חדשות

טכנולוגיה חדשנית לשירות המבוגר

חדשות2 במרץ 2020    3 דקות
0

לראשונה בישראל, תאפשר מערכת מידע ממוחשבת בבאר שבע לאדם המבוגר להעריך את מצבו התפקודי, ותציע שירותים מותאמים אישית

טכנולוגיה חדשנית לשירות המבוגר
יוסי היימן. "לקבל תמונת מצב אישית" | צילום: אופיר בן נתן

פיילוט חדש של "ג'וינט – אשל", משרד הבריאות ועיריית באר שבע בשם "ממשק" מציע למבוגרים את מערכת ActiveNet (מערכת מידע המיועדת לאנשים שמעוניינים לבצע בדיקה עצמית של היכולת התפקודית שלהם בהיבטים הפיזי, הקוגנטיבי והרגשי חברתי), כאשר בהתאם לתוצאות, מקבל האדם המלצות והכוונה לשירותים ופעילויות בסביבת מגוריו, במטרה לשמר ולשפר את תפקודו היומיומי.

ל"שבע" נמסר, שבישראל חיים כיום כמיליון אנשים בגיל 65 ויותר (11.6 אחוזים מכלל האוכלוסייה), וכ-42 אחוזים מתוכם הם בגילאי 75 ויותר. בקרב המומחים בתחום הגריאטריה רווחת הדעה שניתן לדחוק את מצבי התלות של האדם המבוגר, ולשמור על תפקודו העצמאי באמצעות פעילויות מקדמות ומשמרות בריאות, כגון פעילות גופנית, שימוש מושכל בתרופות, תזונה נאותה והשתתפות בפעילות חברתית. בארץ קיימים מגוון שירותים קהילתיים, הניתנים ברמה המוניציפלית בידי רשויות מקומיות, עמותות, קופות החולים וגופים פרטיים, אלא שלעתים קרובות האזרח אינו מודע לשירותים הקיימים ואיננו ממצה את כלל האפשרויות שיסייעו לו לשמור על מצבו התפקודי.

במסגרת ההיערכות הלאומית להפחתת מצבי התלות והמיסוד של אוכלוסיית המבוגרים, פיתחו "ג'וינט אשל" והאגף לגריאטריה במשרד הבריאות את "ממשק", שמטרתה לתמוך ולקדם את מיצוי המשאבים הקהילתיים המיועדים לקידום אורח חיים בריא, מניעה ראשונית וסיוע בשמירת תפקודו היומיומי של האזרח. פיילוט התכנית הושק באחרונה בבירת הנגב, וישמש את העיריה בתוכניתה האסטרטגית בנושא הזדקנות אוכלוסיית העיר.

כחלק מהתוכנית, פיתחו "ג'וינט" והמשרד בעזרת מפ"י (מרכז מיפוי ישראל) את מערכת ActiveNet, המתבססת על שאלון דיגיטלי, שהאדם המבוגר יכול למלא בקלות רבה ובאופן עצמאי. השאלון, שהינו פיתוח ישראלי ייחודי, מורכב מ-4 חלקים: תפקוד כללי, הכולל שאלות המתייחסות לשינה, ראייה, שמיעה, תזונה וכדומה; תפקוד פיזי, הכולל שאלות המתייחסות לפעילות גופנית, פעילויות יומיום, נפילות וכו'; תפקוד קוגניטיבי, הכולל שאלות המתייחסות ליכולת קבלת החלטות, ריכוז, זיכרון וחשיבה; ותפקוד רגשי וחברתי, הכולל שאלות המתייחסות לתחושת בדידות, השתתפות בפעילות חברתית, מצב רוח וכדומה. בנוסף, מתייחס השאלון לרצונותיו של המבוגר לשפר את מצבו התפקודי בכל תחום. על בסיס הנתונים שמזין ממלא השאלון, מתקבלת רשימת המלצות המתאימות לצרכיו, וכוללת טיפים ליישום יומיומי לשמירת אורח חיים בריא והיצע שירותים קהילתיים בסביבת מגוריו.

ד"ר אירית לקסר-עשאל (ראש האגף לגריאטריה במשרד הבריאות): "פיתוח מערכת ActiveNet הינו אחת הפעילויות במסגרת התוכנית הלאומית למניעת נפילות ושימור תפקוד".

יוסי היימן (מנכ"ל "ג'וינט אשל"): "המערכת מסייעת לאדם המבוגר ובני משפחתו, לנותני השירותים ולרשות המקומית. למבוגר היא מספקת כלים, המאפשרים לו לקבל תמונת מצב אישית, להכיר את השירותים המתאימים עבורו בעיר, לקחת אחריות על מצבו התפקודי, ולקדם אורח חיים בריא. לנותני השירותים היא מאפשרת מתן שירות יעיל ללקוחות, ולעיר היא מספקת כלים לזיהוי פערים וקבלת החלטות אסטרטגיות. מן ההיבט הלאומי הרי שדחיקת הירידה התפקודית תפחית את הצורך בשירותי סיעוד, ובטווח הארוך אף תחסוך למדינה הוצאות הכרוכות בכך".

אתי כהן (מנהלת אגף הרווחה בעיריית באר שבע) מסכמת שהרשות "הייתה חלק מהפיילוט הראשון בארץ, וזאת במטרה לאפשר לאוכלוסיית הגיל השלישי להנגיש את השירותים והמידע. יש לציין שפריסת השירותים ענפה ביותר בעיר לגיל השלישי, והנגשה זו תאפשר את העלאת איכות החיים".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה