ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

רדיוס לשטקוס, לויטה בבית

ספורט9 בפברואר 2020    7 דקות
0

האם פציעתו הקשה של שוער הפועל באר שבע ארנסטס שטקוס שגמר את העונה, תגמור את העונה גם לאלופה לשעבר? 2 שוערי עבר של הקבוצה, שאול סמדג'ה ודודו גורש, סבורים שלבאר שבע יש שוער מחליף מספיק טוב במקום שטקוס, אבל לא בטוח שלאחר חזרתו של השוער הראשון הוא יישאר באותה רמה...

רדיוס לשטקוס, לויטה בבית
שטקוס | צילום: מאור אלקסלסי

אם יש דבר אחד שאפשר להגיד על הפועל באר שבע של השנים האחרונות, זו של ברק בכר, זה שהיא לא פוגעת בשחקנים הזרים שלה. מאז שאלישע לוי הוריש לבכר את אובידיו הובאן, ג'ון אוגו וכן, גם את טוני וואקמה שאומנם הגיע בתקופתו של המאמן שהתפוטר באחרונה, אך היה סגור בה כבר לפני כן, לבכר היה קושי אמיתי למצוא שוברי שוויון שימשיכו את השושלת שיצר פה, או יותר נכון כאלה שיישארו פה מספיק זמן כדי להותיר חותם.

מיגל ויטור היה אחד כזה, ובניגוד לכל הזרים של בכר, איכות הייתה, הבעיה הייתה בכמות. כשהוא שיחק, הוא היה הכי טוב, אבל רוב הזמן הוא היה פצוע. לקח להם זמן, אבל בבאר שבע הבינו שאם יש קושי לפגוע בזרים שהם לא מכירים, עדיף להתרכז בכאלה שהוכיחו את עצמם פה. השוער הליטאי ארנסטס שטקוס הוא אחד כזה; שנתיים רדפו אחריו, ויש הטוענים שההתפרקות של השושלת התחילה בפנייה אליו, ששם הכל קרס. בזמנו, העסקה לא יצאה לפועל, חיימוב נעלב ועזב, והגיע יווני בשם יאניס אנסטיס, יקיר העיר זאגרב. מאז, כל כך הרבה שוערים עברו בקבוצה וגרמו לכל כך הרבה כאבי ראש, שלא רק אריאל הרוש היה צריך "אדוויל". כל כך הרבה שוערים, כל כך מעט תארים. ואז, בכר סופסוף הצליח להנחית את שטקוס בבירת הנגב. לכאורה כאב הראש נפתר, סופסוף יציבות בעמדת השוער, כך חשבו.

חצי עונה מאוחר יותר, בכר כבר לא המאמן של באר שבע, ושטקוס סיים את העונה. אומרים שקארמה זו הדרך של העולם להגיד לך שרק חשבת שהצלחת להתחמק מזה. אז, מה העולם מנסה להגיד להפועל באר שבע?

"2 שוערים"

"לא חושב שיש קשר לקארמה", אומר שוער העבר של הפועל באר שבע, עוזר המאמן ומאמן השוערים בהווה בהפועל רמת גן, שאול סמדג'ה. "דודו גורש היה אחל'ה שוער, וחיימוב שיחק שנתיים לדעתי, ככה שאני לא יודע אם זה קארמה, זה מועדון מקצועני, מחליפים שחקנים ושחקנים באים ועוזבים. כמו שבוזגלו הלך, או שברדה פרש, ועכשיו מליקסון, זה הכדורגל, ודברים משתנים. אם זו קארמה, אין ספק שהקארמה עם השוערים התחילה עם השוער היווני, כשלא הודיעו לחיימוב שמביאים שוער, ואם הוא היה יותר סבלני הוא היה חוזר כמו גדול לשער. זה בסדר להביא שוער, וזו זכותו של המועדון, אבל אני מסכים שיש גם דרך, ופה התחיל מחול השדים של השוערים".

לדברי סמדג'ה, "לא קל לחזור מזה, כי זה ניתוח, אבל יש לבאר שבע שוער לא רע, לויטה, ועכשיו הוא יחזור עם קצת יותר ביטחון, לא כמו במשחק האחרון. הוא אחל'ה; כשהיו צריכים אותו הוא היה טוב, ולבאר שבע אין מה לדאוג בקטע של שוער".

"לא קל לחזור מזה". שטקוס | צילום: אריאל שלום

 

גם דודו גורש, שפרש לא מכבר ממשחק פעיל, וזכה באליפויות עם הפועל באר שבע, מסכים ש"קורים הרבה נסים ונפלאות בעמדה הזאת בבאר שבע באחרונה", אבל הפעם אין סיבה לדאגה, לדעתו. "זה לא כל כך בריא לקבוצת כדורגל כל כך הרבה שינויים בעמדה הזאת, ששם המשחק בה הוא יציבות, ובשנתיים האחרונות זה לא משהו שקורה בעמדת השוער", אומר גורש. "אם זה בפציעות או בחילופים, אבל זה משהו שבהחלט באר שבע צריכה לשים עליו דגש, ולפתור את הבעיה הזו אחת ולתמיד. זו אחת העמדות החשובות בקבוצה, אבל אני לא אגיד שזה כמו פעם, שהיו אומרים שזה 50 אחוז מהקבוצה או 80 אחוז", לטענתו.

"זו עמדה שמשפיעה גם ברמה המנטאלית על הקבוצה, וחשוב ששוער תהיה לו יכולת, אבל גם שיקבל את השקט שלו, והוא גם יקבל ביטחון, וייתן שקט. אף אחד לא המציא את זה, ובכל העולם אפשר לראות ששוער משחק מתחילת העונה ועד סופה, ואפילו כמה עונות. זו עמדה רגישה שמעדיפים לא לגעת בה יותר מדיי, וגם לשוער עצמו וגם לקבוצה וברוב הקבוצות בעולם נדיר ששוערים מתחלפים".

יחד עם זאת, "השוערים זה לא הבעיה של הפועל באר שבע", מדגיש גורש. "גם שטקוס וגם לויטה נותנים עונה טובה. נכון שהיו לשטקוס את הרגעים הפחות טובים שלו, אבל אם לוקחים את הסך הכל הכללי, השוערים הם הבעיה האחרונה של הקבוצה, ויש לה 2 שוערים ממש טובים. החשיבה הזו של 2 שוערים בכירים, באר שבע התחילה את זה איתי ועם חיימוב, והיום בתקופה כזו, זה נושא פרי. קבוצה כמו הפועל באר שבע לא יכולה להרשות לעצמה להיתקע עם שוער חסר ניסיון בן 19 או 20, והחשיבה של 2 שוערים בכירים הוכיחה את עצמה עכשיו".

בכלל, שמת לב שהעונה, יותר מכל עונה אחרת, זוהי העונה של השוערים המחליפים? טננבאום במכבי, ג'וש כהן בחיפה, ינקו בהפועל תל אביב ועוד. ועכשיו, גם שטקוס נפצע?

"האמת זה סוג של צירוף מקרים; ברוב הקבוצות זה קרה בגלל פציעות, ולכן זה חשוב שיהיו 2 שוערים טובים, כי זה נותן שקט למערכת, אבל זה לא רק שהם קיבלו את ההזדמנות, הם גם לקחו אותה, וזה כיף לראות את זה".

אוהד לויטה. חוזר להיות שוער ראשון | צילום: דני מרון

 

"יש מחליף"

"שבר בעצם הרדיוס זה שבר באחת מעצמות האמה. אם הם הולכים לניתוח, זה סיפור של מינימום חודשיים, ואחר כך יש עוד תקופה של פיזיותרפיה ועוד דברים כאלה", מסביר ד"ר דוד פסט, הרופא המיתולוגי של הפועל באר שבע לשעבר. "אחרי הניתוח, ישימו לו גבס לחודשיים, ואחר כך יש עוד שיקום. רוב הסיכויים שהפציעה הזאת תיקח לו יותר מ-3 חודשים. בדרך כלל, החבר'ה האלה חוזרים לעצמם אחרי זה, אבל שטקוס כבר לא ילד".

יכול להיות שהוא לא יחזור באותה רמה?

"בהחלט כן, ולא דווקא מבחינה פונקציונאלית, יכול להיות שמבחינה פסיכולוגית. לא בטוח שהוא כבר ילך עם כל הגוף נגד חלוץ, או אולי יפחד לאגרף כדורי גובה. פסיכולוגית זה יכול להשפיע מאוד על שוער, במיוחד כשזה שחקן שמתקרב לפרישה".

"לויטה מספיק" | צילום: דודו גורש

 

האם באר שבע צריכה הייתה להחתים עוד שוער בכיר במקום שטקוס?

גורש: "לויטה מספיק מאוד, הוא הוכיח את עצמו, ובמשחקים ששיחק הוא היה מצוין. אתה מחכה להזדמנות לשחק, אתה מחכה למשחקים האלה. זה לא קל לשחקן להתאמן שבוע שלם, ואז לא לשחק. אם ייתנו לו את המפתחות, לויטה עכשיו אמור לעלות עם יותר ביטחון ויותר שקט, כשהוא יודע שזו העמדה שלו".

סמדג'ה: "בסך הכל, שטקוס הוא שוער טוב, טוב מאוד אפילו, אבל זה קורה. זה כואב ומעצבן, אבל בשביל זה הביאו את לויטה. כשאני שברתי את הרגל, זה גם היה בדיוק בינואר, וגם אני שברתי את הרגל אחרי משחק הגביע הראשון, ורצו להביא שוער במקומי. אני זוכר שהביאו את מיקי דהאן כשוער שייתן תחרות לאבי פרץ, שקפץ משוער שני לשוער ראשון, ולקחנו גביע באותה עונה. עד שתביא שוער ועד שיתאקלם, וזה לא שיש יותר מדיי שוערים בשוק, ייקח זמן. אני חושב שלויטה יכול לשחק עד סוף השנה, במיוחד שהקבוצה כבר התגבשה, ועכשיו הם יותר טובים, וזו עונה שצריך לסיים הכי טוב שאפשר".

איך הפציעה שלו תשפיע על הקבוצה?

גורש: "אני לא חושב שתהיה השפעה דרסטית על הקבוצה, כי מתחילת העונה היו הרבה משחקים ששטקוס לא שיחק, והקבוצה כבר מורגלת למעברים בין השוערים. זה לא אמור להשפיע".

סמדג'ה: "יכול להיות שזה ייצא לטובה; יוסי אבוקסיס אלוף בלהוציא משחקנים את מה שהם לא יודעים שיש להם. זה קשה, בטוח שזה כאב ראש למאמן, אבל ההיסטוריה אומרת שלכל אחד יש מחליף".

 

כתבות נוספות

0

התחלקו בנקודות: תיקו בין נתיבות לירוחם

ליגה ב': חניכיו של מוטי עטר כבר הוליכה 1:3, אבל מושיקו אביטן עם צמד, אמר את המילה האחרונה

ספורט20 באפריל 2024    2 דקות
0

300 הופעות וניצחון

מ.ס דימונה ציינה לפני משחק הליגה מול א.ס נורדיה, 300 הופעות של משה אסולין בקבוצה הבוגרת. הקפטן הוותיק נכנס כמחליף בדקה ה-78, כשקבוצתו בפיגור 3:1. את הסוף, כולם יודעים... במחזור הבא: מאבק על יתרון הביתיות בפלייאוף

ספורט20 באפריל 2024    2 דקות

כתיבת תגובה