חדשות

הנדסה משנה חברה

חדשות28 ביוני 2018    4 דקות
0

יד ביונית במדפסת תלת מימד, אפליקציית נגישות לבעלי מוגבלויות ופיתוחים מצילי חיים לילדים הם חלק מפרויקטים הנדסיים חברתיים, שהוצגו בכנס "מהנדסים חברה" ב-SCE

הנדסה משנה חברה
פיתרון זול. היד הביונית | צילום: המכללה להנדסה ע"ש סמי שמעון

משנים את החברה באמצעות ההנדסה: כנס "מהנדסים חברה" ב- SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון נערך, באחרונה, זו השנה השלישית, במטרה לחבר בין עולם ההנדסה לעולם החברה, ולהציג פיתוחים הנדסיים בעלי השפעה חברתית. ל"שבע" נמסר, שעשרות סטודנטים שנה ד' הציגו, במהלך האירוע, את פרויקטי הגמר שלהם, שנועדו להביא למציאת פיתרונות לאנשים בעלי צרכים חברתיים שונים, לשנות אורחות חיים, ולקדם תהליכים לשינוי חברתי.

מנהל לקוחות אסטרטגיים של חברת mobileye רועי שטאנג, ומנהלת התוכנית החברתית בארגון הבוגרים של יחידת 8200 נטע לי-מאירי, היו בין התעשיינים והיזמים, שלקחו חלק בכנס, וסיפרו על מהפכות טכנולוגיות, חדשנות ומיזמים הנדסיים חברתיים, המשמשים מודל להשראה.

בין הפרויקטים, שהציגו באירוע, בלט "היד הביונית" של הסטודנטים להנדסת מכונות בוריס טרואין ויבגני שפולנסקי, שהראו יד ביונית שהודפסה במדפסת תלת מימד, נשלטת בידי חיישני גלי מוח וחיישני שרירים, וניתנת להתקנה ולשימוש ללא צורך בהליך רפואי מסובך. את הפרויקט יצרו הסטודנטים בעזרת סרן זיו שילון, קצין צה"ל לשעבר, שאיבד את ידו במהלך פעילות צבאית בדרום רצועת עזה, וליווה אותם בתהליך החשיבה והעשייה של הפרויקט.

השניים סיפרו: "היד הביונית שייצרנו מגיעה בגדלים שונים, ומפני שהיד בנויה מתלת מימד, הצלחנו להוזיל עלויות, ואף להתאים את היד לסוגים שונים של קטיעה. בנינו את הטכנולוגיה של השבב בשיטת open source, וכך ניתן להתקין אותו על ידיים ביוניות שונות. הידיים הביוניות הקיימות כיום בשוק, עולות בין 20 ל-60 אלף שקלים. היה לנו חשוב לייצר את היד בעלות של עד 1,000 דולר, כדי שתהיה נגישה לכל אוכלוסיית קטועי הידיים. זיו ליווה אותנו בפרויקט, ונתן לנו דגשים חשובים, כמי שמכיר את הבעיות, עימן מתמודדים קטועי גפיים. בעזרתו, הצלחנו להבין את המשימה שלנו טוב יותר".

מהנדסי העתיד. הכנס בסמי שמעון | צילום: המכללה להנדסה ע"ש סמי שמעון

בנוסף, התקיימה תחרות בין שלושת הצוותים, שעלו לגמר בתחרות האקתון "הנדסה מצילת חיים", שנערכה בקמפוס המכללה באשדוד בחודש שעבר, בשיתוף ארגון "בטרם", ונועדה  למצוא פיתרונות יצירתיים וחדשניים לסוגיות בטיחות של ילדים ונוער. הצוות שזכה במקום הראשון בהצבעת משתתפי הכנס (ובפרס כספי של 10,000 שקלים) הוא צוות "טרם מהנדסים", בו חברים סיון אפטבי (סטודנטית להנדסת מכונות בקמפוס אשדוד) גל דהן (סטודנט להנדסת בניין באשדוד ובעלה של סיון…) ומור דפנה מהמחלקה להנדסת מכונות בקמפוס באר שבע, שפיתחו את המערכת "MAGEN", המבוססת על חיישני מרחק ובקר חשמלי, ומסוגלת לזהות ולהתריע על מעבר של ילדים לאזורים מסוכנים על בסיס מגבלת גובה מוגדר. המערכת מתריעה באמצעות אזעקה ואורות, במטרה למנוע יציאה למרפסת הבית, גינה בה יש בריכה, מעבר לחדר עם מוצרים מסוכנים וכו'.

נשיא SCE, פרופ' יהודה חדד, אמר בנאומו: "אוכלוסיית העולם הולכת וגדלה משנה לשנה, ואיתה עולות גם הדרישות. אנו כמהנדסים, חייבים להתאים עצמנו לעולם המשתנה. כחלק מערכי המכללה להוציא מהנדסים לעולם טוב יותר, אנחנו יכולים לראות כאן פרויקטים, שיכולים לתרום לאנושות, ולהכין את העולם לעתיד. בשבוע האחרון, עסקנו במכללה בנושא החיבור בין טכנולוגיה, חברה והנדסה. אני פונה לסטודנטים הצעירים שלנו, ואומר: בואו תראו לאן אפשר להגיע, ומה אפשר ליצור. אני בטוח, שהפרויקט המהפכני ביותר שיתרום לחברה ייצא מפה, SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון".

דיקן הסטודנטים ויוזם הכנס, משה קרוצ'י, התייחס בדבריו לחשיבות ההנדסה עבור האנושות, והיכולת של כלים הנדסיים וחידושים טכנולוגיים לשפר אורחות חיים, ולהשפיע על תהליכים לשינוי חברתי: "הסטודנטים הם אנשים צעירים, מוכשרים ובעלי חשיבה יצירתית. הם מצויים בשלב משמעותי של למידה ועיצוב אישי. כמוסד מוביל במחקר, בהוראה וביזמות, אנו רואים חשיבות אדירה בעיצוב הבוגר שלנו ככזה, שיודע לשלב בין היכולות ההנדסיות לכישורים ולרגישות החברתית. אנחנו מאמינים, שהמהנדס של העתיד הוא יזם טכנולוגי חברתי, היודע לשלב בין עולמות ההיי-טק לבין החברה. באמצעות הבוגרים שלנו, שיוצאים מפה לעולם היזמות והטכנולוגיה, נצליח לייצר תהליכים משמעותיים לשינוי חברתי".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה