ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

המטרה: אליפות

ספורט14 בספטמבר 2021    15 דקות
1

כך אומר מאמן הפועל באר שבע רוני לוי בראיון חג מיוחד. הוא מדבר עם על הפרידה מז'וסוואה ("החלטה שאנחנו חיים איתה בצורה טובה מאוד"), הסגל הרחב ("חוץ ממסי, קיבלתי את כל מה שרציתי") והסטיגמות שדבקו בו ("צריך לנצח, ואז הכדורגל יהיה שמח"). רוני לוי שלא הכרתם

המטרה: אליפות
קיווה שזה ייגמר אחרת. רוני לוי | צילום: דני מרון

15 שנה, זה הזמן שעבר מאז האליפות האחרונה שרוני לוי לקח כמאמן מכבי חיפה. 15 שנה במהלכן לא זכה בעוד הרבה מדיי תארים, אבל הצליח לשמרו על מעמדו כ"מאמן בכיר" בישראל. 15 שנה אחרי, והפועל באר שבע קיבלה את לוי. אז מה ההבדל בין רוני לוי של אז לרוני לוי של היום, אתם שואלים? למי שלא מכיר אותו, אפשר להגיד שלא הרבה השתנה. אחרי, יגידו שזה לא אותו בן אדם קשוח ולא מתפשר שמצטייר בתקשורת, שהסטיגמה שנוצרה לו לא מצדיקה את עצמה, ושרוני לוי של היה אז רק נער במושגים של קריירת אימון. הקרובים אליו, לעומת זאת, יגידו שאתם פשוט לא מכירים אותו.

"בסך הכל, עברתי כברת דרך ארוכה מאז", מעיד המאמן על עצמו. "לכל גיל יש את הייחודיות ואת היתרונות שלו. אני הרבה יותר מנוסה היום, עם הרבה יותר ידע. כשאתה בתחילת הדרך, אתה חושב שאתה יודע הכל, אבל עם הזמן, אתה צובר עוד ניסיון ועוד ידע, ואני יודע הרבה יותר היום", אומר לוי שלפני שהוא מאמן הפועל באר שבע, הוא קודם כל איש משפחה, בעל לסימה וסבא ליהלי, שהיא כל עולמו.

לוי מתחיל ומתייחס לתדמית המאמן הקשוח שיצאה לו: "כן, יש לי דרישות גבוהות מאוד, ואני לא מוותר ותופס אותם קצר וחזק", מודה לוי, "אבל אני גם יכול לחבק שחקנים, לדבר איתם, ולצחוק איתם. בטח כשחלק מהשחקנים בגיל של הילדים שלי. יש הפרדה מאוד גדולה, אבל אושרי דודאי מבית"ר ירושלים אמר לי פעם: 'מוזר, אני עובד איתך פה, ומעולם לא ראיתי מישהו שכל כך אכפת לו ממה שמישהו מרגיש או חושב'. גם עכשיו אני יכול להיות מאוד קשה עם שחקנים, מקפיד, קשה ויסודי, אבל כן אכפת לי מהעניין האישי והרגשי, וזה מאוד חשוב לי. אני לא מעגל פינות, וגם אם אני אעגל פינה, אני בסוף אנסה לסדר אותה".

קראנו בתחילת העונה שרצית את ז'וסוואה בקבוצה. הפיכתך לסבא בשנתיים האחרונות ריככה אותך?

"פה לא היה עניין כזה, כי לא הייתה דרך חזרה. פעם אם מישהו היה מאחר או משהו כזה, הוא לא היה משחק. היום אני מבין שטובת הקבוצה היא מעל הכל, ואולי עם הניסיון אני אטפל בדבר כזה אחרת היום. פה זה היה מקרה חריג, וגם אם הייתי רוצה, לא הייתה ברירה. אני לא אוהב לדבר על שחקנים שכבר לא אצלנו, אבל אתייחס בקטנה, כי מדובר בבחור מיוחד; זה היה אתגר מסוים, כי מדובר בשחקן עם איכויות יוצאות מן הכלל, ולי באופן אישי הייתה איתו מערכת יחסים יוצאת מן הכלל. הוא כיבד אותי, ואני כיבדתי אותו. היה איתו קונפליקט גדול, כי היו לו איכויות מאוד טובות, והיה לו מאוד אכפת מהקבוצה, אבל הרבה פעמים הוא גם איבד את הראש. השאלה הייתה אם אפשר לשלוט בזה ולעצור את זה, ותמיד היו סביב זה סימני שאלה. בסוף, התקבלה ההחלטה, וזו החלטה שאנחנו חיים איתה בצורה טובה מאוד".

איך היית מסכם את התקופה שלך בבאר שבע? ונסה לחלק את זה לשניים, בעונה שעברה והעונה, כי העונה שעברה הייתה קשה יותר.

"אני דווקא מאוד מרוצה משנה שעברה, כי בכל פעם שעמדנו במבחן מאוד רציני, הצלחנו. ברגע האחרון נכנסנו לפלייאוף, ולדעתי הפער בינינו למקום שהוביל לאירופה עמד על שש שבע נקודות, והצלחנו לסגור את זה, והגענו לאירופה למרות שסבלנו מהמון מקרים מאוד קשים של פציעות והרחקות של שחקנים מאוד חשובים. אני חושב שבסך הכל עמדנו במטרה, הגענו לאירופה, ואני חושב שמגיעות מחמאות לשחקנים. אני שבע רצון. בזמנו, לא רציתי לתרץ תירוצים, אבל בדיעבד אחרי שעשינו זאת והגענו לאירופה, אני יכול לספר שכשהגעתי למועדון היו המון שחקנים פצועים, ולא של שבוע שבועיים, אלא חודש חודשיים: דדיה, באריירו, גולדברג ועוד וגם ז'וסוואה היה מורחק לכמה משחקים".

והעונה?

"העונה התחלנו משהו חדש; הבאנו כמה שחקנים מאוד מנוסים, מאוד מבינים את הכדורגל, ומביאים גם איכות. גם עזבו אותנו שחקנים, חלקם טובים יותר וחלקם פחות. להחליף 12 – 13 שחקנים בקבוצה זה מאוד משמעותי, ולפעמים לחבר קבוצה זה משהו שלוקח זמן, שאין לנו. מצד אחד, הצלחנו לעשות כמה משחקים טובים מאוד באירופה. מצד שני, במשחק החשוב מול אנרתוזיס לא הצלחנו, ומבחינתי זו אכזבה גדולה מאוד".

מה אתה חושב על הקונפרנס ליג? גביע הטוטו של אירופה?

"יכול להיות, אבל גם לזכות בגביע הטוטו אני מאוד אוהב, ואם תראו את החגיגות של בית"ר ירושלים כשזכינו בגביע הטוטו, זה היה כאילו לקחנו אליפות. כל מפעל הוא מכובד, ואנחנו תמיד רוצים לנצח. כל מפעל הוא חשוב מאוד. זה נותן התנסות מאוד גדולה למועדון, לשחקנים ולמאמנים. ההתחככות בקבוצות אירופיות, יש אווירה שונה, קצב  שונה, וזה מאוד חשוב למועדונים, כמובן גם כלכלית".

צילום: לירון מולדובן

את הריאיון ב"בית האדום" אנו עורכים בשעות הבוקר. למרות השעות המוקדמות של היום, הטלפון של לוי לא מפסיק לצלצל. "זה שוב אליניב, זו הפעם ה-27 היום שהוא התקשר. אני שיגעתי אותו, והוא שיגע אותי". כזה הוא רוני לוי, מסוג המאמנים שחי את העבודה שלו 24/7, ונראה שכך גם הצוות שעובד סביבו.

"אני מרוכז בעבודה שלי, ואנחנו הולכים לעונה מאוד מאתגרת, עם הרבה רצון ואנרגיה טובה, בתקווה שהדברים יקרו לטובה", מספר המאמן, שהתבקש להסביר מה גרם לו להסכים להגיע לסיר הלחץ הזה שנקרא הפועל באר שבע, דווקא אחרי עונות פחות טובות שלה.

"אני חושב שבאר שבע עשתה דברים מאוד יפים בשנים האחרונות בכדורגל הישראלי, הן כמועדון והן כקבוצה שעשתה תוצאות נהדרות; יש פה צבא אדום, קהל מטורף, גם באווירה שמייצרים וגם במספרים. אווירה מיוחדת ומטורפת. כל זה, ביחד עם הרצון של הבעלים אלונה ברקת, להשקיע ולחזור לקדמת הבמה, גרמו לי לחשוב שאפשר לייצר פה משהו טוב, ולעשות פה דברים מיוחדים".

איך קיבלו אותך בבירת הנגב?

"קיבלו אותי מאוד טוב. אני חייב לציין את אליניב ואת מאור מליקסון, שקיבלו  אותי מצוין, והיו העוזרים שלי, וגם את אסי רחמים ואת אלונה שקיבלה אותי כבעלים כמובן. וגם בהתחלה, כשהיו משחק או שניים שהתוצאות בהם היו פחות טובות, התנהגה בצורה מאוד מכבדת, והיא מבינה את העניין, ונתנה את הזמן. לזכותה ייאמר שמהרגע הראשון היא האמינה שנגיע לפלייאוף העליון ולאירופה".

אתה מודע לביקורת עליך, על כך שהתדמית שלך היא של מאמן הגנתי?

"לפעמים רוצים לייצר תדמיות, וזה בסדר, אבל בואו גם נהיה ברורים; אני לא חושב שהגנה זה בושה. ואני לא חושב גם שאוהד של הפועל באר שבע רוצה שההגנה של הקבוצה שלו תהיה מופקרת וחשופה. יחד עם זאת, רוצים לראות כדורגל חיובי, כדורגל התקפי ושערים".

יש מושג חדש עכשיו בכדורגל שלנו..

"כדורגל שמח, נכון. גם את זה שמעתי. לי יש כמה כללים שאני מנסה להקנות לקבוצות שלי, ואחד מהם זה להיות קבוצה חזקה הגנתית ומאוד חזקה טקטית. יחד עם זאת, מעולם לא אמרתי לשחקן שלי לא לעשות פעולה התקפית, לא לעבור שחקן באחד על אחד, לא לעבור את החצי או לא להצטרף להתקפה. נהפוך הוא, אני דורש את זה. יחד עם זאת, אני גם דורש שכולם יעבדו בשביל הקבוצה. אם מסתכלים על ההרכבים, בבית"ר ירושלים למשל, שיחקנו עם איינבינדר, עלי מוחמד, מיכאל אוחנה, גדי קינדה, שלומי אזולאי או אלירן עטר וחנן ממן, זה סופר התקפי. בהפועל באר שבע, גורדנה, רמזי ספורי, דור מיכה, יוג'ין אנסה, שגיב יחזקאל, אלה שחקנים עם אוריינטציה סופר התקפית. אני תמיד רוצה להתקיף, אבל גם לא להיות חשוף. לפעמים יש לשחקנים נטייה 'לגנוב', כלומר לזייף. זה קצת פחות עושה לחץ, וההוא קצת פחות יורד להגנה. אני אוהב לדרוש מהשחקנים שלי יותר, שכולם יהיו מחויבים קבוצתית וטקטית. ברמות הגבוהות. זה קשה לייצר גם וגם, אבל זה אפשרי".

כדורגל שמח זה מושג שעשה לך עוול?

"בסוף, כשאתה נכנס לחדר ההלבשה וקבוצה מנצחת, כולם שמחים. כשהתוצאה היא לא טובה, אני לא יכול להיות שמח, וכל השבוע אני גמור. ברמה האישית, עם כל הניסיון שלי, זה עדיין עובר גם לחיים האישיים שלי. אשתי יודעת שבימים כאלה של תוצאות פחות טובות, אני מבואס ועצוב, ולוקח את זה גם לבית. ככה שבשביל להיות שמח, צריך לנצח, ואז הכדורגל יהיה שמח. מה שחשוב לדעתי, ואני לא מנסה לתרץ או לבקש הקלות, שתהיו איתי הכי קשים שאפשר ותדרשו הכי הרבה שאפשר, כי גם אני רוצה אליפות ולהיות מקום ראשון, אבל כשמשנים קבוצה עם כל כך הרבה שחקנים, לוקח זמן להתחבר. וגם היום אני עושה הרכבים מסוימים, ואולי עם הזמן אבין שההרכב צריך להיות אחרת. אנחנו מנסים למצוא את הדרך להרכב הכי נכון בשביל הקבוצה. אני חושב שמה שחשוב הוא שבאר שבע תחזור להיות קבוצה מובילה ודומיננטית, שיכולה לנצח כל קבוצה וקרובה למאבקים שמדברים עליהם. מובן שלהצליח ולקחת אליפויות, זה לא בדיבורים, אלא במעשים, ולפעמים צריך גם שדברים ייתפסו לך נכון, שיתחברו נכון מההתחלה. לפעמים בתחילת שנה, צריך לדעת לנצח משחקים גם בכוח, גם כשאתה פחות טוב. קבוצה חזקה תהיה לבאר שבע, ואני אומר את זה בוודאות. קבוצה טקטית, שהקהל יהיה בטוח איתה, וגם ייהנה ממנה".

שיחקת ב"טרנר" כמאמן יריבה וגם אימנת את באר שבע. איך זה מרגיש?

"גם כמאמן וגם כשחקן, תמיד לבוא לבאר שבע כשהקהל איתה, זה היה קשה ומיוחד. אני חושב שעם השנים, הזמן, 'טרנר' וההישגיות, באר שבע בנתה פה משהו מדהים עם האוהדים. אני עדיין לא חוויתי 'טרנר' מלא כמאמן באר שבע, אבל גם במשחקי חוץ הם נותנים אווירה מטורפת. אני מחכה להרגיש את האווירה ב'טרנר' מלא. בבאר שבע, מי שבאר שבעי הוא אוהד הפועל באר שבע, וזה חלק מהייחוד שלה".

מאז שלוש האליפויות במכבי חיפה, הספיק לוי לאמן מאז במכבי פתח תקווה, בית"ר ירושלים (שלוש קדנציות), מכבי נתניה, ושוב במכבי חיפה וגם ברומניה ובקפריסין. יש לו גביע מדינה וזכייה בגביע הטוטו, אבל אליפות, כבר 15 שנים הוא מחכה לרביעית שלו.

"כדי לקחת תארים, מאמן צריך להיות בקבוצה שבשלה לתארים. אם מחר לדוגמה, מוריניו יגיע להפועל חיפה שהיא קבוצה טובה, הוא לא ייקח בה אליפות. כדי לקחת אליפות, צריך קבוצה מוכנה שבנויה נכון להיאבק לאליפות. ברגע שאתה שם, צריך גם לעשות את הדברים נכון. לצערי, לא הייתי בשום קבוצה שהייתה בשלה, מאז מכבי חיפה. כן הייתי בקפריסין וברומניה בשתי קבוצות שהתמודדו".

עם איך שאנחנו מכירים את אלונה וגם את הקהל של באר שבע, הבאתו של רוקאביצה יוצרת לך בעיה, כי כל דבר חוץ מאליפות לא יבוא בחשבון.

"אני אוהב בעיות כאלה, ומקבל את המטרות האלה. החיזוק הוא באמת איכותי וטוב מאוד. אני חייב להגיד שאלונה וההנהלה מהרגע הראשון מנסים לעשות הכל בשביל הקבוצה וכל מה שאפשר בשביל לשפר ולתקן. אם הם עושים את כל זה, טבעי שיהיו רצונות".

קיבלת כל מה שרצית?

"חוץ ממסי, קיבלתי את כל מה שרציתי", הוא צוחק, וחוזר לרצינות המאפיינת אותו. "לפעמים כשיוצאים לדרך, ומנסים לבנות קבוצה ולסדר, לפעמים דברים מסתדרים יותר טוב, ולפעמים פחות טוב. לפעמים אתה רוצה להביא שחקן ולא מצליח, ולפעמים אתה מצליח. הרבה מאלה שרצינו, הצלחנו להביא. אני מאוד שבע רצון מהשחקנים, מהסגל ומהקבוצה שיש לנו, וסומך עליהם שאפשר לעשות דברים טובים ויפים ביחד".

אז המטרה אליפות?

"המטרה היא לקחת אליפות. כן".

המשפחה של אשתך אוהדת את הקבוצה, אז אתה בטח יודע שבקבוצה כמו באר שבע מצפים לראות שחקני בית.

"יש גם שחקנים צעירים, ובשבילי כשבאים לבנות משהו ולצעירים יש שחקנים ותיקים סופר מקצוענים שהם יכולים ללמוד מהם, זה לא פחות חשוב. כששחקן מתאמן ליד מיגל ויטור, איתן טיבי, איתי שכטר או שחקנים מהסוג הזה, זה בית הספר הכי טוב שיכול להיות. וכשזה נאמר, לצד הוותיקים נצטרך לדעת למצוא ולשלב גם שחקנים צעירים מוכשרים, ויש לנו כאלה: אור דדיה, תומר יוספי, רותם חתואל ועוד. ככה זה בכל מקום. לשחקני בית יש חשיבות מאוד גדולה. אני מבין את הדרישה, וזה חשוב גם לי שיש שחקנים שמזוהים עם המקום וישחקו. יחד עם זאת, אנחנו גם רוצים שהטובים ביותר ישחקו. אני בטוח שגם בקהל רוצים קודם כל לנצח. אם אפשר תוך כדי לקדם שחקנים, בשבילי זו מטרה חשובה ונעלה. שני השחקנים האלה (יוספי ודדיה), מהרגע שבאתי לבאר שבע, מקבלים הרבה מאוד דקות משחק, או פותחים או משולבים, ואם ימשיכו להתאמן טוב, אין סיבה שלא יקבלו דקות גם בעתיד".

תגיד, אקולטסה לא כאן בגלל משחק אחד שבו קיבל אדום?

"אין קשר למשחק הזה, ואני חושב שאקולטסה התאמן אצלי בצורה מאוד טובה, וגם ניסה והשתדל מאוד לרתום את עצמו לטובת הקבוצה, אבל בפן ההתקפי הוא פחות הביא את עצמו לידי ביטוי, למרות שיש לו את הפוטנציאל. הוא שחקן מוכשר, בחור מקסים, ולפעמים לשחקן במקום מסוים משהו נכבה, וזה בסדר לנסות במקום אחר. אני מאוד אוהב אותו, ואשמח שיצליח בקבוצה החדשה שלו".

צילום: לירון מולדובן

גם בהפועל סיפרו שעל הפרידה מהקשר ההולנדי חשבו הרבה לפני המשחק. "ברגע שהגיעו אנסה ודנילו, רוני לוי אמר שהוא לא צריך שלושה שחקני כנף. אגב, לדעת גורמים במועדון, לוי בכלל לא האשים את הקשר בהפסד, מה גם שבכלל לא הגיע לו אדום", אמרו.

לסיכום, ברוח תקופת החגים, מה תאחל לשנה הקרובה?

"ברמה האישית, בריאות לכולם. למשפחה ולכל עם ישראל, שיקרו דברים טובים, שיהיה שקט במדינה, ושתהיה יותר אחווה ופחות שנאה. ברמה המקצועית, אני רוצה להצליח עם הפועל באר שבע, שזה אומר לקחת תארים".

יש משהו שאתה מתחרט עליו, סליחה שהיית מבקש ממישהו?

"אם יש אולי משהו שהייתי עושה אחרת זה שאחרי שלוש האליפויות במכבי חיפה, רצו אותי בית"ר ירושלים של גאידמק. היה לי הסכם לעוד שנתיים עם מכבי חיפה, ואפילו לא היה חוזה בינינו, אבל על המילה עם יענק'לה, אפילו לא חשבתי לקום וללכת. בדיעבד, אם הייתי הולך, יכול להיות שהיום היו לי עוד שתי אליפויות או יותר, אבל מילה שלי לאנשים שכיבדו אותי כל כך היא מילה. אני מרגיש שלם עם זה, אבל מקצועית, אם הייתי הולך, זה היה יכול לקחת אותי למקומות אחרים".

אם היית יכול לבחור בן אדם אחד שיתארח אצלך לשיחה בסוכות, את מי היית בוחר?

"הייתי מארח את אבא שלי שהלך באחרונה לעולמו. אבא זה אבא".

אז ניפגש בחגיגות האליפות?

"בעזרת השם, אבל אפשר גם לפני", הוא צוחק.

 

כתבות נוספות

0

לא מוותרת על החלום

ליגה ב': כשנותרו 4 מחזורים לסיום משחקי הבית העליון, מכבי נתיבות שומרת על המקום השני, אחרי 1:4 על שגב שלום. במחזור הבא יארחו חניכיו של מוטי עטר את השלישית, מ.כ שדרות. ירוחם הפסידה 2:1 ליבנה של שמעון אלקבץ

ספורט29 במרץ 2024    2 דקות
0

צעירים ושערים | שישה, מי יודע?

תיקו לנוער של מ.ס ב"ש שהשוותה שלוש פעמים. 0:10 לנערים א' של חורה עם שישייה של מחמד עטאונה. נערות א' של הפועל ב"ש חגגו עם שישייה. 3:3 בין נערים ג' של ערד ומכבי ב"ש

ספורט26 במרץ 2024    2 דקות

כתיבת תגובה

  • אחד שמבין
    בושה מה שהוא עשה לאקולטסה

    הרס את אקולטסה