חדשות

דוח מבקר העירייה: חלם במצלמות האבטחה בבאר שבע

חדשות27 באוקטובר 2019    5 דקות
0

יותר מ-1,000 מצלמות מותקנות במרחב הציבורי בבירת הנגב, אך רק צופה אחד נמצא בכל משמרת, ולא נמצא תקציב לניקוי עדשות המצלמות...

דוח מבקר העירייה: חלם במצלמות האבטחה בבאר שבע
מצלמת אבטחה | צילום אילוסטרציה: יגאל לוי' מעריב

הביקורת מצאה שה"מוקד רואה" אליו מגיעים שידורי יותר מאלף המצלמות מאויש כל ימות השנה בידי צופה אחד בלבד בכל משמרת. מנהל המוקד מסר, שמוקדן צופה אחד אינו מספיק לכמות הגדולה של מצלמות האבטחה, ולכן יש צורך מיידי בהגדלת כמות הצופים לפחות ל-3 מוקדנים בכל משמרת. לדבריו, בשל הקושי לצפות בכמות גדולה של מידע המגיע ולהגיב אליו, נדרשת רכישה והטמעה של מערכת אנליטיקה, שתפקידה לעבד את ה-וידיאו המגיע מהשטח, ולהסב את תשומת לב הצופה להתראות אוטומטיות שהמערכת "תקפיץ". מממצאי הדוח עולה, שבתוכניות עבודה מקושרות תקציב של השנים האחרונות נכתב, שנדרשת רכישה והטמעה של המערכת והצורך בהשלמת כוח האדם הנדרש ל"מוקד רואה".

המבקר אבי פוגל סבור שכדי להפיק את מרב התועלת מהמצלמות, על מנהל אגף המינהל לפעול בתיאום עם אגף משאבי אנוש ויתר הגורמים הנוגעים בדבר בעירייה לבחינת תקני כוח האדם, ולהתאימם במידת הצורך לפעולות ולצרכים הקיימים בפועל. בנוסף, ממליצה הביקורת לרכוש את מערכת האנליטיקה המותקנת ברבים מהמוקדים של הערים הגדולות בארץ.

מבדיקתה עולה שלא נכתב נוהל עירוני בנושא התקנה ואחזקה של מצלמות אבטחה. הביקורת סבורה שיש לכתוב ולאשר נהלים בעניין. התקנה ואחזקה של מערכת המצלמות הינה פעולה המשותפת וחוצה אגפים ומחלקות ברשות (אגף המינהל, המוקד ואגפי הביטחון והחינוך). על המוקדן הצופה ב"מוקד רואה" להפעיל, לתאם ולסנכרן בין הגורמים השונים, כמו יחידות האכיפה בעירייה (אגף הפיקוח), המשטרה ועוד. לפיכך, נוהל כתוב ומסודר הוא כלי חיוני לעבודתו השוטפת של המוקד הצופה. יש גם להסדיר בנוהל מי מאשר התקנת מצלמות, מה משך התקופה בה יישמרו הצילומים, מי רשאי לעיין בהם ונושאים חשובים נוספים בתחום הגנת הפרטיות.

מנהל אגף המינהל ומנהל המוקד העירוני הגיבו שבמוקד העירוני פועלים לפי הנחיות עבודה ברורות בהסתמך על "המצפן", המתווה את הדרך בעולם המצלמות לפי המשרד לביטחון הפנים. הביקורת מוצאת עדיין שיש לכתוב ולאשר נהלים בעניין רגיש ומורכב זה.

עוד התברר שמלבד הדרישה הפורמלית ממשרד המשפטים וההסכם עם הקבלן להצבת שלטים ליד מצלמות האבטחה, יש חשיבות ותועלת גדולות בהצבת שלטים לצורך יצירת הרתעה ומניעת נזק לנפש ורכוש. מבדיקה מדגמית שערכה הביקורת עלה שלא בכל האתרים הוצבו שלטים כנדרש. היא ציינה, שבמהלך הביקורת הוצבו שלטים באתרים עליהם הצביעה. המבקר המליץ שאגף המינהל (המוקד) ואגף הביטחון יערכו סקר ברחבי העיר, כולל במוסדות החינוך, בנושא הצבת שלטים, ובאתרים שלא נמצא בהם שלט או שהשלט נהרס או נעלם יש להתקינו כנדרש. הביקורת מצאה שיש לשקול הצבת שלטים גדולים ובולטים יותר מהקבוע בהנחיות משרד המשפטים, במטרה להעצים את גורם ההרתעה, ולמנוע נזק לנפש ורכוש.

בנוסף, על אגפי המינהל והביטחון בעירייה לערוך סקר או מיפוי של כל מוסדות החינוך בהם הותקנו מצלמות אבטחה ללא תיאום עם המוקד העירוני, ולוודא שגם מוסדות חינוך אלה פועלים לפי החיקוקים וההנחיות של חוזר מנכ"ל משרד החינוך מ-2015.

עדשות המצלמות נוקו פעם אחת במשך שנתיים

מנהל המוקד מסר לביקורת שמאחר שלאגף המינהל ולמוקד העירוני אין תקציב ייעודי לאחזקת המצלמות, אין באפשרות העירייה לשלם לקבלן האספקה והאחזקה של מערכות הטלוויזיה במעגל סגור (טמ"ס) וכריזה עבור ניקוי עדשות המצלמות כל 90 יום כקבוע בהסכם עימו. אם נמצא תקציב לכך, מנקה הקבלן את העדשות אחת ל-180 יום, לפי רשימה שמעביר אליו המוקד. מממצאי הביקורת לשנים 2016 – 2018 עלה שרק ביוני 2018 נמסרה לקבלן הזמנת עבודה לניקוי עדשות מצלמות אבטחה בסך 6,060 שקלים. הביקורת מצאה שעל מנהל אגף המינהל למצוא את התקציב הנדרש לביצוע הפעולות החיוניות במועדן כקבוע בהסכם.

מנהל המוקד מסר שהתקציב המוקצה לאחזקת המצלמות אינו מספיק, והסביר שמצלמות האבטחה מותקנות בחוץ בתנאי מזג אוויר לא קלים, ולכן יש צורך בתחזוקה שוטפת שלהן. חלק מהמצלמות הותקנו לפני מספר שנים, ויש צורך להחליפן בחדשות, אך עקב מחסור בתקציב, לא מתבצע שדרוג המצלמות. לפי ההסכם, על הקבלן לתקן ולתחזק על חשבונו מצלמות שהתקין במשך תקופת האחריות, אבל התקצוב המיועד לתחזוקת מצלמות שתקופת אחריותן הסתיימה ומצלמות שלא הותקנו בידי הקבלן הנוכחי נתקל בקשיים, ומבוצע בצורה לא מסודרת (כיבוי שריפות).

ממצאי הדוח עלה, שלמרות הגידול במספר המצלמות והמטלות כתוצאה מכך, התקציב של תוכנית "עיר ללא אלימות" המוקצה למצלמות אבטחה פוחת משנה לשנה. הביקורת המליצה לכלול במכרז הבא את כל רכיבי האחזקה השוטפת, כולל ניקוי עדשות במשך כל תקופת ההתקשרות, ולמצוא את התקציב הנדרש לביצוע משימות חיוניות אלה.

תגובת ראש העירייה: "עיריית באר שבע רואה חשיבות רבה בהצבת מערך מצלמות אבטחה במרחב העירוני, תוך שמירה על פרטיות התושבים כנדרש בחוק להגנת הפרטיות. עם קבלת דוח הביקורת, הוא הועבר לטיפול מנהל אגף מינהל לוגיסטיקה וחירום. לפי עדכון של מנהל האגף, רוב המלצות הביקורת הוטמעו. הובהר שישנן מספר סוגיות הנמצאות עדיין בטיפול. מאז הוצאת הדוח, בוצע סקר לתיקון או הוספת שילוט במתחמים הנדרשים. פורסמה רשימת האתרים, בהם מוצבות מצלמות אבטחה באתר העירוני. קודמה טיוטת נוהל עירוני להתקנה ואחזקה של מצלמות אבטחה. כמו כן, מדיווח של מנהל אגף מינהל לוגיסטיקה וחירום עולה, שהאגף פועל בימים אלה בשיתוף אגף הביטחון להשלמת סקר מצלמות במוסדות חינוך. אני מורה למנהל אגף מינהל לוגיסטיקה וחירום להמשיך ולפעול לתיקונם המלא של כלל הליקויים שהועלו בדוח".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה