בריאות

הרובוטיקה האורתופדית המתקדמת בעולם מגיעה לביה"ח "אסותא" ב"ש

בריאות5 בינואר 2023    5 דקות
0

בשנים האחרונות חלה תנופה של קידמה בתחום הכירורגיה האורתופדית בזכות רובוטיקה מתקדמת שנכנסה לזירה וחוללה מהפכה של ממש. ניתוחים רובוטיים להחלפת מפרק הברך הם פריצת דרך של ממש, המגדילה משמעותית את יכולת הדיוק של הניתוח ומאפשרת התאמה אישית לכל אחד ואחת. ועכשיו מגיע הדור הבא ל"אסותא" באר שבע

הרובוטיקה האורתופדית המתקדמת בעולם מגיעה לביה"ח "אסותא" ב"ש
ד"ר ואדים בנקוביץ'. "יכולות דיוק חסרות תקדים" | צילום: אולפני "צעד"

ניתוח חדשני להחלפת ברך באמצעות הרובוט המתקדם בעולם מגיע לבית החולים "אסותא" באר שבע. הרובוט מייתר את הצורך בהדמיית CT לפני הניתוח ובכך חוסך קרינה למטופל. מרבית המנותחים עשויים לעמוד על רגליהם בתוך שעות ספורות אחרי הניתוח, ואף להשתחרר הביתה באותו יום.

מהפכה בניתוחי החלפת מפרק הברך

ניתוחים להחלפת מפרק ברך הפכו בעשור האחרון לשכיחים יותר ויותר, זאת על רקע עלייה שנרשמת בעולם כולו בשכיחות מחלות מפרקים ניווניות, ובראשן אוסט-אוארתריטיס, המתבטאת בשחיקת סחוסים וגורמת לכאב וקושי בהליכה. לפי נתונים העולים מסקר של מכון "גיאו-קרטוגרפיה" עבור "אסותא", עולה כי 70% מהישראלים מעל גיל 50 סובלים מבעיות ברכיים, וכעשירית (11%) סובלים מכאבים מתמשכים בברכיים, כאשר מרביתם העידו כי כאבי ברכיים מגבילים אותם בתפקוד היומיומי. תוחלת החיים המתארכת והשאיפה של הדור המבוגר לזכות באיכות חיים טובה יותר, מובילות יותר ויותר אנשים לבחור בניתוח החלפת מפרק, לטובת חיים נטולי כאב או מגבלה.

בעבר, הצריכו ניתוחים להחלפת מפרקי ברך "כישורים הנדסיים" של המנתחים, כדי להתאים את מפרק הברך לגוף באופן מיטבי. במסגרת הניתוח, מולבש המפרק המלאכותי על  הברך הטבעית במקום הסחוס הפגוע, כאשר עד היום נהוג היה לשייף את העצם ולמקם את משתל לפי מדידות במהלך הניתוח וניסיון ואינטואיציה של המנתח. אולם, בשנים האחרונות וכחלק מהרפואה המותאמת אישית, התבססו הטכנולוגיות המתקדמות במטרה לאפשר למטופלים תנועה מיטבית. התאמה זו מתאפשרת כיום, בזכות רובוט חדיש, שנכנס לשימוש בישראל ב"אסותא מרכזים רפואיים", ומאפשר להתאים את הברך החדשה במיקום אופטימלי, כדי לשמר את צירי התנועה וטווח התנועה הטובים ביותר עבור המטופל.

VELYS, הרובוט האורתופדי המתקדם ביותר

 

מהפכה. הרובוט VELYS | צילום: אולפני "צעד"

 

ניתוחים אורתופדיים ברובוט מאפשרים שיפורים בדיוק הניתוח עד כדי מילימטרים בודדים בביצוע חיתוכים עדינים ובתיקון עיוותים במבנה הברך של כל מטופל. השנה, נכנס לשימוש ב"אסותא מרכזים רפואיים" הרובוט VELYS של חברת "דפיו סינתס" ,(Depuy Synthes) חברת האורתופדיה של תאגיד "ג'ונסון אנד ג'ונסון". הרובוט מוגדר כפורץ דרך – הדור החדש והמתקדם ביותר לביצוע ניתוחים אורתופדיים להחלפת מפרקי ברך.

הרובוט החדש מופעל כמעין זרוע המחוברת לשולחן, ומצויד במצלמה מהירה וחדשנית עם רגישות גבוהה, הזהה למצלמות המותקנות לאחרונה בכלי רכב אוטונומיים. בטרם הניתוח, מערכת חיישנים מוצמדת לגפה עצמה, ובעת הזזת הגפה במרחב, מתבצעת הדמיה לתנועת הרגל באמצעות החיישנים. הדמיה זו מסייעת לרופא במיקום מדויק של מפרק הברך המלאכותי. לכן, השימוש בו מייתר את הצורך בהדמיית CT לפני ניתוח החלפת הברך, באופן המאפשר לצמצם את החשיפה לקרינה מייננת. כמו כן, מאחר שהרובוט קטן ממדים, הוא קל יותר לתפעול. בהמשך הניתוח, הרובוט מסייע בשיוף העדין של רקמות העצם והסחוס לצורך התאמת המפרק החדש בדרגות דיוק גבוהות במיוחד.

בשורת הרובוטיקה האורתופדית בבאר שבע

ניתוח ראשון ומרגש עם הרובוט החדשני התבצע בישראל ב"אסותא" רמת החייל בתחילת 2022, כש"אסותא" נמנתה על המרכזים הרפואיים הראשונים בעולם לרכוש את הטכנולוגיה החדשנית. בחודשים האחרונים, הגיע הרובוט גם לחיפה ולבאר שבע, ועד כה התבצעו באמצעותו עשרות ניתוחים בהצלחה רבה, תוך שיפור של דיוק הניתוח ותוצאה מיטבית לאחר מכן.

"הטכנולוגיה המתקדמת הזו משפרת משמעותית את חוויית המנתח והמנותח גם יחד", אומר ד"ר ואדים בנקוביץ', מומחה בכירורגיה אורתופדית, מייסד מרכז 'יונתן' ב"אסותא מרכזים רפואיים". הוא מוסיף: "רובוטיקה יחד עם טכנולוגיות מתקדמות נוספות, נותנים למנתח יכולות דיוק חסרות תקדים, ואילו המנותחים יכולים לעמוד על רגליהם שעות ספורות לאחר הניתוח, בזכות הגישות החדשניות. השיקום המהיר מאפשר גם למטופלים בגיל המבוגר לעבור את הניתוח ולהשתחרר לביתם, אפילו באותו יום או למחרת".

הגעת הרובוט החדשני אל "אסותא" באר שבע מציבה את בית החולים בקדמת הרפואה ובחזית הטכנולוגיה החדשנית בישראל. תושבי באר שבע והדרום יכולים ליהנות עכשיו מהכירורגיה המתקדמת בעולם, בבית חולים הממוקם באזור שלהם ומקל על הנגישות וההגעה. מדובר בפריצת דרך של ממש בשירותי הבריאות הניתנים לתושבי האזור, במסגרת תנופת הפיתוח שמובילה "אסותא" בבאר שבע. "ממקום קטן בפריפריה, הצלחנו להפוך את בית החולים 'אסותא' באר שבע לאימפריה רפואית של ממש", אומרת רוחמה אלחיאני, מנהלת בית החולים. "אנחנו מצוידים בטכנולוגיות מתקדמות והיקף הטיפולים שלנו הוא חסר תקדים, בהובלת הצוותים המסורים שלנו, שהינם בגדר הון אנושי יוצא דופן".

 

רוחמה אלחיאני. "ממקום קטן בפריפריה" | צילום: אסנת רום

 

ואכן, כחלק מהמצוינות הרפואית והנגשתה לכלל תושבי ישראל, חרטה "אסותא" על דגלה מטרה: לספק לתושבי הדרום שירותים רפואיים חיוניים ומצילי חיים, בכל התחומים. שילוב הרובוט VELYS במערך הכירורגי של בית החולים הוא חלק מחזון הכולל יישום קידמת טכנולוגיה לצד מעטפת אנושית בגובה העיניים, מתוך כבוד לכל האוכלוסיות באשר הן ובראיית האדם במרכז.

רובוטיקה בניתוחים – העתיד כבר כאן

הרובוט המתקדם VELYS פועל ב"אסותא" במקביל לרובוט "הוותיק" דה וינצ'י, שבאמצעותו בוצעו ב"אסותא" למעלה מ-3,000 ניתוחים זעיר פולשניים במספר תחומים, לרבות אורולוגיה, גינקולוגיה וכירורגיה כללית, אבל המהפכה אינה עוצרת – בקרוב, צפוי להיכנס דור מתקדם דומה של רובוטים, שיאפשרו לסייע גם בניתוחי החלפות מפרקי ירך, ההופכים לשכיחים יותר בשנים האחרונות, על רקע העלייה בתוחלת החיים. כך יתאפשר ביצוע החלפות מפרק ירך בדיוק מקסימלי, תוך הפחתה בסיכונים ותוצאה מיטבית. גם הטכנולוגיה המתקדמת הזו עתידה להגיע אל "אסותא" באר שבע, ובכך תושלם מהפכת ניתוחי החלפת מפרקים, והאוכלוסייה כולה תוכל ליהנות מאפשרות לשיפור משמעותי באיכות החיים, בסיוע הגישות הכירורגיות המתקדמות ביותר.

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה