בריאות

"יותר חולים ימותו"!

בריאות29 בינואר 2018    3 דקות
0

מעקב "שבע": מנכ"ל מכון שיקום הלב "קרדיונגב" בבאר שבע בני פנקס, מתריע מהתוצאות המיידיות של סגירתו הצפויה של המכון ב-20 במרץ השנה, עקב אי הפניית חולים לשיקום בידי קופות החולים

"יותר חולים ימותו"!
"העוולה הזועקת לשמיים". פנקס ב"קרדיונגב" הריק | צילום: ארכיון "שבע"

מעט יותר מארבע שנים לאחר שנמנעה סגירתו של מכון שיקום הלב "קרדיונגב" בבאר שבע, עלול המכון היחיד באזור בירת הנגב לסגור בכל זאת את שעריו כבר ב-20 במרץ, עקב אי הפנייה מספקת של חולי לב לשיקום בידי קופות החולים.

בתגובה לפניית "שבע", אלו אלטרנטיבות בכוונת קופת החולים "שירותי בריאות כללית" (הקופה העיקרית באזור) לספק לחולי הלב בדרום, בתחום שיקום הלב החיוני, בעקבות סגירת "קרדיונגב", מסרה דוברת מחוז דרום ב"כללית" לינור אללוף: "אנו שמחים להציע למטופלינו הזקוקים לכך, את שירות שיקום הלב החדש, שנחנך באחרונה" בבית החולים "סורוקה". השירות "ניתן בידי צוות משולב של המערך הקרדיולוגי ושל השירות הפיזיותראפי בבית החולים. המערך הקרדיולוגי ב'סורוקה' הוא אחד ממרכזי המצוינות בבית החולים, וכולל את היחידות לטיפול נמרץ לב, טיפול נמרץ לב ביניים, קרדיולוגיה התערבותית, אקו-קרדיוגרפיה ואלקטרו-פיזיולוגיה, שירותים לדימות הלב ואי ספיקת הלב ומרפאות".

אללוף הוסיפה: "צוות המערך עוסק באבחון ובטיפול מחלות לב, באמצעים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר. מטופלים לאחר התקף לב, ניתוח לב, צנתור התערבותי, אי ספיקת לב חריפה או השתלת דפיברילטור זקוקים לעבור שיקום, שמטרתו להחזירם לתפקוד מלא בקהילה, תוך איזון מיטבי של גורמי הסיכון השונים. לכל מטופל נבנית ומותאמת תוכנית אישית בידי צוות רב מקצועי, הכולל צוותים מהמכון לפיזיותרפיה וצוותי רפואה, סיעוד ותזונה של המערך הקרדיולוגי. התוכנית משלבת פעילות גופנית פרטנית מודרכת, תחת השגחת רופא, איזון תזונתי ותרופתי. כמו כן, לרשות מטופלינו המתגוררים בצפון הנגב, עומד מכון שיקום הלב בבית החולים 'ברזילי'".

ואילו דובר משרד הבריאות אייל בסון, הגיב שהמשרד "אינו עוסק באספקת שירותי שיקום לב. ככל שמכון שיקום הלב בבאר שבע ייסגר, תיאלצנה קופות החולים למצוא חלופה הולמת, לספק את השירות בעצמן או בידי מי מטעמן, תוך שמירה על איכות רפואית וזמינות סבירה".

את מנכ"ל ומייסד "קרדיונגב" בני פנקס, תגובות אלו מרגיזות: "החלופה הזאת של 'סורוקה', עליה מדברים ב'כללית', איננה עומדת בנהלים, שקבעה ההסתדרות הרפואית לישראל, בכל מה שקשור במכון שיקום: אמצעים, מכשירים, צוות וצורת הניהול שיש בו. למשל, בזמן הפעילות חייב להיות (לפי אותם נהלים) צוות של שלושה אנשים: רופא, אחות וטכנאי. בנוסף, תוכנית האימון צריכה להינתן בידי פיזיולוג מאמץ שהוא PHD. את שני הדברים הללו אין במכון החדש ב'סורוקה'. ב'קרדיונגב' לעומת זאת, כל מה שקבעה ההסתדרות הרפואית לישראל בנייר עמדה מ-2002 קיים; יש כאן פיקוח צמוד וצוות מאוד מיומן. חוץ מזה, במכון שבבית החולים עובדים שלוש פעמים בשבוע ורק בשעות הבוקר, ואילו אנחנו עובדים ארבע פעמים בשבוע, ויכולנו לפעול יותר שעות וימים, אבל קופות החולים אינן שולחות לנו את כל המשוקמים, שצריכים שיקום לב; מדובר על כ-4,500 בשנה, כאשר פחות מ-10 אחוזים מהם מגיעים ל'קרדיונגב'".

ופנקס סיכם: "המשמעות של סגירת המכון ב-20 במרץ השנה (כאשר היחידה ב'סורוקה' לא תהיה מסוגלת לקלוט גם את המעט שיש כאן), היא שהרבה יותר חולי לב לא יגיעו לנצל את זכותם לשיקום, וימותו בטרם עת. בקופות מגבילים את מספר הפציינטים לביצוע שיקום לב, כאשר ב-12 השנים האחרונות מעולם לא עברתי את ה-500 משוקמים בשנה".

מציל חיים. משתקמים ב"קרדיונגב" | צילום: "שבע"

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה