בריאות

גם ד"ר טוקר ממליץ להתחסן נגד שפעת

בריאות29 באוקטובר 2018    3 דקות
0

הרופא הידוע ממרפאת עומר של ה"כללית" מדגיש: "בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים או מספרים, החיסון איננו גורם לשום שפעת"...

גם ד"ר טוקר ממליץ להתחסן נגד שפעת
נותן דוגמה. ד"ר טוקר מתחסן | צילום: יח"צ "כללית"

הגיעה העת להפשיל את השרוול, להושיט זרוע אמיצה, ולהתחסן נגד נגיף השפעת, שכן עם בוא הסתיו, מגיעה העונה הקרירה, ואיתה גם הווירוס הנפוץ, שכבר החל לפעול, ולא ייעלם בקרוב. ל"שבע" נמסר, שד"ר אסף טוקר, מומחה ברפואת ילדים ממרפאת "כללית" בעומר, כבר התחסן בעצמו נגד שפעת, וקורא לכולם לבוא ולהתחסן, לא לפני שהוא מספר על הנגיף, מעלליו והדרך להתגונן מפניו.

לדברי ד"ר טוקר, "מחלת השפעת היא מחלה ויראלית, הנגרמת בידי וירוס השפעת (אינפלואנזה). להבדיל מהצטננות פשוטה (שגם היא נגרמת מווירוסים שונים), ושמתבטאת בדרך כלל בחום, נזלת, שיעול וחולשה ואינה מסוכנת, השפעת יכולה להיות מחלה קשה, המלווה בסיבוכים שונים, ולעתים מביאה גם לתמותה. שפעת מתבטאת בדרך כלל בחום וצמרמורות, חולשה וכאבי שרירים, בנוסף לשיעול ולנזלת, ובכך מובדלת מהצטננות פשוטה. שפעת היא אחת המחלות הנפוצות בחורף, ומדי שנה אחראית לאשפוזים רבים, ולצערנו גם למקרי מוות לא מעטים, בעיקר בקרב חולים במחלות כרוניות, מבוגרים וילדים קטנים, אך גם באנשים בריאים לחלוטין ללא מחלות רקע. אין למעשה טיפול יעיל בשפעת, והטיפול בה מתבסס בעיקר על טיפול תומך, מורידי חום ומנוחה".

והוא מוסיף: "בעבר, גרמה השפעת למגיפות חסרות תקדים, בהן נפטרו מיליוני אנשים ברחבי העולם (השפעת הספרדית בין 1918 ל-1920 עם כ-40 מיליון נפטרים, השפעת האסיאתית ב-1957 ו-1958 עם כמיליון נפטרים ושפעת הונג קונג בין 1968 ל-1969 עם מספר נפטרים דומה). גם בשנים האחרונות, גורם נגיף השפעת לאלפי מקרי תמותה ברחבי העולם. הנגיף עובר בקלות מאדם לאדם, ועל כן המחלה מדבקת כל כך. אז, מה עושים? דואגים לאוורור חללים סגורים (חלון פתוח זה ממש אחל'ה…), משתעלים או מתעטשים לתוך נייר טישו או לתוך המרפק, רוחצים ידיים אחרי שמשתעלים או מתעטשים ולאחר מגע עם אדם חולה, נמנעים מלבוא במגע עם חולי שפעת, וכמובן מתחסנים"!

וטוקר מרגיע את החוששים מהחיסון: "ישנן עשרות עבודות קליניות מבוססות, שהוכיחו מעבר לכל ספק, שהחיסון מוריד בצורה דרמטית את התחלואה והתמותה משפעת. הוא בטוח מאוד, ובניגוד למה שהרבה אנשים חושבים או מספרים, איננו גורם לשום שפעת. מדובר בווירוס מומת (מת/ שבור/ גמור/ הרוס/ מושמד וכדומה), שאינו יכול לגרום למחלה, אלא מעודד את מערכת החיסון לייצר נוגדנים נגד הווירוס. תופעות הלוואי השכיחות ביותר הן אודם קל, רגישות וכאב במקום ההזרקה בלבד. החיסון מומלץ לכל אדם, אך בעיקר למבוגרים מעל גיל 65, חולים במחלות כרוניות, ילדים וצוותים רפואיים. לווירוס השפעת יש עשרות צורות, והנגיף עובר שינויים מדי שנה, ועל כן תרכיב החיסון משתנה מעונה לעונה, בהתאם לתחזיות של ארגוני הבריאות לסוג השפעת הצפוי. זו הסיבה, שכל שנה צריך להתחסן מחדש".

ולסיום, "בחיסון השנה, יש ארבעה זנים שכיחים של שפעת, והוא ניתן בזריקה. יש גם חיסון, הניתן בתרסיס דרך האף, ובניגוד לחיסון המוזרק זהו חיסון, שבו יש וירוס חי מוחלש, אך גם וירוס זה איננו מתרבה בטמפרטורת הגוף, ולכן אינו גורם לשפעת. שני החיסונים יעילים בהורדת התחלואה והתמותה משפעת. החיסון בזריקה ניתן מגיל חצי שנה (בילדים שמתחת לגיל זה, נותנים בפעם הראשונה שתי מנות, בהפרש של חודש אחת מהשנייה). החיסון בתרסיס לאף יעיל בילדים ומבוגרים עד גיל 49 שנה, אך הוא נמכר בכל הקופות בתשלום סמלי. בואו להתחסן. חורף נעים ובריא"!

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה