חדשות

פיצויים ליישובי הדרום על הסבב האחרון

חדשות13 במאי 2019    4 דקות
0

ועדת הכספים של הכנסת אישרה את הארכת תקנות המס עד סוף השנה, כאשר במהלך הדיון נטש את הישיבה בזעם ראש מועצת שדות נגב תמיר עידאן

פיצויים ליישובי הדרום על הסבב האחרון
משה כחלון. "עמידה בהתחייבות" | צילום: לירון אטדגי

ועדת הכספים של הכנסת אישרה, הבוקר, את הארכת תוקפן עד סוף השנה הלועזית, של התקנות המיוחדות לפיצוי תושבי האזור המכונה "עוטף עזה", בעקבות סבב ימי הלחימה האחרון, בשבוע שעבר.

ל"שבע" נמסר, ששר האוצר משה כחלון, ציין על רקע זה, ש"ב-2 סבבי הלחימה האחרונים, התחייבנו בפני ההורים, שנעמוד לצידם, כדי להקל, עד כמה שניתן, על הקשיים שעוברים עליהם ועל משפחותיהם בימי הלחימה ואחריהם. אישור התקנות היום, הוא עמידה בהתחייבות זו. מטרת הפיצוי, להסיר את החשש הכלכלי בפני ההורים, ולאפשר להם להתרכז במה שחשוב באמת, טובת הילדים והמשפחה".

ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני, הודה לחברי הוועדה, והדגיש: "לאחר דיון ארוך הבוקר, בוועדת הכספים של הכנסת, אושרו התקנות המיוחדות, הכוללות פיצוי על סבב הלחימה האחרון, לעסקים, לתיירים וגם על אובדן ימי העבודה של ההורים, גם על היום הראשון וגם על היום השני, שבו ביטלנו את הלימודים באשכול ובמועצות 'עוטף עזה'. אחרי הירי הפראי לעברנו, שנמשך עד שעות הלילה המאוחרות, היה ברור שלא ניתן לקיים לימודים סדירים, ושיש לאפשר חזרה הדרגתית לשגרה, בשקט, לחוסן התושבים. אני מודה לחברי הוועדה, על ההכרה בנסיבות המיוחדות באשכול וביישובי 'עוטף עזה'".

בישיבה ביקש נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, מוועדת הכספים ומרשות המסים, "להסדיר אחת ולתמיד, את הפיצויים לעובדים ולמעסיקים בזמן לחימה בדרום". לדברי ברוש, יש לקבוע תקנות קבועות, לגבי מנגנוני הפיצוי בעת לחימה באזור, הן בגין שכר העובדים והן עקב הפגיעה בפעילות העסקית של התעשיינים ובעלי העסקים, בשל הלחימה. עד עתה, באופן תמוה, ועל אף סבבי הלחימה ההולכים וגוברים בדרום, תחום הפיצויים לעובדים ולמעסיקים נותר פרוץ לחלוטין, והדבר יוצר מחדש, בכל סבב לחימה, מאבקים מיותרים עבור תושבי האזור, ביישובים הנמצאים במרחק של 7 – 40 ק"מ מגבול הרצועה.

נשיא ההתאחדות דרש, שדיון בנושא יתקיים בקרוב בוועדה, במטרה לאפשר שקט כלכלי ונפשי למעסיקים ולעובדים, כשיגיע מטח הטילים הבא, שישבש את העבודה באזור. ועדת הכספים קיבלה גם את בקשתו להאריך את תוקפן של תקנות הוראת השעה לפיצוי השכר עד סוף 2019 (בניגוד לבקשת רשות המסים, שהתקנות יהיו בתוקף רק עד סוף יוני השנה), וכך יקבל כל מעסיק 370 שקלים ליום היעדרות לעובד, כדי שיוכל לשלם לעובד הנעדר את משכורתו באופן מלא.

הוועדה נענתה גם לבקשתו להכיר גם ביום שני שעבר, כיום המזכה בפיצוי בעבור שכר העובדים, זאת למרות שפיקוד העורף הסיר את כל ההגבלות על הלימודים והעסקים בבוקר אותו יום, שכן השעה הייתה מאוחרת מדיי להרבה עובדים להגיע לעבודה בהתראה כה קצרה. בנוסף, הסכים ברוש בישיבה לחתום על הסכם קיבוצי, המעגן את חובת המעסיק לשלם את שכר העובד גם בעת ימי לחימה.

בתוך כך, במהלך הדיון, נטש בזעם את הישיבה תמיר עידאן, ראש המועצה האזורית שדות נגב, זאת בעקבות דבריו של ח"כ אבי ניסנקורן. קודם לכן, העלה עידאן את מה שכינה "המחדל", האוסר על הרשויות המקומיות בדרום לשלם לעובדיהן בימי מתיחות ביטחונית, בהם לא מוכרז מצב מיוחד בעורף, דבר המפלה אותם משאר עובדי המשק, הזכאים לפיצוי; התקנות הקיימות מחריגות את הרשויות המקומיות באופן מפורש, ובהיעדר מצב מיוחד בעורף חל איסור על רשות מקומית לשלם לעובדיה, הנעדרים מהעבודה בשל המצב הביטחוני. ראש מועצת שדות נגב פועל לשנות את התקנות, היוצרות מצב בלתי הוגן עבור עובדי הרשויות בנגב.

ח"כ ניסקורן, שנכח בדיון, אמר בתגובה, שהרשויות אשמות במצב, ושמי שלא ישלם יטופל. ראש המועצה זעם וטען, שחבל שיש חברי ועדה שמנותקים ולא באמת רואים את המצוקה של ראשי הרשויות באזור. בטרם עזב, כאמור, בזעם את הישיבה, הדגיש עידאן: "ההתנהלות כאן והניסיון להאשים את הרשויות זו חוצפה. ראוי שחברי הוועדה יכירו את העובדות והמציאות, לפני שהם מגיעים לדיונים בה. מדוע אחרי כל סבב אנחנו נדרשים להגיע לכנסת ו'להסביר', כדי לבקש שהמדינה תעשה דברים, במקום שהמדינה תגיע אלינו, תבין את הצרכים, ותיתן פיתרונות אפקטיביים לבעלי העסקים ולתושבים".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה