בריאות

מקפחים ילדים אוטיסטים בנגב

בריאות12 בינואר 2018    2 דקות
0

בדיון בכנסת התברר עומק המחסור במטפלים פרא רפואיים בדרום: 101, לעומת 703 בצפון ו-1,238 במרכז...

מקפחים ילדים אוטיסטים בנגב
מאיר כהן | צילום: יח"צ יש עתיד

בדיון ראשון של ועדת המשנה לעניין שירותי בריאות בדרום, בראשות ח"כ מאיר כהן ("יש עתיד") של ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, שעסק במחסור במטפלים פרא רפואיים בדרום, הוצגו נתונים של עמותת "חברים בנגב" (הורים לילדים עם אוטיזם בנגב), לפיהם מספר הספקים למקצועות פרא רפואיים בקופת החולים "שירותי בריאות כללית" (בה מבוטחים 68 אחוזים מתושבי הנגב) הוא 101 בדרום, לעומת 703 בצפון ו-1,238 במרכז. מהוועדה נמסר, שבאף אחד מהמוסדות להשכלה גבוהה בדרום אין לימודי טיפול באמנות, הבעה ויצירה, מוזיקה, תנועה, רכיבה טיפולית ועוד, ורק במוסד אחד בנגב (אוניברסיטת בן גוריון) נלמד טיפול פסיכולוגי לילד ונוער.

ח"כ כהן אמר בישיבה: "מאז שעליתי לארץ בשנות ה-60, אני שומע על פערי בריאות בדרום. אנשים באזור מתים, כי אין רופאים. תלמידים עם צרכים מיוחדים מחכים שנה ויותר, כדי לקבל תור לטיפול. עלינו לזכור, שתושבי הנגב משלמים ביטוח בריאות מלא, לא פחות מתל אביב. מאילת ועד קריית גת, יש רק 11 משרות של קלינאי תקשורת". כהן פנה לנציגי משרד הבריאות ושאל: "מדוע אינכם לוחצים בנושא? יש תחושה, שאתם מקלים ראש".

מנהלת המחלקה להתפתחות הילד במשרד, ד"ר הדר ירדני, הגיבה: "זה לא נכון; יש לנו תוכניות רבות ודיונים קבועים בעניין התפתחות הילד". מנהלת המחלקה לאוטיזם באותו משרד, ד"ר בלה בן גרשון הוסיפה: "אנחנו מתאמצים ללא הרף, ומבקשים את עזרת הוועדה". ח"כ כהן המשיך: "משרד הבריאות מבקש מאיתנו סעד? זה צריך להיות ההיפך; אתם הרגולטור. אתם יודעים לעשות מהפיכות, ולא רק 'שולחנות עגולים'". ח"כ קארין אלהרר ("יש עתיד"): "מספיק להתגולל בוועדות ובדיונים; זה לא סובל דיחוי".

יפעת, אם לתלמיד עם צרכים מיוחדים, ציינה: "הילדים לא מקבלים את שעות הטיפול, להן הם זכאים". ח"כ מיכל בירן ("המחנה הציוני"): "המדינה מסמנת רף עליון, אליו יוכלו ילדים להגיע; זה לא מוסרי". ח"כ דב חנין ("הרשימה המשותפת"): "הנגב הוא עדיין סוג של חצר אחורית. יש פתרונות על השולחן, וזה מרתיח אותי". מפקחת לחינוך מיוחד במחוז דרום במשרד החינוך, נורית אליעזרי, הדגישה: "אנו לא מצליחים לאייש שליש מהתקנים המקצועיים בגנים ובבתי ספר לחינוך מיוחד". כהן הבטיח לפנות בנושא למנכ"ל המשרד, במטרה לאייש את התקנים: "יש תקציב לכך".

ולסיום, רכזת תחום התפתחות הילד במחוז דרום ב"שירותי בריאות כללית", רווית מורד, סיפרה שהתורים לקלינאי תקשורת בדימונה אורכים כשנה, ובבאר שבע ממתינים שמונה חודשים. ח"כ כהן השיב, שעל קופות החולים לשלם יותר לאנשי המקצוע: "משרד הבריאות יכול לפתור זאת באמצעות מענקים בכ-12 מיליון שקלים בלבד".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה