בריאות

אפקט צ'רנוביל

בריאות25 בפברואר 2020    2 דקות
0

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון ובית החולים "סורוקה" גילו שאסון הגרעין מהגדולים בהיסטוריה משפיע עדיין על כניסה להיריון של מי שהיו ילדות וגרו באזור צ'רנוביל

אפקט צ'רנוביל
פרופ' איל שיינר. | צילום: דוברות "כללית"

מחקר של בכירים בבית החולים "סורוקה" ובאוניברסיטת בן גוריון מצא, שעולות חדשות שחיו בילדותן באזור צ'רנוביל מוכת הקרינה, מתקשות להיכנס להיריון.

ל"שבע" נמסר, שיחד עם זאת, בריאות התינוקות שנולדו להן למרות הכל, לא הושפעה לרעה. באפריל 1986 התרחש אחד האסונות הגדולים בהיסטוריה הגרעינית: פיצוץ הכור בתחנת הכוח שבצ'רנוביל. לאחר האסון, התגלו סיבוכים בריאותיים מרובים בקרב החשופים. אזרחים חשופים רבים היגרו לארצות אחרות בעקבות האסון, חלקם לישראל.

המחקר שהוצג באחרונה בכנס המוביל בעולם ברפואת האם והעובר שנערך בדאלאס טקסס, בדק את ההיריון של נשים שחיו כילדות בצ'רנוביל ועלו אחר כך ארצה. החוקרים גילו, כאמור שלנשים שנחשפו בילדותן לקרינה היה קושי להיקלט להיריון, והן נזקקו לטיפולי פריון. עורכי המחקר, פרופ' איל שיינר (מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' ב"סורוקה"), פרופ' ג'ולי צוויקל מהמחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטה בשיתוף רוסלן סרג'יאנקו מהמחלקה לאפידמיולוגיה והערכת שירותי בריאות, בחנו את הפוריות של 170 נשים ששהו כילדות קטנות בצ'רנוביל, ואת סיבוכי ההיריון שלהן, ובדקו האם קיים קשר ביניהם ובין מידת החשיפה שעברו הנשים בהתחשב במקום מגוריהן בעת אסון צ'רנוביל.

במחקר נבחנו 3 קבוצות ביקורת: עולות ממדינות אחרות, נשים ילידות הארץ ועולות חדשות מבריה"מ שלא נחשפו לקרינה. נמצא דלנשים שנחשפו לאסון בילדותן היה קשה להיקלט להיריון בהשוואה לקבוצות הביקורת. 9 אחוזים מהן נזקקו לטיפולי פוריות, לעומת 6.5 אחוזים מהנשים ילידות הארץ ו- 5.4 אחוזים בלבד מהעולות מבריה"מ שלא נחשפו לקרינה. כמו כן התברר שבממוצע לנשים שנחשפו לאסון היו פחות ילדים (2 לעומת 3 ילדים לקבוצות הביקורת, גם בהשוואה לעולות שלא נחשפו לאסון צ'רנוביל). ממצא נוסף היה שיעור יתר של אנמיה בהיריון, עם שיעורים של יותר מ-50 אחוזים בקרב העולות מצ'רנוביל, מול שיעור של כ-35 אחוזים בקרב קבוצות הביקורת. למרות זאת, לא נמצאה עלייה בסיבוכים אחרים, כמו שיעור לידות מוקדמות, מומים או תמותה בילודים.

פרופ' שיינר:" המחקר הדגיש שאפקט החשיפה ממשיך גם כ-30 שנה אחרי האסון. אפקט צ'רנוביל במחקר בא לידי ביטוי בירידה ברורה בפריון ועלייה בשיעור האנמיה בעקבות החשיפה לאסון הגרעין. הבשורה המשמחת היא שבעוברים של נשות 'צ'רנוביל' לא התגלה שיעור גבוה יותר של מומים לעומת קבוצות הביקורת; לא מצאנו מומים מולדים, לידות מוקדמות או תמותה מוגברת של התינוקות, לעומת האוכלוסייה הכללית".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה