בריאות

תרופה לאוסטאופורוזיס מבית אב"ג

בריאות5 בספטמבר 2018    דקה אחת
0

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון הראו, שחלבון אנושי בגוף יכול לעבור שינוי, שיסייע לו לשמש כתרופה לטיפול במחלה, ההופכת את העצמות לפריכות וחשופות יותר לשברים

תרופה לאוסטאופורוזיס מבית אב"ג
פחות תופעות לווי. ד"ר נועם לבאות | צילום: יחסי ציבור

תרופה ביולוגית חדשנית מבוססת חלבון רב מטרות לטיפול באוסטאופורוזיס: במחקר שפורסם בכתב העת יוקרתי, PLOS Biology, הראו ד"ר ניב פפו מהמחלקה להנדסת ביו-טכנולוגיה באוניברסיטת בן גוריון ומהמכון הלאומי לביו-טכנולוגיה בנגב (NIBN), ד"ר נועם לבאות מהמחלקה לפיזיולוגיה וביולוגיה של התא באוניברסיטה והדוקטורנט יובל צור, מודל לאוסטאופורוזיס בחיות, והדגימו את מיקודה של התרופה לתאים מפרקי עצם ואת יעילותה בעיכוב תהליך פירוק העצם, המהווה את הגורם למחלה. נמצא, שהחלבון המעובד המהווה אלמנט חשוב בתרופה, עשוי לספק הקלה לחולי אוסטאופורוזיס, תוך כדי יצירת פחות תופעות לוואי, בהשוואה לתרופות הקיימות כיום.

אוסטאופורוזיס, מחלה שהופכת את העצמות בגוף לפריכות ושבירות, נגרמת עקב הפרעה בשיווי המשקל בין יצירת רקמת

תרופה ביולוגית. ד"ר ניב פפו | צילום: יחסי ציבור

עצם חדשה לפירוק רקמת עצם ישנה בידי תאים, המפרקים עצם וידועים כאוסטאוקלסטים. כיום, עובדות תרופות לאוסטאופורוזיס באמצעות השבתה מוחלטת של תהליך פירוק העצם לתקופה בלתי נשלטת. עובדה זאת מגבירה את הסיכון לתופעות לוואי, כמו מחסור בסידן בדם, שברים לא רגילים והרס של עצם הלסת.

בעיות אלה, בנוסף לתופעות לוואי במערכת העיכול, מגבילות את השימוש בתרופות הקיימות בשוק, ומובילות לירידה בהיענות החולים. וכך, על אף ההתקדמות בטיפול בחולים עם אוסטאופורוזיס, עדיין יש צורך משמעותי בתרופות בטוחות וממוקדות, עם השפעה ביולוגית ממושכת.

טיפול גם במחלות אחרות. הדוקטורנט יובל צור | צילום: יחסי ציבור

לאחר שהוכיחו שחלבון טבעי בגוף יכול לעבור שינויים, שיגרמו לו לשמש כתרופה, המסוגלת לקשור שני קולטנים על גבי התא באותו הזמן, חוזים המדענים מאב"ג, שחלבונים שעברו שינוי יכולים להוות את הדור הבא בייצור התרופות עם יכולות ממוקדות יותר ופחות תופעות לוואי. זאת ועוד, להערכתם, חלבונים שעברו שינוי יכולים לטפל במחלות נוספות, ביניהן מחלות עצם אחרות וסוגי סרטן שונים, ובאופן ספציפי גרורות סרטניות לעצם.

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה