חדשות

דוח מבקר העירייה: הפקרות בטיפול במפגעי אסבסט מסרטן

חדשות27 באוקטובר 2019    6 דקות
0

הביקורת לא מצאה תיעוד למיפוי המבנים העירוניים עם אסבסט, וחשפה שמפגעי אסבסט מסוכן ידועים זה שנים טרם פונו מבית הספר היסודי "אלומות"

דוח מבקר העירייה: הפקרות בטיפול במפגעי אסבסט מסרטן
אלומות | צילום ארכיון: באדיבות עיריית באר שבע

תמונת מצב מדאיגה משהו מוצגת בדוח מבקר עיריית באר שבע האחרון בנוגע ל"טיפול במפגעי אסבסט", כפי שמוגדרים בדוח שחיבר אבי פוגל. הביקורת לא מצאה תיעוד למיפוי של כלל המבנים העירוניים עם אסבסט מסוכן לבריאות ואף מסרטן כנדרש, למעט 2 דוחות סיור ומיפוי עבור בית הספר היסודי "אלומות" ומוזיאון הנגב לאמנות והמוזיאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח.

לדעתה, חשוב לבצע סקר סיכונים (במסגרת תוכנית האכיפה הפנימית בעניין בעירייה) לאיתור אסבסט ומיפוי מבנים עירוניים, לצורך מיפוי כלל המבנים הרשותיים עם אסבסט, והדבר נחוץ גם למעקב וטיפול, במטרה למנוע ולצמצם מפגעים סביבתיים ובריאותיים הנגרמים בידי אסבסט. לעמדת הביקורת, יש לכלול בסקר מידע מפורט, כגון סוג המבנה, ייעודו, שנת בנייתו וכתובתו, מספר מבנים הקיימים באתר, מספר המשתמשים במבנה, זמן ממוצע לשהייה בו, שטח המבנה וגובהו, תיעוד על שיפוץ שבוצע, תיעוד ביצוע פעולות תחזוקה באסבסט, תכנון עתידי של שיפוץ או הריסה, תיאור הסביבה, תרשים סביבה ומצב האסבסט.

אגף איכות הסביבה בעירייה הגיב, שהאגף מקדם יחד עם מינהל החינוך ומחלקת הבטיחות העירוניים סקר הימצאות אסבסט במוסדות חינוך, ותוכנית עבודה בעניין תיגזר בהתאם לממצאי הסקר המדובר.

בית ספר מסרטן בפוטנציה

לגבי "אלומות", נכתבו בדוח ממצאי סיור שנערך במוסד בידי היחידה הסביבתית ברשות בדצמבר 2016, לפיהם כל המחיצות הנמצאות בצמוד לחלונות עשויות מאסבסט צמנט והצד החיצוני של המחיצות מוקף בסורגים, אך בצד הפנימי של הכיתות אין סורגים שימנעו מגע של תלמידים עם אסבסט. בנוסף, המחיצות הן במצב ישן, וחלק גדול מהן סדוק ושבור. יתר על כן, שנתיים לפני הכנת הדוח, נצבע רק החלק החיצוני של המחיצות. הדוח המליץ להסיר את כל המחיצות שאינן במצב תקין או במקרים שהצד הפנימי איננו צמוד לקיר, כל זאת בפרק זמן של כשנה ממועד גיבוש הדוח. במקרה של אי החלפה, יש להצמיד מיד את כל מחיצות האסבסט, ולצבוע אותן.

בפברואר 2018, הודיעה מנהלת היחידה הסביבתית ברשות למינהל החינוך שלפי בקשתם התקיים סיור בבית הספר, וקבלן האסבסט יוזמן לתת הצעות מחיר. ביצוע העבודות יהיה אך ורק בידי קבלן מוסמך בזמן חופשת הלימודים בלבד, כדי להימנע מחשיפה לסיבי האסבסט. בסיור של הביקורת בינואר השנה יחד עם סוקר אסבסט, נמצאו לוחות אסבסט רבים הצמודים כמעט לכל חלונות המבנה המרכזי. לוחות רבים היו שבורים וסדוקים או שהצבע התקלף מהם, ובחלק מהמקומות אותרו שברי אסבסט על אדן החלון. הביקורת מצטרפת לדעתו של מ"מ מנהל האגף איכות הסביבה שהאגף אינו מהווה גורם לטיפול במפגעי אסבסט במוסדות חינוך, אלא רק גורם מבקר ומייעץ. האחריות על התיקונים חלה על מינהל החינוך, בכפוף להנחיות המקצועיות של היחידה הסביבתית. לדעתה, על היחידה לעקוב אחר הטיפול במפגעי אסבסט במוסדות הציבור בכלל ובמוסדות החינוך בפרט, ולהתריע במועד בפני הגורמים הרלוונטיים בעירייה על אי הטיפול במפגעים.

מינהל החינוך הגיב שבשל העבודה המורכבת, יש לבצע את העבודות בזמן החופשה, במטרה להבטיח את ביטחונם, בטיחותם ובריאותם של התלמידים והצוותים המקצועיים במוסד. לאור זאת, בכוונת המינהל לפעול ללא דיחוי בעניין, ולהסדיר את הנושא עוד בחופשת הפסח הקרובה.

לדעת הביקורת, כדי לשמור על סביבה לימודית בריאה ובטוחה, היה על מינהל החינוך למצוא מקור תקציבי לטיפול במפגעי האסבסט מיד עם קבלת חוות הדעת המקצועית, ולפעול כראוי לפי הוראות החוק והערכת הסיכונים של היחידה הסביבתית והמלצותיה.

עבודות הסרת אסבסט ללא תיאום עם העירייה

זאת ועוד, חברת "כיוונים" העושה שימוש במבני ציבור בבעלות הרשות עדכנה את הביקורת על מיפוי מבנים שקיים בהם אסבסט שערכה לפני כשנתיים. הממצאים העלו מספר מצומצם של מוקדים עם אסבסט, והחברה פעלה להסרת האסבסט בחלק מהמוקדים, ובחלק אחר הרחיקה כל פעילות המצריכה הימצאות אנשים בסביבת האסבסט. עבודות האסבסט בוצעו ללא תיאום עם היחידה הסביבתית, המהווה זרוע מוניציפלית לאכיפת חוקי הסביבה לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה, כאשר כאמור העירייה היא בעלת המבנים המדוברים, ו"כיוונים" משתמשת בהם.

החברה הגיבה, שכל פעולות הפינוי בוצעו בהתאם לדין, ושלא היה ידוע להם הצורך בעדכון היחידה הסביבתית בנושא, והם יפעלו ליידע אותה בעתיד. מ"מ מנהל אגף איכות הסביבה הגיב, שבאגף יפעלו לתאם עם "כיוונים" נוהל דיווח על כל עבודה או שינוי הקשורים באסבסט.

בנוסף, החלה העירייה בתהליך כתיבת נהלים בעניין לפני כ-3 עשורים, ובין היתר נקבע שהנהלים ייחשבו כהוראת קבע מטעם ראש הרשות שכל עובדי העירייה מצווים לנהוג לפיהם. מבדיקת הביקורת עלה, שאין כל נוהל לטיפול במפגעי האסבסט. סוקר אסבסט מסר, שהם פועלים בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה, המפורסמות באתר המשרד. לדעת הביקורת, קיום נוהל יסדיר את טיפול הרשות והחברות העירוניות במפגעי האסבסט ואת ממשקי העבודה בעירייה עם קבלנים המורשים לטפל באסבסט והמשרד להגנת הסביבה.

מ"מ מנהל אגף איכות הסביבה הגיב, שהאגף יפעל לאישור נוהל עירוני בנושא, שיכלול את תמצית החוק וחוקי העזר הרלוונטיים, סקר ובדיקות חוזרות, עיגון פורמט ביקורת קבוע שיצורף לנוהל וכדומה.

ולסיום, נמצא שבחוק העזר לבאר שבע (איכות הסביבה), התשנ"א – 1991, ישנה התייחסות לפינוי פסולת בניין, אך לא לפסולת אסבסט, שאופן הטיפול בה ייחודי ושונה. בפרק העוסק בסקר הסיכונים נכתב, שמנהל אגף איכות הסביבה החליט לעדכן את חוק העזר בעניין, אך הדבר לא נעשה. לדעת הביקורת, על האגף בשיתוף הלשכה המשפטית בעירייה לעדכן את החוק.

היועץ המשפטי לרשות הגיב, שהוא יפעל לכינוס ישיבה לגבי הצורך בשינויים לחוק העזר בהשתתפות כל הנוגעים בדבר.

מ"מ מנהל אגף איכות הסביבה הגיב, שבאגף פועלים להכנת טיוטה לחוק עזר עירוני בנושא אסבסט.

תגובת ראש העירייה רוביק דנילוביץ' לממצאי הדוח: "עיריית באר שבע רואה חשיבות רבה בשמירה על בריאות תושביה. בתגובה לדוח, נמסר מסגן מנהל אגף איכות הסביבה שהאגף מקדם יחד עם מינהל החינוך ומחלקת הבטיחות סקר במוסדות החינוך. בנוגע לאסבסט שנמצא בבית הספר 'אלומות', נמסר בתגובה שבחופשת הקיץ ייערכו העבודות להסרת האסבסט. חברת 'כיוונים' אימצה המלצת הביקורת, והבהירה שכל מהלך הקשור להסרת מפגעי אסבסט במוסדותיה יבוצע תוך תיאום מלא עם היחידה הסביבתית של עיריית באר שבע. אני מנחה את אגף איכות הסביבה להמשיך ולפעול ליישום מלא של כל המלצות הביקורת, לרבות כתיבת נוהל עירוני לטיפול באסבסט וכל פעולה אחרת שתידרש בתיאום הלשכה המשפטית".

 

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה