בריאות

מנהלים את השפעת ב"סורוקה"

בריאות23 באפריל 2019    2 דקות
0

זו השנה ה-2, בה פרויקט התערבות ייחודי של בית החולים לגילוי מוקדם של המחלה, הביא לניהול יעיל יותר של המשאבים

מנהלים את השפעת ב"סורוקה"
"שחרור מוקדם יותר". ד"ר ליאור נשר | צילום: רחל דוד, "סורוקה"

תפוסת המיטות במחלקות הפנימיות שבבית החולים "סורוקה" לא עברה, בחורף הנוכחי את 100 האחוזים, זאת לעומת תפוסת מיטות ממוצעת במחלקות פנימיות של 110 אחוזים בבתי החולים במדינה.

ל"שבע" נמסר, שבשנה ה-2 ברציפות, הצליחו בבית החולים, באמצעות פרויקט התערבות ייחודי לגילוי מוקדם של מחלת השפעת, לנהל באופן יעיל יותר את המשאבים, למרות התפוסות הגבוהות במהלך החורף. במסגרת הפרויקט, נלקחת בדיקה של משטח מהאף למטופלים המתאימים עוד בזמן שהותם במיון. הבדיקה מבוצעת באמצעות מכשור ייעודי (שהוצב לראשונה ב"סורוקה", לרשות הצוות המטפל בזמינות ובמהירות, 7 ימים בשבוע), ובהתאם מתקבלת תשובה מהירה בתוך כשעה לפי תוצאות הבדיקה. ואז, מעניק הצוות הרפואי טיפול, ובמידת הצורך מבודד את החולה ממאושפזים אחרים, למניעת הדבקה.

יתרונות הבדיקה הם צמצום משמעותי של כ-90 אחוזים במספר מקרי ההדבקה בשפעת אצל חולים המאושפזים מסיבות אחרות במחלקות הפנימיות (בהשוואה לתקופה שלפני תחילת הפרויקט), קיצור משך האשפוז של חולים ביממה בממוצע ושחרור מוקדם של חולים שמצבם מאפשר זאת, ניהול מושכל במתן אנטיביוטיקה (לאור פרק הזמן הקצר עד לתוצאות הבדיקה, ניתן להמתין עם מתן אנטיביוטיקה, ולתת אותה רק למטופלים, שאכן זקוקים לה, דבר שגרם לירידה של כ-25 אחוזים בכמות האנטיביוטיקה שניתנה לחולים שלא לצורך).

תקופת החורף מאופיינת בעלייה בתחלואה בכלל ובתחלואת דרכי הנשימה והשפעת בפרט. שפעת היא מחלה נשימתית, מדבקת, הנגרמת בידי קבוצה של נגיפים. שפעת יכולה להתבטא בדרגות חומרה שונות, ועלולה לגרום לסיבוכים קשים, בעיקר לאוכלוסיות בסיכון. בתקופה זו של חורף, ניכרת עלייה משמעותית במספר הפונים לשירותי הבריאות, עקב תסמיני חום, שיעול וקוצר נשימה. כמדי שנה, נערכים ב"סורוקה" מתכוננים לאפשרות של תחלואה משמעותית בשפעת בתקופת החורף. ואכן, למרות שגם בבית החולים "סורוקה" נרשם השנה עומס במחלקות הפנימיות, בזכות הפרויקט המדובר, העומס היה קטן יותר לעומת בתי חולים אחרים.

ד"ר ליאור נשר, מומחה במחלות זיהומיות ב"סורוקה": "השנה, תחלואת השפעת 'התעכבה', והגיעה מאוחר יותר. היו מקרים רבים יותר של נגיף שפעת מסוג A ושל RSV, המתאפיינים במחלה קשה וממושכת יותר. מועד ביצוע הבדיקה כבר במיון מקצר ומפשט את תהליך הבירור, ומאפשר מתן טיפול יעיל יותר והתמודדות יעילה של מערכת הבריאות עם תקופת החורף העמוסה. גם השנה, תרם הפרויקט משמעותית, והביא לשחרור מוקדם יותר של מטופלים מתאימים ולצמצום הדבקה של כ-90 אחוזים אצל חולים, המאושפזים מסיבות אחרות, והפחית את העומס במחלקות הפנימיות".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה