בריאות

מה הקשר בין לידה לצניחת אגן בהמשך החיים?

בריאות24 בדצמבר 2018    3 דקות
0

מחקר חדש של בית החולים "סורוקה" ואוניברסיטת בן גוריון, שמצא קשר כזה, זכה בפרס הפוסטר המצטיין בכנס של החברה לרפואת האם והעובר

מה הקשר בין לידה לצניחת אגן בהמשך החיים?
ניתוח קיסרי מזיק. פרופ' שיינר וד"ר פז בכנס החברה לרפואת האם והעובר | צילום: דוברות "סורוקה"

בין לידה לצניחה: מחקר של בית החולים "סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון מצא, באחרונה, קשר בין דרך הלידה לבין צניחת איברי אגן בהמשך החיים, וזכה בפרס הפוסטר המצטיין בכנס האחרון של החברה לרפואת האם והעובר.

ל"שבע" נמסר, שצוות החוקרים בדק את שכיחות התופעה של צניחת איברי אגן בקרב יולדות, שילדו לידה רגילה, אל מול אלה, שעברו ניתוח קיסרי. הצוות כלל את פרופ' אייל שיינר (מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' ב"סורוקה"), פרופ' אסנת ולפיש (מנהלת יולדות ה' במוסד), ד"ר פולינה שוורצמן, ד"ר דורית פז וד"ר תמר  וינשטוק, מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטה.

החוקרים בדקו גם האם לניתוח קיסרי דחוף, שבוצע במהלך לידה רגילה, לאחר שלב לחיצות ממושך שלא צלח, קיים אפקט המגן מפני הפרעה עתידית בתפקוד רצפת האגן; טראומה לרצפת האגן במהלך לידה רגילה, עלולה להיות קשורה בהפרעות בתפקוד רצפת האגן בהמשך החיים. אלו יכולות להתבטא בהפרעה בשליטה על סוגרים ובצניחת הרחם. בניתוח קיסרי, לכאורה נחסכת הפגיעה האפשרית לרצפת האגן, ועל כן הוא נתפש כמגן מפני התפתחות הפרעות מסוג זה בהמשך. עם זאת, ניתוח קיסרי המבוצע באופן דחוף במהלך לידה רגילה, בשל קושי במעבר של ראש התינוק באגן האימהי, כרוך בהפעלת לחצים ומתחים על מבני רצפת האגן האימהיים טרם הניתוח.

המחקר כלל לידות, שהתרחשו בבית החולים בין 1991 ל-2017. האוכלוסייה חולקה ל-3 קבוצות: נשים שילדו רק בלידה רגילה בעברן, נשים שילדו בניתוח קיסרי (לא כולל נשים שנותחו בשלב הלחיצות בלידה) ונשים שלפחות 1 מלידותיהן הסתיימה בניתוח קיסרי (בשל קושי במעבר ראש העובר בשלב הלחיצות בלידה). הוצאו מהמחקר נשים, שילדו גם בלידה רגילה וגם בלידה קיסרית, ונערכה השוואה בין הקבוצות הנוגעת לשיעור האשפוזים בתלונות של הפרעה בתפקוד רצפת האגן וניתוחים לתיקון רצפת האגן, כפי שתועד במאגר הנתונים הממוחשב של "סורוקה,.

במהלך תקופת המחקר, ענו 106,003 נשים על הקריטריונים להשתתפות במחקר. 86.7 אחוזים ילדו בלידה רגילה בלבד, 11.7 אחוזים עברו ניתוחים קיסריים בלבד ולא הגיעו לשלב הלחיצות בלידה, ו-1.7 אחוזים עברו ניתוח קיסרי 1 לפחות בשל שלב לחיצות מאורך. שיעור ההפרעות בתפקוד רצפת האגן בקרב הנשים שנכללו במחקר היה 0.7 אחוזים (719 נשים). שיעור האשפוזים שתועדו לצורך תיקון ניתוחי של פגיעה בתפקוד רצפת האגן היה גבוה באופן מובהק סטטיסטית בקרב הנשים שילדו בלידה רגילה בלבד, ובניתוח שבוצע לאחר שלב לחיצות ממושך, בהשוואה לנשים שילדו בניתוח קיסרי שקדם לשלב הלחיצות בלידה. במודל רב משתני, בו נוטרלו מערפלים כמו גיל האם וכמות הלידות בעברה, לניתוח קיסרי נמצא קשר עצמאי עם ירידה בשיעור הניתוחים לתיקון רצפת האגן, רק במקרים בהם לא התבצע לאחר שלב לחיצות ממושך. מנגד, נשים שעברו ניתוח קיסרי לאחר שלב לחיצות ממושך, איבדו את האפקט המגן על רצפת האגן.

מסכם פרופ' שיינר: "ניתן להסיק, שהאפקט המגן המוכר של ניתוח קיסרי מפני פגיעה בתפקוד רצפת האגן בהמשך החיים, מתקיים כל עוד הניתוח בוצע לפני שלב הלחיצות בלידה. ייתכן ששלב הלחיצות במהלך הלידה הוא זה הגורם לעומס ולפגיעה העתידית בתפקוד מבני רצפת האגן".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה