מגזין

דיגיטל, תוצרת באר שבע

מגזין8 באוגוסט 2018    13 דקות
0

סצנת הדיגיטל בבאר שבע בפריחה מתמדת, עם מאות עובדים ועשרות משרדים. "שבע" עם מבט מעמיק על התופעה, דרך סיפורם של צעירים שהחליטו לעשות שינוי בחיים והצטרפו למהפכה הדיגיטלית שעוברת על בירת הנגב

דיגיטל, תוצרת באר שבע

בשנים האחרונות נראה שהעולם הולך והופך למציאות וירטואלית. בימים בהם סופרים לך את כמות העוקבים והלייקים, בתקופה בה אם לא העלית סטורי – אתה לא קיים, נראה שכולנו הולכים לכיוון דיגיטלי. בחיינו ובעסקים.

גם עיתון "שבע" הצטרף לאחרונה למגמה ההולכות וגוברת, עם אתר אינטרנט חדש שמתעדכן און-ליין בדיווחי חדשות, ספורט, תרבות ורכילות, ובמקביל גם דף פייסבוק דינאמי ואינסטגרם.

עכשיו מסתבר שמתחת לאף של כולנו, בלי ששמנו לב, סצנת הדיגיטל בנגב פורחת – מאות עובדים, עשרות משרדים וצמיחה מתמדת. והכל קורה ממש כאן, בבאר שבע.

אז תניחו את הסמארטפון לרגע בצד, תפסיקו לתעד את עצמכם רק לרגע ותקראו על המהפכה החדשה – תוצרת באר שבע.

מאיפור לניהול תוכן

אם יצא לכם לגלוש באתר של משרד התיירות, כנראה שלא ידעתם שכל מה שאתם קוראים באתר הוא "משלנו", תוצרת בירת הנגב.

לינוי מרואני (26) הייתה בטוחה עד לפני כמה שנים שאת הקריירה שלה היא תעשה בעולם היופי, כשבתחילת דרכה המקצועית עבדה ברשת של מוצרי איפור כמוכרת ומאפרת. במקביל, למדה תואר ראשון בניהול ושיווק, אבל הרגישה שהיא רוצה משהו אחר.

"לקראת סוף התואר הראשון קודמתי לתפקיד מנהלת סניף ועניין אותי שיווק דיגיטלי. רציתי ללמוד איך לשווק את עצמי כמאפרת ולימדתי את עצמי את כל מה שקשור בדיגיטל", היא מספרת. לאחר מכן למדה תואר שני במנהל עסקים והחלה לעבוד ב"תבליני מימון", כמנהלת מותג.

לינוי מרואני: "רציתי ללמוד איך לשווק את עצמי כמאפרת ולימדתי את עצמי את כל מה שקשור לדיגיטל"

מרואני ידעה שהעולם כולו הולך לתחום הדיגיטלי והיא לא רצתה להישאר מאחור. "אתה מבין שהעולם מתפתח, שהוא הולך בכיוון אחר ואם לא תכוון את עצמך לשם תישאר מאחור", היא אומרת. "המשכתי ללמוד על פייסבוק, אינסטגרם, גוגל ולפני שנה נכנסתי לעבוד בחברת 'ווב מדיה'. נכנסתי למחלקת הדיגיטל כאחראית על האינסטגרם והיו-טיוב. אחרי חצי שנה עברתי להיות מנהלת מחלקת תוכן. היום אני מנהלת פרויקט של משרד התיירות, שזה אומר להיות אחראית על תקציב של מיליוני שקלים, על האתר שלהם שמתורגם ב-9 שפות, לעבוד צמוד עם המתרגמים מכל העולם ולהיות אחראית על כל האתרים ועל כל התוכן".

למה בעצם עשית את השינוי?

"תמיד הייתי בצד השני, עבדתי מול משרדי פרסום. מאוד עניין אותי עולם הפייסבוק ונכנסתי לעולם הזה כדי לדעת יותר. היום, רוב העבודה נמצאת בדיגיטל. אי אפשר להתפתח בלי הדיגיטל וכל הזמן צריך להיות עם יד על הדופק. צריך לקרוא וללמוד כדי להישאר רלוונטיים".

הקול מהיציע

עידן כהן (30) עשה את המעבר מהברזלים של אצטדיון "טרנר" לזירה הדיגיטלית, שם גם הוא שואף לחדש ולהוביל בתחום.

את עידן כהן, ג'ונאם בשבילכם, אתם בטח מזהים. ככה זה כשאתה נמצא בכל משחק של הפועל באר שבע, בלי חולצה ועם הגב לקהל. ככה זה כשבהינף אצבע שלך, כל היציע משתגע.

לפני מספר חודשים כהן הצהיר שלעת עתה הוא יורד מהברזלים כדי להתעסק בבייבי החדש שלו, שותפות במשרד "שייפס". אז נכון, קשה להוציא את עידן מהיציע הדרומי ב'טרנר', אבל היום תמצאו אותו עובד יותר מול מסך המחשב מאשר מול דגל הפריסה.

"אחרי השירות הצבאי נכנסתי לתחום המזון. ניהלתי סניף והייתי מפתח ברשת 'ג'וני קריספי', שזה אומר ניהול והקמה של זכיינים חדשים ופיתוח הרשת. ב-2016 נכנסתי לעולם השיווק והייתי מנהל מותג של רחפנים, ייבוא מהיצרן לצרכן", הוא מספר. בין לבין כהן גם למד תואר ראשון במכללת ספיר בתקשורת אינטראקטיבית והתעניין בנושאי עיצוב, עריכה וקידום.

כהן כאמור הוא פרצוף מוכר, כמעט כמו של שחקני האלופה, מה שלעיתים עוזר, בעיקר מול העסקים הדרומיים. "מכירים אותי מהיציע ואולי זה פותח דלתות בהתחלה", הוא מספר, "אבל בסוף אתה צריך לספק את הסחורה. לעשות עבודה טובה ולייצר פרסום נכון, לייצר באזז סביב העסק. אתה צריך להיות מקצועי בתחום שלך. זה שאני מוכר מהיציע זה אולי עוזר לדקה או שתיים, אבל בסוף בודקים אותי מקצועית".

ב"שייפס" יש היום 11 עובדים, או כמו שעידן מכנה אותם -"אנחנו 10 ושוער". מבחינתו המעבר לדיגיטל היה מעבר טבעי: "תמיד עניין אותי עולם הפרסום. כבר מגיל קטן הייתי מסתכל על שלטים, פרסומות. רציתי להבין יותר איך עושים את זה, מה עומד מאחורי זה".

אם תשאלו אותו, הוא מרגיש את ההתפתחות הגדולה שבאר שבע עוברת ואת קפיצת המדרגה, לא רק במגרש: "יש פה שינוי גדול. אני מסתובב בעיר ואתה משפשף את העיניים כדי לראות שזה קורה כאן. יש פה התפתחות אדירה. יש הרבה חברות בארץ שעובדות עם משרדים מבאר שבע. מקבלות מחיר יותר טוב, אווירה יותר חמימה. יש נהירה גדולה של עסקים מחוץ לבאר שבע. 40 אחוז מהלקוחות שלנו לא מהנגב בכלל".

עידן כהן: "זה שאני מוכר מהיציע זה אולי עוזר לדקה או שתיים, אבל בסוף בודקים אותי מקצועית"

כהן גם מספר שככל שיעברו הימים, יותר ויותר עסקים יבינו שהם צריכים להקים מחלקה דיגיטלית, מפני שהעולם מתקדם. "היום זה מאוד חשוב שתהיה מחלקה דיגיטלית. כל יום שעובר, נוצר פער בין מי שיש לו מחלקת דיגיטל, למי שאין. עדיין לא מבינים פה שיש צורך, אבל לאט-לאט יבינו שדיגיטל זה חלק בתי נפרד מעסק. זה חשוב בעיקר לעסקים קטנים, או כאלה שבתחילת הדרך".

לקום לעבודה עם חיוך

שי ביטון עשה את המעבר לדיגיטל בעל כורחו, אבל מאז המעבר קם כל בוקר מחויך לעבודה.

לביטון (36) היה הכל. הוא עבד 10 שנים בחברת "טבע". על פניו עבודה מסודרת, משכורת לא רעה, ומה שאוהבים לכנות ביטחון תעסוקתי. דגדג לו כל הזמן ללכת לכיוון אחר, אבל לא כל אחד יכול להרשות לעצמו לעזוב עבודה מסודרת, ככה פתאום באמצע החיים.

"ב-10 השנים האחרונות עבדתי ב'טבע'. ניהלתי את מערכות המידע, 14 מרכזי תמיכה בכל הארץ", הוא מספר. "במהלך השנים התחלתי לעסוק בצורה חובבנית בגרפיקה, פוטושופ ותלת מימד ועם השנים התאהבתי בזה. תמיד רציתי לעשות מהלך בחיים ולעזוב את העבודה, אבל הייתה לי עבודה מסודרת וביטחון כלכלי, אז לא יכולתי לעשות את זה".

תקראו לזה גורל או הכוונה מלמעלה, אבל ביטון חווה את גל הפיטורים ב'טבע', ובמקום להיכנס לדכדוך, החליט שזו ההזדמנות אליה חיכה. "בשנה האחרונה היה גל פיטורים ב'טבע'. החליטו שאני לא ממשיך. אמרתי שזו ההזדמנות שלי לעשות את המהלך. לעשות את מה שאני אוהב לעשות וללכת לעולם הדיגיטלי. חבר שלי חיבר אותי ל'לאבה אינטראקטיב' והיום אנחנו שותפים".

שי ביטון: "היום, עולם הדיגיטל חשוב ברמת הקיום של עסק, במיוחד לעסק צעיר"

ביטון מודה שמאז שעשה את המעבר לדיגיטל הוא קם עם חיוך לעבודה: "התאהבתי בתחום, ואם לפני זה היה לי חשש ללכת לשם בגלל הביטחון התעסוקתי, היום אני מברך על כל רגע. אנחנו חברה עם 10 עובדים, כולם צעירים ודינאמיים ואני 'הזקן בחבורה'. הצעירים נותנים את הטון בתחום. הם מביאים את השפה שלהם, את הסלנג והרעיונות".

לדבריו, אם בעבר היינו צריכים ללטוש עיניים למרכז הארץ, עכשיו הדברים השתנו: "יותר ויותר בעלי עסק מבינים שבלי הדיגיטל הם לא יהיו שם. באר שבע לא נופלת מאף משרד במרכז ואין לאף אחד מה לחפש בחוץ. היום, עולם הדיגיטל חשוב ברמת הקיום של עסק, במיוחד לעסק צעיר".

מדוכן הפלאפל לניהול הקריאייטיב

גיא אביזמיל (28) הגיע לפני שנתיים, די במקרה, למשרד "אביב פרסום", וגילה את עולם הדיגיטל.

עד לפני כמה שנים, גיא אביזמיל עוד עבד בפלאפל המשפחתי בגשר בשכונה ה'. הוא תמיד אהב להסתכל על דברים אחרת, להעביר מסרים שונים לאנשים שונים. ואז, לפני שנתיים, די במקרה הוא הציע רעיון שיווקי לחבר ממועדון ה"ברקה" ובעצתו הגיע לראיון עבודה בחברה. מאז הפך לאיש קריאייטיב ונפתח לעולם חדש.

גיא אביזמיל: "זה תחום שמתפתח כל הזמן, בכל יום יש משהו חדש"

"תמיד ידעתי שאני מסתכל על דברים אחרת, שאני יודע להתאים מסרים שונים לאנשים שונים, אבל לא באמת ידעתי שאני יכול לעשות מזה קריירה. ואז, במקרה התגלגלתי לראיון אצל בנצי ג'ורנו מ'אביב פרסום', עשיתי כמה מבחנים והבנתי שאני אוהב את התחום, שאני חזק בו ומאוד מתחבר אליו. לא ידעתי שאתה יכול לעשות מזה מקצוע, בטח לא בבאר שבע, אבל כשנכנסתי, גיליתי עולם חדש והבנתי כמה באר שבע מפותחת בדיגיטל".

אביזמיל לא למד, את כל הידע שלו צבר בעבודה וצמח יחד עם החברה. "אני כל היום לומד", הוא מספר. למזלי אני עובד עם אנשים מהשורה הראשונה ופשוט כל יום חוקר ולומד עוד דברים".

אביזמיל מצהיר שהרצון הגדול להשתלב בדיגיטל מגיע בעיקר מכיוון שמדובר בתחום שמשתנה כל הזמן. "בכל יום יש משהו חדש. זו סביבת עבודה הכי כיפית שיכולה להיות. אם פעם אנשים היו מדליקים טלוויזיה, רואים פרסומות ומרגישים שזה שייך לתל אביב, היום הגבולות נשברים. עסקים מהמרכז מחליטים לקחת משרדים מבאר שבע. העיר רעבה לתחום הדיגיטל. לאנשים יש פה שפה אחרת, יודעים לפנות לאנשים".

אביזמיל מדגיש כי התקציבים הגדולים עדיין נמצאים במרכז הארץ, אבל זה עניין של זמן עד שגם זה יגיע לבאר שבע. "אולי במרכז עדיין שולטים בתקציבים הגדולים, אבל מבחינת הידע אנחנו לא נופלים מאף אחד", הוא אומר. "הדיגיטל בכלל, במיוחד בבאר שבע, זה המקום שכולם ילכו אליו. בקרוב כל החיים שלנו יהיו סובבים סביב זה".

מחיי הלילה לחיים בדיגיטל

עידן בן יהודה עבד שנים בחיי הלילה וכבר אז ידע לזהות מה יהיה הדבר ה"חם" הבא, לפני כולם.

בן יהודה (31), הבעלים של "בן יהודה משרד פרסום ודיגיטל", היה מוכר במשך שנים לכל בלייני האזור. ככה זה כשאתה שנים עובד בסצנה, תחילה במועדון הפורום בכל ההפקות והליינים, ולאחר מכן באינטרפול ובבארוק. מי שהכיר את בן יהודה, יודע שמדובר באיש שיווק בכל רמח איבריו ואחרי שהוא שימש כמנכ"ל בחברת פרויקטים, החליט לצאת לדרך עצמאית.

"בדיעבד זו הייתה טעות. כי יצאתי לדרך עצמאית בלי מוצר", הוא מספר. המפגש הראשון של בן יהודה עם הדיגיטל הגיע בעצת חבר לנהל דפי פייסבוק עסקיים. "זו הייתה דריסת הרגל הראשונה שלי. כבר בחיי הלילה התחלתי עם הדיגיטל. אם בעבר היו מתקשרים לבליינים דרך רשימות וטלפונים, באינטרפול כבר התחלנו לתקשר עם אנשים דרך הפייסבוק, ליצור קישורים אחד לשני".

לאחר מספר התנסויות, בן יהודה פתח את "בי מדיה", שלמעשה היה משרד הדיגיטל הראשון שלו. "אמרתי לבעלי עסקים שעד שנת 2000 הם יהיו חייבים רואה חשבון, משנת 2000 יהיו חייבים גם עורך דין ומשנת 2010 כל עסק יהיה חייב גם עמוד פייסבוק. צחקו עליי. הייתי מכתת רגליים, עובר מעסק לעסק, מציע להם את השירות, חוזר הביתה ונותן את השירות בעצמי. כל יום הייתי עובר עם הלפטופ בין האנשים".

בן יהודה זיהה שהדיגיטל יהפוך לדבר הבא ומהר מאוד גייס עובד נוסף. לאחר מכן שכר משרד קטן בעיר העתיקה עם עובד נוסף והיום הוא כבר חולש על משרד גדול במרכז "ביג" עם 25 עובדים. "היום אנחנו עובדים בדרום, בארץ ובחו"ל. 85 אחוז מהפעילות שלנו זה דיגיטל. הוא אומר".

עידן בן יהודה: "אנחנו עושים את מה שאף פריפריה אחרת לא עושה. באר שבע מאוד מתקדמת בעולם הדיגטלי"

אז מה השתנה בזכות עולם הדיגיטל? אם תשאלו את בן יהודה, הכל. "היום החיפוש של הצרכן השתנה, אם אתה לא נמצא בדיגיטל אתה לא קיים. זה משתנה בין עסקים, אבל כולם צריכים דיגיטל. יש כאלה שצריכים פייסבוק, אחרים גוגל, אבל כולם צריכים דיגיטל. אני חושב שבאר שבע זו הקליקה האזורית עם נפח המשרדים הדיגיטליים מהגדולים ביותר מכל מקום אחר בארץ. יש במה להתגאות. אנחנו עושים את מה שאף פריפריה אחרת עושה. באר שבע מאוד מתקדמת בעולם הדיגטלי".

דיגיטל קרוב לבית

אם עד לאחרונה בכדי ללמוד דיגיטל תושבי באר שבע והנגב נאלצו לנסוע למרכז, בחודשים האחרונים קם בבאר שבע UTech – בית הספר לדיגיטל בנגב, בו תוכלו ללמוד את מגוון מקצועות הדיגיטל, בשילוב מרצים מהמובילים בארץ.

בעוד כשבועיים יפתח קורס מנהלי דיגיטל / מדיה חברתית בבית הספר. קורס של חמישה חודשים במפגשים בשעות הערב, אשר בוגריו מסיימים עם תעודה מוכרת וידע לעבוד בתעשיית הפרסום והדיגיטל, שמשוועת לעובדים טובים. בנוסף, בית הספר כולל גם מרכז השמה שמחבר בין משרדי הפרסום והארגונים לבין בוגרי הקורסים.

לדברי קובי סלע, הבעלים של חברת "ווב מדיה" ושותף בהקמת בית הספר: "כיום יש דרישה גדולה בנגב לעובדים בתחומי הדיגיטל. כל משרד דיגיטל / פרסום בדרום משווע לעובדים בעלי ידע והכשרה וכך גם במאות ארגונים וחברות שלאחרונה קם אצלם צורך למנהל דיגיטל בארגון.

השכר לעובד מתחיל בענף גבוה בכ-20% ובעל אפשרויות קידום רבות". סלע מוסיף ומציין כי כיום יש כ-30 משרדי פרסום ודיגיטל רק במטרופולין באר שבע, ולהערכתו יש מחסור קבוע של כ-200 עובדים בתעשיית הפרסום והדיגיטל בנגב. אז מי אמר שצריך לעלות על הרכבת לתל אביב?

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה