תרבות ופנאי

"הבימה" של אורן

תרבות ופנאי20 בינואר 2020    4 דקות
0

מי שלא רצה את אורן אהרוני כמנכ"ל תיאטרון באר שבע, מקבל אותו כעת כסמנכ"ל התיאטרון הלאומי "הבימה", תחת המנכ"ל נועם סמל, אולי בדרך להיות בעתיד הלא רחוק מדיי מנכ"ל המוסד התרבותי המוביל במדינה > "אני רואה בזה משימה חשובה ומאתגרת, ואני מקווה שנועם ואני נוכל לעמוד בה, ביחד עם הנאמנים", אומר אהרוני לעיתון "שבע"

"הבימה" של אורן
אורן אהרוני. "הוחמאתי שאדם עתיר זכויות כמו נועם פנה אליי" | צילום: דיאגו מיטלברג

מינויו של מנכ"ל תיאטרון באר שבע לשעבר אורן אהרוני לסמנכ"ל התיאטרון הלאומי "הבימה" סגר יותר ממעגל אחד, ולא רק עבור אהרוני. מי שלכאורה בהסכמה מצא את עצמו רק לפני כ-8 חודשים מחוץ לתיאטרון הגדול בדרום, מקבל כעת דחיפה חזקה במעלה עולם התרבות הלאומי, כמספר 2 בתיאטרון המוביל במדינת ישראל.

מטבע הדברים ובאופן לא ממש מפתיע, אהרוני מעדיף שלא לדבר על התנהלות העניינים מעוררת המחלוקת סביב סיום תפקידו בתיאטרון באר שבע, ובוחר לעסוק באתגר העצום שלפניו: הקמתו מחדש מבחינה ארגונית וניהולית של תיאטרון "הבימה".

ובכל זאת, פטור בלא כלום אי אפשר: ב-21.3.2019, פרסמנו בלעדית באתר "שבע" שמנכ"ל תיאטרון באר שבע יעזוב את תפקידו, זאת לפי החלטתו של הוועד המנהל של התיאטרון, ברוב קולות, להחזיר לתפקיד המנכ"ל את שמוליק יפרח. אהרוני נבחר כשנתיים לפני כן למנכ"ל תיאטרון באר שבע לאחר שעבר הליך מכרזי באמצעות ועדת איתור, אך את שובו לתפקיד המנכ"ל של יפרח בחר הוועד המנהל לעשות ללא הליך כזה.

בכל אופן, מנכ"ל תיאטרון באר שבע הנוכחי החליף בזמנו את נועם סמל הפורש כמנכ"ל תיאטרון "הקאמרי" בתל אביב, הנחשב לתיאטרון השני בחשיבותו בארץ, אך שרד בתפקיד כ-8 חודשים בלבד, בטרם חזר לנהל תחילה את בית הספר למשחק "גודמן" בבירת הנגב, ובהמשך כאמור בקדנציה שנייה את תיאטרון באר שבע.

בחודשים האחרונים, נקרא סמל לשמש כמנכ"ל תיאטרון "הבימה" שנקלע לקשיים כספיים חמורים, ועמד על סף סגירה. ואותו סמל, שכאמור הוחלף לפני כ-3 שנים ב"קאמרי" בידי יפרח, בחר דווקא ביורשו של שמוליק יפרח בתיאטרון באר שבע אורן אהרוני, לשמש כיד ימינו, בתור סמנכ"ל "הבימה".

"היענות לאתגר באמת לאומי"

הסמנכ"ל הטרי סיפר לעיתון "שבע", כיצד התגלגלו הדברים עד למינויו הבכיר: "כולם יודעים, ואני מתאר לעצמי שגם אתה יודע, שלמעשה לפני כחודש וחצי בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא ל'הבימה' צו הקפאת הליכים, מכיוון שהוא ראה שהתיאטרון נמצא בצרות כספיות עד כדי חדלות פירעון. ההנהלה הקודמת של 'הבימה' סיימה את התפקיד שלה בהוראת בית המשפט, ומונו 2 נאמנים: עו"ד דורית לוי-טולר ורו"ח חן ברדיצ'ב. הם מונו בידי בית המשפט, כדי לנהל את 'הבימה', ולטפל בכל המצב שלו. הנאמנים מצאו לנכון לקרוא לנועם סמל לבוא לשמש כמנכ"ל. נועם סמל הוא מנכ"ל 'הקאמרי' לשעבר, והוא איש עתיר זכויות בתיאטרון הישראלי, באמת מנהל משכמו ומעלה. ונועם נעתר לבקשה שלהם, ולאחר מכן הוא והנאמנים פנו אליי בבקשה לבוא ולסייע לנועם, ולעבוד לצידו כסמנכ"ל, כדי לבנות ולהתניע תוכנית הבראה שתוציא את 'הבימה' מהבור הכלכלי שאליו הוא נכנס, ותתניע איזשהו מהלך שייקח אותו לסוג של פעילות מאוזנת מאותה נקודת זמן והלאה".

הופתעת?

"תראה, כשמגיעה פנייה שאתה לא מצפה לה, אז אתה מופתע, אבל הוחמאתי; הוחמאתי שאדם עתיר זכויות כמו נועם פנה אליי; יש לי היכרות מוקדמת עם נועם, והוא מכיר את פועלי בתיאטרון. זה ענף שצריך להכיר אותו כדי לדעת איך להתמודד עם כל מיני קשיים. ובאיזשהו מקום אני ראיתי בפנייה הזו איזושהי היענות לאתגר באמת לאומי, עד כמה שזה יישמע מאוד פומפוזי".

אלא שבכל זאת מדובר כאמור בתיאטרון הגדול במדינה: "בהחלט אפשר להגיד כל דבר על 'הבימה', אבל זה עדיין התיאטרון הלאומי, ולכן נעתרתי לאתגר הזה. אני רואה בזה משימה חשובה ומאתגרת, ואני מקווה שנועם ואני נוכל לעמוד בה, ביחד עם הנאמנים".

האם תהיה אחראי רק על הקטע הכספי או גם על עוד דברים?

"זה למעשה לבוא, וביחד עם נועם להתניע מערכת חדשה, בכל ההיבטים של הארגון, בהיבט הארגוני האדמיניסטרטיבי, הכספי; צריך לייסד שם תהליך, מבנה ארגוני חדש, תהליכים, והכל משיק".

אהרוני מסכים שמדובר בעצם בהקמתו מחדש של התיאטרון מבחינה ארגונית: "כן, כן בהרבה מאוד מובנים זה לייצר מערכת חדשה, כי אין טעם לעבוד על המערכת הישנה, משום שזה רק להמשיך את גלגל הכשל. כל תוכנית התייעלות בבסיס שלה באה ומנסה לראות איפה יש עודפים או איפה יש אפשרות לקצץ מבלי לפגוע בפעילות. וגם זה ייבחן, כאשר כל דבר, כל פעולה, למעשה מקבלת את אישורו של בית המשפט. ורק עם האישור הזה מבצעים אותה, לא פועלים שלא בהנחיית בית המשפט".

לסיום, ימים לא רבים כנראה יגידו האם אורן אהרוני ימצא את עצמו בסופו של דבר מנהל את התיאטרון הלאומי "הבימה", לאחר שסמל יסיים את תפקידו. אם כן, זו תהיה ללא ספק תפנית על של הגורל עבור מי שעד לפני פחות משנה שימש כמנכ"ל תיאטרון באר שבע.

כתבות נוספות בתרבות ופנאי

0

כשהיום הזה יחלוף

עמית ביג'אוי עם שיר חדש לזכרו של סמל אריאל אוחנה ז"ל

תרבות ופנאי17 באפריל 2024    דקה אחת
0

אוכל יין ואומנות

תערוכה חדשה נפתחה במסעדת כרמים

תרבות ופנאי11 באפריל 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה