בריאות

"בריא ואפשרי משפחה תומכת הנקה"

בריאות8 באוגוסט 2019    5 דקות
0

שבוע ההנקה צוין גם השנה במרכז סבן שבבית החולים "סורוקה"

"בריא ואפשרי משפחה תומכת הנקה"
עזרה בעבודות הבית. פעילות שבוע ההנקה ב"סורוקה" | צילום: רחל דוד, "סורוקה"

גם השנה ציינו במרכז סבן למיילדות שבבית החולים "סורוקה" את שבוע ההנקה, והפעם בסימן "בריא ואפשרי משפחה תומכת הנקה". ל"שבע" נמסר, שבמסגרת השבוע התקיימו מגוון פעילויות שכללו הרצאות, מפגשים קבוצתיים והדרכות אישיות ליולדות ולבני משפחותיהן בידי יועצות הנקה מורשות.

כמו כן, נערכה פעילות לילדים הגדולים של היולדות בנושא "עוזרים לאימא להניק". הפעילות כללה יצירה, ליצנית רפואית, צילומים וכיבוד. בנוסף, התקיימה בפגיה הדרכה לבני ובנות הזוג על חשיבות תמיכתם להנקת הפג. בחדרי הלידה שוחחה יועצת הנקה עם בני זוג של היולדות לקראת ההנקה ועל חשיבות תרומתם להצלחת ההנקה.

אתי שטרית (סגנית אחות אחראית מחלקת יולדות א' ויועצת הנקה): "במרכז סבן למיילדות אנו מאמינים בבחירה מתוך ידע. מערך ההנקה שלנו בבית החולים כולל יועצות הנקה בעלות הכשרה ורישיון משרד הבריאות, וביחד עם כל צוות האחיות אנחנו מעמידים לרשות היולדות את הידע והניסיון בתחום ההנקה במטרה לסייע בהצלחתה לאורך כל ימות השנה".

הנקה היא ההזנה הטבעית והמתאימה ביותר לצרכי התינוק; חלב האם נוצר בתאים מיוחדים הנמצאים בשדיים, עובר דרך תעלות החלב, וזורם דרך פתחי הפטמות אל התינוק, וממלא את כל הדרישות התזונתיות של היילוד הבשל כמעט ללא יוצא מן הכלל. המלצת משרד הבריאות היא להניק בלעדית עד גיל 6 חודשים, ולאחר מכן לתת מזון לפי התפתחות התינוק בשילוב המשך הנקה.

מידע והמלצות בנושא הנקה מאת אתי שטרית:

יתרונות ההנקה לתינוק: חלב אם מחזק את מערכת החיסון, ומפחית את הסיכון לחלות במחלות זיהומיות. הוא מתעכל בקלות, ולכן תינוקות יונקים סובלים פחות מפליטות, גזים, כאבי בטן ועצירות. ההנקה מסייעת להתפתחות הפסיכו-מוטורית. חלב אם מכיל חומצות שומן מיוחדות, הורמונים וחומרי גדילה שונים העוזרים להתפתחות המוח בשנת החיים הראשונה. ההנקה מחזקת את הקשר שבין האם לתינוק, ומסייעת להתפתחות הרגשית של. היא מקטינה את הסיכון של מוות בעריסה, ובמחקרים שונים נמצא שמוות בעריסה שכיח פחות בקרב תינוקות יונקים. אצל ילדים בוגרים שינקו שכיחות מחלות כמו סוכרת, השמנת יתר, אסטמה ואלרגיות נמוכה יותר מאצל ילדים שלא ינקו.

יתרונות ההנקה לבריאות היולדת: ההנקה נחשבת לחלק והמשך טבעי להריון וללידה, וגורמת לתחושת גאווה וסיפוק. פעולת ההנקה עוזרת לכיווץ הרחם, ולכן מומלץ להתחיל בה מיד אחרי הלידה. כיווץ טוב של הרחם מקטין את סכנת הדימומים והזיהומים. ההנקה מקטינה את הסיכון לחלות בסרטן השד והשחלות, ומסייעת לחזרה למשקל תקין; נשים מיניקות שורפות יותר קלוריות, ומאבדות מהר יותר את עודפי המשקל שצברו בהיריון. נוחות: חלב אם זמין תמיד בטמפרטורה המתאימה, ואין צורך בהכנות מיוחדות. ההנקה מאפשרת לצאת עם התינוק לסידורים מחוץ לבית, לבקר חברים, וגם לחזור לעבודה במועד המתוכנן.

באיזו תדירות מומלץ להניק את התינוק? את זמני ההנקה קובע התינוק ולא השעון (…). יש להניק לפי דרישת התינוק. זמני הארוחות בשבועות הראשונים אינם סדירים, וקשה לתכנן סדר יום, אבל עם הזמן ההפסקות בין הארוחות גדלות, ומותירות לאם זמן חופשי למנוחה ולעיסוקים אחרים. בסך הכל יש להניק את התינוק 8 – 12 פעמים במשך היממה, ולמעשה התינוק קובע כאמור את תדירות ההנקה.

האם מומלץ להעיר את התינוק להנקה? זמני ההנקה נקבעים בידי התינוק, ותלויים בכמות החלב שינק בארוחה הקודמת. רצוי מאוד לאפשר לתינוק להתעורר לבד, ולא להפריע לו בשנתו; תינוק המתעורר מעצמו מוכן לתקשר עם הסביבה, וליהנות מהיניקה. עם זאת, בחודשים הראשונים רצוי להקפיד על 8 – 12 ארוחות ביממה.

האם יש צורך להניק את התינוק בלילה? תינוק עשוי לבקש לינוק בלילה, ובחודש הראשון ההנקה בלילה מומלצת. יחד עם זאת, כאשר התינוק בשל ובריא וישן כל הלילה אין צורך להעירו להנקה, ובלבד שקיבל את כמות הארוחות הנדרשת.

האם מומלץ לתת לתינוק שיונק שתייה מבקבוק? תינוק יונק אינו זקוק לתוספת מים מאחר שכמות המים בחלב מספיקה לו גם בימי הקיץ. מתן תוספת חלב מבקבוק עלול לבלבל את מנגנון היניקה של התינוק.

איך אפשר לדעת שיש מספיק חלב? בימים הראשונים, כמות החלב קטנה ומותאמת לנפח קיבת התינוק ולצרכיו התזונתיים. הנקה תכופה בימים הראשונים מסייעת לייצור חלב שכמותו תגדל בהתאם לצרכי התינוק הגדל. האם יכולה להיות רגועה שהתינוק מקבל מספיק חלב כל עוד הוא מטיל שתן לפחות 4 – 6 פעמים ביממה, ונותן צואה לפחות 3 פעמים ביממה (צבע היציאה משתנה משחור ביומיים הראשונים לחום בהיר בהמשך). האם מרגישה את התרוקנות השד לאחר ההנקה. היא שומעת בליעות במהלכה, והתינוק רגוע לאחר ההנקה, ומשקלו עולה.

טיפים להצלחה בהנקה: רצוי להתחיל להניק כמה שיותר מוקדם לאחר הלידה. כדאי להיעזר בתמיכה ובעזרה של הסביבה הקרובה, במטרה לאפשר מנוחה בין ההנקות. מומלץ לנצל את הזמן שבין ההנקות לשינה ומנוחה. חשוב להניק בסביבה רגועה ונעימה, ולהיעזר במקורות תמיכה (אחיות, יועצות הנקה, רופאים וקבוצות תמיכה). הדרכה להנקה כבר בזמן ההיריון  יכולה לעזור בכך. ניהול הנקה נכון מהימים הראשונים שלאחר הלידה מבטיח המשך הנקה מוצלח, ומומלץ לבקש הדרכה להנקה מהצוות המטפל במחלקה מיד לאחר הלידה.

האם מומלצת דיאטה מיוחדת בזמן ההנקה? תקופת ההנקה אינה הזמן לדיאטת הרזייה. יצירת חלב אם צורכת 800 – 1,000 קלוריות ביום. חלק מהקלוריות הדרושות מסופקות מניצול השומנים שנצברו בהריון וחלקם ממזון. יש להקפיד על אכילת מזונות מזינים ושתיית מספיק נוזלים.

כיצד יתמכו בני משפחת היולדת ויסייעו בהצלחת ההנקה? פרגנו לאם המניקה, וחזקו את ביטחונה בהנקה. עזרו לה בטיפול בתינוק: אמבטיה, החלפת חיתולים, טיול וכדומה. אפשרו לאם להביע רגשות, ועודדו אותה לפנות לסיוע מקצועי בהנקה במידת הצורך. סייעו בעבודות הבית השונות ובטיפול בילדים הגדולים; מחקרים מראים שככל שתמיכת בני או בנות הזוג בהנקה גדולה יותר כך גדל הסיכוי להצלחה בהנקה ולמשך הנקה ארוך יותר.

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה