בריאות

"סורוקה": ניצלו חיי יולדת, שלקתה בתסחיף מי שפיר

בריאות16 באפריל 2019    2 דקות
0

הצעירה בשבוע ה-35 להריונה הובהלה לניתוח קיסרי דחוף, לאחר 4 ניתוחים קיסריים בעבר

"סורוקה": ניצלו חיי יולדת, שלקתה בתסחיף מי שפיר
טיפול חדשני. היולדת וחלק ממציליה | צילום: דוברות "סורוקה"

צוות רב מקצועי מבית החולים "סורוקה" הציל, באחרונה, את חייה של יולדת, שלקתה בתסחיף מי שפיר. ל"שבע" נמסר, שהיולדת הצעירה (בשנות ה-30 לחייה), הובהלה בשבוע ה-35 להריונה (לאחר 4 ניתוחים קיסריים קודמים שעברה בלידות קודמות וחשד לשלייה נעוצה), לניתוח קיסרי דחוף, עקב צירים תכופים. במהלך חילוץ הוולד, היא פיתחה קריסה נשימתית, ובהמשך בעיית קרישה נרחבת. באבחנה של תסחיף מי שפיר, נלחם הצוות על חייה, והציל אותה ואת תינוקה, באמצעות טיפול חדשני.

קודם לכן, אושפזה הצעירה להשגחה, בשל הרקע המיילדותי שלה. באולרא-סאונד, שבוצע לה בסמוך ללידה, עלה חשד לשליית פתח נעוצה. תוך כדי אשפוז, פיתחה הצעירה צירים, ובשל מצבה הובהלה, כאמור, מיד לניתוח קיסרי. את הניתוח ביצע צוות גינקולוגי בכיר, שכלל את ד"ר לאוניד זלוטניק וד"ר פולינה שוורצמן עם ד"ר דורית פז ממחלקת נשים ב' וכן מרדימים בכירים בראשות ד"ר תמרה רוסברוב, ד"ר מיכאל דובילט, ד"ר איגור גרוזמן וד"ר מחמוד אבועג'אג' וגם המטולוגים. לקראת סיום הניתוח ותוך כדי סגירת הרחם, התריעו המרדימים על קריסה נשימתית של היולדת. מאוחר יותר, הבחין הצוות בבעיית קרישה ודימום בלתי נשלט, אחד הסימנים לתסחיף מי שפיר.

פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' ב"סורוקה", מסביר: "תסחיף מי שפיר הוא אחת הסכנות הגדולות והקשות, האורבות ליולדות ולעוברים. זוהי תסמונת, שמתרחשת עקב חדירה של נוזל מי השפיר (המכיל חומרים שזרים לאם, שכן המקור שלהם הוא בעובר) לתוך מחזור הדם של האם. הדבר גורם לקריסת מערכות הגוף, כולל מערכת הדם לב ריאה, כפי שאירע במקרה זה".

תסחיף מי שפיר הוא אירוע נדיר, אך קטלני: כיום, הוא הורג קרוב ל-50 אחוזים מהיולדות הלוקות בו וכ-30 אחוזים מהיילודים. בין גורמי הסיכון לתופעה, גיל (בעיקר יולדות מעל גיל 40), רעלת הריון, בעיות שונות בשליה והיסטוריה של לידות קשות.

במהלך הניתוח הקיסרי, טופלה היולדת בתמיסת אינטר-ליפידים, טיפול חדשני, שתפקידו לנטרל את התופעות הטרגיות של תסחיף מי שפיר, שנכנס לכלי הדם של היולדת, וגורם לחסימה במערכות הלב והריאה שלה. ברגע שהתמיסה מוכנסת, תפקידה הוא לספוח את מי השפיר, ולנקות גם את הפסולת שנכנסה לתאי הלב. תמיסת האינטר-ליפיד ניתנת לווריד מיד עם גילוי התופעה וכעירוי מתמשך, זאת כמובן בנוסף לאמצעי החייאה אחרים, במידת הצורך.

בסופו של דבר, חולץ העובר במצב תקין, והיולדת הועברה ליחידה לטיפול נמרץ כללי במצב קשה. לאחר שיפור במצבה, היא הובאה למחלקת יולדות ב', ושם נפגשה לראשונה עם תינוקה. בימים אלה, האם והתינוק חשים בטוב, והם צפויים להשתחרר לביתם בקרוב.

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה