בריאות

מחסור כואב

בריאות4 בדצמבר 2019    2 דקות
0

"המחסור בכוח אדם רפואי צפוי להחמיר משמעותית ולהגיע לשפל חסר תקדים בשנים הקרובות, מחסור שיורגש בדרום ביתר שאת", כך מזהיר מנהל בית החולים "סורוקה" ד"ר שלומי קודש, שהרצה בכנס "הפריפריה במרכז" של מרכז המחקר והמידע של הכנסת

מחסור כואב
"לממש את הפוטנציאל". ד"ר קודש בכנס | צילום: דוברות "סורוקה"

מרכז המחקר והמידע של הכנסת קיים היום (שלישי) את כנס "הפריפריה במרכז", ומנהל בית החולים "סורוקה" ד"ר שלומי קודש הציג במושב הראשון שלו בנושא "בריאות למרחקים ארוכים – על בריאות בפריפריה", את סוגיית המחסור בכוח אדם רפואי בדרום והצעות לפיתרון מחסור זה.

ל"שבע" נמסר, שמדינת ישראל היא המדינה היחידה בין מדינות ה-OECD  בה ירד מספר הרופאים לאלף נפש, והמדינה השנייה בה שיעור הרופאים מעל גיל 55 הוא הגבוה ביותר, מחצית מהרופאים. יש לכך משמעויות על היקף וזמינות השירותים בארץ בכלל ובדרום בפרט.

חזונו של דוד בן גוריון מתממש: הנגב פורח, והאוכלוסייה ממשיכה לגדול בקצב מהיר. אולם, לצד זה, הגידול במספר נותני השירות הרפואי (רופאים, אחיות ועובדי מקצועות הבריאות) לא מדביק את הקצב, ומספר הרופאים לאלף נפש בדרום הוא הנמוך במדינה. על רקע נתונים אלה, המצב שאליו תגיע הפריפריה בשנים הקרובות מדאיג ביותר. הפער שייווצר צפוי להשפיע בצורה משמעותית, ונדרשת לכך היערכות כבר עכשיו.

בהרצאתו  בנושא תכנון כוח אדם רפואי בדרום, הציג ד"ר קודש נתונים מהארץ ומהעולם וכן תוצאות סקר שבוצע בקרב סטודנטים לרפואה באוניברסיטת בן גוריון. קודש פרס את תחזית כוח האדם הרפואי, מאפייני המתמחים בישראל וכן ההעדפות של סטודנטים לרפואה בהמשך דרכם המקצועית.

מספר הסטודנטים לרפואה הלומדים בדרום הוא הנמוך במדינה, ולפי תוצאות הסקר, חלק משמעותי מהם אינם דרומיים ולא מתכוונים להשתקע באזור כרופאים.  להערכתו מכלל הנתונים והממצאים, פחות מ-3 אחוזים מהסטודנטים לרפואה בישראל הם תושבי הדרום במקור שלומדים באניברסיטת בן גוריון.

ד"ר קודש הדגיש שהיעדר הכוונה מסודרת של מגמות כוח האדם הרפואי בישראל יביא למחסור חסר תקדים בכוח אדם רפואי בדרום, והוא הציע פיתרונות לטווח הקצר ולטווח הארוך: בטווח הקצר יש להמשיך את מתן המענקים לרופאים שעוברים לפריפריה, מענקים הצפויים להיפסק ב-2020. בטווח הארוך צריך לתעדף את תושבי הדרום בקבלה ללימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון, שכן מקומות הלימוד לרפואה הם משאב לאומי יקר, ויש להתייחס אליהם ככאלה.

קודש: "המחסור בכוח אדם רפואי צפוי להחמיר משמעותית ולהגיע לשפל חסר תקדים בשנים הקרובות, מחסור שיורגש בדרום ביתר שאת, ונדרשת הכוונה מסודרת של מגמות כוח האדם הרפואי בישראל כדי להימנע ממשבר במערכת הבריאות . תכנון כוח האדם הרפואי הוא אחד האתגרים המשמעותיים הניצבים בפני מערכת הבריאות. המגמות בכוח האדם כפי שמוצגות בידי משרד הבריאות וה-OECD צריכות להטריד את כולנו. הפערים בכוח האדם בדרום (רופאים, אחיות ומקצועות הבריאות) מחייבים התייחסות לאומית דחופה, כבר היום. תושבי הנגב יכולים וראויים ביותר להיות דור העתיד של מערכת הבריאות בנגב, אם רק יתאפשר להם להתקבל ללימודי מקצועות הבריאות השונים, בפרט בבית הספר לרפואה שבאוניברסיטת בן גוריון, קרוב למקום מגוריהם. נדרש תכנון לאומי שיאפשר להם לממש את הפוטנציאל הזה".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה