חדשות

לא ביקרו חסוי, אבל גבו ממנו כסף

חדשות13 ביוני 2018    3 דקות
0

הסיוע המשפטי במשרד המשפטים חשף, שעמותה שהייתה אמורה לשמש כאפוטרופוסית לחסוי, לא ביקרה אותו יותר מחצי שנה, אך המשיכה לגבות ממנו שכר טרחה

לא ביקרו חסוי, אבל גבו ממנו כסף
סגן הנשיאה, השופט אלון גביזון | מתוך אתר בתי המשפט

גזל חסרי ישע: עמותה, המשמשת כאפוטרופוס למאות חסויים, לא שלחה נציג מטעמה לביקור אצל אחד החסויים, שהיא אמורה לשמש לו כאפוטרופוס, במשך יותר מחצי שנה, כך התברר בעקבות פניית עורכת דין מטעם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, לבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע. ל"שבע" נמסר, שבעקבות חשיפת המקרה, הורה סגן נשיא בית המשפט לבחון את התנהלות העמותה מול שאר החסויים, בהם היא אמורה לטפל.

העניין התגלה, לאחר שעו"ד קלריס דביר מהסיוע המשפטי, שמונתה בידי בית המשפט לשמש כמייצגת חסוי, המתגורר בבית אבות בדרום, ביקרה אותו, והבינה שנציג העמותה שמונתה לו כאפוטרופוס (האמורה לדאוג לענייניו הבריאותיים ולכל דבר אחר, שהוא זקוק לו בהתנהלות היומיומית), לא ביקרה אותו זה תקופה ארוכה. בשל כך, פנתה עו"ד דביר לבית המשפט לענייני משפחה, ודרשה לבטל את מינוי האפוטרופוס מטעם העמותה.

במהלך הדיון, התברר לשופט סגן הנשיאה אלון גביזון, שנציגי העמותה לא קיימו ביקורים אצל החסוי זה כחצי שנה, ובתשובה לשאלת בית המשפט, ענו נציגי העמותה, שהסיבה לכך נעוצה בבעיית כוח אדם באזור הדרום.

השופט גביזון הביע מורת רוח מהתנהלות העמותה האפוטרופא, וכתב בהחלטתו: "עת בית המשפט ממנה גוף חיצוני, עמותה, כאפוטרופא ביחס לעניינו של אדם, קל וחומר לאדם שאין לו משפחה קרובה בארץ, הוא סומך ידיו על העמותה, שתבצע תפקידה והמוטל עליה כראוי, ותפעל לדאוג לצרכיו השוטפים של האדם, שמונה לו אפוטרופוס. ולכל הפחות, תדאג לערוך ביקורים במוסדר, בו שוהה אותו אדם באופן שוטף, במטרה לבחון את צרכיו, ושהוא מטופל כראוי. התנהלותה של האפוטרופא, שבמשך מספר חודשים רצופים לא ביקרה את החסוי, יש בה משום התעלמות מטובתו של אותו חסוי וכשל מהותי בתפקודה".

יתרה מכך, בתשובה לשאלת עו"ד דביר, התברר במהלך הדיון, שאת שכר הטרחה מהחסוי, אותו כאמור לא ביקרו במהלך התקופה הזו, דווקא גבו בעמותה. "אינני מקבל את תשובת נציגת העמותה, שבשל חוסר כוח אדם נבצר ממנה לבקר את החסוי אחת לשבועיים, כפי שהיא מחויבת לעשות, ותמוה כיצד במהלך אותם חודשים, בהם לא היה לעמותה כוח אדם לבקר את החסוי, היה לה כוח אדם לטפל בגביית שכר הטרחה מהחסוי".

לכן, הורה השופט להפסיק את מינוי העמותה כאפוטרופוס לחסוי, ואף קבע ששכר הטרחה שגבתה העמותה מהחסוי בגין החודשים בהם לא ביקרה אותו, יוחזר אליו במלואו. זאת ועוד, השופט החליט להעביר את העניין לעיון האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים, וציין שהוא מצופה ממנו לבחון את התנהלות העמותה הנ"ל בחודשים הרלוונטיים, בהם לא ביקרה את החסוי, גם ביחס למינויים אחרים, ואם יתברר שהעמותה לא קיימה את חובתה גם ביחס לחסויים אחרים, מצופה מהאפוטרופוס הכללי לפעול להשבת שכר הטרחה, שנגבה מהם.

ממונה ארצית תחום זיקנה וכשירות משפטית בסיוע המשפטי במשרד המשפטים, ד"ר עו"ד מיטל סגל-רייך: "מדובר בהפקרה של אדם ערירי ובודד, התלוי במטפליו, שאפוטרופוס מונה, כדי לדאוג ולסייע לו. אולם, נטש אותו במשך חצי שנה לפחות, והעז וגבה ממנו דמי טיפול, למרות חוסר הטיפול המשווע. אדם תלוי, ודאי כשהוא ערירי ובודד, חייב מעורבות פעילה של הרשויות לשמירת זכויותיו, והסיוע המשפטי פועל לייצג אנשים במצבים דומים ולשמירת זכויותיהם, וימשיך לעשות כך בעתיד, ולדאוג שמקרים כאלו לא יישארו במחשכים".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה