בריאות

חודשים של תורים לשיקום לב

בריאות26 באוגוסט 2018    4 דקות
0

בעקבות סגירת מכון שיקום הלב הפרטי "קרדיונגב" לפני כ-5 חודשים. במשרד הבריאות מציעים, בתגובה, לתושבי באר שבע והאזור שיקום לב מרחוק, אבל רק לבעלי סיכון נמוך...

חודשים של תורים לשיקום לב
היה להם מענה, ועכשיו הם מחכים חודשים. מטופלים ב"קרדיונגב" | צילום: ארכיון "שבע"

למרות ששיקום לב מוכר כמציל חיים, נאלצים בימים אלה, חולי לב מבאר שבע והנגב, שצריכים להיות מופנים בידי קופות החולים להשתתפות בתוכנית לשיקום לב, לחכות כארבעה חודשים לפחות לקבלת השירות במרפאת שיקום הלב, שנפתחה לא מכבר בבית החולים "סורוקה", זאת בעקבות סגירתו של מכון שיקום הלב הפרטי "קרדיונגב", לפני כ-5 חודשים.

המרפאה החדשה ב"סורוקה" מסוגלת לקלוט עד 60 משוקמים בחודש, לעומת "קרדיונגב" שיכול היה לטפל בכ-500 חולים מדי חודש. במצב הנוכחי, כאשר אין חלופה אמיתית למכון שיקום הלב הפרטי, נאלצים כאמור, חולי לב הזקוקים לשיקום, להמתין חודשים ארוכים, כדי לקבל שירות מ"סורוקה", או לוותר על השירות, וכך לפגוע בבריאותם.

זאת ועוד, כתוצאה מהדרישה הגדולה, שאין לה כאמור מענה, נקבע בבית החולים שתינתן עדיפות בקבלה לשיקום לב למטופלים ששוחררו מאשפוז במערך הקרדיולוגי ב"סורוקה", כאשר עדיפות נמוכה ניתנת מטבע הדברים לחולי לב, שכבר החלו שיקום לב ב"קרדיונגב", ונאלצו להפסיקו בעקבות סגירת המכון.

בחודשים האחרונים, החלו חולים למחות בעניין, ולהתלונן על הפגיעה בבריאותם, בעקבות חוסר היכולת לספק את השירות בטווח זמן סביר לחולים רבים. הבעלים והמנהל של "קרדיונגב" בני פנקס, טוען בתגובה: "ניתן לחדש את שירות שיקום הלב, ולחסל את התורים המיותרים וההמתנות הארוכות מיידית! 'קרדיונגב', שהוקם על ידי לפני 13 שנה, הוקם במטרה לאפשר לתושבי הנגב והדרום שירות שיקום לב, שנמנע מהם (מבקר המדינה בדוח שנתי 43 הצביע על כך, שבנגב אין שירותי שיקום לנפגעי מחלות לב, וחולים לאחר ניתוחי לב הופנו מדרום הארץ לטיפול שיקומי למרכזים רפואיים במרכז הארץ). 'קרדיונגב' נסגר ב-20.3.2018, בשל תת הפנייה של חולי לב לשיקום, שבעטיה נוצרה אי כדאיות כלכלית להמשך קיומו של המכון, עם כל הצער שבדבר. במהלך 2017, חלה ירידה קבועה בהפניית חולי לב לשיקום, מקופת חולים 'כללית', בשיעור של כ-30 אחוזים, דבר שהשפיע מיידית על הכנסות המכון ותזרים המזומנים, עד כדי קשיים בכיסוי ההוצאות הקבועות, משכורות לעובדים וכו'. במצב שכזה ובהפסדים קבועים ומתמשכים, אין כל הצדקה להמשך קיומו של עסק גירעוני (עסק מסחרי חייב להרוויח ולו שקל אחד, ועליו להיסגר ולו בשל הפסד של שקל אחד").

ופנקס מסכם: "כאמור, 'קרדיונגב', על צוות העובדים (כ-17 עובדים חרוצים, נאמנים ובעלי מקצוע וניסיון ללא דופי, שאין דומה לו ולהם באזור כולו), שטיפל במהלך 13 שנות קיומו ב-7,000 חולי לב תושבי באר שבע והנגב, נסגר, לא בשל שירות גרוע, לא בשל תלונות משוקמים, לא בשל אי שביעות רצון של חולי הלב שהשתתפו בפעילות השיקומית, על כך מעידים מאות מכתבי תודה והערכה של המשוקמים שחייהם ניצלו, וכן משוקמים רבים שהחליטו ובחרו להשתקם, מעבר לזכאותם, שנים רבות במכון. 'קרדיונגב' נסגר בשל אי הפניית חולי לב לשיקום בכמות שתאפשר לקיים את השירות. ניתן לפתוח ולהחיות את 'קרדיונגב', ואת שירות שיקום הלב שיחודש מיידית, אם וכאשר תהיה הצדקה כלכלית, ויבשילו התנאים להחייאתו".

ניתן להפעיל את המכון מיידית. בני פנקס ב"קרדיונגב" הריק | צילום: ארכיון "שבע"

דובר משרד הבריאות, אייל בסון, מסר בתגובה, שהמשרד "אינו מתערב בשיקולי פתיחה או סגירה של מכון פרטי לשיקום לב, למעט באירועים חריגים של חשש לפגיעה בבריאות הציבור, שלא היו כאן למיטב ידיעתנו. עם זאת, מתוך הראייה ששיקום לב לחולים מתאימים נחשב טיפול חיוני, וחשוב להנגיש את השירות ולהגדיל את זמינותו, משרד הבריאות בוחן את האפשרות לבצע 'שיקום לב מרחוק'. ועדה שמונתה בידי המועצה הלאומית למחלות לב וכלי דם, בחנה את יעילות ובטיחות מתן 'שיקום לב מרחוק', ומסקנותיה מראות, שככל שמדובר בחולי לב 'בסיכון נמוך' הרי מדובר בחלופה יעילה ובטוחה למטופל, כאשר היא מיושמת בהתאם להמלצות מקצועיות מקובלות. לפיכך", קובע המשרד "בימים אלה את אמות המידה ל'שיקום לב מרחוק', במסגרת מכוני שיקום לב".

"שבע" פנה גם לעירייה, בשאלה מה בכוונת ראש הרשות רוביק דנילוביץ' לעשות בעניין, כדי שבריאותם של חולי לב רבים תושבי העיר, לא תמשיך להיפגע?

עד העברת הידיעה לפרסום, לא התקבלה תגובת העירייה.

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה