חדשות

מעוזר ראש העירייה לחבר מועצה

חדשות16 באוגוסט 2018    10 דקות
2

עוזר ראש עיריית אופקים לשעבר דוד פורטל, מתמודד למועצת העיר, ומבקש לייצג את "דור המנהיגות הבא". בראיון ל"שבע", תוקף פורטל את תפקודו של ראש העירייה איציק דנינו, אך לא שולל אפשרות לשמש כסגנו לאחר הבחירות, למרות שהוא איננו מסתיר את שאיפתו להחליף את דנינו בכיסא ראש העירייה. פורטל, הדור הבא

מעוזר ראש העירייה לחבר מועצה
"הנציג היחיד". דוד פורטל | צילום: ניק סמירנוב

רבים מתושבי אופקים מכירים את דוד פורטל כעוזרו של ראש העירייה זה כ-5 שנים, איציק דנינו. אולם, בתקופה האחרונה, נפרדו דרכיהם של השניים, ופורטל המוביל רשימה למועצת העיר, איננו מסתיר את שאיפתו להיבחר בעתיד (הלא ממש רחוק, אם זה תלוי בו…) לראשות עיריית אופקים.

דוד, ספר לנו קצת על עצמך?

"שמי דוד פורטל (ביום כיפור, אהיה בן 35). אני רווק, יליד אופקים, בן לאחת המשפחות הוותיקות בעיר. במקור שם המשפחה שלי היה פורטאל, ומסתבר שזו הייתה משפחה של עובדי נמל ויורדי ים יהודים מברצלונה. הסיבה ל'השמדת' ה-א' בשם המשפחה הייתה רדיפות וגירוש ספרד. עד לפני כשנה וקצת, הייתי עוזר ראש העירייה. בבחירות הקודמות, ניהלתי את הקמפיין של איציק דנינו. בשנה האחרונה, מינכ"לתי חברת ייבוא במגזר הפרטי, וכרגע אני מקדיש את עצמי נטו לקמפיין הבחירות, למועצת העיר. אני גם רב סרן במיל', והיום משרת כמ"פ מילואים באוגדת עזה; אם אני מוקפץ, אז יש מבצע. שרתתי בחטיבת 'גבעתי' 9 שנים, מרמת חייל בסיירת 'גבעתי' עד רמת סמג"ד, דרך כל שרשרת הפיקוד. הייתי בשנים מאוד סוערות: האינתיפאדה השנייה, 'עופרת יצוקה', לבנון השנייה ועוד. גרף הפעילות המבצעית שלי הוא אחד הגבוהים, נראה לי. אני בוגר הישיבה התיכונית בכפר מיימון, בא ממשפחה דתית, וקורא לעצמי בחור עם כיפה 'שקופה'; אני מניח תפילין מדי יום, ושומר שבת כהלכתה, וחי בשני העולמות. בימים אלה, אני גם לומד משפטים בקריית אונו".

לשאלה המתבקשת מה לכל קורות החיים הללו ולפוליטיקה, הוא משיב כך: "פוליטיקה זה משהו שטבוע בי, ואני לא מנסה אפילו להילחם בו; אני מרגיש שזה היה בי מאז ומעולם. התפקיד האחרון שלי בעירייה רק חידד את זה. אני לא אדם שקם בבוקר אחד, והחליט שהוא רוצה להיות נבחר ומשרת ציבור. במשך קרוב ל-4 שנים, עסקתי בזה ברמות הכי אינטנסיביות שיכולות להיות, וזה הוביל אותי להכרה שזה מה שאני רוצה לעשות בחיי. באופן ישיר, אני חושב שאלו הסיפוק וההגשמה העצמית הכי גדולים שאני יכול לאחל לעצמי; אני מרגיש היום כמו שהרגשתי בשירות בצה"ל, שאני מבצע שליחות".

אתה בטח מודע לסיכונים הלא פשוטים שיש בפוליטיקה, כשאתה יכול להיות יום אחד ראש עירייה ולמחרת כלום, מבחינה ציבורית.

"זה לא מה שמגדיר אותי; זו התרופה שלי לעניין הזה. גם אם אהיה ראש עירייה או ראש ממשלה אפילו, לא אשתנה. מבחינתי, התפקידים האלו הם כלי לעשיית טוב למען התושבים, לא יותר מזה. אני לא מגדיר את עצמי דרך תפקידים, בניגוד ללא מעט פוליטיקאים, שאנחנו מכירים. אפשר לומר, שאם אהיה חבר מועצה, אעשה הרבה יותר כסף מאשר כסגן ראש עירייה. ידוע הרי, שרוב האנשים שמגיעים לפוליטיקה לא יכולים לעשות הרבה בחוץ"…

"יכולות והצלחה בכל תפקיד"

ועל אף חוסר הוודאות הידוע בתחום הפוליטי, פורטל מציב יעד שאפתני משהו, כבר כיום: "אני פורט את זה מלמעלה: המטרה שלי בסוף היא להיות ראש עירייה. כל עוד לא אהיה ראש עירייה, יש לי שני מנופים עיקרים, שאני הולך להילחם עליהם, ולפעול בגזרתם: החינוך ותרבות הפנאי והבילוי, שני אלמנטים שהם לא במצוקה או במקום נמוך באופקים, הם פשוט לא קיימים, וזה ליצור יש מאין לעיר בת 30 אלף תושבים; בשבע, שבע וחצי בערב, העיר מתחרה עם בתי עלמין, סליחה על ההשוואה, הולכת לישון, ואין אפילו איפה לשתות כוס קפה באופקים. מרכזי הקניות סגורים, ואין גם לאן לקחת את הילדים, עם אפס מענה בתחום הפנאי והבילוי, ואנו לא כפר קטן בערבה; לך תראה מה הולך בנתיבות. בנוסף, 55 אחוזים מהכוח העובד באופקים עובד מחוץ לעיר, כי אין לנו אזור תעשייה משמעותי; ראש העירייה לא השכיל להביא אפילו מפעל אחד".

והוא מוסיף: "אני יושב עם תושבים, והם אומרים לי שב-5 השנים האחרונות העיר מתפתחת. ואז אני פורט את זה: נניח שאני קבלן, שמוכר לכם בית, ורגע לפני שאני מכניס אתכם הביתה ומוסר לכם את הדירה, אני מנפח את החזה שלי בגאווה ובקריצה של עשייה אומר לכם: 'אל תודו לי, אבל גם פינקתי אתכם ברצפה או בקירות'. איך תגיבו, בתוך רוכשים? זה בסיס הרי, כי שילמתי לך הקבלן על זה, ואתה לא עושה לי טובה, משום שזו עסקה. אני אומר, שיש ראש עירייה פופוליסט, הבורח לעשייה טפלה ועקרה; כל אדם, שתשים אותו בכס ראש העירייה, ותאמר לו לפתח כיכרות או גנים ציבוריים, יוכל לעשות את זה. יש לכך תקציב מובנה מראש שמקבלים, מוציאים מכרז, בוחרים קבלן, ומקימים. רמת הציפיות בעיר כל כך נמוכה, שהייתה לי בדיחה בקדנציה הקודמת: 'בוא נצבע מדרכות, ויש עוד קדנציה'. אנשים לא מבינים שהמובן מאליו נעשה, והוא בגדר הטפל, ושהתחומים האמיתיים שישפרו ויקדמו את חיינו לא מתקיימים, ויתרה מכך ראש העירייה בורח מהם".

דוד פורטל. "המ"פ הכי טוב בצה"ל" | צילום: פרטי

ובכל זאת, אין להכחיש שנעשים דברים באופקים.

"רוב העשייה לא קשורה לדנינו כלל, והוא רוכב על הגל של כל ראשי הרשויות באזור, בזמן שיש קו רכבת אשקלון – באר שבע, ומשרד השיכון לאחר עשרות שנים בתהליך מובנה מראש הפשיר קרקעות לבנייה. וגם מה שכן תלוי בו, לרבד כבישים, להחליף מדרכות או לפתח שדרה, זה כזה מעשה יוצא דופן? הרי, כל פקיד 'אפור' יודע לעשות את זה. וחוץ מזה, העיר עדיין לא יפה ומטופחת וידידותית מספיק, ובטח לא נקייה ואסתטית. בסך הכל, זו עשייה בינונית לחלוטין".

לעומת דעתו על ראש עיריית אופקים, לפורטל יש הערכה עצמית לא ממש נמוכה על עצמו: "צריך להקדים ולומר, שהקב"ה זיכה אותי ביכולות ובהצלחה בכל תפקיד, אותו נטלתי עליי: הייתי המ"פ הכי טוב בצה"ל, המנהל הכי טוב שיש ועוזר ראש העירייה היחיד במינו, שבאמת עשה וקידם ושיפר. יש לי את היכולות והמוטיבציה והאהבה לתושבים, כדי לעשות את זה. את התחומים שציינתי (חינוך ותרבות הפנאי) לא עושים, ואם עושים אז העשייה בינונית לחלוטין".

"שליח של רוב הציבור"

ידוע שאופקים מתחרדת זה כמה שנים, וששיעור החילונים בעיר הולך ומתמעט. במצב כזה, לרשימה חילונית כמו שלך יש נקודת התחלה פחות טובה, לא?

"תראה, חשוב לי להבהיר, שיש לנו קהילה חרדית מאוד גדולה, והם כמעט מתקרבים ל-40 אחוזים, שזה 'מטורף'. גם כאדם מאמין וכיהודי בכלל, אני אוהב אותם מאוד, ומתייחס לחרדים כתושבים לכל דבר ועניין, אבל לא יכול להיות שבגלל התלות הפוליטית של ראש העירייה וחולשתו כלפיהם (מתוך 15 חברי מועצה באופקים, לרשימת דנינו יש שני חברים, בעוד לש"ס ו"דגל התורה" יש 3 לכל אחת – י.ס.ד), 40 אחוזים יקבלו הרבה יותר מאשר 60 אחוזים; יש פה דיס-פרופורציה. אני למעשה, רואה את עצמי כקול וכשליח של רוב הציבור המסורתי, הדתי והחילוני והעולים החדשים, שצריך לעשות פה את האיזון בין כולם. לדוגמה, יש שני סגנים בשכר לראש העירייה, אחד מ'דגל' ואחד מש"ס. לא יכול להיות, שבתפקידי סגנים של ראש העירייה יכהנו אנשים שהציבור הכללי לא מעניין אותם, וכל זה כי יש ראש עירייה חלש, שלא יכול לעשות אחרת, ונבחר רק בגלל החרדים; הציבור הכללי בחר, ב-2013, ביאיר חזן, כך שבמובן מסוים, דנינו הוא לא לגיטימי בכלל כראש עירייה. זו גם תעודת עניות לאופקים, שאין אף אחד שמתמודד מולו; אפילו בבאר שבע של רוביק הגדול יש מתמודדים. אצלנו אין, כי החרדים קובעים מי יהיה ראש העירייה. לולא החרדים, שסגרו איתו דיל, היו עוד 5 מועמדים לפחות על ראשות העירייה".

עם זאת, "מצד שני, אני ביחסים מדהימים עם החרדים, והם יקבלו ממני הכל, ואת כל מה שמגיע להם, ואפילו יותר מהיום. הבעיה היא, שראש העירייה כל כך חסר ביטחון ונאחז בהם, ולכן מפחד לטפל בציבור הכללי, ורואה צל הרים כהרים. אסור לשכוח גם, שרמת האמינות שלי מאוד גבוהה לגביו, כי אני הייתי שם, מה שנקרא, כ'מוציא והמביא', כמו שקוראים לזה החרדים"…

"דור חדש של מנהיגות"

לפי הרכב התושבים של אופקים, ייתכן שבבחירות הקרובות לחרדים יהיה אפילו שיעור גדול יותר בחברי מועצת עיר. האם אתה מודע לזה שאתה די בטוח הולך להיות באופוזיציה?

"אני לא רק מודע לכך, אני מכין את עצמי לאופוזיציה. למרות זאת, אני לא שולל שום אופציה. אם אקבל את הכלים לעבוד למען הציבור, אהיה למענו. אני רוצה את תיק החינוך, שהיום ראש העירייה מחזיק בו. צומח דור חדש של מנהיגות בעיר, ואני רואה את עצמי כנציג היחיד שלו, שהספיק לצבור ניסיון לא מבוטל בעירייה, ומבקש מהציבור לחשוב על העתיד שלנו, ולבחור באמת בדור המנהיגות הבא של העיר. ולא לפחד, כי משליטים אווירה של פחד בעיר, גורמים פוליטיים מקומיים. קודם כל, לצאת ולהצביע, ולפי צו המצפון שלכם. אני מרגיש מעולה בשטח, וחש כמיהה מדהימה ל'דם' מנהיגותי חדש וצעיר. העירייה תחת דנינו עדיין תקועה באייטיז, והציבור יודע להעריך מה עשיתי בשנים האחרונות. אני מאמין, שזה יבוא לידי ביטוי ביום הבחירות".

ולסיום, מציג פורטל את מספר 2 שלו: "אני בין היחידים במרוץ לעיריית אופקים, שמשלב אישה כמספר 2. קוראים לה מזל אוזן, והיא מכהנת כיו"ר אק"ים ו'האגודה למען החייל' בעיר, עם עשייה התנדבותית ויכולות מדהימות. מזל היא אימא לשני ילדים עיוורים מלידה, שנלחמה כמו לביאה מול מערכת חינוך מאוד אטומה, כדי שהילדים שלה יזכו בחינוך הטוב ביותר, כמו ילדים רגילים. לראות את המסירות והטיפול שלה בילדים האלה, זה מעורר השראה ומרגש, והיא גם מעבירה הרצאות להורים עם ילדים בעלי מוגבלויות. אנחנו צריכים חברת מועצה כזאת, עם יכולות וניסיון ואמפתיה, שתדע לטפל באגף הרווחה, שאני מייעד לה".

"יכולות וניסיון". מזל אוזן | צילום: ניק סמירנוב

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה

  • אס
    דוד פורטל המועמד שלי

    דוד פורטל היקר אתה האיש הנכון לעיר שלנו, מוצלח, חכם, משכיל, נקי כפיים…
    כולם איתך !!!

  • הזבוב על הקיר
    לשקר אין רגליים

    כמה שקרים בראיון אחד!!