ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

דרוש מנהיג

ספורט27 בינואר 2018    8 דקות
0

ככל שהעונה מתקדמת, ברור לכולם שחסר משהו בהפועל באר שבע, לא רק כדי לנצח, אלא גם לשכנע מבחינת היכולת. בשבוע שעבר מינה ברק בכר את אליניב ברדה לעוזר מאמן שני בקבוצה ובכך הוא מנסה לפתור את אחת הבעיות המהותיות של העונה: אין קפטן אמיתי על המגרש

דרוש מנהיג
השחקן הטוב בבאר שבע, אבל לא מנהיג. מליקסון | צילום: דני מרון

ישנם הרבה הבדלים בין הפועל באר שבע של העונה, לבין זו של העונה שעברה. יש שיגידו שהאלופה פחות רעבה, אחרים יאמרו שהיא נפלה עם הזרים ולא הצליחה למצוא תחליף לשחקנים חשובים שעזבו. וישנן גם הנסיבות: הרחקתו של צדק, מצבו של ברדה, פציעתו של ויטור והמשכורת של וואקמה. כולם צודקים.

יחד עם זאת, נראה שבליגת העל שלנו, עם סגל השחקנים המוכשר של באר שבע, זה אמור להספיק לאליפות שלישית ברציפות. אבל, וזה אבל גדול, כדי לעשות זאת ברק בכר צריך להמציא את עצמו, ולחבר הקבוצה מחדש.

לכל אורך העונה בכר חיפש פתרונות יצירתיים, אך רק לאחרונה, עושה רושם שהמאמן עלה על הבעיה והבין בדיוק מה חסר לקבוצה כדי לשמור על התואר, כשצירף את אליניב ברדה לצוות המקצועי, כעוזר מאמן שני. הרי השחקנים הם אותם שחקנים והליגה אפילו יותר חלשה. אבל למה בסוף ינואר זה עדיין לא מתחבר? פשוט מאוד: דרוש מנהיג.

מנהיג אמיתי. אליניב ברדה | צילום: עמירב צור

דרישות התפקיד

המגמה בעולם בשנים האחרונות עומדת בקנה אחד עם מה שקורה בארץ ובבאר שבע, כשאת סרט הקפטן מקבל הכוכב. כך למשל, ליאונל מסי הוא הקפטן בברצלונה ובנבחרת ארגנטינה, אבל כשלקבוצה או לנבחרת לא הולך – מסי מסתגר עם עצמו וחביאר מסצ'ארנו הוא זה שערך את השיחות הקבוצתיות ואיחד את השחקנים. כך גם ערן זהבי וסרט הקפטן בנבחרת, והדוגמא הכי טובה – רמי גרשון, הקפטן של מכבי חיפה.

זוהי עונתו הראשונה של גרשון בכרמל ובכלל בליגת העל, אבל סטאטוס הכוכב שלו כמי ששיחק תקופה ארוכה בבלגיה, הביא לו את סרט הקפטן בקבוצה שופעת הכוכבים, מיד עם חתימתו. לחיפה יש הכל, תקציב גדול, אצטדיון מרשים, שחקנים מצוינים אחד-אחד, אבל חסר מי שיחבר אותם. כך יוצא שמכבי חיפה של היום, נמצאת בטבלה מתחת לקבוצות נחותות ממנה כמו בני סכנין, קריית שמונה, נתניה, בני יהודה, הפועל חיפה ואפילו בית"ר ירושלים. המשותף לכולן הוא שלא רק שיש להן קפטן אמיתי, אלא שהוא גם מנהיג, וזו גם הבעיה של באר שבע העונה.

 

השחקן הטוב בעולם ולידו קפטן אמיתי | מתוך הדף הרישמי של חבייאר מסצ'רנו

 

כשאליניב ברדה חזר לקבוצת נעוריו, שיחק פה אחד בשם אביתר אילוז. רבים לא יזכרו את אילוז כאחד השחקנים הגדולים שגדלו פה, אבל אף אחד לא יכול לקחת לו את מה ששלו, וזו המנהיגות והמחויבות לקבוצה. אילוז שהיה קפטן כשברדה חתם בקבוצה, הבין שהוא לא צריך את סרט הקפטן על היד כדי להיות מנהיג אמיתי ובמחווה יוצאת דופן העביר את סרט הקפטן לברדה. היום, שני הקפטנים האחרונים האמיתיים של הקבוצה יושבים על הספסל, כשאילוז כבר פרש ומשמש כמנהל הקבוצה וברדה כנראה קרוב לפרישה וזה בדיוק מה שחסר על המגרש – לא מישהו שנותנים לו את סרט הקפטן, אלא מישהו שהוא מנהיג מלידה.

"תפקיד הקפטן מחייב אישיות מיוחדת וכושר מנהיגות", סיפר בזמנו ל"שבע" אליהו עופר, שהתמנה לקפטן הפועל באר שבע בגיל 18 וזכה לענוד את הסרט בשתי האליפויות היחידות של המועדון באמצע שנות ה-70. יחד עם זאת, לדברי עופר זה לא מספיק. "הקפטן חייב להיות מקובל על כל השחקנים, חבר שלהם, חייב להתעניין בכל שחקן ושחקן, חייב להקרין לשחקנים שהם יכולים לסמוך עליו ושהוא יכול לעשות כמעט כל דבר במגרש והתכונה החשובה ביותר הוא מנהיגות עצמית-אישית".

ייתן השראה מהספסל? ברדה | צילום: דני מרון

לדברי עופר, לא השחקן הכי טוב בקבוצה צריך להיות הקפטן, אלא זה שסוחף אחריו אחרים. הופך אותם לטובים יותר.

דוגמא בולטת לכך, יכולנו לראות באחד המשחקים האחרונים כשבאר שבע ירדה למחצית כשהתוצאה והיכולת לא לטובתה. בשלב הזה, ברדה שלא היה בסגל עלה לכר הדשא והחל לדרבן את מאור מליקסון, הקפטן היום להזכירכם, במקום שהאחרון יעשה זאת עם שאר שחקני הקבוצה.

על חשיבותו של מליקסון ויכולתו הווירטואוזית, אין עוררין, אך כבר אמרנו שקפטן לא צריך את הסרט על היד כדי להיות קפטן, הוא צריך תכונה מולדת ולמליקסון יש הרבה תכונות אחרות שבאר שבע לא יכולה בלעדיהן, אבל לא את התכונה הזאת.

דבר נוסף שמליקסון לא יכול לשלוט עליו, היא העובדה שהוא לא שחקן בית. "הקפטן צריך להיות, אם אפשר, שחקן מוביל, שחקן בית שעלה מהנוער, שחקן עם ראש על הכתפיים, עם תיאום עם המאמן ושיהיה במועדון זמן רב", לטענתו של עופר. "שחקנים זרים שבאים מבחוץ בדרך כלל טובים על המגרש, אבל לא עושים הרבה מחוצה לו. אני כקפטן, הייתי מבלה עם השחקנים מחוץ למגרש יותר ממה שהיינו מתראים על המגרש ובאימונים. לשחקן רכש זה קשה, כי הוא יודע שבשנה הבאה הוא יהיה במקום אחר". נכון להיום, אין אף שחקן שצמח במחלקת הנוער של המועדון שגם מקבל דקות משחק באופן קבוע בקבוצה הבוגרת.

תיאור התפקיד

רכישותיו של ברק בכר יעידו על חשיבות המנהיג במגרש. כמעט בכל חלון העברות, נחת בבירת הנגב שחקן שהיה קפטן בקבוצה אחרת. דודו גורש היה קפטן בעכו, שיר צדק בקריית שמונה, דן איינבינדר בבית"ר ירושלים, מהראן ראדי בחצי מקבוצות הליגה וכך הלאה. יחד עם זאת, כבר אמרנו שלא כל אחד שענד את סרט הקפטן במקום אחר, יכול או מתאים לעשות זאת בבאר שבע. זאת גם שאלה של מעמד.

"הקפטן צריך להיות שחקן ברמה גבוהה מאוד, שחקן מספר 1, שלא יוצא מההרכב", קבע עופר, כך שראדי גורש ואיינבינדר כבר לא עומדים בקריטריונים. הרי כל אחד יכול להניף גביע, אבל לא כל אחד יכול לסחוף את כולם עד הגמר.

אפשר לראות לכל אורך ההיסטוריה, בארץ ובעולם את חשיבות הקפטן. בריאל מדריד למשל, גם בעידן רונאלדו, היה זה איקר קסיאס ואחריו סרחיו ראמוס, במילאן הגדולה שופעת הכוכבים היה זה פאולו מאלדיני, בברצלונה היה זה קרלוס פויול, פרנק למפרד וג'ון טרי בצ'לסי, סטיבן ג'רארד בליברפול, רוי קין ודיוויד בקהאם במנצ'סטר יונייטד. לא תמיד השחקנים הכי טובים בקבוצה, אבל כשהיו מנהיגים אמיתיים, גם התוצאות הגיעו. בדיוק בגלל הסיבה הזו מכבי חיפה תמשיך לדשדש אם רמי גרשון ימשיך להיות הקפטן. הם צריכים למצוא את היניב קטן שלהם ולא את מאור בוזגלו, שכבר דובר על כך שיקבל את התפקיד מיד עם חזרתו לפעילות.

בדיוק בגלל זה נמשיך לראות את באר שבע לא מתרוממת, אם לא יימצא מנהיג.

עוד קפטן שהגיע לבאר שבע. חנן ממן | צילום: דני מרון

מאמן נבחרת ברזיל, צי'צה, החליט לאחרונה שבנבחרת המצליחה ביותר בעולם לא יהיה קפטן אחד, יותר נכון, סרט הקפטן יינתן בכל משחק לשחקן אחר. לשיטתו, הסרט יינתן כפרס ולא כעול לשחקן, שיהיה טוב באימונים באותו שבוע. כך, בברזיל הגדולה בתקופתו, היו כל כך הרבה קפטנים, כמעט כמו כמות הנקודות של מכבי חיפה. את המנהיגים הוא ימצא גם בלי סרט על היד.

סם ווקר, עורך וול סטריט ג'ורנל, ערך לפני יותר מעשור מחקר גדול בו הוא ניתח מגוון קבוצות מענפי ספורט שונים, וחיפש מה הופך קבוצה למוצלחת. המסקנה הייתה קפטן גדול. ווקר פירסם את המחקר בסיפרו, בו טען שלא בכל קבוצה מוצלחת היה קפטן, אך בכל אחת כזו היה שחקן שהוא מנהיג ו"שהמרכיב החשוב ביותר בקבוצה שמצליחה להגיע לגדולה היסטורית, זה הדמות והאישיות של השחקן שמובילה אותה".

לפי ווקר, לכל המנהיגים האלה היו כמה מאפיינים בולטים: קשוחים, יכולת התאוששות גבוהה, חוסן נפשי, עושים את העבודה המלוכלכת וכפוית הטובה על המגרש, עושים הכל כדי לנצח – גם אם זה על גבול החוקי, מעניקי השראה, מעבירי מסרים ברורים (בתקשורת ולחברי הקבוצה), אמונות חזקות, שליטה ברגשות וחוסר איכפתיות להיות 'שונים'. לפי ווקר לדוגמא, ערן זהבי למשל, ייחשב כווינר ולא כקפטן. כמה מנהיגים אתם יכולים למצוא בבאר שבע של העונה שעונים לקריטריונים?

"יש לנו מספיק שחקנים טובים שהם גם מנהיגים ותפקידם להרים את הקבוצה", אמר בכר לאחרונה כשנשאל על חסרונם של צדק וברדה כמנהיגים.

יחד עם זאת, בשנים הקודמות לבאר שבע ולבכר היה סגל שמורכב כולו ממנהיגים, חוט שדרה של קבוצה שמתחיל מגורש השוער, ממשיך בצדק הבלם, מאור בוזגלו ואובידיו הובאן בקישור וברדה בהתקפה. השנה, גורש על הספסל, צדק מושעה, בוזגלו והובאן עזבו וברדה… דרוש מנהיג.

יימצא את המנהיג שלו? בכר | צילום: דני מרון

כתבות נוספות

0

זרק את ההולטר והניף את הגביע

קבוצת הכדוריד של הפועל 'יוסי אברהמי' ערד, שהעפילה רק העונה לליגה הלאומית, הייתה רחוקה נקודה אחת מהעפלה היסטורית לליגת העל. זה לא מנע מהקפטן שלה, עוז חנדלי, לקבל אישור מהקרדיולוג לעלות לפרקט ולהניף עם חבריו את גביע המדינה ע"ש ברנר, כשהם מנצחים עם הבאזר את מכבי פ"ת. חכם מהו אומר? "כדי לשבור עוד שיאים, צריכים לייצר עוד שחקנים"

ספורט22 באפריל 2024    4 דקות
0

צעירים ושערים | מה נשתנה?

קבוצת הנוער של הפועל ב"ש צירפה לראשונה העונה שלושה ניצחונות, וחניכיו של גל ברשאן מתרחקים מהקו האדום. 2:2 לנוער מכבי עם המוליכה. נערים א' של הפועל חזרו לנצח. נערים ב' של מ.ס דימונה התאוששו מההפסד לאשקלון עם עשר מכות לרשת של צעירי רהט. חמישה מי יודע? – תשאלו את שתי קבוצות נערים ג' של מכבי ב"ש

ספורט22 באפריל 2024    4 דקות

כתיבת תגובה