ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

"הקטר של בית"ר בבאר שבע נעצר"

ספורט5 במאי 2018    11 דקות
0

הסטירה של שלום אביטן, השלושער של אופיר חיים, הארטיקים של שמעון ביטון, הגאונות של לופא קדוש או שער ההישארות בליגה של לולו וייצמן? והיו גם רגעים פחות טובים. רגע לפני משחק על עונה מול בית"ר ירושלים, חזרנו לרגעים הדרמטיים

"הקטר של בית"ר בבאר שבע נעצר"

במוצאי שבת תצא הפועל באר שבע למשחק עונה נוסף, הפעם באצטדיון טדי בירושלים, כזה שבסופו יכולה האלופה להבטיח אליפות שלישית ברציפות.

אם תנצח, שלושה מחזורים לסיום העונה, באר שבע תוביל בשמונה נקודות הפרש על פני השנייה בטבלה, בית"ר ירושלים, כשגם הפרש השערים שלה, שווה כמו נקודה נוספת. במקרה כזה, יוכלו האדומים לפתוח את השמפניות, כבר במחזור לאחר מכן, בבית מול הקבוצה שלא נתנה פייט העונה לחניכיו של ברק בכר, מכבי תל אביב.

בשבת, זה יהיה המפגש ה-109 בין שתי הקבוצות בליגה, כשבשנים האחרונות בירת הנגב עוקפת את בירת המדינה בטור הניצחונות ולא מפסיקה לשפר אותו. במפגשי הליגה לזכותה של האלופה נרשמו 46 ניצחונות, מול 35 של בית"ר ו-27 תוצאות תיקו. נתון מעניין נוסף הוא, שלמעשה הפעם האחרונה בה בית"ר ירושלים ניצחה את האדומים מהנגב, הייתה לפני חמש שנים, ב-13 באפריל 2013, באצטדיון 'טדי', 1:0 משער של אבי ריקן. יתרה מכך, השחקן היחיד ששותף לאותו הפסד ועדיין בהפועל באר שבע, הוא אביתר אילוז, מנהל הקבוצה כיום.

מאז, 19 משחקים בין שתי הקבוצות בליגה, מהם 14 הסתיימו בניצחון של אלונה ברקת. אגב, גם רצף הכיבושים של בית"ר קשור להפועל באר שבע, שכן, הפעם האחרונה בה ירושלים לא כבשה, הייתה מול באר שבע, לפני כשנה (17.4.2017).

יחד עם זאת, אם נשפוט לפי ההיסטוריה, נגלה שכמו מכבי תל אביב, גם בית"ר הייתה שם ברגעים הגדולים של המועדון מבירת הנגב, ברובם לפחות. בחלקם, בית"ר תיזכר לרעה אצל אוהדי באר שבע הוותיקים, ברגעים אחרים – תענוג להיזכר.

בדיעבד, ואחרי שעברנו כמעט עונה שלמה, קצת הזוי לראות בצמרת הטבלה את שתי הקבוצות שידעו הכי הרבה פרשות שליליות העונה, פציעות ומה לא. ועדיין, שתיהן כאן, בית"ר עדיין יכולה לקחת דאבל, באר שבע הולכת על שושלת של תארים.

"שבע" עם המשחקים הגדולים מול בית"ר ירושלים, שגם אם באר שבע לא ניצחה בחלקם, הם עדיין סיפקו חוויות, זיכרונות ורגעים גדולים – לטוב ולרע. בשאיפה שגם הקרוב שבהם יכנס לרשימה הבאה.

הניצחון בימק"א

השנה היא שנת 1976, וכמו היום הפועל באר שבע האלופה בזמנו, נאבקה על התואר עם בית"ר ירושלים, שרצתה להצטרף לבאר שבע למועדון האלופות שלא מגוש דן. זה היה המחזור ה-21 של העונה ובאר שבע הגיעה להתמודדות באצטדיון ימק"א כשהיא מובילה בנקודה. מאיר ברד היה זה שהעלה את באר שבע ליתרון ראשון במשחק (בעזרת גבשושית בדשא), המחליף עובדיה צבי כבש את השני. "0:2 והמשחק נגמר", כפי שסיפר ברד ל"שבע".

מאיר ברד | צילום מתוך "40 שנות ספורט בנגב", אריה רפפורט

הסטירה של אביטן

בעונת 1983/84 שיחקה הפועל באר שבע מול בית"ר ירושלים והפסידה בביתה שב'וסרמיל' בתוצאה 2:0. משחק זה לא ייזכר כאחד הרגעים המכוננים של המועדון, אבל בכל זאת, היה בו אירוע שזכור לאוהדי האלופה עד היום. מלך השערים של הפועל באר שבע בכל הזמנים, שלום אביטן, העיר לשחקן מקבוצתו שלו, ויקטור אוחיון. האחרון הגיב, מה שלא מצא חן בעיני הסקורר המדופלם בעל הפה הגדול. "איך אתה מדבר?", אמר אביטן ושלח סטירה מצלצלת לפניו של אוחיון. לא הרבה אחרי כן, אוחיון פרש וחזר בתשובה, ויש שאומרים כי לא התאושש מהאירוע הזה.

 

אנחנו נשארים בליגה

בשנת 85' הפועל באר שבע אירחה את בית"ר ירושלים כשהיא חייבת לנצח כדי להישאר בליגה. באר שבע הגיעה למחזור האחרון של העונה ב'וסרמיל' כשהיא עושה את הבלתי יאומן ומשאירה לעצמה סיכוי להינצל מירידה. היה זה אחד המשחקים החשובים והמרגשים בהיסטוריה של המועדון. "זה היה מחזור אחרון, ובשביל להישאר בליגה, היינו חייבים לנצח, ושבית"ר תל אביב תפסיד", נזכר בראיון ל"שבע" לפני כשנתיים כוכב אותו המשחק, אלי 'לולו' וייצמן. "מתחיל המשחק ואלי אוחנה עושה 0:1 לזכות בית"ר, שגם הייתה תוצאת המחצית. אנחנו עולים לחדר ההלבשה ושומעים שבית"ר תל אביב בפיגור 0:2. אנחנו יודעים שאם אנחנו מנצחים, אז נשארנו".

וייצמן סיפר כי הוא זוכר "שעמדנו במנהרה ו'בכינו' לשחקנים של בית"ר שיתנו לנו, ולא עזר כלום. לאחר מכן הייתה קרן לטובתנו ושלמה אילוז 'נכנס' בשוער בית"ר יוסי מזרחי, ופירק את הברך שלו. יוסי יצא ונכנס השוער השני שלהם, אורי סוויסה. אני קיבלתי כדור ארוך, רצתי על הקו והגבהתי, דב רמלר עשה 1:1".

קרוב לשריקת הסיום, ויצמן קיבל כדור מחיים בן שאנן באמצע המגרש, והוציא החוצה לרמלר, שהגביה לתוך הרחבה, שלום אביטן הכניס עם הראש ואני מגיע מאחוריו ונוגח את שער הניצחון", מתאר ויצמן שמוסיף: "אני לא צריך לספר לכם מה הלך ביציעים. אנשים התעלפו והיו צמרמורות. פשוט חוויה. היינו קבוצה מעולה באותה שנה, אבל לא ניצחנו הרבה משחקים. המגרש שלנו היה מפוצץ, ואנחנו שומעים שבית"ר תל אביב כבר בפיגור של 3:0". מאמן החירום היה ג'קי דקל ז"ל, והכינוי שהתקבל לאחר המשחק היה "ג'קי מלך ישראל".

 

הארטיקים של צ'רלי

בעונת 1986/87 הייתה זו האליפות הראשונה בתולדות בית"ר ירושלים. הקבוצה והמנורה הפסידו רק בשני משחקים באותה עונה, אחד מהם להפועל באר שבע, ב'וסרמיל'. יחד עם זאת, מה שזוכרים מהמשחק ההוא זה הגול של שמעון ביטון, שחקן צעיר מהנוער שכבש את השער היחיד במשחק, או יותר נכון את אביו צ'רלי האגדי, שזרק ארטיקים לקהל מרוב שמחה שהבן הבקיע. האוהדים הניפו שלט ובו נכתב: "הקטר של בית"ר בבאר שבע נעצר".

שמעון ביטון. שיחק גם בבית"ר ירושלים | צילום ארכיון: EYOYA

משחק הבכורה של המנכ"ל

כשמנכ"ל המועדון כיום, אסי רחמים, אז שוער צעיר בן 17 וחצי בלבד, עלה למשחק הבכורה שלו, זה היה מול בית"ר ירושלים. "קיבלתי טלפון מהמאמן, אז ניסים בכר", תיאר רחמים בראיון ל"שבע". אבי ליברמן שהיה השוער הראשון נפצע, יהודה אלוש שהיה השוער השני נפל מסוס, והיה פצוע גם כן. "בישרו לי, שאני הולך לשחק מול בית"ר ירושלים", נזכר רחמים. "חשבתי בהתחלה, שזאת מתיחה. בזמנו, לא היו פלאפונים, אתה ילד בקבוצת הנוער ומתקשרים אליך הביתה ואומרים שאתה משחק מול בית"ר.

שמעון ביטון הבקיע לבוני גינצבורג בדקה השישית ואז התחיל מכבש על השער שלי. הבלמים אפרים דוידי ושלמה אילוז, שמרו עליי בחירוף נפש. היה משחק גדול, עמדנו בלחץ הזה עד סוף המשחק, התוצאה נשארה 0:1, וזכיתי בהכרה". זה היה במשחק חוץ בבלומפילד. באחת העצירות שלו במשחק, הילד מרחוב בני אור שכב על הדשא לאחר שהשאיר את מלמיליאן מתוסכל בפעם המי יודע כמה, התקרב אליו הקשר, ולחש באוזנו: "ילד, אתה עוד תהיה שוער גדול". באותה עונה, 1988/89, חזר רחמים לשחק בקבוצת הנוער ולקח עימה אליפות. האחרונה שלהם מאז ועד היום.

חלוקה בתארים

שנת 97 הייתה השנה של שני המועדונים, בית"ר רצה חזק בליגה וסיימה עם אליפות, הפועל באר שבע זכתה בגביע. בתוך כך, ישנו בכל זאת משחק ליגה אחד שבשני המועדונים זוכרים במיוחד מהעונה הזו, במיוחד השוער אבי פרץ והקשר אורן סגרון, נהגו של ראש העירייה, רוביק דנילוביץ' כיום.

היה זה המחזור ה-18 וכשנראה היה שבית"ר תטייל לאליפות, באר שבע הגיעה לטדי עם המאמן אלי גוטמן והראתה שמוקדם עדיין לחגוג. ללא הקפטן סתיו אלימלך והכוכב ג'ובאני רוסו, הפועל "מחסני הרכבת" באר שבע התגוננה ברוב שלבי המשחק, אך הצליחה לעלות ליתרון בדקה ה-81 כשדודו חפר מצא את אורן סגרון שכבש. השוער אבי פרץ, שהחליף במהלך באותה עונה את שאול סמדג'ה הפצוע, קיבל אז ציון 9 בחלק מהעיתונים בזכות משחקו המרשים, כשמנע אין ספור מצבי הבקעה.

 

עונת התבוסות

קופצים למחזור 21 בעונת 98: האיטלקי של באר שבע, מרקו דיקוסטנצו, מעלה את המארחת ליתרון 0:1 ב'וסרמיל', כבר בפתיחה. שוער בית"ר, איציק קורנפיין נפצע ובמקומו נכנס השוער השלישי באותם ימים של בית"ר, משה גריף. דודו חפר הספיק לקבוע 0:2, יוסי אבוקסיס קיבל כרטיס אדום וכך נגמרה המחצית. במחצית השנייה, ניר סביליה, סטפן שאלואי, אישטוואן המאר, אישטוואן פישנט ושער עצמי קבעו 5:2 גדול לקבוצה מהבירה.

 

באותה עונה אגב, יצאה באר שבע למשחק חוץ וקיבלה רביעייה משאלוי, שער מאבוקסיס ועוד אחד מסביליה, כשסרגיי גוסייב ויוסי בניון רק מצמקים: 2:7 לבית"ר בעונת הירידה של באר שבע – עונת הדמעות של בניון. אגב, היה 0:0 במחצית.

 

"גאון לופא קדוש" ז"ל

אמנם אנחנו מתמקדים במשחקי הליגה, אך את המשחק בסיבוב ח' של גביע המדינה בשנת 2001 לא יכולנו להשאיר מחוץ לרשימה. קרוב ל-15 אלף צופים ב"וסרמיל" ראו את בית"ר ירושלים עולה ליתרון מהיר (12) של אלון מזרחי. שוויון לפני המחצית של אופיר חיים (43) ושוב יתרון של יוסי אבוקסיס בדקה ה-83. באר שבע שהייתה טובה יותר במשחק, לא נלחצה ובתוספת הזמן (94) אופיר חיים שוב השווה, הפעם בפנדל. בתוך הארכה, המגן השמאלי הקרואטי של באר שבע, אנדראה בלאיץ' נפצע. וכשלמאמן קדוש ז"ל לא נותרו עוד חילופים, הוא שלח את המגן להתקפה. בדקה ה-119, היה זה בלאיץ' שנגח את שער הניצחון. הקרואטי חגג את השער כאילו לא נפצע מעולם. באר שבע הייתה אז בליגה הלאומית, בית"ר בליגת העל.

 

לופא קדוש ז"ל. גאון כדורגל | צילום: ארכיון "שבע"

 

היו חיים אחרי ברדה

עונת 2002/03, אליניב ברדה נמכר למכבי חיפה בגלל קשיים כלכליים. אותו לופא קדוש עומד עדיין על הקווים, אך רק שבוע קודם לכן אוהדים השליכו ביצים לכיוונו בעקבות עזיבתו של החלוץ הצעיר, ואף אחד לא ציפה שהמשחק ב'טדי' ייגמר איך שהוא נגמר. מאור מליקסון שיחק אז בבית"ר. דקה 35: איציק זוהר מעלה את המארחים ל-0:1 בפנדל, אך במחצית השנייה בית"ר חוטפת רביעייה אדומה על הראש. שלושער של חיים ועוד אחד של רמיק יז'רסקי קבעו 1:4 גדול לבאר שבע.

 

אופיר חיים | צילום: ארכיון "שבע"

 

ברוכיאן מחצי מגרש

שתי עונות לאחר מכן, באר שבע הגיעה ל'טדי' והובסה באותה תוצאה בדיוק, 1:4. ליאור אסולין, לפני ששיחק בבאר שבע, כבש אז צמד לזכות בית"ר, אבי נימני הוסיף עוד אחד, אבל מה שנזכור מהמשחק הזה הוא את השער של אבירם ברוכיאן מחצי מגרש לרשת של מורדי שוורץ. גם ברוכיאן עבר בהפועל באר שבע במהלך הקריירה שלו. אגב, רוברט ניצה הרומני כבש לזכות באר שבע. אלי גוטמן התפטר מייד לאחר המשחק ותוך זמן קצר חתם בקבוצה בקפריסין. בסוף העונה האדומים ירדו ליגה.

 

בונוס סובייקטיבי

היו עוד הרבה משחקים לפנתיאון, כמו המשחק הראשון בין הקבוצות שנערך במחזור ה-11 של עונת 1959/60, אז ליגה א', ליגת המשנה בישראל. המשחק הסתיים ב-0:0 אם תהיתם. ניצחון הליגה הגדול ביותר של באר שבע על בית"ר היה בעונת 1973/74, עונת האליפות הראשונה, 0:5. והיו גם הניצחון 0:4 במאי 2015, כשדובב גבאי לא חגג ורועי גורדנה השחיל לחיבורים, המשחק האחרון של הקבוצה ב'וסרמיל'. היו גם "המשחקים של ניב זריהן" העונה ובעונה שעברה, משחק ההישארות של גבאי לפני כמה שנים (אודות להורדת נקודות למכבי פתח תקווה). היה גם ה-1:5 של בית"ר על באר שבע ב-2010/2011, ה-2:2 העונה בדקה ה-90, או ה-0:2 בעונה שעברה שהוציא את כולם לחגוג מוקדם מדי. בקיצור, בשבת הקרובה יהיה מעניין, זה בטוח.

השאלה היא, מה המשחק שאתם בוחרים? מה הרגע שלכם, שלא תשכחו? והאם יהיה אחד כזה גם היום?

כתבות נוספות

0

משהו שם לא עובד

18 הפסדים מול 5 ניצחונות - זה מאזנה של הפועל 'אלטשולר שחם' ב"ש/דימונה שנועלת את טבלת ליגת העל, מחזור אחד לפני פתיחת הפלייאוף. הסגולים מחולון (79:94) נקמו על ההפסד ברבע גמר הגביע, והבטיחו השתתפותם בבית העליון. האם קריס בנקסטון שצפוי לחזור לקבוצה, יציל אותה מירידה?

ספורט26 באפריל 2024    2 דקות
0

ירוחם ושגב שלום סיימו את העונה

ליגה ב': מ.כ שדרות תארח את מכבי נתיבות במבחן העלייה הראשון לליגה א'. הפועל ירוחם סיימה את הפלייאוף העליון במקום האחרון, שגב שלום מקום אחד מעליה. מכבי ב"ש מצטרפת

ספורט26 באפריל 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה