חדשות

לארוז לכם?

חדשות12 בפברואר 2021    11 דקות
0

פלטפורמת המשלוחים וולט נכנסה השבוע לבאר שבע ולצד שמחה מצד לקוחות, המסעדנים בעיר הביעו התנגדות עזה ל"חוזה הדרקוני מול המסעדנים"

לארוז לכם?
צילום: באדיבות וולט

כשהקורונה עדיין אתנו, נראה שמאבק חדש מתחיל בעיר באר שבע, וזה מאבק המסעדנים בעיר נגד כניסתה של וולט.

אחרי שכבשו את תל אביב וערים נוספות ברחבי הארץ, השבוע נכנסה וולט גם לבירת הנגב, אלא שהכניסה שלה לבאר שבע היא לא הכי חלקה. התארגנות של מסעדנים בעיר, שהחלה כבר לפני כמה חודשים, מביאה להתנגדות גדולה לאפליקציית המשלוחים. ו

ולט היא פלטפורמה למשלוחים ועם משבר הקורונה, סגירת המסעדות והמעבר למשלוחים, הפכה וולט לחברה המדוברת ביותר עם למעלה מ-1,500 מסעדות בכל רחבי הארץ:

"וולט היא פלטפורמה שעוזרת לעסקים לבצע משלוחים", מספרת דניאל רוזן, מנהלת התקשורת של וולט, "היתרון בפלטפורמה שלנו הוא שזה הופך את עניין המשלוחים למאוד פשוט למסעדה. להקים מערך משלוחים זו אופרציה גדולה עם עלויות גבוהות, ואנחנו מנגישים את המשלוחים גם לעסקים שלא חשבו בכלל על משלוחים. הפלטפורמה הנגישה את כל האוכל. מזמינים שווארמה, קרפים, סלטים, דברים שלא העלינו בדעתנו שיהיו במשלוח. זה נוח למסעדות כי אנחנו נותנים להם אייפד והמטרה שלנו היא להגדיל את כמות ההזמנות וההכנסות של המסעדה. אנחנו הפלטפורמה היחידה שיש לה כפתור באייפד שמאפשר לפתוח ולסגור את המשלוחים לפי ההזמנות. כלומר, אם יש לך פיק בצהריים אתה סוגר את האפליקציה, כשהלחץ יורד אתה פותח אותה שוב. התשלום הוא רק כשנכנסות ההזמנות. אנחנו גובים אחוז מסוים על עלויות התפעול וזה הפתרון מקצה לקצה. המסעדה אורזת את המנה ואנחנו עושים הכל, כל הפלטפורמה. התמונות, ההזמנות, שעון במסך בו אתה רואה איפה ההזמנה נמצאת, כולל המסלול. יש לך וודאות. יש לנו צ'אט של שירות לקוחות באפליקציה. אם יש איזושהי בעיה אז זמני ההיענות בצ'אט הם 40 שניות. זה לא בוטים. זה אנשים, חשוב לנו לשמור על חווית שירות ברמה גבוהה".

לקוחות שכבר הזמינו בוולט מספרים על ממשק נוח ומהירות משלוחים, יעל, סטודנטית באוניברסיטת בן גוריון, שבחודשים האחרונים נעה על קו תל אביב – באר שבע, מספרת: "וולט זה באמת ממשק נוח ללקוח. אתה נכנס ואתה רואה איזה מסעדות יש בקרבת מקום. כמה יעלה, כמה זמן, תמונות, הכול. אחרי ההזמנה אתה יודע בדיוק בכל רגע נתון מה מצב ההזמנה שלך. השירות לקוחות באמת מהיר ואם יש בעיה מנגנון הפיצוי הוא כמעט מיידי. פעמיים היתה לנו בעיה במשלוח וקיבלנו פיצוי במקום".

 

על פניו נראית בשורה של ממש. אם כך מדוע המסעדנים מתנגדים כל כך. אחד המסעדנים בבאר שבע ניסה להסביר: "וולט זה הקפיטליזם הדורסני בהגדרה. הם אומרים שהם שותפים עם המסעדה. אבל הם שותפים לרווחים. מה שוולט עושים זה מה שחברות משקאות או מזון ענקיות עושות בכל העולם. עם כיסים גדולים ומערך שיווק ענק, הן לאט לאט בולעות את המסעדות לתוכן ואז אין יותר מסעדה, יש וולט. תשאל חבר'ה בתל אביב. יושבים חברים בבית, רעבים, ומה הם אומרים? בוא נזמין סושי ממסעדה כזו או כזו? לא. הם אומרים יאללה ,בוא נזמין וולט. וולט הופכת להיות המוצר". אביאל צרויה, הבעלים של חומוס אברהם בבאר שבע הוא אחד המתנגדים הגדולים לכניסתה של וולט לעיר. לדבריו, נציגים של החברה הגיעו אליו עם הצעה להצטרף והוא סירב: "החוזה שלהם דרקוני. הם לוקחים עמלה מאוד גבוהה, הם לא מוכנים להשאיר את ה-data על הלקוחות אצלנו. הם באים ורוצים 'לשתות' אותנו. מוכנים להיכנס בכל מחיר. לי הם מציעים עמלה מסוימת, לחומוסייה אחרת הציעו עמלה אחרת, לזכיין של רשת אמרו שהוא חייב להיות איתם".

גם אילן זגדון, מי שמוביל מאבק נגד כניסתה של וולט לעיר כבר כמה חודשים מדבר על 'סכנה' כדבריו בכניסתה של וולט: " זו חברה דורסנית שכל עניינה הוא טובת הצרכן ואין לה עניין בסיוע לענף המסעדות. להיות לטובת הצרכן זה מעולה אבל מה שהצרכן לא מבין שמסעדן שחותם עם וולט חוזה מתחייב לשלם 31.6 אחוז עמלה, כמעט שלישי, זו עמלה אסטרונומית. אז הדבר שמסעדן עושה כדי לשרוד את האירוע הזה הוא להעלות מחירים בצורה מאוד משמעותית. בסוף מי שמשלם זה כרגיל הצרכן".

עניין העמלות הוא אחד מסלעי המחלוקת. מצד אחד המסעדנים מדברים על 31.6 אחוז עמלה על כל הזמנה. בוולט מספרים על עמלה של 27 אחוז, ולאחרונה אף הצהירו כי עד שתחזור ההושבה במסעדה הם הורידו את העמלה ל22 אחוזים: "עניין העמלות הוא קריטי. הם גובים מעל ל-31 אחוזים בברוטו. אם צלחת חומוס עולה 26 שקלים, בוולט אני אצטרך למכור אותה ב-32. גם המשלוח עולה 10 שקלים לקילומטר הראשון וכל קילומטר נוסף המחיר משתנה. והם מגיעים לחמישה קילומטרים בלבד. זה אומר שאם אני רוצה לשלוח לנווה זאב אני לא יכול. למה לא להשאיר את הכסף אצל המסעדן. אני עובד עם חברת שליחויות. אין לי אופנועים שלי או שליחים משלי. הם גובים 19 שקלים על משלוח ואני לוקח רק 15 שקלים מהלקוח, סופג 4 שקלים על כל משלוח כדי להיטיב עם הלקוח. בלי עמלות נוספות, בלי אחוזים. זה המחיר לכל משלוח. לקוח בפלח 7 ישלם את אותו מחיר כמו לקוח ברינגלבלום" אומר צרויה. זגדון ממשיך: "הם לוקחים את הסכום של העסקה שלי ועליה מוסיפים מע"מ. הם לוקחים 27 אחוז לפני מע"מ שזה יותר מ31 אחוז אחרי מע"מ".

בוולט הגיבו לדברים, ורוזן ציינה כי: "העמלה בוולט בשגרה היא 27 אחוז לא יותר. העמלה הכי גבוהה היא 27 ואנחנו מתאימים את העמלה לממוצע ההזמנה. העמלה הגבוהה ביותר היא 27 אחוז ומעולם לא היה חוזה בוולט שבו כתובים מספרים אחרים של 30 אחוז. זו גם העמלה שהמתחרים בשוק גובים. לאחרונה הורדנו את העמלות ל-22 אחוזים עד שייפתחו להושבה. אחרי חודש פעילות רואים מה גובה הזמנה הממוצעת של המסעדות ואז מורידים את העמלה אם צריך. יש גם הזמנות של 50 שקלים מ50 רק לשליח אנחנו משלמים 18 שקלים".

"למה לא להשאיר את הכסף אצל המסעדן". אביאל צרויה, הבעלים של חומוס אברהם

 

אלמנט נוסף הוא עניין הdata על הלקוח, אם תרצו מועדון לקוחות. המסעדנים מסבירים כי כל הפרטים על הלקוח מהמסעדה נשארים אצל וולט ולמעשה המסעדה לא יודעת מי הזמין אצלה, כלומר ביום שוולט עוזבים הלקוח עוזב לכאורה יחד איתם: "זה קריטי שזה נשאר אצלם. הם מקבלים את כל הכוח, הכל נשאר אצלם. אני לא יודע מי הזמין אצלי, אין לי שום מידע על הלקוח. באנו ואמרנו להם, אין בעיה, הלקוח מזמין מהמסעדה שלי, תשאירו את המידע אצלי אבל הם לא הסכימו" אומר צרויה: " וולט לא מאפשרת למסעדה למכור זול יותר במסעדה מאשר במחיר האפליקציה ובכך לא מאפשרת למסעדה להתחרות בוולט. אני לא יכול למכור מוצר יותר זול אצלי מאשר באפלקיציה. אם אני בוחר לסיים התקשרות עם וולט, אני כמסעדה לא יודע מי הלקוח שלי, הלקוח הוא לקוח של וולט. המסעדה מאבדת את המוניטין והלקוחות באשליה שהיא מקבלת שיווק. מי שמקבלת שיווק היא וולט" מוסיף זגדון. בתגובה ציינו בוולט כי: "לכל מסעדה גישה למערכת ניהול בה הם רואים סטטיסטיקות ופילוחים הנוגעים להזמנות מהמסעדה, תכולת ההזמנה וכו׳. בנוסף, המסעדה יכולה לראות בכל הזמנה מה הלקוח הזמין, האם דירג את האוכל/ הוסיף חוות דעת מילולית, ואצלנו עובדים על פי החוקים המחמירים ביותר של הגנת המידע (GDPR) של האיחוד האירופי".

בוולט מתגאים במערך המשלוחנים שלהם. העניין הוא פשוט, כל אחד יכול להיות משלוחן בוולט. אין לחברה קטנועים ברשותה והמשלוחנים הם פרילנסרים שעובדים בשעות שנוחות להם: "אנחנו עובדים עם שליחים מהעיר עצמה. אתה לא מתחייב ואתה יכול לעלות לבצע משלוחים מתי שבא וכמה שבא לך. הם יכולים להתחבר לאפליקציה מתי שהם רוצים והתגמול הוא מאוד טוב. הדבר יוצר תנועה בעיר. כל השליחים עובדים מתי שהם רוצים כמה שהם רוצים. יש אפליקציה שהיא ייעודית לשליחים והם יכולים להתחבר והם מקבלים משלוחים. אם יש לך שעה פנויה אתה פותח את האפליקציה ובהתאם למיקום שלך זה אומר אם יש לך הזמנה. יש אופציה לשריין שעות. משריינים משמרת ויש לך מינימום מובטח. שליחים עושים בממוצע בין 75-80 שקלים בשעה וזה מתגמל. זה נותן אופציות לפנסיונרים, סטודנטים. כל אחד עם הכלי רכב שלו, אופניים, אופניים חשמליים, קטנועים ורכבים". אומרת רוזן, "בשבועות הראשונים זו תהיה תקופת הרצה ואנחנו מתחילים עם מספר מצומצם של מסעדות ולאט לאט מצטרפות עוד מסעדות. זה שירות שהוא מדהים לעיר ולתושבים בעיר. זה עוזר לעסקים הקטנים בעיר. אני מצרה על ההתנגדות וגם לא מבינה אותה כל כך. מתחילת המשבר עשינו מה שאנחנו יכולים. בסגר השני הורדנו את העלויות מהמסעדות וביטלנו את העלויות של האיסוף עצמי. זה לא סיסמה, המסעדות הם השותפות שלנו".

"המסעדות הן שותפות שלנו" דניאל רוזן, מנהלת התקשורת של וולט | צילום: אסף קרלה

 

לטענות על בלעדיות שדורשים מהמסעדות הגיבה רוזן: "אנחנו לא מבקשים בלעדיות. במרכז רוב המסעדות עובדות איתנו ולפחות עם עוד מתחרה אחד. אנחנו בעד תחרות. תחרות זה טוב לצרכן. כל מסעדן וכל לקוח בוחר את מה שמתאים לו. בשביל זה יש אלטרנטיבה. יש באפליקציה קטגוריות. נכון, יש גם קטגוריה שנקראת רק בוולט, מסעדות שיש רק בוולט אבל זו לא הקטגוריה הכי נצפית, זה לא משפיע על המכירות. הקטגוריה הכי מוכרת היא קטגוריה שנקראת חדש בוולט, אתה מופיע שם שבוע שבועיים וזוכה לחשיפה. גם אין התחייבות. אתה יכול לנסות את השירות ולהפסיק את ההסכם".

צרויה מצידו מסכם כמסעדן את ההבדלים: "אני עובד היום עם חברת משלוחים ובנוסף גם עם תן ביס. ההבדל הוא שתן ביס משאיר אצלך את הdata. תן ביס גם מביאים לי לקוחות שבלעדיהם לא היו מגיעים. אנשים שמקבלים כרטיס בעבודה, עובדי הייטק. הם לוקחים לי 10 אחוז ואת המשלוחים אני עושה בעצמי. אני גם מקבל לקוחות שלא היו מגיעים בלעדיהם, גם עמלה נמוכה. אז איך אפשר להגיד שזה בר השוואה" אומר צרויה וממשיך: "הממשק של וולט מאוד נוח ומאוד ידידותי אבל מייקר להם את המנה. בלי לשים לב אתה אוכל המבורגר של 80-90 שקל. הממשק נוח, הצ'אט מאוד נחמד, הכול יפה אבל הלקוח משלם בכיס".

צרויה גם מדגיש כי הכניסה של וולט איחדה בין המסעדנים: "יש יותר מ-100 מסעדנים שהתאחדו נגד הכניסה של וולט. אין ספק שהמסעדות יצטרכו לקצר את זמן ההמתנה. מי שיש לו מערך משלוחים צולע אנחנו ניתן לו את חברת המשלוחים שלנו. אנחנו נעזור להם. בשבועיים הקרובים גם עולה אפליקציה עם כל המסעדות בבאר שבע אז גם שם יהיה ממשק נוח וידידותי אבל שם הכסף יישאר אצל המסעדן המקומי".

"אין להם עניין לעזור לענף המסעדנות". אילן זגדון

 

זגדון מסכם: "השליחים של וולט מגיעים לממוצע של 100 שקלים לשעה, וזה על חשבון המסעדה. הם עוזבים את המסעדות ועוברים אליהם. זו השיטה. יש לי מערך משלוחים שלי, יש לי שליחים שעובדים פה. כשאין משלוח נותנים יד במסעדה. בתל אביב אם אתה לא עם וולט אתה לא קיים. וולט איחדה בין כל המסעדנים בעיר. המסעדנים חוששים ובצדק מחברת וולט. זו התנגדות טבעית שנוצרה פה. יש לנו פתרונות למי שצריך מערך משלוחים. אנחנו עוזרים ומסבירים למי שצריך. יהיה פתרון בדמות אפליקציה של המסעדות בבאר שבע שלא גובה עמלות אסטרונומיות".

 

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה