מגזין

יש רעב, בלי חארטה

מגזין16 ביולי 2020    5 דקות
1

מנכ"ל עמותת "באר שובע" ארז נגאוקר, מצטרף למוחים נגד אמירת ה"חארטה" על הרעבים במדינה של השר צחי הנגבי, מספר על ירידה של עשרות אחוזים בתרומות לעמותה ובמקביל עלייה בשיעור דומה בדרישה למנות מזון מצד הציבור, ומדגיש: "בניגוד לאחרים, אנחנו מחלקים אוכל, ואין לנו זמן לצאת להפגנות"

יש רעב, בלי חארטה
חלק מצוות באר שובע צילום באדיבות ארז נגאוקר

גם שבועיים אחרי אמירתו המקוממת של השר ללא תיק צחי הנגבי, על ה"חארטה" של האנשים הרעבים במדינת ישראל, ועל אף התנצלותו הפומבית של הנגבי, המילה הקשה מטילה עדיין, במיוחד בימי קורונה מתחדשת קשים אלה, צל כבד על התנהלות העניינים של פרנסי המדינה.

מנכ"ל עמותת "באר שובע" ארז נגאוקר, רואה באותה "חארטה" ביטוי למשהו גדול בהרבה, כפי שהוא אומר ל"שבע": "זה רק משקף את הניתוק שיש לממשלה הזו מהעם. הרי במצב כזה קשה של קורונה בריאותית ומיליון מובטלים, לא תיקח 34, 35 שרים ועוד סגני שרים. ממשלה שלא מנותקת מהעם לא תדבר על זה שאין אנשים רעבים. אנחנו כל יום נותנים במסעדה הקהילתית שלנו כ-200 מנות מזון לקשישים וניצולי שואה, שזה בכלל אבסורד. למה ניצול שואה שעבר כל מה שעבר צריך להיות רעב ללחם? כל מי שאומר שאין דבר כזה אנשים רעבים, אני מזמין אותו לביקור במסעדה הקהילתית שלנו ברחוב קק"ל שבעיר העתיקה".

והוא מוסיף: "מלבד ארוחות חמות, אנחנו גם מחלקים חבילות מזון לתושבים, ובימים האלה יש עלייה של כ-40 אחוזים במספר המשפחות המבקשות סיוע בחבילות מזון בגלל הקורונה. בכל המדינה יש הרי כמיליון אנשים ללא עבודה, שכירים ועצמאים ובעלי עסקים, ויותר אנשים יצאו לחל"ת מאשר חזרו ממנה. לכן, מהפתיחה המחודשת שלנו ב-1 בחודש אחרי שנסגרנו בגלל הנחיות משרד הבריאות בסוף מרץ, יש עלייה של כ-40 אחוזים במספר המבקשים חבילות מזון לעומת מה שהיה לפני כן, ואוטו-טו אנחנו לקראת חגי תשרי, ואני מניח שהמספר הזה עוד ילך ויגדל".

הייתה לכם גם עלייה במספר הלקוחות המגיעים לקבל ארוחה במסעדה הקהילתית שלכם?

"הייתה עלייה בתקופת הקורונה בגל הראשון של 20 אחוזים במספר הנצרכים לארוחה חמה, אבל הייתי סגור, ולכן לקחנו את כל הרשימה של הסועדים וחילקנו להם ארוחות חמות לבתים. מובן גם שבגלל הסגירה שלנו פחות אנשים חדשים יכלו להגיע אלינו. עכשיו, שאני פתוח עם 'התו הסגול', אנו רואים את העלייה הזו בנצרכים החדשים, ולכן אני מוציא עוד 20 אחוזים ארוחות מאשר לפני הקורונה. מגיעים אלינו אנשים דרך הרווחה או כי שמעו עלינו, וזו הארוחה העיקרית שלהם ביום. מלבד זאת, לפני הקורונה, יכולתי לתת 2 מנות לכל נצרך, אחת במסעדה ואחת הביתה. אולם, היום בגלל המצב הכלכלי, הרבה תרומות הופסקו, ותורמים שלנו גם בעצמם נקלעו לקשיים כלכליים, ולא המדינה ולא העירייה עוזרות בנושא הזה. ולכן, אני יכול לתת פחות, כשאני מקבל כ-40 אחוזים פחות תרומות".

לקוחות בבאר שובע צילום באדיבות ארז נגאוקר

 

"נאלצתי להוציא חצי  מהעובדים
שלי לחל"ת"

לנגאוקר ברור שהאמירה של השר הנגבי משקפת דעה די רווחת בקרב ציבורי משמעותי בארץ, כאשר לטעמו של מנכ"ל "באר שובע", "כל מי שאומר את זה מנותק, ואני חושב שהוא גם בוחר להיות שמה, במקום הזה של הניתוק והכחשת הרעב. בעלי תפקידים בכירים בממשלה ובכנסת יודעים לעשות סיורים בוועדי עובדים ובנמלים, אז כדאי שיבואו לעשות סיור גם אצלנו ב'באר שובע' או באחד מיותר מ-200 בתי תמחוי שמוכרים במשרד הרווחה, שלא לדבר על אלפי הגמ"חים והאזרחים הפרטיים שמחלקים אוכל. אז, שהשר הנגבי יבקר באחד מהם. חוץ מזה, למה אנשים מדברים ככה? כי זה לא מעניין אותם! זה לא כוח אלקטרולי".

האם חשבת אולי לנסות להזמין את השר לביקור ב"באר שובע", כדי שיראה את הדברים במו עיניו?

"שלחתי לו מייל דרך אתר הכנסת, והזמנתי אותו לביקור. מובן שלא קיבלתי מענה, כמו שציפיתי. אני מנצל את ההזדמנות, להזמין אותו שוב אלינו, דרככם. השר הנגבי יוכל גם לראות שעקב הירידה בתרומות, נאלצתי להוציא חצי מהעובדים שלי לחל"ת. ואנחנו לא הרבה עובדים, 6 בסך הכל, וקרוב ל-80 מתנדבים. אז, 3 עובדים יצאו לחל"ת, אחרי שפתחנו מחדש, כמובן לפי הנחיות 'התו הסגול'".

מנכ"ל "באר שובע" מסכם בתובנה מעניינת ביותר: "אתה שומע המון על כל מיני מענקים ועזרה, גם לעסקים וגם לאנשים שכירים, אבל אתה לא שומע שום דבר על סיוע לעמותות שעובדות פה בקהילה ועוזרות לציבור. העמותות הללו בעצם עושות את העבודה של מה שהמדינה הזו צריכה לעשות. בניגוד לאחרים, אנחנו מחלקים אוכל, ואין לנו זמן לצאת להפגנות"…

ולסיום, הנה מה שיש ליו"ר ועדת ההתנדבות בעיריית באר שבע, חברת המועצה עו"ד מינה קלמן-חדד, לומר בעניין הנגבי ואמירתו הקשה: "זו הייתה התבטאות מכוערת ואומללה ביותר. גם אם לצערי, הוא חושב מחשבה אווילית זו, השר הנגבי לא היה אמור לומר אותה מול עם ישראל, כולל מי שאין לו באמת מה לאכול. כל הנושא של ביטחון תזונתי, כל העמותות המחלקות עשרות אלפי מנות וחבילות בארץ, למי הן מחלקות? לכאלה שיש להם ביטחון תזונתי, כלומר יש להם מה לאכול? ההתבטאות שלו קוממה אותי מאוד מאוד. יש אנשים רעבים, כולל ילדים, במדינת ישראל של 2020, גם אם ההגדרה לרעב היא לא כמו בקסטת הטמאים שבהודו, ברוך השם. זו הייתה התבטאות אומללה של שר בישראל, עליה עליו להצטער ולהתנצל באמת, ולא מהפה לחוץ"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה

  • דליה

    אולי כדאי לפתוח חשבון בביט זה יותר קל לשלם