מגזין

כשואזנה סימון ובאך נפגשים

מגזין18 במרץ 2018    5 דקות
0

נועם וזאנה, תוצרת העיר באר שבע היא שם דבר באירופה. בשלישי הקרוב היא חוזרת לעיר למופע מחווה מיוחד לנינה סימון במסגרת פסטיבל באך. היא כבר מודה שהיא מתגעגעת ואל תתפלאו אם תראו אותה פה יותר.

כשואזנה סימון ובאך נפגשים
צילום : אסף לבקוביץ

נועם וזאנה היא ייצוא באר שבעי מצליח ברמה הבינלאומית. בשנים האחרונות היא פרצה את דרכה בבירות אירופה וממלאת אולמות בקונצרטים והופעות ג'אז מיוחדות. בשנתיים האחרונות וזאנה גם חיה יותר על קו הולנד ישראל ומגיעה לישראל אחת לחודשיים להופעה בפסטיבל גדול או במופע מיוחד. השבוע היא שוב נחתה בישראל, ולא סתם, היא תופיע בשלישי הקרוב בקונסרבטוריון העירוני בבאר שבע, בעיר בה גדלה והתחנכה ואותה היא מרבה לבקר בקונצרט מחווה מיוחד לנינה סימון.
וזאנה מגיעה כמה פעמים לישראל, בעיקר כדי לבקר את המשפחה. בשנה האחרונה הביקורים הפכו לתכופים יותר " אני רוצה להופיע יותר בישראל ואני פועלת עבור זה. בשנתיים האחרונות אני מנסה לפרוץ יותר גם בישראל. יש לי בן זוג ישראלי ואנחנו חושבים לגור פה חצי מהזמן. יש לנו בית פה. אנחנו לא גרים בו. אנחנו רוצים שלפחות את החורף נעשה פה ואת הקיץ שם. גם בגלל הקור החורפי בהולנד וגם בגלל המשפחה והרצון להיות קרובים".

מביאה משהו אחר לבמה

וזאנה היא שם דבר באירופה ומוזמנת לפסטיבלים רבים. בכלל, היא נמצאת בטורים ברחבי אירופה ומופיעה כ90 פעמים בשנה "באירופה אני מופיעה המון. אני גרה בהולנד אבל רק בשנה שנתיים האחרונות יש פריצה פה. אני כן מופיעה הרבה בגרמניה, איטליה, מקומות אחרים ברחבי אירופה. יש לי כ- 90 הופעות בשנה. אני עושה טור במשך חודש עם 20 הופעות ואז יש מנוחה. ברוב ההופעות אני שרה ומנגנת בטרומבון ופסנתר, רוב הזמן בהופעות סולו. בגלל שיש לזה סאונד מיוחד הרבה פסטיבלים אוהבים להזמין אותי כי אין דבר כזה מופע של אישה אחת. בהופעות גדולות יותר יש לי טריו, ובארץ יש לי סופר גרופ עם השמות הכי גדולים בג'אז בארץ".

בשלישי כאמור היא תגיע לקונסרבטוריון העירוני בבאר שבע למופע במסגרת פסטיבל באך השלישי של תזמורת הבארוק. וזאנה, יחד עם עופר פורטוגלי, אריה וולניץ ואיתן איצקוביץ במופע מחווה לנינה סימון שמחבר לשורשי המוזיקה הקלאסית ויוהאן סבסטיאן באך. סימון מוכרת ככוהנת של הסול אבל האזנה מקרוב תגלה שהיא בעצם פסנתרנית קלאסית וחובבת בארוק. סימון גדלה והתחנכה על ברכי המוזיקה הקלאסית. חלומה היה להיות פסנתרנית הקונצרטים השחורה הראשונה בארה״ב אך מחסור במימון מנע ממנה לסיים את לימודיה בג׳וליארד. לאחר שלקחה הפסקה לעבוד ולהרוויח כסף, נבחנה למכון קרטיס ונדחתה כנראה על רקע גזעני. מהכורח להתפרנס פנתה סימון לנגן בבארים ומועדונים ושם לראשונה התחילה לנגן סטנדרטים של ג׳אז ולשיר. אך האפיון הקלאסי שלה לא דהה ותמיד השאיר את חותמו על כתיבתה ונגינתה. במוזיקה של סימון ובעיקר באילתורים שלה ניתן לשמוע סממנים מובהקים ולעיתים אף ציטוטים של באך. סימון העריצה את כתיבתו של באך, עליה היא מדברת באוטוביוגרפיה שלה וגם מספרת שהעיבוד שלה לשיר Love Me Or Leave Me נולד מנסיון שלה לכתוב פוגה בדומה לבאך. המופע יכלול קשת מרהיבה של שירים: Feeling good, Four women, I wish I knew what it means to be free, Love me or leave me, Wild is the wind, Strange fruit ועוד "המנהל האומנותי של פסטיבל באך הציע לי לכתוב תכנית לפסטיבל באך. הוא אמר שהוא רוצה קונצרטים של ג'אז. אני חשבתי על נינה סימון כי היא גיבורה שלי, אני האזנתי לה כבר בתיכון. היא רצתה להיות פסנתרנית קלאסית ובגלל רקע גזעני בזמנו לא נתנו לה. מצאתי שירים שיש בהם ציטטות והדגשתי אותם. מצאתי שירים אחרים שלא היו בהן ציטטות של באך ומצאתי קשר עם יצירות שלו ושילבתי ביניהם. ככה בעצם נבנה הקונצרט שבו ננגן את השירים האלה ושירים נוספים שנאספו במיוחד למופע".

כמה זמן לוקח לעבוד על פרויקט כזה?
זה לוקח חודשיים וחצי, שלושה חודשים. תלי כמה עמוק אתה הולך. הייתי צריכה להגיש הצעה מפורטת בכתב של מה שאני רוצה לעשות. צריכים להיות מוזיקאים שעשו דברים או הפקות מקור בעבר. זה יכול לקחת פחות אבל השאלה היא כמה אתה מתעמק בזה

ומה הקשר שלך למוזיקה של באך?
אני התחנכתי בחינוך הקלאסי. למדתי באקדמיה למוזיקה בירושלים ותל אביב ובקונסרבטוריון באמסטרדם. עדיין החומר שמדבר לליבי הם שירים יותר ג'אזים, בלוז, אני עושה קישור שאולי לא טריוויאלי בין שני העולמות. אני מאוד אוהבת את באך באופן אישי אז כיף לי לעשות מחווה לשני אמנים שאני מאוד אוהבת.

זה לא הפרויקט הראשון שבו את "יוצאת מהקופסא"?
אני בנאדם שמשתעמם נורא בקלות. כשאני חוזרת על עצמי קשה לי עם זה. בוב דילן אמר שהאומן תמיד בהתהוות. כשאתה מפסיק להתפתח אתה מת כאומן וזה משהו שמנחה אותי. אני אוהבת להתחדש וגם שיתופי הפעולה נותנים לי השראה, בטח בפרויקט הזה, חבר'ה שהיו מורים שלי בעבר ועכשיו אני מנגנת איתם. בכלל, זה נורא כיף לנגן עם מוזיקאים שהם יותר טובים ממך, אתה מקבל מזה המון.

המופע יתקיים בקונסרבטוריון העירוני באר שבע בתאריך 20.3 בשעה 20:30

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה