בריאות

ניתוח מוח ללא הרדמה

בריאות9 ביולי 2019    2 דקות
0

צוות רב מקצועי של החטיבה לרפואת המוח בבית החולים "סורוקה" היה שותף בהכנת ובביצוע ניתוח מורכב וייחודי זה במהנדס באר שבעי צעיר

ניתוח מוח ללא הרדמה
המנותח היה ער. מימין לשמאל, ד"ר שלו, ד"ר מלמד, כרמל, פרופ' אלכס זלוטניק (מנהל חטיבת ההרדמה ב"סורוקה"), ד"ר עזריאל וד"ר דון גל (מרדים בחטיבה להרדמה) | צילום: רחל דוד "סורוקה"

ארז כרמל, מהנדס באר שבעי בן 29, עבר באחרונה בבית החולים "סורוקה" ניתוח מוח בעירות מלאה, כלומר ללא הרדמה. ל"שבע" נמסר, שכרמל אובחן לראשונה עם גידול מוחי, לאחר שהחל לסבול מפרכוסים (של מחלת האפילפסיה). עקב צמיחה הדרגתית של הגידול, המליץ הצוות הרפואי לבצע ניתוח לכריתתו. הגידול היה ממוקם בצד שמאל של המוח, בסמיכות למרכזי השפה העיקריים, ולכן הוחלט לעשות את הניתוח בעירות מלאה.

את הניתוח ביצע ד"ר עמית עזריאל (נוירו-כירורג מומחה שצבר ידע וניסיון רב בניתוחים מסוג זה במהלך השתלמות באוסטרליה). היו שותפים לו צוות הרדמה ייעודי בראשותו של פרופ' אלכס זלוטניק (מנהל חטיבת ההרדמה ב"סורוקה" ומומחה להרדמה בניתוחים נוירו-כירורגיים), ד"ר הדר שלו (פסיכיאטר בכיר בבית החולים) וצוותי סיעוד ואלקטרו-פיזיולוגיה.

לפני ביצוע הניתוח, עבר כרמל הערכה מקיפה בבדיקות דימות ונוירו-פסיכולוגיה, והתוצאות סייעו רבות בתכנון ובהיערכות להליך הרפואי. נוכחות של צוות רב מקצועי אפשרה לערוך מעקב צמוד אחר תפקודי המוח החשובים של המנותח במהלך הפרוצדורה. בניתוח נעשה גם שימוש בחומרי הרדמה מקומית, במטרה למנוע מכרמל תחושת כאב או אי נוחות. הודות לשיתוף הפעולה המלא שלו, עבר הניתוח בהצלחה, ונמנעה פגיעה מוחית תפקודית. כעבור כמה ימים, שוחרר המנותח לביתו.

ד"ר עמית עזריאל (רופא  בכיר במחלקה לנוירו-כירורגיה ב"סורוקה": "במהלך הניתוח בעירות, ביצענו מבחני שפה למנותח, כדי לוודא שאין פגיעה ביכולת השיחה, ולבחון אספקטים של השפה, הכוללים דיבור, הבנה ושיום (היכולת לתת שם). לשם כך, ביקשנו ממנו לבצע מטלות, כמו לספור, למנות את חודשי השנה ואת ימי השבוע, ולזהות מה מוצג בתמונות שהראינו לו. ביצוע ניתוחים אלו מחייב שיתוף פעולה רב מקצועי איכותי מצד גורמים רבים ממחלקות שונות בבית החולים, כפי שבא לידי בניתוח של ארז. נמשיך לפעול למען חיזוק המערך ופיתוחו לטובת כלל מטופלינו בעתיד".

ד"ר ישראל מלמד (מנהל המחלקה הנוירו-כירורגית בחטיבה לרפואת המוח ב"סורוקה": "ניתוחים בעירות מלאה לכריתת גידולים במוח מבוצעים, במטרה להישמר ולמנוע בעת הסרת הגידולים פגיעה באזורי המוח ההכרחיים לתפקוד שכלי ומוטורי, וכדי לשמור על כל התפקודים הקריטיים של המוח. תוך כדי הוצאת הגידול, מבוצעות בדיקות מקיפות לבדיקת התפקודים המוחיים, כגון ראייה, שפה, ותפקודים מוטוריים ופסיכולוגיים".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה