בריאות

יש טילים, יש עלייה בסוכרת

בריאות24 בפברואר 2020    2 דקות
0

מחקר ב"סורוקה" גילה קשר בין המצב הביטחוני לעליית רמת הסוכר בדם באוכלוסיית "עוטף עזה"

יש טילים, יש עלייה בסוכרת
פרופ' ויקטור נובק. "השפעה פיזיולוגית קשה" | צילום: רחל דוד, "סורוקה"

המתיחות הביטחונית המתחדשת בדרום מעוררת שוב את עניין הפגיעות הפיזיות בתושבים מעבר לנזקי גוף ישירים כתוצאה מפגיעות טילי הפלסטינים מעזה.

ל"שבע" נמסר, שממחקר שביצעו באחרונה חוקרים בבית החולים האוניברסיטאי "סורוקה" עולה, שקיים קשר בין תקופות של מבצעים צבאיים לעליית רמת הסוכר בדם בקרב האוכלוסייה ביישובי "עוטף עזה". זה שנים רבות, שאוכלוסיית הדרום בכלל ו"עוטף עזה" בפרט חווה אזעקות וירי טילים על בסיס יומי. חוקרים מ"סורוקה" בדקו האם החשיפה לנסיבות לחוצות אלה, שהגיעה לשיאה במהלך 3 פעולות צבאיות גדולות (וחוזרת, כמו השבוע, בסבבים חוזרים ונשנים), קשורה לעלייה ברמות הגלוקוז בדם בקרב כלל האוכלוסייה האזרחית.

פרופ' ויקטור נובק (מנהל המרכז למחקרים קליניים ומחלקה פנימית ח' בבית החולים) וד"ר עידית ליברטי (מנהלת תחום סוכרת ב"סורוקה" ומומחית ברפואה פנימית), ממובילי המחקר, בדקו את רמות הסוכר בדם בתקופות של מבצעים צבאיים בהשוואה לתקופות רגיעה יחסית. הם השוו את רמות הסוכר של תושבים ביישובים ב"עוטף עזה", 7 ק"מ של ה"עוטף", מקומות בהם עוצמת האיום גבוהה יותר, כולל זמן הגעה לממ"ד, ובין רמות הסוכר של האוכלוסייה מעבר ל-7 ק"מ מעזה. המחקר הראה, שככל שהנבדקים גרים קרוב יותר לאזור האיום (רצועת עזה), תוצאות בדיקות הדם שלהם מושפעות בהתאמה, וניכרת עלייה משמעותית ברמות הסוכר בדם. נמצא שבחולים עם סוכרת המטופלים תרופתית, ההשפעה הייתה גדולה יותר מאשר בחולים ללא סוכרת, וכן שככל שהמבצע היה ארוך יותר, כך ההשפעה הייתה גדולה יותר.

ד"ר עידית ליברטי. "כלל האוכלוסייה נפגעת" | צילום: רחל דוד, דינה פרנקל "סורוקה"

 

כך למשל, במבצע "צוק איתן" שנמשך כ-50 יום, עליית הסוכרים הייתה משמעותית יותר מאשר במבצעים האחרים שהיו קצרים יותר. בנוסף, ככל שהיכולות של הטילים גבוהות יותר והטילים הגיעו רחוק יותר, כך נמצאה עליית סוכר יותר משמעותית בקרב אנשים שגרים מעבר ל-7 ק"מ מגבול עזה (ב"צוק איתן" עליית הסוכר הייתה גבוה יותר ממבצעים אחרים בקרב האוכלוסייה המרוחקת יותר מעזה).

ד"ר ליברטי: "רמות הסוכר והסטרס מושפעות בהתאמה מאזור המגורים (המרחק מעזה), ובאות לידי ביטוי ברמות סוכר גבוהות יותר. כמו כן, חשיפה ממושכת לסטרס ורמות סוכר גבוהות יכולה להשפיע על עלייה בתחלואה של סוכרת וסיבוכיה. אפשר לומר שבעת מלחמה והסלמה במצב הביטחוני באזור, כלל האוכלוסייה נפגעת, ולא רק הסובלים מפגיעות ישירות וגופניות".

פרופ' נובק: "רמות הסוכר עלו ב-3 אחוזים יותר מאשר בהשוואה לרמות שלהן לא בזמן הלחימה. כשמכפילים את זה על כמות האנשים שחשופים לסטרס הזה, ולמשך הזמן, מתקבלת השפעה פיזיולוגית קשה, כמו מחלות לב, כליות ומוח וכך הלאה".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה