מגזין

"אין שום אינדיקציה לפעילות של ארגוני פשיעה בעיר"

מגזין5 בספטמבר 2018    8 דקות
0

נצ"מ אפי שימן, מפקד תחנת באר שבע, בראיון נרחב בו הוא מספר כי "יש לכם על מי לסמוך". על מבצעי האכיפה הגדולים שנעשו בעיר במטרה להגביר את תחושת הביטחון של התושבים, החשיבות שהוא רואה בחיבור לקהילה, מקרי השוד בתחנות הדלק בעיר והאם יש פרוטקשן בעיר?

"אין שום אינדיקציה לפעילות של ארגוני פשיעה בעיר"
מפקד תחנת באר שבע. נצ"מ אפי שיפמן | צילום: "שבע"

באר שבע היא העיר השנייה בגודלה בישראל מבחינת השטח המוניציפלי אחרי ירושלים. מי שמופקד על הסדר הציבורי והביטחון האישי בבירת הנגב היא תחנת משטרת באר שבע, כשמפקד התחנה מזה למעלה משנתיים הוא נצ"מ אפי שימן.

בראיון ל"שבע" מספר שימן על היקף הפעילות הנרחב שלה: "בתחנת באר שבע יש 18 אלף תיקי חקירה בשנה. למרכז שירות לאזרח שבו מגיעים כדי להודיע על עבירות או לקבל שירותים, מגיעים 23 אלף בני אדם. לתחנה יש 90 אלף אירועי תגובה בשנה של אנשים שמתקשרים להתלונן ולקבל סיוע משטרתי".

נוכחות פעילה בשטח

נצ"מ שימן מעיד על עצמו שלא חלם להיות שוטר כשהיה צעיר והגיע לשורות כחולי המדים די במקרה. "החלום שלי היה להיות נהג מרוצי אופנוע", הוא מספר. "התגלגלתי למשטרה כשלמדתי במכללת ספיר. בגיל 23, יום אחד נעצרתי לבדיקת רישיונות שגרתית על ידי שוטרי תנועה ומה שנקרא – 'הצצתי ונפגעתי'. ניגשתי לעשות מבחנים, עברתי אותם והתגייסתי כשוטר סיור".

לאחר שהחל כסייר בתחנת ערד, שימש שימן בהמשך כחוקר בתחנת אילת, קצין פשעים ומעצרים בתחנת באר שבע, כמו גם כעוזר משרד החקירות ובהמשך ראש משרד החקירות בתחנה. הוא המשיך כמדריך בבית ספר לשוטרים, שירת בגזרת העיירות ורהט, שימש כסגן מפקד תחנת דימונה, חזר לתחנת באר שבע כראש משרד קהילה ומשמר ולאחר מכן פיקד על התחנות בנתיבות ושדרות.

נצ"מ שימן שנמצא בתפקידו הנוכחי מזה כשנתיים וארבעה חודשים, ידע לאן הוא נכנס: "היתרון הגדול ביותר שלי זה ההיכרות עם העיר והמאפיינים שלה", לדבריו. "אני מכיר את השוטרים הוותיקים שנמצאים פה. תחנת באר שבע זה בית ספר למשטרה. ומי שצלח את באר שבע, כל מקום אחר במחוז ובארץ קטן עליו".

מהם הדגשים שהבאת איתך לתחנה מאז כניסתך לתפקיד? 

"הדבר הראשון שהיה חשוב מבחינתי זה הקשר עם הקהילה" | צילום: "שבע"

"הדבר הראשון שהיה חשוב מבחינתי זה הקשר עם הקהילה. אני מדבר על מפגשים עם וועדי שכונות כדי לשמוע ממקור ראשון מה כואב לאזרח ומה הוא רוצה שנשפר. לדוגמא, בנחל עשן הייתה בעיה עם החנייה במשחקי הבית של הפועל באר שבע, בנווה נוי הייתה בעיה של התפרצויות לרכבים ובשכונת רמות הייתה בעיית תנועה. כשאתה אוסף את כל הבעיות מוועדי השכונות, אתה מקבל פידבק ישיר מהשטח ובסוף מתברר לך שמה שהכי כואב להם זה עבירות שפוגעות באיכות החיים".

מהם האתגרים המרכזיים של התחנה?

"יש שלושה מאפיינים בולטים לבעיות שהתחנה מטפלת בהם: עבירות הרכוש, עבירות האלימות ועבירות הסמים. מתחילת השנה נרשמה ירידה בהתפרצויות לדירות ובהתפרצויות לעסקים ואנחנו בתחילתה של ירידה בפריצות לרכבים. ישנה עלייה מסוימת בנושא גניבות רכבים. בעניין הזה, ישנה תכנית חצי שנתית שאני מכין ואני מאמין שעד סוף השנה אנחנו נצביע על ירידה גם בעבירה מהסוג הזה".

על פי נתוני המשטרה, בחודשים האחרונים נרשמו דיווחים על ממוצע יומי של ארבע פריצות לדירות. זהו אחוז מינורי ביחס לעיר בסדר גודל של באר שבע, שמראה על תוצאות פעילות המשטרה בשטח.

טיפול נחוש בפשיעה

לפני כשנה נערך מבצע "מכת מחץ", שבמסגרתו נפרשו עשרות סיירים, בלשים, שוטרי תנועה ומג"ב ומתנדבי המשמר האזרחי ברחבי באר שבע, בייחוד בעיר העתיקה, מרכז "ביג" ואזור התעשייה עמק שרה. ב"ביג" נאכפו עבירות תנועה, בריונות בכביש והסדר הציבורי, ושוטרי התנועה עצרו לבדיקה יותר מ-400 כלי רכב, השביתו כ-60 מהם עקב צמיגים בלויים או בלמים לא תקינים וכדומה, ונתנו יותר מ-250 דוחות על נהיגה פרועה שסיכנה את ציבור משתמשי הדרך, שימוש אסור בסלולארי, אי חגירת חגורות בטיחות ועוד. כמו כן, אותרו בכלי רכב עשרות "כלי נשק קר" (כמו מוטות ברזל, אלות וסכינים). בעיר העתיקה נסגרו חמישה "עסקים", החשודים ששימשו כבתי הימורים ("חמארות"), עוכבו עשרות אנשים בגין מעורבות בהימורים בלתי חוקיים, נעצרו עשרה חשודים בגין ניהול ה"חמארות", והוחרמו עשרות אלפי שקלים שהושגו לפי החשד בעבירה. בעמק שרה עוכבו ונחקרו במשטרה שמונה חשודים בסחיטה באיומים (פרוטקשן). נצ"מ שימן: "מכת מחץ 1 ו-2 ולפניהם גם את 'עיר האורות' בעיר העתיקה, היו מבצעים שבאו לחזק את המשילות שלנו בעיר".

מה אתה עונה לאנשי עסקים שטוענים שיש פרוטקשן בבאר שבע?

"אני בתפקיד שנתיים וארבעה חודשים, היה רק עסק אחד שאני לא אחשוף את זהותו ומקומו של העסק מפאת צנעת הפרט, שהגיש תלונה רשמית וטען שמאיימים עליו על רקע פרוטקשן. מאותו רגע שנמסרה התלונה, בילוש באר שבע "שכב" בעסק הזה כמעט שלושה שבועות, החשודים נעצרו על חם בגין ההתפרצות והוונדליזם שבוצע אצלו בעסק והוגשו נגדם כתבי אישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים. המסר שלי לאנשי העסקים בעיר-אם יש משהו, תגיעו לתחנת המשטרה ונדאג לטפל בעניין. ואם אתם לא רוצים להגיע לתחנה, צרו קשר ואנחנו נדאג להגיע אליכם".

מבצע "מכת מחץ" ב'ביג' | צילום: דוברות המשטרה

לפני כחודש כתבנו ב"שבע" על תופעת מקרי השוד בתחנות דלק בבאר שבע, והבאנו כדוגמא את סיפורה של תחנת הדלק "פז" ביציאה מבאר שבע לכיוון עומר, בה התרחשו לא פחות משמונה מקרי שוד ואלימות קשה בארבע השנים האחרונות. לפני כשבועיים נעצר החשוד בביצוע אותו שוד מתחילת אוגוסט. החשוד תושב תל שבע, בן 18.

נצ"מ שימן: "נכון שישנם מקרי שוד בתחנות דלק, זו עבירה חמורה. אבל, התפוקות של תחנת באר שבע ושל מרחב הנגב בביצוע מעצרים ובאיתור החשודים הוא גבוה מאוד. בתקופה האחרונה נעצרו מספר חוליות שביצעו מעשי שוד בתחנות דלק והוגשו כתבי אישום נגד החשודים. לא נוצר וואקום בעניין הזה ואחרי שכנופיה אחת נעצרת, השנייה קמה. בתחנות הדלק מתבצעת פעילות גלויה וסמויה. אנחנו מעמידים בתחנות גם ניידות סטטיות. אני פתחתי קבוצת וואטסאפ עם מנהלי תחנות הדלק בעיר. ברגע שגם אני כמפקד התחנה מעורב בסוגיה, זה מראה את החשיבות שאני מקדיש לעניין. אנחנו מטפלים לא רק במקרים של שוד כנגד תחנות דלק, אלא גם אם מגיעים למקום אנשים חשודים, או רכבים חשודים. ברגע שזה עולה בקבוצה, אנחנו נותנים את המענה האופרטיבי. אנחנו מטפלים בעניין בכל האמצעים שעומדים לרשותנו ואין לי ספק שנצמצם את התופעה למינימום בהקדם המיידי".

חשוב לציין בהקשר זה, כי המשטרה יכולה לעשות את שלה ולשים את ידיה על העבריינים, אך אין לה שליטה על מערכת המשפט, שלא פעם נוטה להקל בעבירות של פריצה ואלימות של עבריינים, אשר חוזרים פעם אחר פעם על אותן העבירות.

אין פעילות של פשע מאורגן בעיר

לפני מספר חודשים הוגשו כתבי אישים כנגד יניב (ניבי) זגורי, מי שמוגדר על ידי המשטרה כראש ארגון הפשע הגדול בנגב וכן כנגד מספר מתושבי באר שבע המקורבים לזגורי, בחשד למעורבות ברצח עד המדינה, טל קורקוס, גרושתו, דבורה הירש-קורקס ועד התביעה, אלישע סבח.

מאז הגשת כתבי האישום כנגד זגורי ומקורביו, האם אתה מזהה שישנה פעילות בשטח של פשע מאורגן בבאר שבע?

"תושבי באר שבע צריכים להצדיע לימ"ר נגב שפיצחו תיקי חקירה סבוכים והצליחו למוטט ארגוני פשיעה בבאר שבע. לצד עבריינים בכירים, נעצרו גם עבריינים בהיררכיה יותר נמוכה. תוצאות הפעילות המאוד סיזיפית הזו של ימ"ר נגב שחצתה מחוזות והייתה גם מעבר לים, ניכרים בעיר. נכון לרגע זה, אין שום אינדיקציה, לא מודיעינית ולא חקירתית לפעילות של ארגוני פשיעה בעיר".

"יודעים איך להגיב". עם מפקד מחוז דרום ניצב מוטי כהן | צילום: "שבע"

נצ"מ שימן, התייחס גם להיערכות של התחנה בראשה הוא עומד, לאיום הביטחוני מרצועת עזה: "ההיערכות שלנו היא היערכות מרחבית. כמובן שהפוקוס נמצא בעוטף עזה, אבל גם בבאר שבע ישנה היערכות שבנויה על אוטומציה, כך שבמקרה של ירי תלול מסלול לכיוון באר שבע, תוך דקות אנחנו מחלקים את העיר לתאי שטח. מאחרון השוטרים ועד המפקד בתחנה, כל אחד יודע מה הוא צריך לעשות במקרה שכזה. אנחנו יודעים איך להגיב ואיך לפעול במקרה של ירי תלול מסלול אל עבר העיר".

לפני כחודש אותרו בבירת הנגב שני בלונים, שעל פי החשד היו בלוני תבערה שהגיעו מרצועת עזה.

מה הסיכוי ששני בלוני התבערה שאותרו בבאר שבע היו תולדה של מעשה קונדס של אדם שגר בקרבת מקום ומחפש קצת אקשן?

"מהחומר שנמצא בידי, אין שמץ של דבר שמעיד שזה בוצע בקטע של הלצה. בכל מקרה, ההתייחסות שלנו באירוע שכזה, שמדובר באירוע חבלני עוין לכל דבר ועניין".

הראיון המלא בגיליון סוף השבוע של "שבע"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה