חדשות

מה שצעירים מעדיפים לעסוק בו

חדשות4 בנובמבר 2018    4 דקות
0

דור ה-Z של הפריפריה מתאפיין בהחלפת עבודות, אי ויתור על תנאים וחיפוש משרה עם משמעות

מה שצעירים מעדיפים לעסוק בו
נערכים לוועידה השנייה. חלק ממשתתפי הוועידה הקודמת | צילום: אושר בן שטרית

המעסיקים עוד מנסים להתמודד עם האתגרים, שהציב דור ה-Y בעולמות התעסוקה, והם כבר עומדים בפני אתגרי בני דור ה-Z בנגב, המחליפים עבודות בקלות, לא מוכנים לעבוד בשביל שכר מינימום, ומחפשים משרה עם משמעות.

ל"שבע" נמסר, שכך עולה מסקר חדש של יוזמת "עובדים ביחד", מיזם לתעסוקת צעירים בפריפריה ביוזמת הממשלה והפילנתרופיה, שבחן העדפות תעסוקתיות בקרב יותר מ-100 צעירים בגילאי 18 – 25, תושבי הנגב. לפי הסקר, 87 אחוזים מהצעירים כבר עבדו במקום עבודה, כש-41 אחוזים מהם עבדו ב- 3 – 5 עבודות, ו-25 אחוזים מהם עבדו כבר ביותר מ-5 עבודות.

יש שיגדירו אותם כמפונקים, אבל הצעירים אינם מוותרים על כך שיתחשבו באילוצים שלהם: 42 אחוזים אמרו שלא היו עובדים תמורת שכר מינימום, ומחצית מהנשאלים לא רוצים לעבוד יותר מ-8 שעות ביום. 38 אחוזים רוצים שהמשרה תהיה בתחומי היישוב שלהם, או שתהיה אליה הסעה מאורגנת (35 אחוזים). כשהם נשאלים מה חשוב להם בעבודה, משיבים הצעירים שלא היו ממשיכים בעבודה שאין בה שכר הוגן (84 אחוזים), אבל הם טוענים שיוקרה ומעמד פחות חשובים להם.

שלושת הגורמים, שסומנו כמשמעותיים ביותר עבור הנשאלים להישארות במקום העבודה, היו האפשרות להתקדמות ושיפור בתנאי השכר, קשרים חברתיים במקום העבודה ותחושת הערכה מצד הממונים. כשנשאלו מה התחום שהכי היו רוצים לעבוד בו בשנים הקרובות, 17.5 אחוזים הצביעו על הוראה, חינוך והדרכה, 9.6 אחוזים ענו היי-טק, מחשבים רשתות וטכנולוגיה, והשאר מתחלקים בין המקצועות השונים.

בעקבות כניסתם של בני הדור החדש לשוק העבודה, הוחלט להקדיש השנה, את כנס משאבי האנוש המרכזי בנגב לנושא התעסוקה בעידן רב דורי ולמתח בין דורות ה-X, ה-Y וה-Z. באירוע, שיתקיים ב-5.11, ישתתפו מרצים מובילי דעה בהשפעת המעבר הבינ-דורי על שוק התעסוקה והמעסיקים, ביניהם פרופ' יורם ארבל ופולה סיטון,.ראסל רובינסון (מנכ"ל JNF ארה"ב כאורח כבוד), אריק מייקלסון (מנכ"ל JNF ישראל), בלה אלכסנדרוב (מנכ"לית "ארץעיר"), רובי גינל (מנכ"ל התאחדות התעשיינים בישראל) ובכירי התעשייה הדרומית.

אלכסנדרוב: "קצב השינויים בעולם משאבי האנוש תופס תאוצה, עם כניסתם של בני דור ה-Z לשוק העבודה. כוח העבודה החדש מעלה סימני שאלה בקרב ארגוני התעסוקה בנגב בפרט, שכן מפעלים גדולים ומובילים באזור, דוגמת כי"ל, 'אדמה' ('מכתשים') או קמ"ג, נדרשים כעת לנהל 3 דורות שונים בו זמנית, כשלכל דור דרישות שונות ממקום העבודה. בוועידת משאבי האנוש השנתית נתייחס לסוגיות אלה, לאתגרים ולהזדמנויות שבהעסקה בינ-דורית".

מנהל התאחדות התעשיינים במרחב דרום, אביב חצבאני: "התעשייה הדרומית עוד מתמודדת עם האתגר, שמציב לה דור ה-Y בשוק העבודה, והוא כבר עתיד להתמודד עם כניסתו של דור ה-Z, זאת במקביל ליציאת אחרוני דור ה-X ודור הבייבי בום משוק התעסוקה. לאור זאת, התעשייה עברה ועוברת שינויים טכנולוגיים משמעותיים, עם כניסת אוטומציה ומערכות מידע לתחומן. התעשייה משתנה ומתאימה עצמה לאתגרי הדור הנוכחי והתחרות הגלובלית, ולמעשה הגבול בין התעשייה וההיי-טק היטשטש, ומונח 'התעשייה המסורתית' אינו רלוונטי, שכן ההיי-טק והייצור המתקדם הביאו את התעשייה לעולמות ההיי-טק. מוטלת עלינו, כגוף המוביל את התעשייה, החובה לשנות את מיתוג התעשייה בעיני דור ה-Y ודור ה-Z, כמקום של הזדמנויות, חדשנות ופיתוח, ולא כמיושן וארכאי".

יוזמת "עובדים ביחד", שערכה את הסקר, הוקמה בשיתוף הפילנתרופיה ומשרד העבודה והרווחה, ומטרתה לשלב צעירים בפריפריה בתעסוקה איכותית, הכוללת אופק קידום מקצועי, ולגבש פרקטיקות מיטביות להתערבות להשגת מטרה זו, כל זאת לצד מתן מענה רלוונטי לצרכי מעסיקים ולשוק התעסוקה המשתנה. היוזמה מעודדת שיתופי פעולה בין מגזריים, כשהארגון "ארץעיר" הוא הגוף המתכלל, המוביל את יישומה. עמותת "למרחב" מנחה מקצועית את יישום היוזמה וועדת היגוי, המשותפת לממשלת ישראל ולפילנתרופיה, מפקחת על יישומה. ביוזמה חברות 7 קרנות פילנתרופיות מישראל ומארה"ב: קרן מוזס, משפחת ארז, קרן ביחד, קרן ארתור ורוזלינד גילברט, קרן גנדיר, קרן רבסון וקרן רוזנצוויג קופרסמית'.

הוועידה למנהלי משאבי אנוש בנגב הינה אירוע שיא, שמטרתו המרכזית היא לייצר קרקע פורייה לחיזוק ופיתוח הקשר בין ארגונים, המקדמים תעסוקה בנגב, ובין מנהלי משאבי אנוש ובכירים מארגונים עסקיים, מפעלי תעשייה ומעסיקים מובילים הפעילים באזור. הוועידה התאפשרה בזכות JNF ארה"ב, ושותפים בה התאחדות התעשיינים ו"ארץעיר", באמצעות מרכז לאודר לתעסוקה וה-JNF וארגוני תעסוקה מובילים בדרום.

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה