מגזין

מגשימים חלומות קטנים לאנשים גדולים

מגזין18 במרץ 2018    6 דקות
0

לרונית לב יש חלום: להגשים חלומות של שורדי שואה וכמה שיותר. בראיון ל"שבע", היא מספרת על הפרויקט הקרוב שלה-אירוע גיבורות היופי שבו 70 שורדות שואה ישתתפו בתחרות, לציון-70 שנותיה של מדינת ישראל

מגשימים חלומות קטנים לאנשים גדולים
מאירוע חתונתם של שורדי שואה. חלום שהוגשם | צילומים: באדיבות 'מגשימים חלומות קטנים לאנשים גדולים'

הסיפור הזה של הגשמת חלומות, מתחיל בשורד שואה בשם סשה, שהיה מיודד עם אשת צבא בשם רונית לב. סשה דחף אותה לצאת למסע לפולין. "את חייבת לעשות את זה", הוא התעקש במשך שנים. "אני אלווה אותך", הבטיח.

לב פחדה לעשות זאת, אך החברות עם סשה הובילה אותה להבטיח לו לפני ארבע שנים שתעשה זאת, כשבוע לפני שהוא הלך לעולמו. "נוצרה בינינו חברות מדהימה", מספרת לב. "לפני שהלך לעולמו הוא ביקש להיפרד ממני ועד היום, הבנות שלו-שרה ודבורה והנכדים שלו, יודעים שעשיתי זאת בשם צוואתו. בסוף נסעתי בלעדיו, אבל הוא מלווה אותי עד היום".

עם סשה ז"ל

לפני שלוש וחצי שנים, יצאה לב מטעם הצבא לפולין, כמפקדת צוות. בשיחת הסיכום שהייתה לה עוד בזמן המסע, לכ-60 חברי צוות שפיקדה עליהם, היא הרגישה שהיא צריכה להתחייב ושאלה אותם "מי רוצה לצאת איתי להמשך המסע"? מסע שנמשך עד היום בכך שהיא מגשימה חלומות לניצולי שואה, או "שורדי שואה", איך שהיא מתעקשת לקרוא להם.

חלום קטן-גדול

"הרגשתי שאני לא רוצה להסתפק במסע שהיה כל כך מטלטל וחוויה מורכבת ומעצימה", היא מספרת ומוסיפה: "הרגשתי שאני חייבת להמשיך ולעשות למען האוכלוסייה הזאת ואיך שחזרתי מהמסע לפני שלוש וחצי שנים, אמרתי לעצמי שאני עושה למענם. התחלתי מדברים מאוד מינוריים, אבל אחר כך גם עשיתי אירוע ראשון לשורדי שואה, כשלקחתי אותם לבית הספר לשלישות. הבאתי שורדת אחרת שסיפרה את הסיפור שלה והדלקנו ביחד נרות, רקדנו ושרנו ואכלנו ארוחה משותפת. ראיתי כמה הם שמחים וכמה זה עושה להם טוב. בהתחלה היו כמה אירועים כאלה שעשיתי להם בחנוכה ובט"ו בשבת ואז בסמוך ליום השואה, כארבעה חודשים לאחר המסע שלי, בזכות אישה שניגשה אליי וביקשה שאגשים לה חלום, הבנתי בזכות טובה גוטשטיין, מה זה להגשים חלום".

גוטשטיין ביקשה לפגוש את מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, שהוביל את המטס מעל אושוויץ לפני למעלה מעשור. "היא אמרה- 'הוא דומה לי בחוצפתו. גם אני כשהייתי ילדה בשואה, הייתי חצופה במה שהעזתי לעשות. גם הוא כך, כי אסור היה לו להטיס את המטס הזה והוא עשה זאת'. היא שגרמה לי לשנות את השם של המיזם מ-'צהל מחבק את שורדי השואה', ל-'מגשימים חלומות קטנים לאנשים גדולים'. מכאן, במשך שלוש שנים וחצי, אני מנסה להגשים את החלומות של שורדי השואה, כי לצערי אין להם עוד הרבה שנים לחיות".

כך למשל, הגשימה לב חלום ללאה בת ה-93 מרמלה, "שכל מה שהיא ביקשה, זה שמישהו יבשל לה ארוחת צהריים", היא מספרת. "היא אמרה שזה שנים שהיא מבשלת לנכדים ולנינים שלה, ושהייתה רוצה שמישהו יבשל לה. פניתי לאסף גרניט והוא נעתר לבקשה במהרה, עם הצוות שלו. הוא הגיע אליה הביתה, בישל לה ולמשפחתה כיד המלך ואמר בסוף: 'פתחתי מסעדות בלונדון, בפריז ועוד ואני לא חושש כמו שאני חושש מהביקורת של לאה. לאה התמוגגה".

באירוע אחר, המיזם של רונית חיתן 18 שורדי שואה, מתוכם שניים שלא נישאו מעולם. "ערכנו חתונה והבאתי את החזן הראשי לצה"ל, הבאתי חיילים ותזמורת, סטייליסטית שליוותה אותם, חנות פרחים שהכינה את הזרים ועוד".

לאה בת ה-93 עם אסף גרניט

כך גם רוזיליה ז"ל מלוד שזכתה לפגוש את אחותה, שלא ראתה במשך 14 שנים כי היא גרה בארצות הברית. "יצרתי ביניהם את המפגש וארבעה חודשים אחר כך היא נפטרה", אומרת לב בעצב. "זה מאוד עצוב, אבל זה נתן לי המון כוח להמשיך במיזם. עם החלומות שאני מגשימה לאנשים, אני מבינה כמה זה עושה להם טוב, בשנים שעוד נותרו להם. זה עושה טוב לכולנו. אני מאוד נקשרת לאנשים האלה וזה מאוד קשה, אבל בגלל זה גם המוטיבציה שלי להגשים את החלומות האלה, זה משהו שקשה להסביר".

אבל לא כל החלומות גדולים ומורכבים, כך היה חלומו של דב יעקובוביץ'. לב: "הוא קרא לי 'החלום שלי'. אחרי שהוא שרד את השואה, הוא רקד בארץ, אבל השנים והבריאות כיבו אותו. כל מה שהוא רצה זה לרקוד, והוא רקד איתי אחרי הרבה זמן שלא עשה זאת. מאז הוא קורא לי החלום שלי".

ויש את החלום שלה, של לב עצמה, שכשמה כן הוא, להגשים כמה שיותר חלומות.

כעת, היא מתפנה לחלום הכי גדול, אירוע גיבורות היופי, מיזם ארצי, בשיתוף השלטון המקומי, בו היא פונה לכלל הערים והמועצות בארץ לבחירת גיבורת היופי 2018. מדובר באירוע שבו 70 שורדות שואה ישתתפו בתחרות, לציון-70 שנותיה של מדינת ישראל. וכולן זוכות.

דרושה נציגות מהדרום

"אפשר להגשים חלום אחד לכל כך הרבה שורדות", אומרת לב בהתרגשות. "כל החודש האחרון ששבו אני עוסקת באירוע, בפניות ובסיפורים, זה מרגש אותי. יש כאלה שאומרים לי שצריך לשים אמבולנס באירוע בגלל ההתרגשות ואני לא יודעת מי יתרגש יותר, אני או הן. אני ממש מתרגשת מהעוצמה של מה שיקרה".

לב מספרת על אליס בת ה-105 מנהריה, שהולכת להיות השורדת הכי מבוגרת בתחרות. "יש לה בן שהוא שורד שואה בעצמו והיא לא חצתה את גבולות נהריה שנים רבות וזאת תהיה נסיעה מורכבת בשבילה למרכז", היא אומרת.

"זה לא עניין של היופי", מסבירה רונית, "הן פשוט גיבורות. הן לא ניצלו בשואה, הן שרדו את השואה ולכן הן גיבורות אמיתיות".

לב עם אסף אמדורסקי. יופיע באירוע בהתנדבות

האירוע יתקיים ב-9 באפריל, יומיים לפני יום השואה, במרכז, מול אוניברסיטת בר אילן, בהנחיית השורדת דבורה ויינשטיין, יחד עם אילנה שושן. כמו כן, "אסף אמדורסקי וישראל גוריון מ'הדודאים', ישירו באירוע בהתנדבות", מספרת לב בהתרגשות. "אני לא רוצה להרוס עוד הפתעות", היא אומרת.

כעת לב פונה אליכם עם בעיה שנתקלה בה; "אין לי מספיק ייצוג מהדרום. ההיענות מהצפון היא מדהימה ואני רוצה לראות את אותה ההיענות גם מהדרום", היא מספרת. "אני קוראת לדרום להתעורר ושגם להם תהיה נציגות רחבה לכל המועצות והערים".

לפרטים והרשמה לתחרות: נתלי: 03-6913342

 

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה