בריאות

מחקר ב"סורוקה": פוריות הגבר הישראלי נפגעה ב"צוק איתן"

בריאות7 ביוני 2018    דקה אחת
0

מנהל היחידה להפריה חוץ גופית במוסד: "גילינו להפתעתנו, שיש קשר בין המצב הביטחוני לספירות הזרע עצמן, שנמצאו פחות איכותיות"

מחקר ב"סורוקה": פוריות הגבר הישראלי נפגעה ב"צוק איתן"
צילום אילוסטרציה: פנת'מדיה

תוצאות מחקר, שנערך על אלפי דגימות זרע בבית החולים "סורוקה, והשווה בין 659 דגימות, שנלקחו בתקופת המבצעים הצבאיים "צוק איתן" ו"עמוד ענן" (ובחודשיים שלאחריהם) ל-10,536 דגימות זרע, שנאספו בתקופות שגרה (בין 2009 ל-2017), העלו שב-37 אחוזים מהדגימות, שנלקחו בזמן של מתח ביטחוני, נמדדה תנועה פרוגרסיבית נמוכה (תנועתיות זרע נמוכה), מול 30 אחוזים מדגימות הזרע ברגיעה. ל"שבע" נמסר, שהמחקר הוצג בכנס השנתי של איל"ה (האיגוד הישראלי לרפואת פוריות), ששותף לו ד"ר יובל מיזרקלי.

ל"שבע" נמסר, שבאופן כללי, הסיכוי של דגימה, שנלקחה בתקופת מתח ביטחוני, לסבול מתנועתיות חלשה היה גבוה ב-47 אחוזים. הגיל הממוצע של הנבדקים עמד על 32, כאשר 44 אחוזים מהם עישנו. דגימות הזרע שנבדקו לא נאספו מסיבה של בעיית פוריות אצל הגבר, ולא היה שוני בגיל ממוצע, עישון או BMI בין הנבדקים.

מתח נפשי ידוע כגורם, המשפיע לרעה על פוריות, אך אין מחקרים רבים על השפעת מתח נפשי כזה על איכות הזרע. לסטרס ממושך, כמו בתקופת מלחמה, יכולה להיות השפעה על איכות הזרע יותר מאשר סטרס במשך ימים ספורים. הזרע הגברי משתנה עם הזמן, ומושפע מגורמים סביבתיים רבים, אפילו מעונות השנה.

מנהל היחידה להפריה חוץ גופית ב"סורוקה", ד"ר אליהו לויטס, המנהל את בנק הזרע במוסד והיה מעורכי המחקר, מסביר: "הסברה שלנו הייתה, שגם גבר שלא נמצא בחזית, אלא רק בטווח האזעקות, חווה סטרס לאורך היום. גילינו להפתעתנו, שיש קשר בין המצב הביטחוני לספירות הזרע עצמן, שנמצאו פחות איכותיות. תנועת הזרע נחלשה בצורה משמעותית, סטטיסטית. ירידה בתנועת הזרע עשויה להתבטא גם בירידה ביכולת של הזרע להפרות את הביצית, ולכך נדרש מחקר נוסף".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה