בריאות

פיסול הפנים – מזרק או סכין???

בריאות30 באפריל 2018    7 דקות
0

ד"ר גיל זליגסון, מומחה בכירורגיה פלסטית, עם התשובות לשאלות שכולן רוצות לדעת...

פיסול הפנים – מזרק או סכין???
ד"ר זליגסון | צילום: פרטי

"הפנים שלנו הן כרטיס הביקור שלנו".

כולנו מכירים את תחושת המשיכה והעניין היוצרים בנו פנים אטרקטיביות ורעננות, לעומת חוסר העניין והאפטיות הנגרמות לנו מפנים בעלות מראה עייף, כעוס או נפול. כרטיס הביקור שלנו הוא זה שיכול לפתוח לנו דלתות והזדמנויות חדשות מחד או לגרום לנו לאבד אותן מאידך.

הזדקנות הפנים מערבת שני תהליכים: האחד – אובדן נפח והשני – צניחה. תמהיל שני תהליכים אלה משתנה מאדם לאדם. אובדן הנפח אופייני יותר לבעלי מבנה גוף רזה ובפרט ניתן לראותו בקרב אנשים העוסקים באופן אינטנסיבי בפעילות גופנית, כמו רצים למרחקים ארוכים. לעומת זאת, הצניחה אופיינית לבעלי מבנה גוף מלא או נשים שבצעירותן זכו ל"עצמות לחיים" גבוהות, ואילו בתהליך ההזדקנות המלאות האטרקטיבית הזו צנחה לה וגרמה למבנה פנים מרובע עם מראה ה"בולדוג" האופייני בצדי הפה(בהשאלה). הדוגמא הקלאסית לכך היא נשים נאות בצעירותן, בעלות מראה פנים "סלאבי" ההופכות בהזדקנותן ל"בבושקות".

ההחלטה הראשונה אותה עלי לקבל כמנתח פלסטי הינה: מזרק או סכין? – משמע האם הדרך המועדפת לטיפול הינה טיפולים אסתטיים כגון הזרקת חומרי מילוי או בוטוקס, או לחלופין האופציה הכירורגית, כלומר ניתוח מתיחת פנים וצוואר. החלטה זו תתבסס על הסיבה למראה הפנים המבוגר: אובדן נפח או צניחה וכמובן על רצונו של המטופל.

נתחיל את הדיון בקבוצת המטופלים המתאימה לטיפול הלא פולשני: במקרים בהם עיקר הבעיה היא אובדן נפח, יתבסס הטיפול על השבת הנפח וזאת באמצעות שימוש בחומרי מילוי. חומר המילוי הנפוץ ביותר כיום הינו החומצה ההיאלורונית. מדובר בחומר הקיים באופן טבעי בגופנו ומופק באופן סינטטי לצרכים אלה. שכיחות מקרי הרגישות לחומר, בשימוש בסוג חומר איכותי, קטנה ביותר. אמנם מדובר בחומר המתכלה לבסוף, כלומר הגוף מפרק אותו, אבל שימוש בחומרים קבועים בהם השתמשו בעבר כגון: סיליקון או ביואלקמיד, כרוך בשיעור סיבוכים משמעותי ולפיכך השימוש בהם הופסק.
חשוב לציין כי גם בקבוצת המטופלים בהם נבחר להשתמש באמצעים לא ניתוחיים ,כמו חומרי מילוי, קיימים אזורים בפנים המחייבים התערבות כירורגית. דוגמא לכך הם עודפי עור בעפעף העליון או בצוואר המצריכים ניתוח הרמת עפעפיים עליונים או מתיחת צוואר, בהתאמה.

עולם האסתטיקה הרפואית התקדם מספר צעדים קדימה בעשור האחרון. אם בתחילת העשור היינו עדיין "רודפים אחרי קמטים" ובהמשך התחלנו להבין כי השבת הנפח האובד לפנים משמעותית יותר, כיום אנו נמצאים כבר בשלב בו רופא מקצועי מסוגל אף לשנות את המסר שהפנים משדרות לנו.
מנסיוני ,פגשתי נשים רבות המגיעות לייעוץ ומציינות שקמט מסוים מאוד מפריע להן, לדוגמא הקמט בין הגבות או בצידי הפה. לרוב הן היחידות ששמות לב לקיומו. בתחילת דרכי כמנתח פלסטי הייתי ממלא במקרה כזה את הקמט כבקשת המטופלת ולא מעט פעמים, " למרבה הפלא" הייתה המטופלת שבה כעבור שבוע ומציינת שאף אחד לא שם לב לשינוי. כיום ברור לי שתפקידו של הרופא המקצועי הוא להכווין את המטופלים לדברים המשמעותיים יותר שיביאו למראה טוב יותר בעיני המתבונן בהם/בהן. תפקידו של הרופא הוא בראש ובראשונה לסלק מן הפנים מסרים שליליים הקיימים בהם, כגון: מראה פנים נפול ("הבולדוגים" בצידי הפה) , עייף (שקעים/"עיגולים" סביב העיניים), כעוס וכו'. בהמשך ניתן להתקדם לטיפול שיעצים מסרים חיוביים מהפנים כמו: מראה צעיר, אטרקטיבי וכדומה.

בדוגמא זו ניתן לשים לב להצערה הטבעית של מראה הפנים שהושגה על ידי מילוי אזור הלחיים, הרקות והשקעים סביב העיניים וזאת מבלי שהקמטים סביב אזור הפה טופלו כלל.

מקצועיותו של הרופא המטפל בשיפור מראה הפנים היא ביכולתו לגרום לפנים להראות טוב יותר, וזאת מבלי שהמתבונן בהן יוכל להבחין כי פנים אלו עברו טיפול מסוים. רופא מקצועי יוכל לגרום לכך שהפנים יראו טוב יותר הן בעת מנוחה והן בעת הפעלת שרירי ההבעה.
נשים רבות המגיעות למרפאתי חוששות מאוד משום שנתקלו בנשים שנראות "עשויות" , "מעוותות" או "נפוחות" כדבריהן. רק לאחר שהן צופות בתוצאות רבות של מטופלות בעלות תוצאה טבעית ומוצלחת ,מופג החשש ואנו מתקדמים לטיפול.
אמונתי, הבאה לידי ביטוי בהמלצותיי לפונים אלי ובטיפולים אותם אני מבצע, הינה כי עדיף להראות מבוגר וטבעי ללא טיפול כלל, מאשר להראות "עשוי"/ מעוות לאחר טיפול!!!

דוגמא נוספת למראה הטבעי אליו ניתן להגיע בשימוש נכון בחומרי מילוי ובוטוקס להצערת מראה הפנים: קבוצת הנשים השניה היא מטופלות בהן עיקר הבעיה היא צניחה.

במקרים בהם הצניחה משמעותית יותר, כפי שמוצג בתמונות למטה, הטיפול המומלץ הינו ניתוח מתיחת פנים וצוואר.

ביצוע איכותי ומקצועי של מתיחת פנים וצוואר יביא למראה פנים צעיר בכ-10 עד 20 שנים ממראהו טרם הניתוח. על התוצאה להראות טבעית ולא מראה "מתוח".
מתיחת הצוואר היא האמצעי היחיד שיכול להשיב לצוואר בעל מראה אלכסוני וצנוח את הזווית הצעירה והיפה שהייתה לו בעבר. מתיחת פנים מוצלחת היא הדרך הנכונה להשיב לפנים בעלות צניחה משמעותית את המראה הצעיר והנכסף. נסיונות "הרמת" פנים צנוחות ובעלות עודפי עור מרובים באמצעות חוטים והזרקת חומרי מילוי בכמות רבה, כפי שמבוצע פעמים רבות על-ידי רופאים חסרי מיומנות כירורגית, יגרמו למראה "המעוות" וה"נפוח" ממנו חוששים רבים מהמטופלים. מכאן החשיבות הרבה בפניה למנתח פלסטי, המחזיק בידיו את הכישורים לביצוע שני הטיפולים: הזרקות מחד וניתוח מתיחת פנים וצוואר מאידך.
במקרים בהם צניחת הפנים קלה עד בינונית ,ללא עודפי עור מרובים, ניתן להביא לתוצאה יפה ביותר תוך שימוש בחומרי מילוי ,מבלי להזדקק לסכין המנתחים.

 

לעיתים ניתן לשלב את 2 האמצעים, כפי שניתן לראות בדוגמא המובאת מטה, בה מולאו הלחיים באמצעות חומרי מילוי ובהמשך בוצע ניתוח למתיחת הצוואר והרמת עפעפיים עליונים.

שאלות נפוצות:

קיימים סוגים שונים של חומצות היאלורוניות – כיצד אדע שהחומר המוזרק לי הינו חומר איכותי?

אכן קיימים חומרי מילוי מסוגים שונים ובעלויות שונות. חומר איכותי יותר יוכל להחזיק מעמד זמן רב יותר ,יעניק אפקט "הרמה" משמעותי יותר והסיכון שיגרום לסיבוכים כגון, תגובה אלרגית / גרנולומות וכדומה הוא נמוך .
בחירת רופא מקצועי ובעל נסיון רב לביצוע ההזרקה היא המפתח לכך. רופא הגון, הרואה בראש ובראשונה את המטופלים והתוצאה הטבעית הרצויה, יבחר את החומר האיכותי ביותר . מעבר לכך חשובה לא פחות מקצועיותו של הרופא, שכן שימוש בחומר איכותי בידיים לא מקצועיות עלול לגרום לתוצאות הגרוטסקיות מהן אנו חוששים , לעומת תוצאה מעודנת וטבעית בידיים מקצועיות!

כיצד אדע לבחור רופא מקצועי ואיכותי?
כיוון שמדובר בפנים בחירת הרופא היא קריטית.
בניגוד למקצועות הרפואה האחרים, בהם קשה מאוד עד כדי בלתי אפשרי למטופל להעריך את יכולות הרופא /המנתח העומד בפניו, במקצוע הכירורגיה הפלסטית יכול המטופל להעריך את יכולותיו של הרופא באמצעות עיון בתוצאות מוצלחות ומרשימות של מקרים דומים בהם טיפל. אין צורך בידע קודם , אלא ביכולת שיפוטית ובבחינה קפדנית של תוצאות העבר: האם יש הרבה תוצאות מוצלחות? האם התוצאות מוצאות חן בעיני או נראות "עשויות"? מרבית הרופאים העוסקים בתחום האסתטיקה מחזיקים באתר אינטרנט בו ניתן לעיין ולבחון דוגמאות רבות של תוצאות קודמות .

במקרים של צניחה בינונית של הפנים, האם כדאי לבצע ניתוח או הזרקות?

במקרים כאלה אני מקבל את ההחלטה בשיתוף עם המטופל/ת, תוך התחשבות ביתרונות ובחסרונות של כל דרך טיפול.
לא מדובר בחישוב מתמטי בלבד מהסוג של" ניתוח יחזיק 10 שנים וחומר המילוי יחזיק שנתיים ולכן עדיף לי ניתוח", שכן אמנם ההצערה בניתוח משמעותית ומאריכת חיים יותר , אך יחד עם זאת בניתוח קיים סיכון משמעותי יותר של סיבוכים וכמובן לא נדע או נוכל "לתמחר" סיבוכים. בנוסף, לניתוח קיימת תקופת החלמה משמעותית יותר וגם לה השפעה. לפיכך ההחלטה בסופו של דבר היא סובייקטיבית ומשתנה מאחד לשני.

ד"ר גיל זליגסון
מומחה בכירורגיה פלסטית
www.dr-gil.co.il

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה