חדשות

יתרונות הקמת שדה התעופה המשלים בנבטים

חדשות12 בספטמבר 2019    4 דקות
0

דוח שהזמינה הרשות לפיתוח הנגב קובע בין היתר, שעלויות ההקמה של שדה משלים ברמת דוד שבצפון גבוהות בכ-18 מיליארד שקלים ומשך ההקמה ארוך ב-10 שנים לעומת של נבטים

יתרונות הקמת שדה התעופה המשלים בנבטים
הדמיית שדה התעופה בנבטים | הדמיה: לשכת דובר עיריית דימונה

דוח של חברת "שטיינמץ עמינח ושות'" בחן לראשונה, לבקשת הרשות לפיתוח הנגב, את עלויות ההקמה והתחזוקה המלאות וההשפעות הכלכליות של אופציית נתב"ג 2 בדרום לעומת אופציית רמת דוד שבעמק יזרעאל.

ל"שבע" נמסר, שלמרות שהדוח מצביע על עלויות ונזקים גבוהים בהרבה בחלופה הצפונית (כולל בזבוז אדיר של כספי ציבור ופגיעה במיליוני אזרחים), נחושה המדינה משום מה לקדם דווקא את החלופה היקרה בהרבה, אם כי באחרונה הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש המל"ל מאיר בן שבת לבחון מחדש את הנושא.

לפי הדוח, הקמה של שדה תעופה משלים לנתב"ג ברמת דוד תעלה למשק הישראלי כ-18 מיליארד שקלים יותר מעלות הקמת השדה בנבטים, שכן לפי המחקר הכלכלי שערכה "שטיינמץ עמינח ושות'", עלות הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף ברמת דוד תעמוד על כ-20 מיליארד שקלים לפחות, לעומת פחות מ-2.5 מיליארד שקלים בנבטים. הפער העצום נובע, לפי הדוח, מהיתרון שיש לאתר נבטים בתשתיות הקיימות באתר הדרומי, ההפרש העצום בזמן ההקמה והצורך להעתיק למיקום חדש את בסיס חיל האוויר הקיים ברמת דוד.

הדוח של "שטיינמץ עמינח" בחן את העלויות והנזקים הכלכליים ב-2 החלופות העומדות כרגע על הפרק להקמת שדה התעופה הבינלאומי הבא של ישראל. כך לדוגמה, עלות ביסוס הקרקע שהיא שלב הכרחי בכל פרויקט תשתית תגיע ברמת דוד ליותר מ-3.7 מיליארד שקלים לעומת 1.7 מיליארד שקלים בלבד בנבטים. בגלל מבנה הקרקע, יהיה צורך לבצע עבודות תחזוקה בשדה תעופה בעמק יזרעאל כל 7 שנים, לעומת עבודות רק כל 15 שנה בנגב.

תחום משמעותי נוסף שלא נבדק עד היום בידי גורמי התכנון, הוא זמן ההקמה של כל חלופה; בעוד שבנבטים אפשר להתחיל לבנות מיידית, ולהשלים את העבודות בתוך 5 שנים בלבד, ברמת דוד הפרויקט יארך לפחות 15 שנים, כאמור בשל הצורך להעתיק את בסיס חיל האוויר שבמקום, לטהר את הקרקע, לבצע עבודות תשתית מורכבות, ולהתמודד עם התנגדויות הציבור. ההפרש בזמני ההקמה יעלה למשק הישראלי יותר ממיליארד שקלים.

"נתב"ג יגיע בקרוב לקצה הקיבולת שלו מבחינת כמות נוסעים וצרכי התעופה של ישראל", הסביר דן ברוזה (מומחה מטעם "העמותה נגד שדות תעופה בעמק יזרעאל"). "אנחנו חייבים נמל תעופה בינלאומי משלים כבר בשנים הקרובות. מכיוון שבנבטים אין צורך לפנות ולבנות בסיס צבאי חדשי בהשוואה לרמת דוד, ובנוסף התשתיות העיקריות כמו מסלול נחיתה ארוך, מסילת רכבת ונגישות לכביש 6 כבר קיימות בו, הקמת נמל התעופה בנגב תהיה מהירה יותר (כ-5 שנים) לעומת ההקמה ברמת דוד שתארך לפחות 15 שנים, כל זאת מבלי להתחשב כלל בסוג הקרקע בעמק יזרעאל והשלכותיה על עבודות הבנייה המורכבות ובהתנגדויות הרבות הצפויות למהלך זה".

המחקר הדגיש את הנחיצות של הקמת שדה תעופה בדרום, תוך שהוא מונה את השגיאות, לטענת מחברי הדוח, של הוועדה שבחנה את החלופות האפשריות להקמת נתב"ג 2, והמליצה על רמת דוד. בין היתר, מצביע הדוח על כך ששיעור האבטלה בדרום גבוה בהרבה, והאזור משווע למקור תעסוקה בדמות שדה תעופה, בניגוד לעמק יזרעאל שם תהיה פגיעה קשה בחקלאות ובמשק החלב הענף. מחברי הדוח מאשימים את חברי הוועדה שלפי ההיגיון שלהם אין טעם להשקיע בפריפריה כלל, אלא רק במרכז, היכן שנמצאת רוב האוכלוסייה.

"מכלול השיקולים מביא למסקנה אחת ברורה: הקמת שדה תעופה משלים באתר המוצע ברמת דוד תעמיק את הגרעון התקציבי של המדינה, תוך פגיעה קשה באוכלוסיית העמק ובחקלאות, ותמנע הזדמנות לפיתוח הנגב, ובכך תגדיל את הפערים בין אוכלוסיות שונות במדינה", נקבע עוד בדוח.

זאת ועוד, הסבת בסיס חיל האוויר ברמת דוד לשדה תעופה אזרחי תגרור הוצאות גבוהות של העתקת מבנים צבאיים ותשתיות מים, מיגון בנייני ציבור וחיסול רוב הפעילות החקלאית באזור. בנוסף, מציין הדוח שמשרד האוצר כבר השקיע יותר מ-2.8 מיליארד שקלים בפיתוח ושדרוג בסיס חיל האוויר בנבטים, סכום שיתווסף לעלויות ההקמה של נמל תעופה בעמק. גורמים נוספים המשפיעים על העלויות הם פיצויים לבעלי קרקעות שיופקעו וירידה דרמטית בערך הדירות הקיימות והעתידיות; בנבטים הבעיה הזו קטנה הרבה יותר, מכיוון שהאתר מרוחק ממקומות יישוב.

"הנגב הוא עתודת הקרקע של ישראל לפיתוח כלכלי ולהתרחבות דמוגרפית, ולכן הקמת נתב"ג 2 בדרום היא אינטרס לאומי", אמר לא מכבר יו"ר הרשות וראש עיריית דימונה בני ביטון. "הפער הזה בעלויות הוא שערורייה, אבל הוא מצטרף לעוד מכלול של סיבות להקמת השדה המשלים בנבטים; שדה תעופה כזה ייצר כ-10,000 משרות, ויגרום לתנופת פיתוח אדירה לנגב. הוא גם ישרת את תושבי המרכז, ויביא לשחרור העומס בנתב"ג. זו משימה לאומית, ואני בטוח שהממשלה תיענה לאתגר".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה