח ואמר. "ומה עם המשילות בדרום? מה שקורה בנגב, הוא טרור אזרחי לכל דבר. מיליציות חמושות משתלטות עליו. נדהמתי כששמעתי על אב ששלח את הבן שלו עם שכפ"ץ לבית הספר. אם נמשיך כך, לא ירחק היום שאפילו ה'ווייז' יידע להפריד בין כבישים בטוחים לכבישי רפאים. אסור שנגיע לשם. ואם לא תהיה הרתעה, אם לא תהיה ענישה, זה רק ילך ויחמיר. אני מוכרח לומר שראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ', הוא האיש שהייתי מפקיד בידיו את ניהול המאבק הזה. יש לו חזון ומסרים ברורים וקוהרנטיים, שמשולבים עם הבנה אמיתית של צרכי הציבור שלו. יש לנו חיבור נהדר איתו, ובכלל עם העירייה".

 

"האיש שהייתי מפקיד בידיו את ניהול המאבק הזה". עם דנילוביץ' ועו"ד אבי חימי | צילום: יח"צ

 

לאחר מכן, סיפר עורך דין דנוך לנוכחים את סיפורה של עורכת דין אפרת קימה, החולה במחלה נדירה, שלמרות הקשיים הפיזיים הלא פשוטים שלה, היא מתנדבת פעילה בתוכנית "שכר מצווה" של לשכת עורכי הדין. "אפרת היא דוגמה חיה ונושמת לאהבת חינם. מצבה הרפואי הוא אחד הנדירים בעולם. יש רק עוד 16 מקרים כאלה. וזה לא עוצר אותה לרגע. היא ממשיכה להקדיש את חייה למען הקהילה. למען החברה. למען הזולת. שאלתי אותה: 'איך את עושה את זה?', והיא השיבה לי, שזה מה שנותן לה את הכוח לחיות. שהסיוע לזולת מחזק אותה, ושכל הטוב שהיא עושה, בסוף חוזר אליה בגדול. היא פשוט אור גדול. סמל לאהבת חינם. דוגמה ומופת למחוז הדרום כולו. זה המחוז שלנו. לפני ימי העיון. לפני האקדמיה. לפני הכול. אהבת אדם. חיבור אישי. בסיס חברתי חזק. מפה הכול באמת מתחיל. עורכי דין טובים הם קודם כל, בני אדם".

"ההישג הכי גדול"

לא קשה להבין שאחת המטרות המרכזיות של דנוך בראשות מחוז דרום בלשכת עורכי הדין, היא לחבר בין עורכי הדין במחוז. לטענתו, תשתית חברתית חזקה היא הבסיס למחוז חזק. "קח למשל, את הטרקלינים", הוא ממשיל. "מעבר לנוחות היחסית שהם מספקים לעורכי הדין, הם יוצרים חיבור חברתי. אתה יושב בחדר עם עוד עורכי דין. מדברים. מכירים. מרחיבים את המעגלים. ואולי אפילו מתחילים לשתף פעולה ברמה המקצועית עסקית. יש אווירה אחרת. ואז, נכנסים לדיון פחות טעונים. שופטת בית המשפט העליון לשעבר דליה דורנר, אמרה פעם: 'המלחמה היא לא בין עורכי הדין, אלא בין הטיעונים'. ואת זה חשוב להבין. עשינו פרויקט נהדר שנקרא פרויקט 'המאסטרים'. במסגרתו, עורך דין ותיק חונך עורך דין שהוסמך באחרונה, ונותן לו מעין שירותי מנטורינג. ומה המיוחד בזה? זו לא מערכת יחסים רגילה בין מנטור לבין מודרך. בתוך כל העניין הזה, שניהם גם מנהלים תיק משותף במסגרת תוכנית 'שכר מצווה'. ואז האלמנט משולש: עורך הדין המודרך לומד מעורך הדין הוותיק, יוצר איתו קשר, ויכול לשאול אותו שאלות מקצועיות. ושניהם יחד מסייעים בתיק אזרחי לאדם המתקשה לשכור את שירותיו של עורך דין באופן עצמאי. זה חלק מהמחשבה שאנחנו משקיעים וחלק מהחיבור שחשוב לנו, שמסייע גם בחיזוק אמון הציבור במערכת המשפט".

 

אלעד דנוך בכנס אילת | צילום אוהד שביט

 

עורך דין דנוך לא רק מדבר, אלא גם עושה: בערב חג השבועות, לפני כמה שבועות, הוא העלה פוסט, בו קרא לחברי המחוז לגייס כסף למימון ניתוח לבתו של עורך דין מאיר סויסה, חבר המחוז מבאר שבע. בזכות התגייסותו של דנוך, נתרמו לעניין כמעט 100 אלף שקל מחברי מחוז דרום. "בשבילי זה ההישג הכי גדול", הוא אומר. "כשחברי המחוז מתגייסים כאיש אחד בלב אחד עבור חבר, פותחים את הכיס ואת הלב, ומבקשים לתרום בדיסקרטיות מלאה, זו העוצמה שלנו. הדברים האלה מחלחלים, מחזקים את אמון הציבור, ומקלים על ניהול הליכים. כששני עורכי דין מכירים אחד את השני, ויש ביניהם חיבור מקדים, בהכרח יהיה יותר קל לנהל את ההליך באופן מקצועי ומכבד".

"ממשיכים לגדול ולצמוח"

איך משלבים ביחד את כל מה שאתה עושה?

"נתחיל בזה שאני אוהב את מה שאני עושה, ומאמין שככל שאדם עסוק יותר, כך הוא מספיק יותר. חוץ מזה, לדעתי זה הכול עניין של חלוקת זמן. אני פשוט עושה עבודת שטח יומיומית".

מהן השאיפות שלך?

"אני עוסק בצרכי ציבור במחוז דרום. וזה ממלא אותי כל יום מחדש. אני מרכז את כוחותיי ומאמציי עבור אלפי עורכות ועורכי הדין בדרום, עובד קשה מאוד בשבילם, ושמח לשרת אותם. אני מודה לבורא עולם על הזכות לעשות, ליצור, לשנות ולפעול למען הציבור. ברמה המקצועית משרדית, אנחנו ממשיכים לגדול ולצמוח ולנהל תיקים משמעותיים, ומודים על ההזדמנות שניתנה לנו לשנות חיים של אנשים".

לסיום, האם אתה מתכוון להתמודד לקדנציה נוספת בראשות המחוז?

"בע"ה, אתמודד לקדנציה נוספת בבחירות ללשכת עורכי הדין, שיתקיימו בעוד כשנה. כל בוקר במחוז, אנחנו מתעוררים עם אותו דרייב. זה לא מעניין אם זו תקופת בחירות או לא תקופת בחירות. הדרייב הוא אותו דרייב. אנחנו פועלים ונותנים שירות לעורכי הדין, ותחושה ענקית של סיפוק מלווה אותנו בכל יום".

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה