חדשות

אישה למופת מאב"ג

חדשות22 באפריל 2019    3 דקות
0

אות אנשי מופת שעיצבו את העבודה הסוציאלית ומדינת הרווחה בישראל, ניתן לפרופ' מיכל קרומר-נבו מהמחלקה לעבודה סוציאלית ע"ש שפיצר

אישה למופת מאב"ג
חוקרת ואקטיביסטית. פרופ' קרומר-נבו והשר כץ | צילום: יח"צ

אות הוקרה לאנשי ונשות מופת, שעיצבו את העובדה הסוציאלית ואת מדינת הרווחה בישראל, הוענק באחרונה, לפרופ' מיכל קרומר-נבו מהמחלקה לעבודה סוציאלית ע"ש שפיצר באוניברסיטת בן גוריון. ל"שבע" נמסר, שהאות ניתן לה בידי שר הרווחה, חיים כץ על "הובלת שינוי רחב היקף בעבודה של שירותי הרווחה בישראל עם אנשים, החיים בעוני". האותות חולקו במסגרת אירוע חגיגי ב"בנייני האומה" בירושלים, שהעלה על נס 70 שנות עבודה סוציאלית בישראל. פרופ' קרומר-נבו נבחרה באמצעות ועדה ייחודית, שהוקמה לצורך הנושא, בשילוב הצבעה מקוונת של הקהילה המקצועית ב"קהילות הידע של העובדים במערך שירותי הרווחה בישראל".

בנימוקי הוועדה נכתב, של"קרומר-נבו יש השפעה אדירה על פיתוח הפרדיגמה של פרקטיקה מודעת עוני, והיא מקדמת שינויים במדיניות הרווחה. היא פועלת במסירות ובעקביות להטמעת עבודה מודעת עוני במחלקות לשירותים חברתיים. במהלך כל העשורים האחרונים, פרופ' קרומר-נבו כתבה ופרסמה מאמרים וספרים בנושא, והעמידה דור של חוקרים, העוסקים בעבודה סוציאלית ביקורתית עם אנשים החיים בעוני. בשנים האחרונות, היא משקיעה מאמצים רבים כדי להכשיר, להוביל, ולפתח פרקטיקה מודעת עוני במחלקות לשירותים חברתיים. עבודתה זו זוכה לתהודה רבה גם בעולם".

קרומר-נבו, פרופ' מן המניין במחלקה לעבודה סוציאלית, היא חוקרת ואקטיביסטית, העוסקת בפיתוח וקידום של מחקר, מדיניות ופרקטיקה עם ולמען אנשים, החיים בעוני. היא למדה עבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית בירושלים, וכתבה את עבודות המאסטר והדוקטורט שלה בהנחיית פרופ' יונה רוזנפלד. אנשים החיים בעוני הם פרויקט חייה, והם אלו העומדים במוקד של מחקר עומק בן 2 עשורים ומהפכה שקטה, המתחוללת בשנים האחרונות, במחלקות לשירותים חברתיים ברחבי הארץ, בהובלתה.

"העובדים הסוציאליים נמצאים בחזית החברתית של ישראל, משפיעים ומעצבים את חוסנה ורווחתה של המדינה", אמר ד"ר אביגדור קפלן, מנכ"ל משרד הרווחה, על מקבלי האותות. "כל העוסקים במלאכה עושים זאת מתוך קשיים מרובים, ולעתים אף ללא תגמול ראוי, אך קשיים אלו אינם עוצרים בעדם מלהמשיך להעניק את השירות הטוב ביותר לכל הפונים לבקשת עזרה".

הפרדיגמה של עבודה סוציאלית מודעת עוני היא גישה כוללנית, המשלבת תיאוריה ופרקטיקה בשדה המקצועי של העבודה הסוציאלית. פרדיגמה זו רואה בעוני הפרה של זכויות אדם, ומציבה במרכז את מאבקם של אנשים בעוני, את הידע של אנשים בעוני ואת הסולידריות בין עובדים סוציאליים למשתמשי השירות שלהם. הגישה, שפיתחה פרופ' קרומר-נבו, אומצה בידי משרד הרווחה כמודל מוביל לפעילות עובד סוציאלי עם משפחה. היא מיושמת כיום, בתוכניות שונות, הפועלות ביותר מ-100 מחלקות לשירותים חברתיים ברחבי הארץ, קרוב למחצית מהמחלקות במדינה, במסגרת 5 תוכניות שונות, בהן מטופלים יותר מ-5,000 משפחות, כולל עם ילדים בסיכון.

קרומר-נבו משמשת כיועצת אקדמית בכירה למשרד הרווחה בתהליך ההטמעה של התוכניות, במדיניות ובפרקטיקה של המשרד. מחקרי הערכת התוכניות מעידים על הצלחות ניכרות במידת שביעות הרצון של הפונים מהטיפול הסוציאלי, מניעת הוצאת ילדים מהבית, שיפור ברמת ההכנסות המשפחתיות ועוד. במהלך השנים, נעה עבודתה של פרופ' קרומר-נבו ומגשרת בין עיסוק ופיתוח של עבודה סוציאלית פרטנית עם משפחות בעוני, תוך כדי שיתופי פעולה אמיצים עם מחלקות לשירותים חברתיים, למעורבות פעילה במהלכי מדיניות, כחברה בוועדת אלאלוף למאבק בעוני, כפעילה בפורום למאבק בעוני וכיועצת אקדמית בכירה למשרד הרווחה.

בנוסף, קיבלה באחרונה, קרומר-נבו אות מפעל חיים מאת "אספנט ישראל", האיגוד הישראלי לרווחה חברתית. האות ניתן לה במהלך כנס "אספנט", המארח מדי שנה, חוקרים בעלי שם בתחום מדיניות חברתית, מתוך רצון לפתח וליצור שותפויות למחקר ולפעולה. האיגוד עוסק בקידום המחקר במדיניות חברתית בישראל, ומהווה התאגדות של חוקרים, קובעי מדיניות ושל אחרים, העוסקים בפועל בעיצוב ויישום מדיניות חברתית. הוא מסונף פורמלית לארגון "אספנט" האירופי (The European Network for Social Policy Analysis).

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה