מגזין

בירת הבירה

מגזין4 בנובמבר 2018    14 דקות
0

מבלי שהרגשנו, בירת הנגב הופכת לבירת הבירה. לצד פאבים וברים חדשים שנפתחו ברחבי העיר, התפתחה סצנה של מאות מבשלי בירה ביתית, זאת בנוסף למועדון מבשלים מקומי שפועל כבר חמש שנים. "שבע" מרים כוסית לרגל התופעה

בירת הבירה
צילום: סנאפ

סיר בישול ביתי, חבית של 20 ליטר, כמה כלי מדידה וכמובן מצרכים. אלה כל הכלים הבסיסיים מהם תוכלו לבשל בעצמכם, בבית שלכם, את הבירה המועדפת עליכם. עם הכלים האלה ומצרכים שאתם תבחרו, תוכלו להגיע ל-20 ליטר, שהם שווי ערך ל-60 בקבוקי בירה משלכם. ומה יותר כיף מלבשל לעצמך את האוכל, או במקרה הזה את הבירה שלך?

תחילת הדרך

הבירה הוא אחד המשקאות העתיקים בעולם, עם עדויות על המשקה הנפוץ כמה אלפי שנים לפני הספירה. ובכל זאת, נראה שבשנים האחרונות תופעת בישול הבירה הביתית הולכת וצוברת תאוצה בבאר שבע, זאת לצד פאבים וברים שנפתחו ברחבי העיר בשנים האחרונות.

"עזבתי חצי משרה במשרד החינוך והחלטתי לרכז את כל הכוח בבירה". נאמן | צילום: סנאפ

אם עד לפני כמה שנים אפשר היה לספור את כמות מבשלי הבירה הביתיים על שתי ידיים, היום כבר יש עשרות כאלה ואפילו מאות, אם מסתכלים על אזור הדרום בלבד. אחד האנשים שהיו שם מההתחלה וגם אחד "האחראיים" על התפתחות הסצנה בבירת הנגב, הוא גלעד נאמן (34) שהתחיל כמבשל ביתי עם בירה זוכת פרסים ברמה הארצית והכרה בינלאומית. היום הוא בעלים שותף לבירת "תוג", שמייצרת את בירות – "החלוץ" ו-"40 בצל", כמו גם בעלים שותף לבית מלאכה לבירה, אם תרצו המכולת של עולם הבירות המקומי, ואף יותר מזה.

"ב-10 השנים האחרונות הייתי מורה להיסטוריה. אם עד לפני שנה חילקתי את החיים שלי בין מערכת החינוך לבירה, עכשיו אני כל כולי בבירה. אני מחזיק יחד עם השותף שלי תומר במבשלת תוג, כשיש לנו שתי בירות מובילות, 'החלוץ' ו-'40 בצל'. אנחנו מתעסקים בבירה בשנים האחרונות דרך אירועים, פסטיבלים ובית המלאכה לבירה שמנסה להנגיש את הבירה לחברים", הוא מספר ל"שבע".

חברי מבשלת התירוץ

יחד איתו מגיע אל הריאיון אהד בוקסרמן (32), סטודנט לתואר שני בהנדסת חשמל ומבשל בירה מ-2013. אם אצל נאמן הבירה הפכה ממש למקצוע, בוקסרמן עדיין מגדיר עצמו כחובב בירה ומבשל ביתי. "יש לי מבשלת בירה ביתית יחד עם עוד חמישה חברים, חברי מבשלת התירוץ", אומר בוקסמן ומפרט: "אנחנו מבשלים אצלי בחצר, 80 ליטר בירה בבישול אחד. אם מבשל בירה ביתי עושה לרוב 20 ליטר שמספיק ל-60 בקבוקים, אנחנו עושים פי 3 או פי 4. הכל לצריכה אישית, צרכים ביתיים. 99.9 אחוז מהבקבוקים שלנו אנחנו שותים או החברים שלנו. אנחנו לא מרוויחים על זה. אנחנו אוהבים להציג בפסטיבל הדו שנתי בבאר שבע שמתקיים זו השנה השמינית. אבל אנחנו לא נמכרים בחנויות".

כאמור, מבשלה ביתית כשמה כן היא, מבשלה שנמצאת בבית הפרטי של כל אחד שרוצה לבשל בירה עם כלים בסיסיים. "בשביל לבשל בירה בבית לא צריך יותר מידי דברים", אומר נאמן ומסביר: "צריך סיר ביתי, מיכל תסיסה של 20 ליטר וציוד מדידה. העניין הוא שאפשר להתפתח ולשדרג את עצמך. לאהד לדוגמא, יש מערכת בישול ביתית מאוד מושקעת. הוא השקיע כמה אלפי שקלים במערכת. מבשל ביתי צריך להשקיע 380 שקל בציוד רב פעמי שלא כולל בקבוקים. את הבקבוקים גם אפשר להשיג וגם בהם אפשר להשתמש שוב, פשוט מנקים טוב וזה הולך לשימוש הבא. כל אחד קונה חומרי גלם לפי הצורך שלו לבירה רגילה של 5-9 אחוז, בירות כהות או בהירות. חומרי הגלם מתחילים ב-150 שקלים ל-20 ליטר תוצר, ויש אנשים שבונים מתכונים ויוצאים עם מתכון של 300 שקלים. בחישוב פשוט 150 שקלים ל-20 ליטר בירה זה יוצר 2.7 שקל לבקבוק. ככה שלמעשה בבישול השלישי אתה כבר מחזיר את ההשקעה". בוקסרמן מדגיש כי העניין הכלכלי הוא זה שגם הביא אותו לבשל בירה בבית. הוא נשאר בגלל שהתאהב בתהליך.

"בשביל לבשל בירה בבית לא צריך יותר מידי דברים" | צילום: סנאפ

"הייתה עלייה במס האלכוהול, רצינו לשתות בירה ושאלנו את עצמנו 'מה עושים'?. עשינו את החישובים ואמרנו שזה יותר משתלם. החזרנו את ההוצאה ואנחנו גם מקבלים איזה בירה שאנחנו רוצים. לא חסכנו גרוש, עבודה קשה מביאה תוצאות טובות. זה תחביב שאני מאוד אוהב ואני משקיע בו את מה שאני יכול. אני מוציא כמה מאות שקלים בחודש, גם על בירות מיוחדות. הייצור שלנו עולה כמה מאות בודדות בחודש, לחלק ל-6 אנשים. אבל היום יש לי ברז בירה בבית, יש לי 20 ליטר חופשיים שאני יכול לשתות כוס או שתיים ביום". נאמן מדגיש כי "היום כבר לא חייבים מקרר. אנחנו מייעצים איפה המקום המתאים ביותר. אם אפשר להתארגן על מקרר שיהיה מקרר תסיסה, זה אחלה. אפשר לקחת מקרר משרדי ולהפוך אותו למקרר תסיסה. אבל היום לא חייב מקרר. בתחרות הארצית האחרונה היו לא מעט זוכים שלא עבדו עם מקררים ובייעוץ נכון אפשר להכין גם בלי".

היום, החוק לא ברור לגבי בישול בירה ביתית, לגבי מכירה החוקים ברורים ונוקשים הרבה יותר: "בירה ביתית אי אפשר למכור", אומר בוקסרמן שמוסיף: "יש חוק מנדטורי שאומר שאסור לייצר אלכוהול בבית. הקנס הוא 20 אלף לירות ועד שנתיים מאסר. אבל היה דיון על זה בכנסת ובסופו של דבר הוחלט שהחוק יישאר, אבל הוא לא ייאכף. אז מותר לבשל בבית בירה לצריכה עצמית, אבל אסור למכור. מכירה דורשת אישורים של משרד הבריאות ורישיון יצרן".

"הייתה עלייה במס האלכוהול, רצינו לשתות בירה ושאלנו את עצמנו 'מה עושים'"? | צילום: סנאפ

סצנה שהולכת וגדלה

השניים מדברים רבות על בירה, אבל זה לא שיש להם משהו נגד משקאות אלכוהוליים אחרים, כמו יין לדוגמא. "ישראל היא מדינה של יין ואנחנו רוצים לשנות את זה. בירה נתפס כמשקה של פועלים ולרוב מי שותה בירה? סטודנטים. אתה הולך לארצות הברית או אירופה ואתה תראה שהברמנים הם לא סטודנטים כי הם תופסים את הבירה כדבר רציני. לפני שש שנים זכיתי בתחרות במקום הראשון ושלחו אותי לסמינר בגרמניה. בחור בשם סטפן עשה לי את ההדרכות והוא סיפר שבגיל 15 הוא היה במגמת הטכנולוגית לבישול בירה של באמברג. זה חלק מהתרבות. פה בירה לא נתפסת כמקצוע", אומר נאמן.

כל חובב בירה יידע לספר לכם שאין כמו לקבל בבר הקרוב לביתו את כוס הבירה הקרה ובלי לחכות לקחת את השלוק הראשון. אבל כשאתה מבשל בבית, ואת זה יגיד כל חובב מטבח, החלק הקשה הוא לחכות. אז כמה מחכים לבירה שמבושלת בבית? מסתבר שלא מעט. "בירה פשוטה לוקחת בערך ארבע שבועות של הכנה", מספר נאמן. "יש את יום הבישול שבישול קטן למתחיל ייקח בין שעתיים לשלוש. ואז הבירה תוססת כשבועיים. אחר כך יש אריזה של שעה לבקבוקים ועוד שבועיים שהבירה נחה בהם ועוברת תסיסה שנייה. אם יש בה יותר אלכוהול, היא דורשת יותר תסיסה. בירת לאגר לדוגמא, גם דורשת יותר תסיסה ויותר מורכבות. ככל שאתה מכניס דברים שונים והמתכונים יותר מורכבים, הזמן משתנה. אני עכשיו מתחיל לבשל בירה עם בטטה או מבשל בפרויקט משותף עם אהד בירה דלעת".

"פה בירה לא נתפסת כמקצוע" | צילום: אדי ישראל

כשנכנס אליך אדם שרגיל לשתות גולדסטאר או קרלסברג, ואומר לך – 'אני רוצה להכין בירה כזו', אתה יכול לכוון אותו לטעם?

"במקרה של הבירות האלה זה קצת יותר קשה, אבל כן. אנשים נכנסים ואומרים שהם רוצים לבשל כמו מותג כזה או אחר. אתה תקבל את הייעוץ המתאים לך. אני רוצה שתתנסה ותצליח, אז אני אכוון אותך למה שאתה צריך", עונה נאמן.

בוקסרמן ממשיך: "לאגר זו בירה שיש בה ניקיון בטעם, אז היא יותר מורכבת. אייל לדוגמא, היא בירה יותר סלחנית לטעויות. ובכלל אני למדתי בתחביב הזה לשתות את כל סוגי הבירות".

ומה לגבי הסצנה הבאר שבעית? הרי כל בליין יספר לכם על עוד ועוד פאבים שנפתחים ועוד כוסות בירה שנמזגות. "לגבי ההתפתחות של באר שבע צריך לחלק את זה לשתיים", אומר נאמן: "הפאבים פה קשים, גם אני, שניסיתי לשווק לפאבים, גיליתי את זה. פחות חושבים איך לפרוץ ולהיות ייחודיים. בין אם זה בתל אביב או בירושלים, אפשר למצוא פאבים שמנסים להיות חדשניים, פה פחות תהיה המחשבה הזו. ייקחו את מה ש'כולם שותים'. הבירה תהיה אמצעי – לא מטרה. יש פאב בתל אביב, ליד עזריאלי, עם 45 ברזים שונים. הבירה שם היא במרכז. אני נוסע לשם לשתות כי מעניין אותי המבחר. אם אני מגיע לפאב אני רואה שיש מגוון של אותו המותג, אבל למה לא לגוון יותר?".

"אני מגיע לפאב אני רואה שיש מגוון של אותו המותג, אבל למה לא לגוון יותר?". | באדיבות בית המלאכה לבירה

לגבי התפתחות סצנת הבישול הביתי, לנאמן יש דווקא דברים טובים לומר: "לפני שנתיים העסק היה בדירה, כעסק ביתי, והיום הוא מחזיק את עצמו כעסק. יש גידול במבשלים הביתיים בבאר שבע ובאזור הדרום בכלל. נותנים שירות לאנשים מאשקלון ועד אילת. אנחנו עושים סדנאות לוועדי עובדים ולאירועים פרטיים. עשיתי סדנת בישול של ארבע שעות ביום הולדת שמישהי עשתה לבעלה. לא הייתי חושב על זה לפני. עושים ערבי טעימות, עושים שיתופי פעולה, בוולנטיינס עשינו ערב של בירות וקינוחים, זה היה ערב זוגות מדהים. אנחנו גם רוצים להביא יותר נשים לתחום הזה. היה לנו ערב של בירות ובשר, ערב וגבינות, הכל התקיים פה".

"היום בבאר שבע יש כמה מאות מבשלים ביתיים. לפני שבע שנים היינו שישה אנשים שהקמנו את מועדון המבשלים. לשמחתנו יש לנו לקוחות וותיקים שהיו גרים פה וחוזרים אלינו גם כשעברו לתל אביב והשרון". נאמן ממשיך ומספר שבית המלאכה לא רק מוכרים ציוד ומתכונים, כשאנשים מגיעים, אז יושבים ושותים כוס בירה, משוחחים על תהליך ההכנה ובכלל: "אנחנו לא רק נותנים ציוד. בירה היא חברתית, היא נושא לשיחה ואפשר להתייעץ עליה. בימי חמישי ושישי אנשים מגיעים עם הבירה שבישלו, טועמים, מייעצים ומדברים על הבירה", הוא אומר ומוסיף: "זו חוויה מאוד טובה לשתף את הידע ולתת לטעום. אם יש לי משהו להגיד למבשל חדש, זה שיצטרף למועדון המבשלים, להצטרף למבשלים ותיקים".

כאמור, המקום שהפך לאבן שואבת לחובבי בירה בכלל ולמבשלי בירה בפרט הוא בית המלאכה לבירה, מבנה קטן, בעיר העתיקה בבאר שבע שמציע בירות מיוחדות מכל העולם, חומרי גלם להכנת בירה, וכל מה שחובב בירה צריך. "בית המלאכה לבירה היא קודם כל מקום לשוחח. מקום שמאפשר לאנשים לבוא, לקחת חומרי גלם לבישול, לטעום, להחליט מה לשנות במתכון ובעיקר לשוחח על בירה. חלק מהחוויה זה שאתה מייצר לעצמך את האוכל, בערב יום שישי או בחגים, לפתוח את הבקבוקים שלך ולמזוג למשפחה ולחברים. התחלנו כמעין מכולת, ואז אמרנו שניתן לטעום דברים מעניינים. התחלנו עם שמונה בירות על המדפים והגענו ל-100 בירות. לייבלים לא מוכרים. הייחודיות שלנו זה שיש לנו את הבירות המיוחדות, יש לנו בירות פרמיום ב-40 שקל לבקבוק, הייתה לנו הוצאה מיוחדת מבלגיה – בירה של 250 שקל לבקבוק. יהיו מבצעים של ארבע בארבעים, אבל יהיו בירות מיוחדות. בירות שהתיישנו כמה שנים. אנשים נהנים לבוא לקחת מהמקרר בירות מיוחדות. יש לנו בברזים בירות משתנות, אנשים באים ושואלים מה יש לכם היום, אבל זה התוספת, זה לא העניין", הוא אומר.

"התחלנו עם שמונה בירות על המדפים והגענו ל-100 בירות" | באדיבות בית המלאכה לבירה

"אני כלקוח נהנה לבוא לפה לשתות איזה כוס ולדבר על בירה", אומר בוקסרמן שמוסיף: "הברזים בבית מלאכה מנגישים את החברתיות של בירה. אני בא לפה, קונה מצרכים, אז אני אשאר ואשתה כוס בירה, אדבר עם גלעד או לקוחות אחרים ואני חושב שאני כלקוח רואה את זה כיתרון מאוד גדול להגיע לשבת קצת ולהמשיך".

מועדון מבשלים

בנוסף לבית המלאכה ישנו גם את מועדון המבשלים של באר שבע, מועדון שמורכב מחובבי בירה שנפגשים לבשל יחד, לפעילויות או סדנאות משותפות. "המועדון קיים כבר בן חמש שנים והוא מונה כבר מאות של מבשלים. אנחנו עושים פעילויות משותפות, בישולים יחד סדנאות וקורסים, ובעיקר מנסים להעלות את המקצועיות בבישול בירה. אנחנו המועדון היחיד בארץ שמעביר קורס לשיפוט בירה. זה כבר הקורס השלישי של אנשים שמגיעים מתל אביב ומהשרון לקורס להכשיר שופטים. אהד לדוגמא הוא שופט מוסמך לבירה שעבר את הקורס. הבאנו לפני שנתיים שופטים מחול שיסמיכו אותנו במבחנים בינלאומיים שנהיה אנחנו שופטים. המבחן מאוד קשה כי הוא משלב חך וידע", אומר נאמן.

השאלה הגדולה היא כמה בירה היא חלק מהחיים שלכם. כמה זמן אתם משקיעים סביב המשקה התוסס, וכמה אדם אחד יכול כבר לשתות?

בוקסרמן: "אני שותה לרוב פחות מליטר ביום, אבל לא פחות מכוס ביום. מבחינת ההתעסקות אני חושב שביום ממוצע אני משקיע שעתיים-שלוש בהתעסקות עם בירה. אם זה לפתוח ספר ולקרוא, לחפש מתכון מעניין באינטרנט, או בבישול. תמיד יש מה לעשות וזה תחביב שאם אתה אוהב אותו, אתה שם במאה אחוז".

נאמן: "אני עזבתי חצי משרה במשרד החינוך והחלטתי לרכז את כל הכוח בבירה, אז זה די עונה על השאלה. אני חושב שאת כל שעות הערנות שלי אני משקיע בבירה. אשתי שמחה קודם כל שהוצאתי את זה מהבית, כי לפני זה הכל היה בדירה. היא מקבלת את זה. לשמחתנו יש היום עובדים בעסק, אז אני בבית כמה שצריך. היא גם נהנית מזה. לפני שנולדו הבנות שלי, בתחרויות שזכיתי בהן, זכינו בטיסות לחו"ל וטסנו יחד וזה היה נחמד. היא בעיקר מרוצה שאני עושה משהו שאני נהנה ממנו. כל עבודה היא קשה בסופו של דבר ואני עובד במשהו שאני אוהב", הוא מסכם ואומר.

"אני עושה משהו שאני נהנה ממנו". מועדון החברים | באדיבות גלעד נאמן

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה