מגזין

DOING GOOD

מגזין16 במרץ 2018    15 דקות
0

סיכום יום המעשים הטובים בבאר שבע והסביבה

DOING GOOD
"זה 'ה'פרויקט' שלנו". עובדי "אדמה מכתשים" בחווה החקלאית | צילום: עוזי אברהם

יום המעשים הטובים צוין, כמדי שנה, ביום שלישי השבוע, בשורה של מוסדות וארגונים ברחבי המדינה, וכמובן שהיום לא פסח על מוסדות וארגונים בבאר שבע ובאזור, מהעירייה עד המשטרה.

עיריית באר שבע

עובדי עיריית באר שבע ציינו את יום המעשים הטובים התשיעי באמצעות סיוע לניצולי שואה. מהעירייה נמסר, שצוותים בינ-מקצועיים נשלחו באותו בוקר לעשרות בתים, לצורך ביצוע עבודות שיפוץ, ניקיון וטיפול במפגעים בבתי הניצולים, זאת לצד כניסה וסיוע למרכזי קשישים, מועדונים לגיל הזהב ופרויקטים חברתיים. ברשות ציינו, ש"בבירת הנגב שחרטה על דגלה את נושא ההתנדבות, ולראייה הזכייה בפרס היוקרתי קהילה מתנדבת מספר אחת בארץ, רואים ביום זה הזדמנות חשובה נוספת לרתום את כלל הגורמים, בהם בין היתר אגפי העירייה, ארגוני מתנדבים, תלמידי מוסדות חינוך, בני נוער, סטודנטים ותושבים רבים בעיר להתנדב ולתרום לקהילה".

עובדים מהרשות הקימו ביום המעשים הטובים גינות קהילתיות חדשות ברחבי העיר, הרחיבו גינות נוספות, וטיפחו גינות קיימות. כמו כן, נעשו עבודות צביעה, שתילה, שיפוץ, שדרוג וגינון במרכזים קהילתיים ובבתים פרטיים, התקיימו "שלל אירועים במוסדות החינוך", ונערכו יום ספורט למועדוני הקשישים ב"פארק הילדים", אירוע חגיגי בסימן "עושים רחוב" ברחובות אלכסנדר ינאי ורינגלבלום (בניית והצבת ריהוט רחוב, שילוב אלמנטים אמנותיים, ניקיון והפנינג ססגוני של הופעות, תחנות יצירה לילדים, דוכני אוכל ועוד), פרויקט "גברת עם סלים" (תלמידים מתנדבים, שסייעו לקשישים לשאת סלים בסמוך למרכזי קניות), חלוקת מתנות וצעצועים לילדים מאושפזים בבית החולים "סורוקה", פעילות חברתית ענפה הכוללת סדנאות ומגוון פעילויות תרבות בדיור המוגן ובבתי אבות ברחבי העיר ופעילויות העשרה לבני הנוער.

את המיזמים הובילו אגפי הרווחה, משאבי אנוש, חינוך ואחזקה, בשיתוף כלל אגפי העירייה, ועדת ההתנדבות, חברת "כיוונים", ארגון רא"ם, עמותות "עמך" ו"שרדנו כדאי לחיות", הקרן לניצולי שואה וגופים רבים נוספים. מנהלת אגף הרווחה אתי כהן: "באר שבע התברכה בהון אנושי מופלא, המייחד את זמנו ומרצו למען האחר. זכות וגאווה גדולה יש לנו בעיר הזאת, של כל כך הרבה אנשים שבחרו בנתינה ובערבות ההדדית כערך מנחה, מתוך תחושת שליחות".

"הזדמנות חשובה נוספת לרתום את כלל הגורמים". יום המעשים הטובים בעירייה | צילום: באדיבות עיריית באר שבע

תאגיד "מי שבע"

בתאגיד המים והביוב "מי שבע" ניצלו את יום המעשים הטובים לפעילות הסברתית, בבאר שבע ובאופקים, גם למען העלאת המודעות לנזקים, הנגרמים למערכת הביוב הפרטית והעירונית כתוצאה מהשלכת מגבונים לאסלה.

מהתאגיד נמסר, שהפעילות (תחת הכותרת "לא סותמים את באר שבע ואופקים"!") התקיימה לאחר שעובדים מ"מי שבע" הגיעו לפעילות במרכז יום לקשיש בשכונה ט' בבאר שבע, שמטרתה לתרום ובעיקר להירתם ברמה האישית, באמצעות פעילות משותפת עם הקשישים. נציגי התאגיד חילקו לתושבים עוברי אורח בנקודות מרכזיות בבאר שבע ובאופקים, מארזי מגבונים לחים, שעליהם הקריאה לזרוק אותם בתום השימוש לפח האשפה, ולא לאסלה ("את המגבונים הלחים – לפח זורקים"), זאת כדי למנוע סתימות ברשת הביוב הפרטית והציבורית, ולשמור על צנרת נקייה בערים, כך שעובדי "מי שבע" לא ייאלצו לטפל בתוצאות הבלתי נעימות בעליל…

ב"מי שבע" מדגישים: "לפעילות חלוקת המגבונים חשיבות רבה, שכן במצב הנוכחי מתמודד התאגיד עם תקלות חוזרות ונשנות במערכת הביוב הפרטית והעירונית, כתוצאה מהשלכתם של מגבונים לחים לאסלה. המגבונים, שאינם מתפרקים או מתכלים, יוצרים סתימות בצנרת הביוב הפרטית והציבורית, וגורמים לנזקים, להצפות במערכת הביוב בכלל ובשוחות הביוב בפרט ולמפגע סביבתי, הפוגע באיכות החיים, מלבד הנזק שנגרם לתשתיות ועלויות התיקון הגבוהות.

מנכ"ל "מי שבע", מריו לובטקין: "יום חשוב מעין זה, במסגרתו מתנדבים עובדי וקבלני התאגיד עבור הקהילה, מקבל חשיבות נוספת השנה, בזכות הפעילות להעלאת המודעות בנושא המגבונים, שביצענו בבאר שבע ובאופקים. העובדים משקיעים ממרצם הרב, מדי יום, לרווחת התושבים, וביום זה יצאנו את כותלי התאגיד לטובת שתי משימות ערכיות: תרומה ויחס לאוכלוסיית הגיל השלישי וכן הטמעת המסר החשוב אודות נזקי השלכת חומרים שאינם מתכלים לאסלה. אנו מודים לאנשי מרכז יום לקשיש, על קבלת הפנים עבור עובדי וקבלני התאגיד ועל שיתוף הפעולה שאיפשר את הצלחתו של היום".

למנוע נזקים. חלוקת המגבונים | צילום: באדיבות "מי שבע"

"דן באר שבע"

חברת "דן באר שבע" התגייסה למען הקהילה ביום המעשים הטובים, והפעילה את אוטובוס המעשים הטובים, שביצע פעילויות התנדבותיות למען ברחבי בירת הנגב, וסייע לארגונים ולעמותות במגוון תחומים עם עשרות מתנדבים, שהצטרפו לפעילות.

ל"שבע" נמסר, שבין הפעילויות היו איסוף בני נוער מתיכון רבין לפעילות התנדבותית בבית מיח"א בשכונה ט' (מסגרת חינוכית שיקומית לילדים עם לקות שמיעה) ובמתחם "Performance Rock Climbing" (מתחם קיר טיפוס בעיר העתיקה לפעילויות גיבוש ועבודת צוות) והסעת מתנדבים צעירים "טניסאי דור העתיד" לפעילות התנדבותית "עושים רחוב" בשכונה ד'. במקביל, התנדבו גם עובדי החברה, ביניהם נהגים, מפקחי גבייה, נציגי שירות ועובדי מטה, במגוון פעילויות ייעודיות ברחבי העיר למען הקהילה.

למען הקהילה. מתנדבי חברת האוטובוסים ביום המעשים הטובים | צילום: "דן באר שבע"

מכללת סמי שמעון

המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון ציינה את יום המעשים הטובים ביוזמה משותפת של סטודנטים, אנשי סגל וועד העובדים; ל"שבע" נמסר, שאחרי שסגל המכללה שמע על מועדונית "קו לחיים" בשכונת נחל בקע בבאר שבע (לילדים על הספקטרום האוטיסטי), שאינה מאובזרת בהתאם, ישנה, עם קירות מתקלפים וציורי גרפיטי על הקירות החיצוניים, הוחלט יחד עם אגודת הסטודנטים מבצע שיפוץ ועיצוב המועדונית, ובשבוע האחרון הגיעו משלחות של סטודנטים ואנשי סגל למועדונית, כדי לצבוע, לנקות, לעצב ולתקן, למען הילדים ומשפחותיהם. בהמשך, התקיים הפנינג ענק למשפחות בשטח הקמפוס, עם הפעלות מדעיות, עמדות משחקים, מתנפחים ועוד. ילדי המועדונית הוזמנו לפעילות, ושיחקו יחד עם הסטודנטים.

יו"ר האגודה, אדווה פוטזניק: "הסלוגן, המוביל את המכללה והסטודנטים, הוא 'מהנדסים לעולם טוב יותר'. מסיבה זו, היה לנו חשוב לקחת חלק בפעילות קהילתית חברתית. המועדונית נראתה במצב מאוד גרוע. הייתה לנו הירתמות אדירה, גם של תורמים וגם של הסגל, וקיבלנו סיוע ממרצה במכללה, העוסקת בנושא 'הום סטיילניג'. עכשיו, המקום נראה משפחתי וחמים, שבו הילדים יכולים ליהנות. חשוב לי להגיד תודה לכל התורמים ולכל מי שהגיע; זה לא מובן מאליו, ומראה כמה האחדות שלנו גדולה למען האחר, ולאו דווקא רק ביום המעשים הטובים, אלא גם מעבר".

למען הילדים. יום המעשים הטובים של סמי שמעון | צילום: אדווה פוטזניק

החווה החקלאית

עובדים בחברת "אדמה מכתשים" רעננו ושדרגו, ביום המעשים הטובים, את החווה לחינוך חקלאי בבאר שבע, הכוללת את החממה המדעית "מפזרים זרעים של מדע", שהינה תוכנית הדגל של החברה בקהילה.

ל"שבע" נמסר, שבשבוע שעבר, התייצבו עשרות מעובדי "אדמה מכתשים" בבאר שבע ובנאות חובב בחווה החקלאית, כדי להקים מתחם למיחזור בחווה, לעטר עץ "מזמן ציפורים", לצייר ולצבוע את כיתות הלימוד, לשפץ, לבנות ספסלים, ולשפר את מתחם הבישול והאפייה "מהאדמה לצלחת".

מנהל משק במפעל בנאות חובב, אלברט שוקרון, שהקים כיתת הלימוד מעץ, הפרגולות, הכיסאות והספסלים בחווה: "זה 'ה'פרויקט' שלנו; קנינו חומרים, גייסנו אנשים, וזה היה מבצע לכל דבר. הרמנו את כל הדברים האלו ביום אחד. והכי חשוב, אנחנו עושים את הכל באהבה. חשוב לי לעשות טוב לאנשים, ובמיוחד לילדים המגיעים ללמוד פה. גם אני כילד, הגעתי לחווה הזאת, וזה מקום מדהים שחשוב לשמר אותו".

מהנדס האחזקה באותו מפעל, גלעד מוסטקי, שהיה אחראי על צביעת הספסלים: "זוהי התארגנות יפה, שהחברה יוזמת כל שנה, לרגל יום המעשים הטובים. כמות האנשים המגיעים ומתנדבים רק הולכת וגדלה מדי השנה, והגענו השנה לשיא של מתנדבים, שזה הישג בפני עצמו. זו חוויה מדהימה לראות איך העובדים נתרמים ועושים הכל בתחושת שותפות למען הקהילה".

מנהל החווה החקלאית רפי חדד, שהסתובב בין התחנות בהן עבדו המתנדבים לאורך היום, הודה לעובדים, והעניק להם עציצים, כאות הוקרה: "אני רוצה להגיד, שמאז טביעת הרגל הראשונה שלכם בחווה, המקום הזה פורח. מגיעים הנה יותר מ-1,700 ילדים בשבוע, ללמידת חקר משמעותית וחווייתית, שאין לה תחליף".

מנהלת קשרי קהילה ב"אדמה", המובילה את פעילות החברה בקהילה, רחל לוי: "אנחנו ב'אדמה', שואבים סיפוק רב מהעובדה שמדי שנה, גדל מספר העובדים, המביעים עניין, באים ועושים מעשים למען הקהילה, באהבה גדולה, כשהם מלווים בהמון מוטיבציה והבנה עמוקה לתועלות של תוצאות הפעולות, שאנו עושים בחווה. זו גאווה אמיתית".

ה"פרויקט" של "אדמה מכתשים". הפעילות בחווה החקלאית | צילום: עוזי אברהם

"שירותי בריאות כללית"

כ-300 עובדי "כללית מחוז דרום" התנדבו ביום המעשים הטובים ביותר מ-30 מוקדים ברחבי הדרום. ל"שבע" נמסר, שכבר בשעות הבוקר המוקדמות, הגיעו העובדים למרכזי ההתנדבות, כשהם מצוידים בכלי עבודה, פחי צבע, צעצועים ומשחקים, במטרה לשפץ, לצבוע ולהקים גינות מלבבות ופינות חמד. לחלק מהמוקדים הגיעו צוותים מקצועיים, שהעבירו סדנאות ומפגשים חווייתיים על אורח חיים בריא.

בבאר שבע נערכו פעילויות בתשעה מוקדים. רכזת התזונה המחוזית של "כללית" בדרום לירון אופק דוד, יחד עם צוות של שלוש תזונאיות, הגיעו, בין היתר, למרפאת נגבה ולבית החם לנערות, כדי להרצות ולהעביר פעילויות בנושא תזונה נבונה. צוות הפיזיותרפיה, עם מנהלת מכון הפיזיותרפיה בעיר, שיפצו ושידרגו את חצר "בראשית" לנוער, וקיימו פעילות ספורטיבית לנערים במקום.

במרכז הקליטה "חרוב" צבעו את חדר הנוער. בבית הספר הדו לשוני "הגר" שיפצו, קישטו, והעבירו הדרכה "חשובה", בעברית ובערבית, על זהירות בדרכים. צוות המרכז לרפואה יועצת "סאלד", בניצוחה של מיטל ציבוטרו, הפשיל שרוולים, "עמל על חצר בית הספר והכיתות", והעביר פעילות לילדים במרכז. כך גם נעשה בבית הספר "נתיבי עם", שהתחדש בגדר צבעונית.

מנהל מחוז דרום מיכאל מישורי דרעי, שהשתתף בפעילויות השונות, וסייר בחלק גדול מהמוקדים: "יום המעשים הטובים הפך, בחמש השנים האחרונות, למסורת מבורכת עבורנו. המפגש עם הקהילה והנתינה עומדים בלב עשייתנו ביוציום. משנה לשנה, גדל המתנדבים, ואיתו גם ההתלהבות והרצון לתרום. זאת זכות בשבילנו להעניק גם בדרכים אחרות, ומחוץ למרפאות, ובסופו של יום כזה, הסיפוק הוא עצום, וההתרגשות נשארת גם הרבה אחרי שהוא מסתיים"

"זכות בשבילנו להעניק". עובדי "כללית" מתנדבים | צילום: יח"צ

קק"ל דרום

כ-70 תלמידי מקיף אורט "אלפורעה" שבמועצה האזורית אל קסום בפזורה הבדואית הגיעו, השבוע, ליער יתיר למבצע ניקיון של קק"ל, במסגרת אירועי יום המעשים הטובים. ל"שבע" נמסר, שהפעילות הייתה יוזמה משותפת של אגף החינוך, מחלקת התנדבויות ואזור הר הנגב והערבה בקק"ל. לאחר עבודות ההתנדבות, סיירו התלמידים ביער, וקיבלו הסבר על האזור ממדריכי קק"ל.

רכזת חינוך חברתי בבית הספר, אמינה אבו חמאד: "הפעילות, שהתקיימה בשיתוף קק"ל, העבירה לתלמידים את ערך ההתנדבות, וזאת תחילתה של דרך לקידום שיתוף הפעולה במגזר. אני מברכת את הפעילות של קק"ל. אנו ממשיכים את הקידום הזה, ומבחינתנו יער יתיר חשוב לנו, ואנחנו מוכרחים לשמור על היער ואיכותו".

מנהל גוש יתיר בקק"ל, עבד אבו-אלקיעאן, שליווה את הסיור: "לכבוד יום המעשים הטובים, הגיעו התלמידים לעזור בעבודות היער. הם ניקו ועזרו בהוצאת הגזם ליד העצים, במטרה למנוע שריפות, ולהשתמש בגזם בשימוש חוזר. הסברנו לתלמידים על חשיבות היער ועל כך שהוא לטובת כולנו. הילדים ראו חשיבות גדולה בעבודה, ולראשונה ראו את פעילות קק"ל".

רכזת אזור הר הנגב והקהילה בקק"ל, אורנית גינת, שיזמה את הפעילות: "אנו בקק"ל, מאמינים שאחת הדרכים לשמור על היער היא לרתום את הקהילה, ולהציג את חשיבות היער. אני מאמינה, שהילדים שהיו בפעילות, בפעם הבאה כשיגיעו ליער, הם ישמרו על הניקיון, ויעריכו את הבילוי שלהם יותר. המטרה שלי הייתה לחשוף אותם לפעילות קק"ל ולערכי השמירה על היער, ומבחינתי הצלחנו להגיע להישג הזה. הילדים נהנו, ולכן כבר קבענו פעילות נוספת לחג 'הקורבן' עם מנהל בית הספר".

"חשיבות היער". פעילות קק"ל ביום | צילום: אורנית גינת קק"ל

בנק "מרכנתיל"

עובדי בנק "מרכנתיל" מסניפי באר שבע ומיתר נרתמו, במסגרת יום המעשים הטובים, לפעילות בבית החולים "סורוקה", שנועדה לשמח את הילדים המאושפזים במחלקות הילדים בחבילות מתוקות.

ל"שבע" נמסר, שמנהלי הסניפים בבירת הנגב ובמיתר, בני שוורץ ואבישי טג'ר: "העשייה למען הקהילה הינה חלק מהדי. אן. איי שלנו ב'מרכנתיל'. אנחנו נמצאים בקשר הדוק עם הקהילה לאורך השנה, ושמחים לקחת חלק בימים מיוחדים, כמו יום זה".

למען הילדים המאושפזים. הפעילות ב"סורוקה" | צילום: יח"צ

משטרת ישראל

במשטרת מרחב הנגב ניצלו את יום המעשים הטובים ליוזמה מעניינת; ל"שבע" נמסר, שבפעילות משותפת עם תיכון "אורט ספיר" בירוחם, הכינו תלמידי התיכון, בליווי השוטר המקומי, מנשרים ודוחות חיוביים למשתמשי הדרך, ש"נתפסו" נוהגים באדיבות כלפי משתמשי דרך אחרים.

מיזם זה הוא תוצר של שיתוף פעולה בין משטרת ישראל לקהילה, המבצעת במהלך כל ימות השנה פעילות מניעה, אכיפה והסברה, במסגרת המאבק המתמשך בתאונות הדרכים.

דוח כזה לא הייתם מתנגדים לקבל. דוח חיובי | צילום: דוברות המשטרה

מועצת נאות חובב

עובדי המועצה התעשייתית נאות חובב יצאו ביום המעשים הטובים למועדון "סיגליות" בבאר שבע, כדי לסייע בעבודות שיפוץ במועדון. ל"שבע" נמסר, שהעובדים והעובדות עזבו את המשרדים, והגיעו בשעת בוקר מוקדמת ל"סיגליות", כדי לשתול, לנקות ולצבוע את המועדון הוותיק שבשכונה ד'.

מנאות חובב באהבה ל"סיגליות". פעילות עובדי המועצה התעשייתית | צילום: חיים אוחיון

מועצת מרחבים

ראש מועצת מרחבים: "במרחבים- יום המעשים הטובים הוא עוד יום של מעשים טובים".

ביום המעשים הטובים במרחבים, הגיעו כ-500 ילדים, בני נוער והוריהם לאולם תרבות מבועים, לאריזת ערכות תפנוקים, שהם תרמו, לצורך חלוקתם לוותיקי המועצה, הכל בארגון מחלקת הילדים והנוער.

ל"שבע, נמסר, שהנערים ממרחבים מובילים, בימים אלה, את פרויקט "הגיבורים שלנו", במסגרתו הם מתעדים את סיפורי ההתיישבות ביישובי המועצה. בנוסף, יצרו בני הנוער השנה קיר הנצחה בפטיש, כתבו ספרי בישול חוצה דורות נוער- אימא- סבתא באשבול ובמבועים, ארגנו ערבי קהילה, קבלות שבת, תהליך שנת מצווה לבנים ובנות במהלך השנה וטקס משותף, והפעילו פרויקטים,כמו מנהיגות "ירוקה", מנהיגות יישובית ולא רק תנועתית ותוכנית לשילוב נערים עם צרכים מיוחדים.

אוריין אבן חיים (16.5) ממבועים, רכז הדרכה בתנועת הנוער "האיחוד החקלאי": "הפעם, בחרנו להתמקד בוותיקי המועצה, שבנו את היישובים שלנו, בקושי עצום. נגיע לכל לבית, כל ותיק, ונעניק להם את השי באופן אישי".

ורוניקה בקשי, מנהלת מחלקת הילדים והנוער במרחבים: "מעשים טובים הם דרך חיים, תפישה חינוכית. הילדים והנוער שלנו מתחנכים לערכים של כבוד, נתינה, לראות את האחר, ולהתייחס לקהילה כחלק בלתי נפרד מהמשפחה, לצד הענקת כלים והזדמנות ליזום ולהוביל. נוער מרחבים מוביל פרויקטים שנתיים, בשילוב נוער עם צרכים מיוחדים, ותיקים, מנהיגות 'ירוקה', צוותי צח"י נוער ועוד".

ראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג'ג': "יש לנו נוער ערכי. אנחנו מאפשרים לבני הנוער שלנו לבחור בין התנדבות בקהילה ובין חוג. רוב הילדים שלנו בוחרים להתנדב. במקומות מסוימים, בהם הכפר השיקומי 'עלה נגב – נחלת ערן', יש יותר נערים שרוצים להתנדב מאשר המקום יכול להכיל, אז עושים הגרלה, ומי שמנצח זוכה להתנדב במקום המיוחד הזה. ברגע שהילדים שלנו בוחרים להתנדב במקום חוגים, אנו יודעים שהצלחנו".

בוחרים להתנדב. יום המעשים הטובים במרחבים | צילום: יח"צ

ראשי ארגוני מתנדבים

חברי ארגון רא"ם (מועצת ראשי ארגוני המתנדבים בבאר שבע והסביבה) בחרו, ביום המעשים הטובים לבצע פעילות במע"ש, בשיתוף רינה סיטבון, מנהלת מכון הפיזיותרפיה בקופת החולים "מאוחדת", וארגנו עם הפיזיותרפיסטים הפעלה וייעוץ להורי החניכים במקום.

למען החניכים. פעילות רא"ם | צילום: אלבום פרטי

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה