ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

לוותר על ויטור?

ספורט13 בינואר 2018    8 דקות
0

הבלם הפורטוגלי של האלופה שוב נפצע בברכו ומותיר את הפועל באר שבע עם עורף חשוף. רופא הקבוצה בעבר:" קרוב לוודאי שלא נראה את ויטור של העונה הראשונה". האם המועדון פעל נכון כשהאריך את חוזהו של מיגל ויטור עד 2021? 

לוותר על ויטור?
פציעה רביעית בשנה וחצי. מיגל ויטור | צילום: דני מרון

אין ספק שכשהוא בריא, מיגל ויטור הוא אחד הבלמים הכי טובים שנחתו אי פעם בארץ הקודש. יחד עם זאת, מאז שהוא אדום: הוא הרבה יותר פצוע משהוא בריא. איך בלם כזה, מגיע לליגה כזאת?

ב-26.6.2016 חתם בהפועל באר שבע בלם פורטוגלי בשם מיגל ויטור. "אני יכול להגיד לכם שמיגל ויטור היה האופציה הראשונה שלנו לעמדת הבלם", אמר המאמן ברק בכר לאחר ההחתמה שהתאפשרה רק לאחר שבלם אחר בשם גארי גאגלמאכר ויתר על בירת הנגב לטובת מכבי חיפה עקב המרחק הגאוגרפי מעזה והחשש הביטחוני. באר שבע לא הסתכלה לאחור והנחיתה את ויטור. "אני מאוד שמח לחתום אצל אלופת ישראל", אמר הפורטוגלי בזמנו והפרשנים היללו את ההחתמה.

מצד אחד, זה שחקן שמגיע בחינם וברזומה שלו נמצאות קבוצות כמו פאוק סלוניקי היוונית, לסטר סיטי האנגלית ובנפיקה הפורטוגלית. "היו עליו הרבה הצעות בקיץ, אבל הוא החליט ללכת על האתגר של באר שבע", סיפר סוכנו. חברו הפורטוגלי אורלנדו סה, לשעבר במכבי תל אביב, אף חשף בעבר כי עוד לפני החתימה בבאר שבע, ויטור היה קרוב לצהובים שוויתרו עליו. השאלה היחידה שלא נשאלה היא איך בלם בסדר גודל כזה, הגיע לליגה כזאת?

את התשובות, קברניטי הפועל באר שבע היו צריכים לחפש בעברו הרפואי שיודע לספר על לא מעט משחקים שויטור מפספס עקב פציעות. אם הולכים לאחור, עושה רושם שהבלם שידע לא מעט פציעות בתחילת הקריירה, התייצב מבחינה רפואית בהמשך, אך חוסר המזל הרפואי הדביק אותו כששיחק ביוון.

מצד אחד, בשלוש העונות שלו בפאוק, הוא אמנם רשם 116 הופעות, אך הפורטוגלי גם נעדר מ-21 משחקים בגלל פציעה ובסך הכל היה פצוע לפחות ארבע פעמים לתקופות ארוכות, של יותר משלושה שבועות.

את האזהרה הראשונה שלה, קיבלה באר שבע כבר במחנה האימונים, כשהבלם נעדר ממשחקי האימון הראשונים עקב חבלה. התחלה לא אופטימלית, אך גם לא כזאת שידעה לנבא את העתיד. ההזהרה השנייה הגיעה באוגוסט 2016, מוקדמות ליגת האלופות. הבלם הפורטוגלי נפצע מול אולימפיאקוס ונעדר בהפסד 5:2 לסלטיק בגלזגו, כשלדעת רבים, ויטור כשיר היה מספיק להעפלה היסטורית. גם אז אף אחד לא ייחס חשיבות לפציעה שלא מנעה ממנו להשתתף בגומלין מול הסקוטים.

ארבעה חודשים מאוחר יותר ולאחר סיבוב אדיר מבחינתו, בבאר שבע התחילו להבין מה בלם ברמתו עושה בארץ, כשבדצמבר 2016, ויטור נפצע בברכו במשחק מול בית"ר ירושלים. האבחנה: קרע ברצועה הצולבת. ויטור נעדר כשלושה חודשים וחצי, מה שהספיק לאליפות, כאשר הפורטוגלי חוזר למחזורי הסיום של העונה.

 

כרוניקה ידועה מראש? מיגל ויטור | צילום: דני מרון

 

 

המיתוס של ויטור

בתחילת העונה הנוכחית, כבר במשחק אלוף האלופים, זה קרה לו שוב. הפעם שלושה חודשים בחוץ. בנובמבר ויטור חזר לכר הדשא, אך כעבור חודש נפצע בשריר הארבע ראשי. "הבלם סובל ממתיחה שטחית וצפוי להיעדר בימים הקרובים", נמסר במועדון והוא חוזר רק כעבור שבועיים למשחק מול אשקלון. שלושה ימים לאחר מכן הבלם נפגע במהלך האימון בברכו והחשש מהגרוע מכל עוטף את הקבוצה, אך בדיקת הדמייה שוללת כי הבלם סיים את העונה, כך לפי הקבוצה. "יחזור לאימונים מלאים בתוך זמן קצר מהצפוי", הודיעו והוסיפו: ויטור משחק עם רצועה קרועה מהעבר". גורמים המקורבים לשחקן מספרים שבפציעה הראשונה הפורטוגלי עבר שיקום ובלחץ הקבוצה ויתר על ניתוח, זאת לאחר שבקבוצה הבטיחו לו כי אם יעשה זאת, יזכה להארכת חוזה. לאחר ששני הצדדים עמדו בהתחייבות והשחקן האריך את חוזהו עד 2021, הפציעה הנוכחית מעלה תהיות על כדאיות העסקה, לבאר שבע כמובן. בכל זאת, ארבע פציעות בעונה וחצי יכולות לספר משהו על עתידו של בלם בן 28, שנמצע יותר בטיפולים מאשר על כר הדשא, לא?

ארבעה משחקי ליגה בהרכב ועוד 18 דקות כמחליף, זה מה שתרם מיגל ויטור העונה בליגת העל. בכל העונה שעברה, הפורטוגלי פתח בהרכב רק במחצית ממשחקי ליגת העל (18). הנתונים היבשים מספרים שמאז שהפורטוגלי משחק בבירת הנגב, כשהוא על המגרש, האלופה הפסידה פעם אחת בלבד בליגת העל. הפרשנים, לא מפסיקים לספר על ההשפעה החיובית שלו על כל הקבוצה ושאיתו, האלופה כמעט לא סופגת. תוסיפו לכך את תואר שחקן העונה של ליגת העל בעונה שעברה, את העובדה שגם נבחר ל-11 של שלב הבתים בליגה האירופית לצד שמות כמו פול פוגבה והרכש הטרי של ליברפול-נייג'ל ואן דייק, ותקבלו קונצנזוס; אגדה בשם מיגל ויטור. האמנם?

 

"לא נראה את אותו ויטור"

"אם שואלים אותי האם בתוך שלוש השנים שהוא חתום פה, יש סבירות גבוהה לפציעות חוזרות ברצועה? אני לא הייתי מוכן אפילו לתת לו 20 אחוז של פוליסת ביטוח". כך אומר מי שהיה רופא המועדון במשך כארבעים שנה, ד"ר דוד פסט המיתולוגי. "לכל שחקן שיש לו פגיעה ברצועה הצולבת, לטווח הארוך הייתי מתייחס ב'כבדהו וחשדהו'. במילים אחרות, בשפה של מסחר, זוהי סחורה פגומה כי  שחקן כזה תמיד יסתובב עם סימן שאלה בכל רגע נתון. לא רק במשחק, אלא גם באימון".

ד"ר פסט מבהיר שהוא ניזון מפרסומים בכלי התקשורת, "אין לי את התיק הרפואי שלו מול העיניים, אך לפי מה שקראתי, הוא קרע את הרצועה בשתי הברכיים, קרע חלקי", הוא אומר.

לדבריו, יכולות להיות פה שתי פגיעות: "פגיעה פיזית ופגיעה נפשית. הפגיעה הנפשית היא שאתה פוחד להיפצע שוב, כי זו פציעה של שנה. כך, במקום ללכת עם הרגל קדימה לתאקל, אתה הולך עם הרגל אחורה. בן אדם שבכל נגיעה בכדור צריך לחשוב על פעולה ולא עושה אותה בצורה אינסטינקטיבית, זה כבר לא שחקן. גם אם הבן אדם יהיה גאון בכדורגל, זה לא יעזור ואם יש לו פגיעה מנטאלית, הוא לא יוכל להוציא מעצמו את כל היכולות שהוא מסוגל להן. שוב, אין את הבדיקה מולי ואין לי את ההיסטוריה הרפואית שלו מול העיניים, אבל קרוב לוודאי שלא נראה את ויטור מציג רמה ויכולת כמו בשנה הראשונה שלו פה. לאו דווקא בגלל הפציעה הפיזית, אלא בגלל זו המנטאלית וחייבים לדאוג לטיפול גם בצד המנטאלי. יש הבדל בין משחק אופנסיבי לדפנסיבי. מסי למשל שהוא אופנסיבי, יודע להתחמק מתאקלים. לויטור אין ברירה כי תאקלים זו העבודה שלו. אין לו, לא רק עוגן אחד, אלא שניים. מה שנותר לו כדי להיות בלם, זה הראש והגוף כי לתקל עם הרגליים יהיה לו קשה".

 

"כבר לא נראה את ויטור של העונה שעברה". ויטור מקבל את גביע השחקן העונה | צילום: דני מרון

 

מתי נראה אותו חוזר למגרשים לדעתך?

"אני בטוח שהשריר הארבע ראשי שלו הוא חזק ולכן החזירו אותו בפעם הקודמת, רק הארבע ראשי מגן על הרצועה. יכול להיות שהוא יחזור למגרשים בעוד חודשיים, אבל השאלה היא לכמה זמן? בכל פעם שהוא עולה על המגרש, בכל תאקל שלו אני חושש".

 

האם היית מחתים שחקן כזה?

"לא לחוזה ארוך טווח. הוא בחור חיובי והכל טוב, אבל ההיסטוריה הרפואית זו השורה התחתונה. אם עושים שיקול כלכלי לטווח ארוך, אתה קונה לך אגרטל סדוק. הייתי מחתים אותו בכל פעם רק לשנה הבאה".

כמו ד"ר פסט, בזמן האחרון נשמעים קולות של רצון לשינוי. התפכחות, אם תרצו. אותם קולות יודעים לספר שבאר שבע של העונה וזאת לפניה, גם בלעדיו, כמעט ולא מפסידה (3 הפסדים בעונה שעברה, שניים העונה). נתון מעניין נוסף הוא, שבסיבוב הראשון כשהוא בהרכב בעונה שעברה, הקבוצה ספגה שישה שערים בלבד, אך נתון מפתיע עוד יותר, מראה שבלעדיו, כשלואיי טאהא בהרכב, באר שבע הגיעה לפלייאוף העליון כשהיא סופגת שער אחד יותר בלבד. יתרה מכך, ואם רוצים לחזק את המתנגדים למיתוס של ויטור (ואין הרבה כאלה כרגע), בארבעת המשחקים שלו בהרכב העונה, ספגה הקבוצה ארבעה שערים.

ויטור הוא ללא ספק אחד הבלמים הטובים שנחתו פה, אבל אם אלופת המדינה רוצה להישאר כזאת ואף להתקדם, צריכים להבין שאלופה לא יכולה להיות תלויה ברצועות הברך של ויטור. הרי הוא בעצמו לא יודע מתי ברכיו יאכזבו אותו שוב. השאלה שאמורה להישאל היא לא האם הפורטוגלי יחזור מהר מהצפוי, אלא לכמה זמן? והאם רצועת הביטחון שקברניטי המועדון תולים בה תקוות, יכולה להחזיק עד 2021? כנראה שלא, הרצועות קרועות מזמן.

 

ויטור מקבל את גביע השחקן העונה

"כבר לא נראה את ויטור של העונה שעברה". ויטור מקבל את גביע השחקן העונה | צילום: דני מרון

כתבות נוספות

0

ראש בראש: ניצחונות לכסייפה ומכבי ב"ש

ליגה ג': נמשך המאבק הצמוד על כרטיס העלייה. בעוד שבועיים משחק העונה שעשוי להשפיע על זהות העולה. מיתר שממתינה למעידת המוליכות, תתארח בשבוע הבא אצל בני כסייפה. מ.ס ב"ש לא הופיעה למשחק ברהט לאחר רצח רנ"ג אורי מויאל הי"ד בצומת בית קמה

ספורט17 במרץ 2024    דקה אחת
0

לא שיחקה וגלשה למקום האחרון

עם השלמת המחזור, ירדה קבוצת הנוער של הפועל ב"ש (עדיין ללא מאמן) למקום ה-16, כשנותרו 9 מחזורים לסיום העונה הסדירה. נערים א' נפרדו ב-2:2 ביתי מהפועל ירושלים (צמד לניב וקנין). נערים ב' של הפועל ניצחו 1:2 את הפועל חדרה (אלון מחלב ונועם ספדיה) ונערים ג' חזרו מראשל"צ עם ניצחון 0:4. נערים ג' של מכבי ב"ש הפסידו 1:0 בבית וגן

ספורט16 במרץ 2024    2 דקות

כתיבת תגובה